Gå til innhold

Det og bestemme seg for noe og gjennomføre det!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bestemmer meg stadig for ting, men jeg greier aldri gjennomføre det! Eksempler kan være: slutte og røyke, bli mer ryddig, slutte og bruke alle pengene på shopping men heller spare... Jeg bestemmer meg, setter opp lister med fordeler jeg vil oppnå og tror jeg er motivert og har bestemt meg. Etter et par dager er jeg i gang med alle uvaner mine igjen! Jeg beundrer alle de som sier de skal gjøre ting så gjennomfører de og står på sitt standpunkt! Hva er galt med meg, hvorfor klarer jeg ikke dette? Noen som har det på samme måte? Noen standhaftige sjeler som kan gi meg fasit på hvordan de klarer å stå på sine valg?

Anonymous poster hash: fbc69...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ta valg på valg på valg.

Anonymous poster hash: ba95d...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du har for store mål, som krever for store endringer for din viljestyrke her og nå. Viljestyrke er som en muskel, for de fleste av oss må den trenes opp. Jo mer vi klarer å bruke den, jo sterkere blir den og jo mer får vi troen på at vi faktisk kan. Start med små ting, og bygg deg opp. Og aksepter at viljestyrken også reflekterer hvor viktig noe er for deg. Klarer du aldri å bli mer ryddig, er det sannsynligvis ikke særlig viktig for deg. Vær ærlig om det, i stedet for å skylde på at du bare ikke klarer det eller andre ting.

Anonymous poster hash: 12499...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uhumskheter

Jeg bestemmer meg stadig for ting, men jeg greier aldri gjennomføre det! Eksempler kan være: slutte og røyke, bli mer ryddig, slutte og bruke alle pengene på shopping men heller spare... Jeg bestemmer meg, setter opp lister med fordeler jeg vil oppnå og tror jeg er motivert og har bestemt meg. Etter et par dager er jeg i gang med alle uvaner mine igjen! Jeg beundrer alle de som sier de skal gjøre ting så gjennomfører de og står på sitt standpunkt! Hva er galt med meg, hvorfor klarer jeg ikke dette? Noen som har det på samme måte? Noen standhaftige sjeler som kan gi meg fasit på hvordan de klarer å stå på sine valg?

Anonymous poster hash: fbc69...b1e

 

Da må du gjøre det enklere for deg selv å lykkes. Fullstending shoppenekt, mandager, torsdager og fredager. Og det er de dagene du skal rydde også.

 

Sånn gjør jeg det. Bittesmå mål istedenfor et stort hårete ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her..Mulig målene er litt store og hårete ja... Jeg bestemte meg i butikken i går for at nå er det nok med røyking ig kjøpte ingen ny pakke- jeg har gjort det mange ganger før også for jeg vil ikke røyke mer! Venninnen min jobber i NAV med uføretrygd og hun sier at kols bølgen er over oss og at kvinner i slutten av førtiårene har lungekapasitet på 30 prosent osv.., jeg ble kjempreddd og nå kan jeg virkelig ikke kjøpe mer røyk og fortsette med styggedommen! Jeg har bestemt meg men er redd jeg ikke greier det- nå heller...

Anonymous poster hash: fbc69...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg en ny vane om gangen (f.eks. å være ikke-røyker), når den har satt seg går du løs på neste. Større sjanse for å klare det om du ikke overvelder deg selv ved å prøve å endre alt på en gang.



Anonymous poster hash: 4c812...f20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bestemmer meg stadig for ting, men jeg greier aldri gjennomføre det! Eksempler kan være: slutte og røyke, bli mer ryddig, slutte og bruke alle pengene på shopping men heller spare... Jeg bestemmer meg, setter opp lister med fordeler jeg vil oppnå og tror jeg er motivert og har bestemt meg. Etter et par dager er jeg i gang med alle uvaner mine igjen! Jeg beundrer alle de som sier de skal gjøre ting så gjennomfører de og står på sitt standpunkt! Hva er galt med meg, hvorfor klarer jeg ikke dette? Noen som har det på samme måte? Noen standhaftige sjeler som kan gi meg fasit på hvordan de klarer å stå på sine valg?

Anonymous poster hash: fbc69...b1e

http://www.studenttorget.no/index.php?show=4543&expand=3795,4543&artikkelid=9330

 

"Et personlighetstrekk

Psykiater Nils Håvard Dahl forklarer at det å prokrastinere er et personlighetstrekk og en svakhet enkelte kan ha. Det gjør at man har en tendens til å utsette ting, selv om man har forståelse for at det ikke er smart.

Dahl forteller at alle kan utsette ting til en viss grad, men at det skal være fremtredende for å kunne kalle det prokrastinering. Han tror heller ikke det er noen som vet hvordan man får dette personlighetstrekket, men at det ofte er et trekk man har hatt helt siden man var liten.

