Gå til innhold

Nice, Cannes, St. Tropez, Monte Carlo Monaco


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!
Har lyst til å oppleve Nice, Cannes, St.Tropez og Monte Carlo, Monaco. Tenker på å ta fly fra Oslo til Nice og så leie en bil.

Er det noen som har erfaring med dette? Er det en lang tur? Noen som kan guide meg litt, jeg er litt lost :) hehe.

Burde vi begynne i Nice eller et annet sted? Turen skal være på ca 5 dager.

Takk!



Anonymous poster hash: 41504...147
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bodde på rivieraen i noen år, så kjenner områdene ganske bra.

Nice er ikke veldig interessant. Det er turistifisert, mye kriminalitet og generelt ikke veldig spennende. Noen synes det er koselig, men det er som regel fordi de ikke har sett så mye av kysten.

St. Tropez er mest for festing, dersom dere er unge og kan bruke endel penger. Havnebyen er ikke hva den var, så 'troppan' er mest for de som vil feste og sole seg på dagtid, og helst "se og bli sett".

Cannes er hyggelig og selv om det også er mye festing om sommeren, er det fortsatt fint å ta en middag i gamlebyen eller lunch ved strandrestaurantene. Shoppingen er også ganske bra her.

Andre steder jeg ville dratt er St.Paul de Vence, Theoule og Cap Ferrat. Trafikken er ille om sommeren så dere burde kanskje begrense hvor mye dere reiser rundt. Cannes er et greit sted å ha base, og husk at det er et komplett mareritt å dra inn til St.Tropez derfra (ST har heller ikke togstasjon så alle drar med bil, derfor sitter man bom fast mesteparten av juli/august).



Anonymous poster hash: 7bedd...96d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Vil legge til at vi aldri har vært i Frankrike før, og ville helst oppleve disse kjente stedene vi har hørt så mye om og sett på bilder. Vi er i slutten av tyveårene. Hvor langt er det å kjøre mellom disse stedene? Noen som har tatt en slik tur?



Anonymous poster hash: 41504...147
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Nice for en måned siden, og tok turen til Monaco. Selve Nice var ikke noe spennende. Gamlebyen var en horribel turistfelle. Jeg gikk mest på turer langs kysten, det var blant annet en fin tursti langs klippene i nabolandsbyen øst for Nice. Monaco var grei å ha vært i, likte spesielt godt Jardin Exotique, med grotten og museet der. Jeg ville ikke kjørt dit, var temmelig kaotisk. Bussen fra Nice kostet 1.5 EUR, med andre ord dritbillig ;) Det er jo "rett borti høgget", så tok ikke lang tid. Det var bra bussforbindelse til Cannes også, men hadde bare tre dager til rådighet, så fikk ikke tid å reise dit.

Anbefalingene jeg leste på forhånd var å IKKE leie bil, om du skal inn i byer som Nice, Monaco, Cannes, etc. Det er håpløst og dyrt å parkere, og det er såpass lett å ta seg rundt med busser at bil bare er styr.



Anonymous poster hash: d5211...304
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Nice for en måned siden, og tok turen til Monaco. Selve Nice var ikke noe spennende. Gamlebyen var en horribel turistfelle. Jeg gikk mest på turer langs kysten, det var blant annet en fin tursti langs klippene i nabolandsbyen øst for Nice. Monaco var grei å ha vært i, likte spesielt godt Jardin Exotique, med grotten og museet der. Jeg ville ikke kjørt dit, var temmelig kaotisk. Bussen fra Nice kostet 1.5 EUR, med andre ord dritbillig ;) Det er jo "rett borti høgget", så tok ikke lang tid. Det var bra bussforbindelse til Cannes også, men hadde bare tre dager til rådighet, så fikk ikke tid å reise dit.

Anbefalingene jeg leste på forhånd var å IKKE leie bil, om du skal inn i byer som Nice, Monaco, Cannes, etc. Det er håpløst og dyrt å parkere, og det er såpass lett å ta seg rundt med busser at bil bare er styr.

