Gå til innhold

Har politiet i Norge virkelig lov til dette?


Gjest Hofmann

Anbefalte innlegg

Gjest Hofmann
edit: hvis du mener det er for galt at politiet stoppet deg, så kan du alltid sende en klage til politiet.

 

Jeg har som sagt uansett ikke tenkt å klage på dette, ettersom hun ikke gav meg bot for manglende vognkort. Men jeg vil vite til neste gang hva rettighetene mine er. Men så langt ser det jo ut til at rettighetene mine = null.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både Nattpatruljen og Hundepatruljen var fantastiske programmer som ga innblikk i politiets oppgaver og mange hyggelige politibetjenter.

Sier seg selv at folk som har så mye i mot politiet ikke har rent mel i posen.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hofmann

Dersom du samarbeider og opptrer høflig så blir det lettere for deg, og totalt sett tryggere også. Den eneste grunnen du har til å frykte noe er dersom du har urent mel i posen. Gruppesex med somaliske personer, uansett kjønn, faller normalt inn under det som er lovlig. Forutsatt at alle samtykker.

 

Poenget mitt er at det uansett er betenkelig av politiet å utspørre denne type informasjon. Hva om jeg var homo, og ikke ute av skapet da? Hvorfor skal politiet i så fall få lov til å sette meg i en situasjon hvor jeg enten må lyve for dem, eller dele personlig informasjon med noen jeg ikke kjenner, og som har null å gjøre med hva jeg har gjort, eller hvor jeg har vært?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at det uansett er betenkelig av politiet å utspørre denne type informasjon. Hva om jeg var homo, og ikke ute av skapet da? Hvorfor skal politiet i så fall få lov til å sette meg i en situasjon hvor jeg enten må lyve for dem, eller dele personlig informasjon med noen jeg ikke kjenner, og som har null å gjøre med hva jeg har gjort, eller hvor jeg har vært?

Hvorfor skal du henge deg opp i om du hadde homogruppesex med en haug afrikanere? Hadde du det siden dette plager deg så voldsomt?

 

Du trenger ikke fortelle politiet livshistorien din når de spør hvor du har vært. Det holder at du sier at du har vært hjemme hos en venn i/på [sett inn sted].

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hofmann

Både Nattpatruljen og Hundepatruljen var fantastiske programmer som ga innblikk i politiets oppgaver og mange hyggelige politibetjenter.

Sier seg selv at folk som har så mye i mot politiet ikke har rent mel i posen.

 

Nei, det som sier seg selv er at en er tilhenger av individets rett til å samle seg uten å måtte opplyse myndighetene om det. Det handler om at man har et godt nok utviklet intellekt til å kunne se hva for et grunnleggende demokratisk problem det er når myndighetspersoner bare kan stoppe og utspørre folk på vilkårlige grunnlag som "hvordan en ser ut", "hvilke klær en går i" o.s.v. At du ikke ser det selv får stå på din egen regning, men dette er ting som burde ha vært beskyttet av grunnloven. Retten til å organisere seg, bevege seg, samle seg, uten ingripen fra myndighetene, er et grunnleggende demokratisk prinsipp.

 

 

 

Hvorfor skal du henge deg opp i om du hadde homogruppesex med en haug afrikanere? Hadde du det siden dette plager deg så voldsomt?

 

Du trenger ikke fortelle politiet livshistorien din når de spør hvor du har vært. Det holder at du sier at du har vært hjemme hos en venn i/på [sett inn sted].

 

Jeg ser poenget er tapt på deg, så det er neppe noen særlig vits i å utbrodere noe videre hvorfor jeg "henger meg opp i det".

Endret av Veslefrikk
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Nattpatruljen og Hundepatruljen var fantastiske programmer som ga innblikk i politiets oppgaver og mange hyggelige politibetjenter.

Sier seg selv at folk som har så mye i mot politiet ikke har rent mel i posen.

 

Behøver ikke å ha noe møkkete mel i posen for å ha noe imot frekke og maktkåte tullinger. Uansett om disse går i uniform, eller ikke...

 

Anonymous poster hash: c5195...ae2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget mitt er at det uansett er betenkelig av politiet å utspørre denne type informasjon. Hva om jeg var homo, og ikke ute av skapet da? Hvorfor skal politiet i så fall få lov til å sette meg i en situasjon hvor jeg enten må lyve for dem, eller dele personlig informasjon med noen jeg ikke kjenner, og som har null å gjøre med hva jeg har gjort, eller hvor jeg har vært?

