Gå til innhold

Får man tak i hundekjøtt i Norge?


Oxygenee

Anbefalte innlegg

Kan fore de opp på GMO-produkter. Så blir det hundeutgave av belgisk blå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badabing

Rolig rolig, hvis du leser tråden så ser du at jeg skriver at jeg ikke er ute etter å kverke en hund som noen vil omplassere.

"hund som skal avlives" sikter til en hund som allerede har blitt dødsdømt, altså en som ikke kan omplasseres.

Helt ærlig er det lite sannsynlig at jeg kommer til å gidde det. Kjøttet må vel mørnes også, så det blir mye styr.

Men generelt må det da være bedre at kjøttet blir brukt, enn at det bare kastes?

Kjæledyr vil man jo gjerne begrave, det forstår jeg. Men de fleste dyr som blir avlivet blir jo ikke begravet, de blir jo bare hevet i en container og brent.

Tenk om vi kunne satt dette i system og ordnet hundekjøkken til fattige?

Litt interessant tråd, dette. Jo mer filosofi jeg leser, jo sikrere blir jeg på at speciesisme er galt. Jeg er vegetarianer selv, men tenker at det er bedre å spise et dyr som likevel skal dø (selv om det er en hund), enn å måtte ta livet av en gris som må vokse opp og lide i fangenskap. At produksjonsdyr i Norge har det så bra, er en illusjon vi ønsker å beholde og gi næring fordi det er ubehagelig å tenke på at vi bidrar til lidelsene deres. Vi foretrekker å sørge over enkelthunden Lucas som ble druknet fremfor å måtte se nærmere på de mange navnløse grisene i Østfold som hadde enorme åpne sår på kroppene sine, selv om de kjenner smerte på samme vis som Lucas.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silfen: Jeg er naturligvis for GMO også:)
Dog (hoho pun) hadde det vært morsommere å kjøre fullstendig økologisk & organisk, bare for å få en herlig politisk korrekthet over det hele. Kanskje slenge inn litt fairtrade for også for good measure;)

Badabing: Meget enig. Lucas-saken var faktisk utløsende for at jeg kom på den planlagte hundemiddagen igjen. Alt styret rundt den saken overbeviser meg om at alt for mange mennesker er fullstendig sveiseblinde hva gjelder empati og moral. Selvsagt var hundens skjebne ugrei og fæl, men du verden for en galskap at 100 kjøttetende tullinger holder minnestund for dette dyret, samtidig som vi har industrielle konsentrasjonsleire for kyllinger & griser her. Jeg får rett og slett lyst å spy.

Men det var ikke så lystig, i alle fall er det hyggelig å se at det finnes mange der ute med fornuften i behold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig rart at ingen kjøttprodusent har lansert en egen produktserie dedikert til dyrevelferd.
Greit nok at økologisk produsert kjøtt gjerne er behandlet hakket bedre, men det er ofte marginalt og samtidig betaler man da for alt mulig annet også.
Jeg hadde glatt betalt ekstra for "glad kylling" el, men vil helst ikke dra med meg økologi og fairtrade i samme slengen(uten at jeg vil sparke igang enda en diskusjon, hehe).

Det må da være et marked for det?

Gratis tips til alle som jobber i Nortura eller Nordfjord:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg synes det er veldig rart at ingen kjøttprodusent har lansert en egen produktserie dedikert til dyrevelferd.

Greit nok at økologisk produsert kjøtt gjerne er behandlet hakket bedre, men det er ofte marginalt og samtidig betaler man da for alt mulig annet også.

Jeg hadde glatt betalt ekstra for "glad kylling" el, men vil helst ikke dra med meg økologi og fairtrade i samme slengen(uten at jeg vil sparke igang enda en diskusjon, hehe).

Det må da være et marked for det?

Gratis tips til alle som jobber i Nortura eller Nordfjord:)

Når det gjelder kylling er dyrevelferden klart bedre i økologisk landbruk. De påstår vel at det ikke er like stor forskjell når det gjelder gris, men da ville jeg likt å se kriteriene de går etter for å måle, samt sammenligningsgrunnlaget. Sammenligner de f.eks økologisk med gjennomsnittet av småskala svineproduksjon og storproduksjon? Kjenner til han som driver Virgenes gård, og det er temmelig langt unna det industrielle dyreholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kjøper en del økologisk egg og kylling av denne årsak.