Anonymous poster hash: d5211...304

Og vi som hadde tenkt å leie ei rålekker cabriolet og bare suse rundt fra sted til sted!

Anonymous poster hash: 41504...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gemini7

Og vi som hadde tenkt å leie ei rålekker cabriolet og bare suse rundt fra sted til sted!

Anonymous poster hash: 41504...147

Jeg må si meg uenig i rådet om å ikke leie bil. Bil på rivieraen er gull!! Vi er på Rivieraen nå, andre ferien her og vi leier bil hver gang. Det som er genialt er at byene ligger som perler på en snor og det er kort å kjøre imellom. Vi landet i Nice sist, og på 10 dager hadde vi opplevd like mange byer; Nice, Antibes, Juan les Pins, Cannes, Grasse, St. Paul de Vence (anbefales!), Frejus, St, tropez, St. maxime, les issambres m.fl. på en dagstur hadde vi fått med oss flere av dem.

Nå bor vi i antibes og det er supert å ta dagsturer inn til ulike byer. Skal en dag til Monaco også. Det er mulig det er dyrt å parkere midt i noen av byene men jeg synes personlig det har gått greit å finne gratisparkering ellers er vel ikke drøye 20 kr for 2 t ille om man er vant til å parkere i oslo ihvertfall! ;))

Supert å ta seg ut til ulike strender m bil også. spesielt om man reiser m barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var en tur i Antibes i fjor sommer og leide da bil. Vi kjørte oppover i landet til grasse, catelanne og føere koslige byer. Det synes jeg var mye kosligere enn de byene dere skal besøke. For all del, det er fine byer det også men du har stort sett det samme i alle byene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice, Cannes og Monaco er ganske like egentlig. Fancy og turistifisert. Det er helt greit å ha vært der, men jeg ville absolutt prøvd å se noe annet også.

St. Tropez er ganske annerledes, mye fest og moro på stranda, men faktisk en koselig liten by utenfor høysesongen. Hvis du skal til St. Tropez så ta båten over fra St. Maxime, da slipper du et par timer i bilkø inn og ut av St. Tropez.

Antibes er foreslått, og det støtter jeg - veldig trivelig. Ellers er det jo artig å se Eze, selv om det kan være ganske tettpakket der også. Hvis du har bil er det ikke så grusomt lagt til Arles eller Aix heller. Fin dagstur også kan man stoppe i noen av småbyene på veien.

En mulighet kunne vært å ta fly til Nice, et par netter der og se Cannes og St. Tropez på veien (kanskje en natt i St Tropez) og kanskje et par netter i Arles før du fly hjem fra Marseille.

Her er en grei oversikt over ganske mange av byene på Rivieraen: http://www.ferieiprovence.no/steder_provence

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snille dere er som tar dere tid! :) Tusen takk!

Betryggende å høre at det ikke er SÅ galt å leie bil og farte gjennom disse stedene. Skal se mer på det, og skal sjekke ut linken fra Stine43! :)



Anonymous poster hash: 41504...147
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monaco er KJEMPEVAKKERT så det er absolutt noe og oppleve men det er så lite. Jeg kjørte dit fra Nice noe som tar ca.2 timer og tilbake samme dag og fikk opplevd hele Monaco så man trenger ikke så lang tid der. Men det er helt utrolig med kjøpesenter inne i fjelle og heiser i fjelle og alle byggningene!!!!!!!

Anonymous poster hash: 9884c...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monaco er KJEMPEVAKKERT så det er absolutt noe og oppleve men det er så lite. Jeg kjørte dit fra Nice noe som tar ca.2 timer og tilbake samme dag og fikk opplevd hele Monaco så man trenger ikke så lang tid der. Men det er helt utrolig med kjøpesenter inne i fjelle og heiser i fjelle og alle byggningene!!!!!!!

Anonymous poster hash: 9884c...baf

Åh, det høres helt herlig ut! Har ikke fått med meg at det er kjøpesenter inne i fjellet og heiser inne i fjellet. Høres utrolig kult ut!

Noen flere som kan fortelle litt om disse stedene?