 

Dersom du er like vanskelig mot politiet som du er i denne tråden så forstår jeg godt at de gjorde det til en ubehagelig hendelse. Alle som en forstår at du kunne bare sagt hvor du var, og at du besøkte noen bekjente eller lignende. De spør jo ikke om dette for å finne ut om du har avvikende seksuelle preferanser. De spør om dette for å se om du prøver å lyve til dem. For da kan de intuitivt tro at du har noe mistenkelig fore.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hofmann

 

Behøver ikke å ha noe møkkete mel i posen for å ha noe imot frekke og maktkåte tullinger. Uansett om disse går i uniform, eller ikke...

 

Anonymous poster hash: c5195...ae2

 

 

 

Dersom du er like vanskelig mot politiet som du er i denne tråden så forstår jeg godt at de gjorde det til en ubehagelig hendelse. Alle som en forstår at du kunne bare sagt hvor du var, og at du besøkte noen bekjente eller lignende. De spør jo ikke om dette for å finne ut om du har avvikende seksuelle preferanser. De spør om dette for å se om du prøver å lyve til dem. For da kan de intuitivt tro at du har noe mistenkelig fore.

 

Jeg behandlet henne med den ytterste høflighet, men i ettertid føler jeg meg tråkka på og ydmyket. Og det syns jeg ikke noen borger i dette landet skal måtte finne seg i fra en offentlig tjenestemann, med mindre det foreligger grunn til mistanke (noe det ikke gjorde). Det var rett og slett bare en jævlig ubehagelig opplevelse.

Endret av Veslefrikk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner frustrasjonen til ts, da jeg har vært i en lignende situasjon selv. Men jeg kjøre ørlite "for fort" gjennom en rundkjøring (det var kveld, og ingen biler på veien), og de hang seg altså opp i dette. Det var ikke langt hjemmefra, så jeg endte opp hjemme hos meg, med en politibil parkert ved siden av bilen min. Blålys på, slik at naboer alle naboer kunne få med seg dette. Og for å gjøre ting enda hyggeligere for meg, måtte jeg sette meg bak med dem, inni politibilen, hvor jeg fikk den moralprekenen om kjøringen min. De avsluttet med at jeg måtte "spre ordet" (at de følger med).

Politiet, politiet, de gjør så godt de kan! Tralalala.. :)


 




 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Jeg har opplevd akkurat det samme som deg, TS. På spørsmål om hvor jeg hadde vært spurte jeg "hvordan da, tenker dere på noe spesielt?", og fikk til svar : "bare svar på spørsmålene våre du!"

Jadda.....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hofmann

Jeg har opplevd akkurat det samme som deg, TS. På spørsmål om hvor jeg hadde vært spurte jeg "hvordan da, tenker dere på noe spesielt?", og fikk til svar : "bare svar på spørsmålene våre du!"

Jadda.....

 

Som sagt, neste gang skal jeg gi dem et dønn ærlig svar, og jeg håper jeg da har gjort noe skikkelig ekkelt (men lovlig).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Som sagt, neste gang skal jeg gi dem et dønn ærlig svar, og jeg håper jeg da har gjort noe skikkelig ekkelt (men lovlig).

Word.

Jeg sa jeg hadde vært på et døgnåpent apotek i byen, og da lurte de på hvilke medisiner som hastet så mye at det ikke kunne vente til neste dag (dette var på natten). De er så frekke! Jeg følte virkelig at de tråkket over en grense.. Jeg hadde ikke gjort noe som helst for at de skulle stoppe meg heller.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd å bli stoppet i rutinekontroll, på et tidspunkt få mennesker er ute og kjører. Vi var vel så lite mistenkelige som det går an, 4 pent kledde damer i 30-åra i en halvny Focus e.l. Synes det er helt greit, jeg - finner de ikke noe får du kjøre videre helt uten problemer. Og om naboene sto i vinduene og kikket når du ble stoppet, fikk de sikkert også med seg at politiet kjørte videre uten å ta deg med seg.

 

Dere som kaller Norge en politistat trenger en virkelighetssjekk, dere vet ikke filla om hva en politistat er.



Anonymous poster hash: aab14...379
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Igjen, politiet burde ikke ha noe å gjøre med å plage mennesker kun fordi de gjør "noe som de fleste ikke gjør". Vi skal ikke ha noe klespoliti, kroppspoliti, trynefaktor-politi, bilmerke-politi, A4-politi eller leggetid-politi. Det burde si seg selv. Det handler om respekten for privatlivets fred, noe norsk politi tydeligvis har null av.

