Gå til innhold

Bryllupskake


FireFairy

Anbefalte innlegg

Har tenkt å lage bryllupskake selv, i tre deler med en sjokoladekake, en ostekake og en lukket valnøtt.

Har sett en oppskrift med ananas i, noen som har smakt det? Tips til hva annet jeg kan bruke som fyll?

Kjenner dere forskjell på hjemmebakt bunn og kjøpt bunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg kjenner forskjell på hjemmebakt og kjøpt bunn. Synes ikke den kjøpte smaker vondt, men tror kanskje det ville ødelagt litt av wow-faktoren over at du hadde bakt kaken selv. Jeg synes imidlertid sukkerbrød fint kan fryses, så du kan gjerne gjøre deg ferdig med å lage det flere uker i forveien og bare ha på fyll og pynt rett før bryllupet.

Regner med at det var til marsipankaken du tenkte på ananas, og det vet jeg ikke om jeg har smakt. Men unngå ananas i ostekaken hvis du lager en med gele eller gelatin i, ananas gjør at de ikke stivner. Men det visste du kanskje, og hvis du ostekaken skal være stekt (og altså uten gelatin) går det sikkert fint.

Skal du lage alle kakene selv? Tror jeg ville hatt maks to forskjellige typer så det går litt raskere å lage, du har sikkert mye annet å gjøre rett før bryllupet også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med gjest. Kjøpt bunn gir ikke hjemmelaget følelse.

Dessuten smaker den ikke godt, men det er min mening.

Det tar ikke så lang tid å lage ett sukkerbrød da. Max 30 min.

Lykke til. :) Jeg skal også bake bryllupskaka selv, samt ti andre kaker. Jeg skal trekke maripankakene på torsdag før bryllupet så det ikke blir så travelt.

Annanas er sikkert syrlig og godt i kaken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Da må jeg nok bake hjemmebakt bunn. Men regner med jeg gjør det ganske snart da.

Blir ikke så mye stress med bryllupet, for vi skal ha det lite og hemmelig. Blir bare sju stk. Det hadde sikkert holdt med to kaker også, men synes jeg må ordne sjokoladekake til det barnet som er med. Det er noe som bestandig slår an der i gården :)

Men den kan jo også fryses, så jeg lager det jeg kan i god tid i forveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annemor30
Jeg er enig med gjest. Kjøpt bunn gir ikke hjemmelaget følelse.

Dessuten smaker den ikke godt, men det er min mening.

Det tar ikke så lang tid å lage ett sukkerbrød da. Max 30 min.

Lykke til. :) Jeg skal også bake bryllupskaka selv, samt ti andre kaker. Jeg skal trekke maripankakene på torsdag før bryllupet så det ikke blir så travelt.

Annanas er sikkert syrlig og godt i kaken. :)

Du vet nok hva du driver med ettersom du begir deg ut på bryllupskakebaking selv;-) Jeg har ihvertfall veldig dårlig erfaring med å legge på marsipan dagen/dager i forveien... De svetter(lokkene) selvom jeg har kjøpt marsipanpølse og kjevlet selv... Men du har kanskje et godt råd til meg på veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går forresten fint an å bruke ananas i ostekake som skal stivne dersom en bruker hermetisert ananas. Kun frisk ananas som hindrer gelatinen i å stivne.. Det samme gjelder forøvrig kiwi.

Jeg har tenkt å lage min egen bryllupskake. Det blir gulrotkake, har tenkt å få til sånn sukkerlokk som ligner litt på marsipan over ostekremen. Må øve på det tenker jeg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker hjemmelaget plomme-, rabarbra- eller stikkelsbærsyltetøy når jeg lager marsipankake, i kombinasjon med krem og valnøtter. Dynker kaken med noe strekt, f.eks. portvin eller søt sherry. Dette gir en voksen, og ikke alt for klissete smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvor mye alkohol får man i seg når man dynker en kake? Må man passe på at barn ikke forsyner seg av den? Hva med voksne som skal kjøre bil rett etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet nok hva du driver med ettersom du begir deg ut på bryllupskakebaking selv;-) Jeg har ihvertfall veldig dårlig erfaring med å legge på marsipan dagen/dager i forveien... De svetter(lokkene) selvom jeg har kjøpt marsipanpølse og kjevlet selv... Men du har kanskje et godt råd til meg på veien?