Skulle likevel likt å se noen satse spesifikt på dette, jeg tror det også kunne gjort at markedet etterhvert ville begynt å konkurrere mer på dette. Det hadde vært noe:)

Sånn sett måtte jo det ultimate vært å holde et par hunder selv da, og så spise dem med jevne mellomrom(bytte ut altså). Den trivselen de ville fått som kjæledyr skulle det vært vanskelig å matche selv på en koselig liten gård:)
Men det kunne jo blitt vanskelig å selge inn for folk flestXD

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder svinekjøtt er grødstad det aller beste du kan få tak i med tanke på dyrevelferd. Grisene har 200 kvadratmeter pr purke og en hytta som grisemor har ungene sine i:) Deres filosofi er at dyrene skal ha det godt fra fødsel til slakt. Jeg kjøper alltid svin fra grødstad. Men det er tungvint, for det er bare en butikk som har det her. Men dette kjøttet er det jeg har minst dårlig samvittighet for når jeg spiser.

Det er vanligvis 23 kyllinger pr kvadratmeter og framforing på 32 dager, på Holte gård er det 7 kyllinger pr kvadratmeter og framforing på 58 til 100 dager. Holte har også eget slakteri og bedøver fuglende før de blir slaktet.

Selv om dyreholdet i Norge heller ikke er ideelt, er det mulig å gjøre bedre valg. Svin fra grøstad, kylling fra holte er en god start. Disse spesialiserer seg på dyrevern. Jeg kjøper itilegg økologisk kjøttdeig og slik.

Vet at dette ikke er ts team, men ville så gjerne informere om at noen gårder gjør mye for å gi dyrene et bedre liv:)



Anonymous poster hash: 6ace2...7d2
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags mennesker er det som spiser hunder, eller andre kjæledyr?! Hvilken verden lever dere i? "Jeg vil ha, vil ha, vil ha". Et nå det jævla kjøttet som vanlig nordmenn spiser.
Blir helt kvalm! Men det er vell det som er poenget med å spise hundekjøtt, å provosere?



Anonymous poster hash: 97f33...0ae
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få seg et bikkjemåltid er lett som bare det. Finn deg en golden retriever og deretter er det bare slenge en tennisball inn i komfyren. Lukk døren og stek deretter på 175 grader i en og en halv time.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor vil du ha hundekjøtt så jævla mye? mye strev å få tak i (heldigvis!). du høres ikke riktig klok ut, helt besatt av hundekjøtt



Anonymous poster hash: 02407...d3c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herremin, hvor mye syke folk som trenger hjelp er det der ute?

Anonymous poster hash: 49788...795

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvem denne brukeren er på ekte? Send PM om du har noe info.

Slenger meg på her. Han har vanæret koreansk kokkeskikk, alle vet at hundekjøtt leder varme dårlig og blir lett svidd på sånne temperaturer. Hund skal langtidstekes med en maks temperatur på 125 grader.

Anonymous poster hash: b599e...620

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her. Han har vanæret koreansk kokkeskikk, alle vet at hundekjøtt leder varme dårlig og blir lett svidd på sånne temperaturer. Hund skal langtidstekes med en maks temperatur på 125 grader.

Anonymous poster hash: b599e...620

:skratte:

Anonymous poster hash: d838a...f0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slike tråder viser på en glimrende måte den manglende evnen til å argumentere hos mennesker som baserer seg i stor hovedsak på egne følelser. Vanskelig å vite om man skal le eller gråte.

Den viser også hvor lett det kan oppstå lynsjemobber.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe vits i å argumentere med idioter. Samme hvor bra argumentene mine hadde vært, hadde de fortsatt å spise hundekjøtt, nettopp fordi de er typiske mennesker som elsker å provosere og kverulere. Folk som dette er som regel de samme folkene som vil ha katter i bånd,

I mine øyne og folk flest er det da virkelig ikke normalt å spise hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg ser ikke noe vits i å argumentere med idioter. Samme hvor bra argumentene mine hadde vært, hadde de fortsatt å spise hundekjøtt, nettopp fordi de er typiske mennesker som elsker å provosere og kverulere. Folk som dette er som regel de samme folkene som vil ha katter i bånd,

I mine øyne og folk flest er det da virkelig ikke normalt å spise hund.