 

– Noen har en tendens til å utsette ting selv om de har en forståelse for at de gjør det. I tillegg blir de sinte på seg selv neste gang de gjør det. Et eksempel kan være at, selv om man har fått arket med selvangivelsen i januar, så venter man med det helt til siste frist, sier Dahl.

– De som har dette som et personlighetstrekk vil gjøre slik med de fleste oppgaver de har. Selv om de tenker at de ikke skal gjøre det neste gang.

Et stort problem

– Det er et veldig stort problem for mange. Disse utfører oppgaver i siste liten, slik at det ofte blir et dårligere produkt. Da kan de påføre seg selv store belastninger ved å jobbe dag og natt når det virkelig nærmer seg. Mens det å gjøre ting systematisk og over tid, ville spart dem for mange ulemper, fortsetter han.

Dahl sier at man skal ha en veldig sterk viljestyrke for å unngå dette, og at man må planlegge på en bedre måte for en kommende oppgave.

 

– Man må legge planer for neste prosjekt. Gjøre det på en annen måte, sier Dahl.

– For de som prokrastinerer, er det typisk å gjøre dette med ting som er viktig, og som har en deadline man gruer seg til. Enten det er å levere en stil på videregående skole, til en prosjektoppgave i studier, eller et foredrag som man da venter med å lage klart før kvelden før, sier han.

- Hvordan kan man unngå dette?

– Jeg tror personlighetstrekket er uavhengig av om man er under press eller ikke. Selv om du ikke har veldig mye å gjøre i uken før fristen, og du har hatt god tid, så blir det likevel utført i siste liten. Det er det som er denne personlighetssvakheten. Nettopp det at man kunne ha gjort det før, men likevel utsetter det, avslutter Dahl."

Anonymous poster hash: b6d5c...af5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi du biter over for mye og tenker at "nå skal jeg slutte å røyke!" Det skjer ikke helt uten videre. Du burde begynne i det små som feks faste røyketider som du holder deg til eks: til frokostkaffen, 1 gang i løpet av arbeidsdagen, til etter middagen og 1 før du legger deg. Kutt ut alle de "oj,5min til bussen kommer, da rekker jeg å ta en røyk!" Det er bare vaner det står på. Etterhvert kan du trappe ned enda mer og tilslutt vil du klare å stoppe.

Spare penger: "jeg skal sette av 5000kr pr mnd og kjøpe bare first price"jada,sikkert....begynn heller med å kjøpe billigst mulig og sett av 500kr på konto. Deretter tar du det du har til overs neste lønning og setter inn på konto. Om det er 5kr så får det så være.

Trening:" jeg skal trene 3 dager i uka"mmmmhmmmm....og når det er 20- ute eller det bøtter ned? Er du da i humør til å kle på deg og komme deg ut på treningssenter? Nei, men da trener du hjemme, og du ha et klart mål. Ikke tro du skaø orke minst 1time pr gang, ta heller at du skal gjøre noe aktivt 15min per dag, og kutt ned på tv og pc tid:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn i det små. Om du f. eks. skal bli flinkere til å planlegge så henger du opp en liten kalender på kjøleskapet eller bruker en skytjeneste som det er mange av der uke (for å ha det på telefon). Begynn å legge inn avtaler i det små.

 

Om du f. eks. skal bli en mer disiplinert student så er det ikke lurt å sette opp 12 timers lesedager fra første stund. Begynn heller i det små og lag en liten leseplan og øv deg på å stå opp tidlig uten at du nødvendigvis bruker 12 timer på studiet de første dagene. 

 

Om man skal bli flinkere til å trene, ikke sett opp treningsprogram der man trener 5-7 ganger i uka fra begynnelsen av. Dette er kanskje det eksempelet jeg ser veldig mange synder på. Trener en del selv, og jeg ser mange begynnere som begynner veldig hardt, for så å gå lei etter noen måneder, eller at de får dårlig samvittighet og slutter når de ikke greier å gjennomføre det (harde) programmet de har sett opp til seg selv. Begynn heller 1-3 ganger i uken med et lettere program. 



Anonymous poster hash: 6b0eb...8ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

http://www.studenttorget.no/index.php?show=4543&expand=3795,4543&artikkelid=9330

 

"Et personlighetstrekk

Psykiater Nils Håvard Dahl forklarer at det å prokrastinere er et personlighetstrekk og en svakhet enkelte kan ha. Det gjør at man har en tendens til å utsette ting, selv om man har forståelse for at det ikke er smart.

Dahl forteller at alle kan utsette ting til en viss grad, men at det skal være fremtredende for å kunne kalle det prokrastinering. Han tror heller ikke det er noen som vet hvordan man får dette personlighetstrekket, men at det ofte er et trekk man har hatt helt siden man var liten.

 

– Noen har en tendens til å utsette ting selv om de har en forståelse for at de gjør det. I tillegg blir de sinte på seg selv neste gang de gjør det. Et eksempel kan være at, selv om man har fått arket med selvangivelsen i januar, så venter man med det helt til siste frist, sier Dahl.