Jeg hadde også lyst til å leie en skikkelig sportsbil, ala Lamborghini eller Ferrari og kjøre litt i Monaco. Men så sjekket jeg prisene og holdt på å svime av. Rundt 3000 euro og oppover for 1 dag.

Så kom jeg over en side hvor man kan "leie" Ferrari i 30 min eller 60 min, og da har man med seg en guide i bilen. Noen som har gjort dette?

Hadde egentlig håpet det bare var meg og min samboer i bilen, men...

Kom gjerne med tips hvis du har :)

Anonymous poster hash: 41504...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det høres helt herlig ut! Har ikke fått med meg at det er kjøpesenter inne i fjellet og heiser inne i fjellet. Høres utrolig kult ut!

Noen flere som kan fortelle litt om disse stedene?

Jeg hadde også lyst til å leie en skikkelig sportsbil, ala Lamborghini eller Ferrari og kjøre litt i Monaco. Men så sjekket jeg prisene og holdt på å svime av. Rundt 3000 euro og oppover for 1 dag.

Så kom jeg over en side hvor man kan "leie" Ferrari i 30 min eller 60 min, og da har man med seg en guide i bilen. Noen som har gjort dette?

Hadde egentlig håpet det bare var meg og min samboer i bilen, men...

Kom gjerne med tips hvis du har :)

Anonymous poster hash: 41504...147

Jeg anbefaler også å leie bil. Som nevnt er veien inn til St Tropez et mareritt om sommeren, men det er ikke en lokal togstasjon, så det er eneste alternativ.

Bussene i området er ikke veldig pålitelige. I det hele tatt er de offentlige systemene i Frankrike relativt dårlige og det er et forferderlig byråkrati. Du kan lett bli stående et sted der det er en time til neste buss, om den overhodet kommer. Bussrutene er ikke designet for turister, så du må iblant bytte for å komme fra sted til sted. Etter flere år der nede kunne jeg rutene, men er området ukjent vil jeg ikke anbefale det. Dere kaster potensielt bort veldig mye tid.

Så har du selvsagt poenget at å kjore langs kysten, der det ikke er trafikk, med vind i håret, er den beste delen av rivieraen. Mine beste minner er nettopp det - veien fra Cannes til Napoule eller Theoule der du ser havet hele veien.

Jeg tror ikke det er så mange som tilbyr guide på veien, i hvert fall ikke en engelsktalende. Men det er mange firma for leiebiler, det kan du bare lete opp.

Jeg ville fokusert på noen få steder og utforsket dem. Monaco er pent, men også et turistområde. Det er ikke mye "fransk" å oppleve der. Ta turen over, se på de vakre områdene, ta en lunch på Cafe de Paris og det er det.

Jeg pleide leie en plass på de private strendene i Cannes, ute på piren, og få servert lunch. Koster litt, men da har du virkelig alt du oppsoker ved rivieraen på en gang.

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hva med en tur ut på en yacht? Ser det er veldig dyrt å leie en yacht for en dag, men er det noen som vet om det blir arrangert turer med yachter som man kan kjøpe billetter til?



Anonymous poster hash: 41504...147
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var der i august med bil og jeg syntes vel egentlig det var helt horribel trafikk. Vi syntes at kjøringen var i grunn ren mareritt hvis man skulle komme seg rundt i de mindre stedene, så det var flere steder som egentlig ble litt ødelagt siden vi brukte så ufattelig lang tid i trafikk, mye kø, ekstremt tregt, umulig å finne parkering, umulig å snu siden det var lite plass alle steder.. Vi bodde på Beaulieu-sur-Mer, så var litt sånn midt i flere steder, endre opp med å bruke bussen så mye som mulig egentlig.. Den der - kjøre rundt rivieraen med flagrende hår og det hele følelsen fikk i alle fall ikke vi :)

I tillegg til det som allerede foreslås ville jeg også vurdere Eze. Er nok også "turistifisert" som bare det, men alikevel flott sted som fortjener en liten svipptur :)

Monaco og Monte Carlo syntes jeg var litt kjedelige, men det var vel litt stivt for min del bare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...