Gå til innhold

Forbanna lattsabb av en snylter


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg har en nabo, en ung jente på 20 år som er trygdet. Da kom hjem fra jobb i går så er jeg sliten, men ser at gresset kunne trengt å bli klippet litt. Jeg ser jo at hun sitter ute å soler seg så jeg spør om hun kunne tenke seg å klippet plenen og tilbød henne 500 kroner. Det er letttjente penger for en jobb som ikke skulle tatt mer enn 15 minutter. Da sier hun noe sånt som, "nei, eh, jeg, eh, jeg har ikke tid. Oi klokka er så mye, jeg må dra å hjelpe ei vennine som er syk". Forbanna løgn. Det hørtes ut som kun en undskylding. Merkelig at hun skulle komme på det akkurat da. Nå så jeg henne i gjen i dag, ute på joggetur. Altså, hun ser ikke syk ut i det hele tatt. Hun går hjemme hele dagen, sitter ute å soler seg, trener, drar ut å handler (og nei, jeg fører ikke logg på henne). Og nå hørte jeg at hun mottar rundt 12000 i måneden. Hun har ikke en gang vært i arbeid. Har ei gammel tante som er trygdet som har jobbet i 40-år og hun får 8000 i måneden. Er ikke det blodig uretferdig så vet ikke jeg.

Vet ikke hva jeg burde gjøre. Sitter her å vurderer å melde hun til nav (er vel dem man melder i fra om misbruk til) eller noe. Bor hjemme gjør hun også så kan vel ikke være mye hun bruker i måneden på ting man må, som strøm og husleie. Og hun kler seg faktisk i dyre merkeklær og er ikke lenge siden jeg så at hun kjøpte en 50 tommers sliptter ny tv faren og HUN bar inn. Jeg har ikke råd til å kjøpe meg ny tv når jeg vil, eller gå dyre merkeklær. Nei, her er det mat og regninger jeg må prioritere.

Nei, jenungen skulle vært kjeptjagd ut i arbeid og hun burtde sett å finne seg et eget hus å bo i.

Unskyld om jeg høres noe krass ut her nå, men slikt gjør meg rett og slett forbanna. Her må vi jobbe og slite for føden mens hun bare sitter der og får 12000 i måneden rett i lomma for å sole seg og bruker :spy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klipp gresset ditt selv, eller finn en som faktisk ønsker å gjøre det.

og resten gidder jeg ikke kommentere, for det blir bare for dumt

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlo

Kan være enig, men samtidig så vet du ikke hva som foregår på baksiden (les: det du IKKE ser)

Du kan jo selvfølgelig anmelde henne, men da syns jeg også at du burde legge saken død dersom hun fortsatt mottar trygd etter en sjekk, for da er det faktisk ting du ikke vet noen om som ligger bak.

Jeg personlig blir ekstremt sliten av å hele tiden måtte bevise at jeg er for syk til å jobbe. Jeg blir faktisk mer syk av å hele tiden måtte bevise for å slippe å bli kalt snylter og lat.

Heldigvis for min egen helse, så har jeg begynt å lære meg å gi litt mer faen i hva andre mener og syns om meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvorfor skal hun klippe plenen for deg for 500 kr? Det er da å anse som et oppdrag, og oppdrag pleier jeg å oppfatte som noe jeg kan takke nei til.

Dersom det derimot er slik at dere har felles plen og det også er slik at dere deler på dugnaden på den er det noe helt annet.

Forøvrig kan jeg ikke begripe at du i det ene øyeblikket gnåler om at hun er trygdet og bruker penger for i neste øyeblikk øke kjøpekraften hennes ytterligere.

Ta og spis noen antimisunnelsespiller og klipp plenen din selv. Hvis du mener det er en 500 kr jobb burde den jo være over ganske rimelig kjapt.

Og PS: fordi om hun for deg ikke er synlig syk kan det jo være helt andre ting du ikke vet om som plager henne. Siden du verken er legen hennes eller NAV bør du holde deg for god til å stille diagnoser. Hvis du mener genuint at hun snylter får du melde henne til NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje studerer hun? Feks over nett.

Usynlig sykdom, som ME, psykisk, etc.

Hvordan VET du at hun får 12 000 i trygd? Rykter, eller har hun fortalt det selv?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en hobby. Som sagt, mye som ikke synes på utsiden. La henne være i fred ettersom du ikke er en til å stille diagnoser. Stol på at helsevesen og NAV har gjort jobben sin. Så får du passe din. Misunnelse :nei:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Kan være enig, men samtidig så vet du ikke hva som foregår på baksiden (les: det du IKKE ser)

Du kan jo selvfølgelig anmelde henne, men da syns jeg også at du burde legge saken død dersom hun fortsatt mottar trygd etter en sjekk, for da er det faktisk ting du ikke vet noen om som ligger bak.

Enig! Er vel ingen problem om det blir sjekket. Har hun retten på sin side er saken død. Det er nok av dem som misbruker velferdssystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Forøvrig kan jeg ikke begripe at du i det ene øyeblikket gnåler om at hun er trygdet og bruker penger for i neste øyeblikk øke kjøpekraften hennes ytterligere.