Nå er ikke jeg noen garvet kakebaker da, men hva med å strø melis på? Eller noe annet? Marsipankakene på butikken er vel gjort på en eller annen måte som gjør at de ikke svetter, for de kan jo stå lenge og jeg har aldri sett noen av de svette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen husmor og når det kommer til kakebaking så er jeg helt grønn - men tenkte jeg likevel skulle prøve meg på litt baking i forkant av bryllupet. Så lenge jeg følger oppskrifter så kom jeg vel i havn (håper jeg). Det jeg lurer på er: hvilke kaker kan fryses ned, og derfor bakes litt tid i forkant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW
Nå er ikke jeg noen garvet kakebaker da, men hva med å strø melis på? Eller noe annet? Marsipankakene på butikken er vel gjort på en eller annen måte som gjør at de ikke svetter, for de kan jo stå lenge og jeg har aldri sett noen av de svette.

Jeg mener at når man strør melis på så skal den kunne stå ganske lenge i kjøleskap uten å svette. Har aldri sett svett hjemmelaget kake, jeg.... Hm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Melisen løser seg opp i fuktighet/kulde og gjør at det blir klissete. Kjevle heller melisen i hvetemel, det funker mye bedre. Dersom marcipanen begynner å svette i kjøleskapet er det bare å drysse hvetemel over, det suger til seg fuktigheten, og ta en bakepensel e.l å børst det vekk med før servering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye alkohol får man i seg når man dynker en kake? Må man passe på at barn ikke forsyner seg av den? Hva med voksne som skal kjøre bil rett etterpå?

Det holder med noen få spiseskjeer, slik at i et stykke vil det ikke være mer alkohol enn f. eks. i en dose hostesaft. Så da skulle alle kunne spise trygt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest annemor30
Det holder med noen få spiseskjeer, slik at i et stykke vil det ikke være mer alkohol enn f. eks. i en dose hostesaft. Så da skulle alle kunne spise trygt. ;)

uten å bli forkjølet;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet nok hva du driver med ettersom du begir deg ut på bryllupskakebaking selv;-) Jeg har ihvertfall veldig dårlig erfaring med å legge på marsipan dagen/dager i forveien... De svetter(lokkene) selvom jeg har kjøpt marsipanpølse og kjevlet selv... Men du har kanskje et godt råd til meg på veien?

De rådene jeg har er:

1.Bruk Hvetemel i stedet for melis.

2. Jeg kjøper ikke marsipan på butikken, for den klisser mere enn hva marsipan konditorer bruker. Jeg kjøper derfor marsipanen min hos PALS.

3. Ikke pakk kakene i tette beholdere i kjøleskapet, sånn som tupperware kaketiner og lignende. Dette blir for tett, og det dannes kondens som gjør marsipanen bløt. Bruke kakeesker av papp.

4. Ikke ha det for kaldt i kjøleskapet, da blir marsipanen fort klissete.

5. Om marsipanen svetter, dryss på med mel og kost av, slik noen andre over her har nevnt.

6 IKKE kjevle marsipanlokket for tynt. Man skal ikke se bordet gjennom når man kjevler.

7. Lykke til. :)

Endret av Maye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har tenkt å lage pynt til å ha på en sjokoladekake. Hva er enklest av sugarpaste, sjokoladepasta, marsipan og eventuelt andre ting jeg ikke vet om? Kommer det ann på om jeg skal forme foreksempel roser eller stikke ut figurer med pepperkakeformer? Hvor lang tid i forveien kan man lage pynt i de forskjellige "massene", og hvordan skal den oppbevares i mellomtiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det finnes også MMF (lages av marshmellows og melis, veldig enkelt ) Roser og annen pynt kan lages en mnds tid i forveien, sikkert lenger også. Oppbevares i lukket boks i romtemperatur.

Sjokoladepasta er vanskelig å jobbe med. Marsipan eller MMF er enklest :)

Endret av Pupsilure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annemor30

De rådene jeg har er:

1.Bruk Hvetemel i stedet for melis.

2. Jeg kjøper ikke marsipan på butikken, for den klisser mere enn hva marsipan konditorer bruker. Jeg kjøper derfor marsipanen min hos PALS.

3. Ikke pakk kakene i tette beholdere i kjøleskapet, sånn som tupperware kaketiner og lignende. Dette blir for tett, og det dannes kondens som gjør marsipanen bløt. Bruke kakeesker av papp.

4. Ikke ha det for kaldt i kjøleskapet, da blir marsipanen fort klissete.

5. Om marsipanen svetter, dryss på med mel og kost av, slik noen andre over her har nevnt.

6 IKKE kjevle marsipanlokket for tynt. Man skal ikke se bordet gjennom når man kjevler.

7. Lykke til. :)

Dette skal jeg ta med meg vider:-) Tusen takk for gode råd:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...