Gå til innhold

Tilbehør til pinnekjøtt...?


fletta

Anbefalte innlegg

Heisann :D

Skal for første gang ha julen hjemme hos oss selv i år. Tanken er å ha pinnekjøtt, men hva pleier man egentlig å ha til utenom kålrabistappe og poteter??

Saus?

Rødkål?

Raspeballer?

Hva pleier dere å ha til??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cruella

Nam, nam....pinnekjøtt...gleder meg!!!

:lol:

Jeg serverer pinnekjøtt enkelt, liker ikke for mye tilbehør;

Masse kålrabistappe, sjy, melne poteter og rørte tyttebær.

Selvfølgelig med øl og akevit til! :lol:

Lisa-Beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heissann!!

I min familie har tilbehøret til pinnekjøtt vært i alle år :

-poteter

-kålrabistappe

-surkål

-rødkål

-sjy

jeg spiser alltid bare pinnekjøtt og poteter....nam....

lykke til alle sammen!!

Klem fra Lena...som skal spise torsk hos svigers på julaften i år

:(:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med eminel! Legg til litt øl og akevitt, så er vi der!!!

Mvh

Leo

(Som glær sæ te pinnekjøtt på julaften i år!!! Har ikke laget det så ofte selv, så vi må nok ha et par "prøvekokninger" før jul også...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta like mye poteter og kålrot og kok det mørt, mos det, og spe på med skyen fra pinnekjøttet til passe konsistens. Server glovarmt med resten av skyen ved siden av, flatbrød, øl og akevitt!! Det beste du kan få her i verden!!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til pinnekjøtt bruker vi kokte pølser, kålrabistappe, poteter og smeltet smør med persille i .... passende drikke er øl og akevitt.

Denne julen skal vi feire hjemme i vårt nye hus, gjester blir mine svigerforeldre, min manns søsken og deres familier. De spiser IKKE pinnekjøtt, så dette kan jo bli en utfordring ...

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her i Stavanger tror jeg det er ganske vanlig - jeg har fått det flere steder hvor jeg har spist. Jeg for min del synes det er godt med begge deler - og ikke alle unger liker pinnekjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-kålrabistappe (MYE, og hjemmelaget.MMMmmMM)

-Saus (Kraft)

-Kokte Poteter

-Hjemmelaget tyttebærsyltetøy ( et must !!)

(-Rødkål/surkål)

dessuten for å sette hele greiene litt på spissen.....ha litt svineribbesvor som skal være til dagen etter ;) Namn..

Jeg eeeer så glad for å være ekte saue-vestlending :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss har alltid tilbehøret vært:

kålerabistappe (det finnes ikke noe annet enn hjemmelaget :-) )

poteter

sjy saus

rødkål

surkål

flere typer pølse (feks kokte og røkte, svinemør osv.)

MEN vi har også svineribbe samtidig, så kanskje noe av tilbehøret i grunn er til svineribben :-) Ikke vet jeg....

Hos oss er raspeballer (eller hos oss: potetball) en egen middag for seg selv, som vi serverer hele året men da gjerne med pinnekjøtt som tilbehør.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fletta!

Hva som serveres til pinnekjøtt varierer fra sted til sted. Går du på resturant i Bergen får du; kålrabistappe, poteter og ribbefett. Akevitt og øl hører selvfølgelig med!

Raspeballer er godt til, MEN ikke på julaften. Kødder ikke med tradisjonene der altså...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er vant til er:

pinnekjøtt

hjemmelagd kålrabistappe

hjemmelagd potetmos

..og røkt kjøttpølse for de som ikke er så glad i pinnekjøtt

Spiste faktisk pinnekjøtt i går... NAAAAAAAAAAMMMMMMMMMMM :P

Et helt år siden sist! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg begynte ikke med pinnekjøtt på julaften før jeg giftet meg, og slik har jeg lært å servere den av min svigermor fra Ålesund:

Dampet pinnekjøtt (hiver noe inn i grillen før servering, liker godt den sprø skorpen med det er ikke nødvendig), Vigra-mør (som er en nyyydelig grov pølse som må kjøpes i Ålesund, ikke så sterk som Vossa-korv), sossisser, rødkål, kokte poteter og masse kålrabistappe. Sjy blandes med litt godt smør for kraftigere smak.

Bosatt utenom Sunnmøre er det litt "bale" å få tak i Vigra-mør hvert år, men jeg har ikke funnet noe som er like godt her i sør.

Ser du Ine anbefaler svinemør, men den må jeg vel også til Ålesund for å få???? (Hamstrer det, tørrmør, frossen hysefilet og klippfisk hver gang jeg er i Ålesund....)

Gleder meg til jul.......nam-nam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...