Vel, da hadde hun i hvertfall gjort en jobb og fortjent 500 kroner i stedenfor å snylte på andre.

Og selvsagt skal jeg klippe plenen min selv. Men når jeg ser hun, ung og sprek, bare sitte der uten å gjøre en d**tt for samfunnet så vil jeg ta tak i det. Hadde hun klipt plenen så hadde hun i hvertfall gjort noe nyttig for en gangs skyld.

Men nå har jeg nå selv gjort det, så sparte må de pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hva slags sykdommer er det som gjør en person i stand til å trene, dra ut å handle og alt slikt?

Nei, kan man dra på joggetur, på fest og lignende, da kan man også jobbe. Finnes sikkert masse av jobber hun kunne tatt. Og så vidt jeg vet så finnes det jobber som både godtar halv dag og noen dager i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kusine kan være din nabo.

Hun ser så frisk ut, og kan gjøre mye. Men.... Og det er alltid et men.

Selv om hun trener, og er aktiv, så har hun ting du ikke ser, hvis hun bare ligger og soler seg eller er på shopping.

Hun kan desverre ikke jobbe pga dette, og syns det er noe forbannet dritt. Særlig det å ha gått fra godt betalt jobb, til ung ufør i en alder av 24 år. Det var ikke det hun planla, særlig ikke når hun tok opp lån til huset. At hun har noen "fete ting" til huset, er fordi hun hadde en god forsikring som ga henne en grei engangsutbetaling, selvom det ikke monner spesielt hvis du deler summen opp i antall mnd. hun skal leve på trygd, da blir det bare noen "ekstra" tusen pr. mnd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da hadde hun i hvertfall gjort en jobb og fortjent 500 kroner i stedenfor å snylte på andre.

Og selvsagt skal jeg klippe plenen min selv. Men når jeg ser hun, ung og sprek, bare sitte der uten å gjøre en d**tt for samfunnet så vil jeg ta tak i det. Hadde hun klipt plenen så hadde hun i hvertfall gjort noe nyttig for en gangs skyld.

Men nå har jeg nå selv gjort det, så sparte må de pengene.

Kan tenke meg at hvis hun hadde tatt jobben og pengene, så hadde du skrevet her inne at hun var frekk nok, og frisk, nok til å jobbe svart.....

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da hadde hun i hvertfall gjort en jobb og fortjent 500 kroner i stedenfor å snylte på andre.

Og selvsagt skal jeg klippe plenen min selv. Men når jeg ser hun, ung og sprek, bare sitte der uten å gjøre en d**tt for samfunnet så vil jeg ta tak i det. Hadde hun klipt plenen så hadde hun i hvertfall gjort noe nyttig for en gangs skyld.

Men nå har jeg nå selv gjort det, så sparte må de pengene.

Hvordan hjelper det samfunnet om hun tjener 500 svart på å klippe plenen din? :klø:

Slutt å være så bitter, tror du hun får trygd på feil grunnlag så får du ta kontakt med NAV og la det være med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlo

Jeg kan dra til byen og få unnagjort litt handling, jeg kan også sitte ute og nyte det gode været - enkelte dager hvor jeg har en "god" dag. Og på de såkalte gode dagene mine, så kan jeg ikke bare gå å gjøre det. Jeg bruker LANG tid på å komme meg til det punktet, og en helvetes mange forskjellige medisiner og smertestillende.

Og klippe gresset? Glem det, jeg har ikke sjans i helvete å klare det. Men det er klart - folk som ikke kjenner meg, og ser meg hver eneste dag 24/7 tror kanskje jeg virker oppegående og frisk nok til å gjøre en så enkel ting.

Så ja, jeg er sier som Shade - slutt å vær så fordømte bitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Jeg holder på å bli trygded selv, selv om jeg er sosial og aktiv så har jeg noen problemer som ikke syns. Det er snakk om psykiske problemer, og jeg har mye hudproblemer så jeg må sole meg for å holde det i sjakk. Ingen, absolutt ingen kan se at jeg er syk. Det kan være slitsomt når andre skuler på meg og skjønner ikke hvorfor jeg ikke kan ditt eller datt. Det gjør meg bare enda sykere, og kjenner jeg får vondt i magen når jeg møter disse menneskene. Selv om jeg er syk holder jeg meg i form ved å trene og jeg spiser sundt.

Vet ikke hva som er naboen ditt sitt problem, men kanskje du kan spørre henne? Siden du vet hvor mye hun får i mnd og at hun får trygd så må du kjenne henne litt?

Ingen av mine naboer vet noe om meg, med mindre de har vært inne i mitt hus og snoket i mine private saker.

Og faren hennes har kanskje kjøpt en tv til henne?

Uansett, man får ikke trygd med mindre man har en god grunn. Så om ma får igjennom det med NAV har man virkelig en god grunn, for Nav ER strenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Vel, da hadde hun i hvertfall gjort en jobb og fortjent 500 kroner i stedenfor å snylte på andre.