– De som har dette som et personlighetstrekk vil gjøre slik med de fleste oppgaver de har. Selv om de tenker at de ikke skal gjøre det neste gang.

Et stort problem

– Det er et veldig stort problem for mange. Disse utfører oppgaver i siste liten, slik at det ofte blir et dårligere produkt. Da kan de påføre seg selv store belastninger ved å jobbe dag og natt når det virkelig nærmer seg. Mens det å gjøre ting systematisk og over tid, ville spart dem for mange ulemper, fortsetter han.

Dahl sier at man skal ha en veldig sterk viljestyrke for å unngå dette, og at man må planlegge på en bedre måte for en kommende oppgave.

 

– Man må legge planer for neste prosjekt. Gjøre det på en annen måte, sier Dahl.

– For de som prokrastinerer, er det typisk å gjøre dette med ting som er viktig, og som har en deadline man gruer seg til. Enten det er å levere en stil på videregående skole, til en prosjektoppgave i studier, eller et foredrag som man da venter med å lage klart før kvelden før, sier han.

- Hvordan kan man unngå dette?

– Jeg tror personlighetstrekket er uavhengig av om man er under press eller ikke. Selv om du ikke har veldig mye å gjøre i uken før fristen, og du har hatt god tid, så blir det likevel utført i siste liten. Det er det som er denne personlighetssvakheten. Nettopp det at man kunne ha gjort det før, men likevel utsetter det, avslutter Dahl."

Anonymous poster hash: b6d5c...af5

 

 

Det er så ufattelig patetisk at absolutt alt, alt et menneske gjør, sier og oppfører seg, skal settes ord og diagnoser på.

 

Vi er vandrende feilvare, hele gjengen altså.

Anonymous poster hash: 9096a...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er så ufattelig patetisk at absolutt alt, alt et menneske gjør, sier og oppfører seg, skal settes ord og diagnoser på.

 

Vi er vandrende feilvare, hele gjengen altså.

Anonymous poster hash: 9096a...a94

 

 

Hvorfor er det så rart? Vitenskapen forandrer seg, og det legges hele tiden til ny kunnskap, så at man har flere diagnoser i dag enn for 100 år siden er vel egentlig ikke så merkelig. 

 

 

Anonymous poster hash: 6b0eb...8ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor er det så rart? Vitenskapen forandrer seg, og det legges hele tiden til ny kunnskap, så at man har flere diagnoser i dag enn for 100 år siden er vel egentlig ikke så merkelig. 

 

 

Anonymous poster hash: 6b0eb...8ca

 

 

Sa ikke at det er rart, men patetisk.

 

Uansett hvem vi er, hva hvi gjør, hva vi sier, er vi noe. Enten ditt eller datt. Akskens personlighetsforstyrrelse eller svakhet. Eller psykisk et eller annet syndrom eller lidelse. Eller ADHD. Eller depimert. Eller psykopat. Eller narssistisk. Eller PTSD. Eller avvik av noe. Eller and so on and on and on and on...

 

ALLE feiler noe, visst.

Anonymous poster hash: 9096a...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Geitebukk

Sa ikke at det er rart, men patetisk.

Uansett hvem vi er, hva hvi gjør, hva vi sier, er vi noe. Enten ditt eller datt. Akskens personlighetsforstyrrelse eller svakhet. Eller psykisk et eller annet syndrom eller lidelse. Eller ADHD. Eller depimert. Eller psykopat. Eller narssistisk. Eller PTSD. Eller avvik av noe. Eller and so on and on and on and on...

ALLE feiler noe, visst.

Anonymous poster hash: 9096a...a94

Hmmm.. Ja, det er jammen sant! Det flommer over av diagnoser, mens man kanskje rett og slett bare er et rotehue eller litt distré..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her... Tror nok jeg er en litt all in person ja, så blir det umulig fordi kravene blir for høye så driter jeg i det i stedet... For det var jo ikke så farlig!

Anonymous poster hash: fbc69...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sa ikke at det er rart, men patetisk.

 

Uansett hvem vi er, hva hvi gjør, hva vi sier, er vi noe. Enten ditt eller datt. Akskens personlighetsforstyrrelse eller svakhet. Eller psykisk et eller annet syndrom eller lidelse. Eller ADHD. Eller depimert. Eller psykopat. Eller narssistisk. Eller PTSD. Eller avvik av noe. Eller and so on and on and on and on...

 

ALLE feiler noe, visst.

Anonymous poster hash: 9096a...a94

 

Ellers så får man bare mer nøyaktige beskrivelser av personlighetstyper. Det beskrives altså som et "personlighetstrekk" ikke en diagnose. Tror det er veldig greit at vi blir påminnet at ikke alle er like. Det er desverre altfor mange i dagens samfunn som forventer at folk skal reagere likt på samme situasjon.

 

Kjenner meg desverre altfor godt igjen i den beskrivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...