 

Herregud, du får begynne å gå istedet da, hvis dette er så innmari ydmykende og inngripende i livet ditt. I-landsproblem

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hofmann

Herregud, du får begynne å gå istedet da, hvis dette er så innmari ydmykende og inngripende i livet ditt. I-landsproblem

 

Hvorfor skal jeg måtte spasere for å unngå å bli plaget av politiet? Syns du det er rett? Hvorfor skal jeg finne meg i å bli satt i en situasjon - av en offentlig tjenestemann som jobber for meg - hvor jeg må forklare overfor naboer hvorfor politiet var her med blålys mitt på natta, bare fordi jeg var ute og kjørte bil om natta?

 

Faen ikke rart det er mye politiforakt ute og går i det her landet.

Endret av Veslefrikk
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal jeg måtte spasere for å unngå å bli plaget av politiet? Syns du det er rett? Hvorfor skal jeg finne meg i å bli satt i en situasjon - av en offentlig tjenestemann som jobber for meg - hvor jeg må forklare overfor naboer hvorfor politiet var her med blålys mitt på natta, bare fordi jeg var ute og kjørte bil om natta?

 

Faen ikke rart det er mye politiforakt ute og går i det her landet.

 

Du ble ikke plaget. Dette er rutine. Punktum. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Igjen, politiet burde ikke ha noe å gjøre med å plage mennesker kun fordi de gjør "noe som de fleste ikke gjør". Vi skal ikke ha noe klespoliti, kroppspoliti, trynefaktor-politi, bilmerke-politi, A4-politi eller leggetid-politi. Det burde si seg selv. Det handler om respekten for privatlivets fred, noe norsk politi tydeligvis har null av.

Sykt enig.

Anonymous poster hash: d6675...b09

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal jeg måtte spasere for å unngå å bli plaget av politiet? Syns du det er rett? Hvorfor skal jeg finne meg i å bli satt i en situasjon - av en offentlig tjenestemann som jobber for meg - hvor jeg må forklare overfor naboer hvorfor politiet var her med blålys mitt på natta, bare fordi jeg var ute og kjørte bil om natta?

 

Faen ikke rart det er mye politiforakt ute og går i det her landet.

 

Synes du kan slå fra deg den der "politiet jobber jo for meg"-mentaliteten. Den er akkurat like idiotisk som den der "staten bruker min skatt på det-og-det-og-det-dritet"-greien. Politiet jobber for staten - og ja, vi som folket er staten - men de må faktisk ha muligheten til å kontrollere folk dersom de skal kunne oppfylle det de faktisk er satt til å gjøre. 

 

Politiet ser alltid etter avvik. Dersom du gjør eller driver noe som er avvikende, så risikerer du å bli stoppet. Å kjøre klokken to om natten er et slikt avvik. Om de stopper deg klokken to om natten har det ingenting å gjøre med å være "leggepoliti" eller "moralpoliti", men at mange kjeltringer er ute og ferdes om nettene. Kjeltringer, avisbud, folk som har kjørt langt eller folk som henter fulle venner på fest. Det er ingenting å frykte så lenge du oppfører deg skikkelig.

 

Når de spør deg spørsmål ber de ikke om å få hele livshistorien din, men de forsøker å finne ut av om det du driver med er greit eller om det ikke er det. F.eks hun et par poster ovenfor her som fikk spørsmål om hvilke medisiner hun måtte hente som det hastet så mye å få tak i - der prøvde de nok kun å finne ut om du tok noen medisiner som ikke kan kombineres med bilkjøring eller ei. Det er bare å svare, det er ikke slik at politimannen hele sin yrkeskarriere vil huske "hun derre jenta som hentet p-pillene sine midt på natten".

 

Jeg har ofte kjørt rundt selv midt på natten siden jeg slutter veldig sent på jobb, og har blitt stoppet både når jeg har kjørt min hvite kassebil og når jeg har kjørt min flunkende nye Mercedes. Jeg har alt på stell, så hvorfor skal jeg bry meg om de stopper meg? Det er jo nettopp gjennom å ta slike kontroller at de møter en del mennesker som ikke har ting på stell. 

Anonymous poster hash: ac7a6...bcf

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er bra at politiet rutinemessig stopper bilister og kontrollerer at alt er i orden. Det er nok av folk som fyllekjører, og det er bra at politiet tar noen av disse, og skremmer andre fra å gjøre det, slik at veien blir tryggere for oss alle. Jeg synes det er unødvendig å hisse seg opp over at politiet holder veiene tryggere. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de sier rutinekontroll så betyr det ikke at det er det. Hvis de er usikre på deg vil de ofte finne på noe standard mens de spør deg ut. Det kunne vært mange forskjellige grunner til at de stoppet deg.

Du ble uansett ikke harsellert, du ble stoppet og spurt et par standard sprm, du hadde ikke engang trengt å svare hvis du ikke ville, men da hadde du neppe sluppet uten bot hehe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...