Og selvsagt skal jeg klippe plenen min selv. Men når jeg ser hun, ung og sprek, bare sitte der uten å gjøre en d**tt for samfunnet så vil jeg ta tak i det. Hadde hun klipt plenen så hadde hun i hvertfall gjort noe nyttig for en gangs skyld.

Men nå har jeg nå selv gjort det, så sparte må de pengene.

Du vet ikke hva som feiler henne. Det kan være mange ting du ikke vet noe om. Har du hørt om gode og dårlige dager? På en god dag har ikke jeg migrene for eksempel, mens på en dårlig dag ja da er et mørkt rom det eneste å foretrekke. Hadde migrenen vært mer fremtredende i mitt liv enn den er nå hadde jeg f.eks. ikke kunnet kjøre bil.

Jeg har en kollega med blødende magesår. Kan du se det på han? Nei. Jeg har en annen kollega med ryggvondt. Kan du se det på han? Nei.

Felles for alle disse er at de på den gode dagen kan gjøre noe, på de dårlige dagene kan de gjøre ingenting. Du like lite som jeg vet hva slags dag som er god eller dårlig.

Hvis du mener at hun naboen din hever trygd urettmessig så kontakter du NAV. Ellers kan du godt gi deg med sutringen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Når jeg leser hva du skriver, så får jeg vondt på vegne av dem som har en usynlig sykdom/lidelse. Det er nok mye ditt sure, dømmende sinn ikke kan se.

Og hvordan du klarer å resonnere deg frem til at uføretrygdet person = arbeidskraft for deg, er meg ubegripelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For all del, meld henne inn for trgdesvindel, men hva om hun har en grunn til å være trygdet, tenkt på det?

Mye som ikke synes utenpå. Og er det hennes feil at hun faktisk han nye det fine været mens du jobber?

Rett og seltt - slutt og surv :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, det er slike som deg som gjør at jeg nesten ikke "tør" å gå ut av huset til tider. Jeg er ung ufør, og er 70 % ufør, jobber 30%. Jeg har en usynlig sykdom, ingen ser hva som feiler meg, de ser bare at jeg jobber veldig lite, og ser uforskammet frisk og oppegående ut. De ser ikke søvnløse netter på grunn av store smerter, de ser ikke dager da jeg ikke kan gå mer enn 10 meter unna et toalett. De ser ikke at jeg ikke tåler anstrengelse, og at jeg etter en tur på rema ligger på sofaen med 40 i feber.

Nei, slike sure kjerringer som deg ser bare at jeg er hjemme hele dagen, kansje en tur på kjøpesenteret midt på dagen (for å hente medisin på apoteket, men pytt) og at jeg kan rusle en tur rundt huset med hunden. Så kan de hviske og tiske om sunne friske ungdommer som snylter på samfunnet. Og jeg velter meg i penger. Oioi, dere skulle bare visst. Med 8000 utbetalt i mnd så har jeg så mye penger at jeg ikke aner hva jeg skal gjøre med dem *sarkasme*

Forøvrig: At du er skikkelig furt fordi hun ikke klipper plenen din, sier bare utrolig mye om deg, og din evne til å sette deg inn i andres situasjon. Hadde jeg skulle klipt plenen din, så hadde jeg fått blodtrykksfall og svimt av, og jeg hadde ligget rett ut i to dager på grunn av anstrengelse. Klipp plena sjøl og klapp igjen.

Endret av Lumê
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet ikke hva som feiler henne. Det er mange sykdommer som ikke synes utenpå.

Din egen plen kan du fint klare å klippe selv.

Du bør virkelig ha MYE bedre innsikt i sykdomsbildet til din nabo før du melder henne som trygdesvindler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en nabo, en ung jente på 20 år som er trygdet. Da kom hjem fra jobb i går så er jeg sliten, men ser at gresset kunne trengt å bli klippet litt. Jeg ser jo at hun sitter

Er det mange trygdemotakere her inne tro?

Det kan virke sånn på alle som er så krasse mot en som stiller spørsmål om hvordan tilsynelatende friske mennesker får utbetalt så mye og bare går og koser seg dagen lang.

Ja, det kan jo være en skjult sykdom, men man må fortsatt kunne stille spørsmål ved hvor ille en sånn sykdom er hvis man er i stand til å løpe og trene, men ikke jobbe.

En del sykdommer og "problemer" bør hardt prøves før man øser ut folk skattepenger på lettvint vis.

Det er jo ikke noe akkurat ukjent fenomen at mange snylter til seg penger ved adressetriksing, samt å få litt hjelp av 'lege-bekjentskap'.

Edit: Og ts ville vel ikke tvinge noen til å klippe plenen etter hva jeg skjønte. Hvis det var 15min jobb (eller for den saks skyld 30) så er det jo rasende god betaling. Noe selv jeg i full jobb gjerne kunne gjøre om naboen min kom med forslaget. Jeg tjener ikke 1000-2000 i timen, ikke en gang før skatt.

Endret av slask
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...