Men hvorfor? Hva er forskjellen på å spise en gris og en hund, annet enn tradisjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ser ikke noe vits i å argumentere med idioter. Samme hvor bra argumentene mine hadde vært, hadde de fortsatt å spise hundekjøtt, nettopp fordi de er typiske mennesker som elsker å provosere og kverulere. Folk som dette er som regel de samme folkene som vil ha katter i bånd,

I mine øyne og folk flest er det da virkelig ikke normalt å spise hund.

Jeg ville heller ikke spist en hund. Fordi følelsene sier at det ikke stemmer. Men folk er jo ikke gale, kverulerende eller unormale om de ønsker det. Det er jo bare et dyr. Det er jo ikke mer slemt å spise en hund enn en kylling eller geit eller ku. Egentlig er det jo galskap å spise kjøtt i det hele tatt, men nesten alle gjør det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hedra

Rolig rolig, hvis du leser tråden så ser du at jeg skriver at jeg ikke er ute etter å kverke en hund som noen vil omplassere.

"hund som skal avlives" sikter til en hund som allerede har blitt dødsdømt, altså en som ikke kan omplasseres.

Helt ærlig er det lite sannsynlig at jeg kommer til å gidde det. Kjøttet må vel mørnes også, så det blir mye styr.

Men generelt må det da være bedre at kjøttet blir brukt, enn at det bare kastes?

Kjæledyr vil man jo gjerne begrave, det forstår jeg. Men de fleste dyr som blir avlivet blir jo ikke begravet, de blir jo bare hevet i en container og brent.

Tenk om vi kunne satt dette i system og ordnet hundekjøkken til fattige?

At du vil spise hund er ditt valg, men jeg provoseres voldsomt over at du leker ( mangel på bedre ord) med folks følelser ved å snakke om å slakte fido eller finne en omplasseringhund.

Selv om du skriver senere at du ikke mener det så er det unødvendig provosering av de som brenner for dyrevelferd.

Dyremisshandling er reelt og utbredt og det rører mange mennesker dypt.

Jeg syns det er unødvendig og stygt å tråkke mer på folks følelser enn nødvendig.

For å spise hund rører ved følelser her i landet og det er en realitet du må ta hensyn til og ha takhøyde for når du velger å servere hund.

Det snakkes om at det ikke er værre å spise hund enn gris eller ku. Nei selvfølgelig ikke, men tradisjoner og følelser står sterke og ønsker du å nå frem med at hund er god mat ( hvilket det godt mulig er) så hadde du smurt "saken din" bedre ved å ikke leke med folks følelser, men holdt deg saklig.

Følelser er både viktige og sterke.

Med det ønsker jeg deg god middag og håper du har samvittighet nok til å velge godkjent leverandør som kanskje ikke flår og slakter hundene før de dreper dem, slik praksis er mange steder

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, der kom det flere på rappen!

Hedra:
Hvis du leser hele tråden vil du se at jeg begynte sakelig og rolig, ikke før folk begynte å bli spydige slapp meg jeg løs og plukket opp diskusjonen. Jeg tok til og med en vegetarianer i forsvar der i starten, før hun senere avslørte seg som fullstendig irrasjonell.

Du har tydeligvis i likhet med flere ikke lest denne tråden. Den eneste gangen jeg har nevnt "Fido" var " eget oppdrett på hund ja, de tar ikke "Fido"

-Og det eneste jeg skrev om omplasseringshund var at jeg ikke hadde samvittighet til å ta en hund som skulle omplasseres, siden det da gjerne er mennesker bak som ønsker at disse skal få et nytt hjem.

Attpåtil var dette etter spørsmål fra andre i tråden.

Altså var begge dine eksempler på usmakelighet fra min side en det motsatte av hva jeg skrev.

Men det er klart, jeg finner det interessant og nødvendig å tråkke litt på denne irrasjonaliteten folk utviser.

Her har vi parallelt med hundediskusjonen hatt en diskusjon om dyrevelferd, hvordan minimere lidelse blandt oppdrettere av gris/kylling etc, og det eneste folk klarer å komme med er "fy faen så kvalm du er", og kronargumentet over alle: "det er ikke normalt".

Og når det gjelder disse følelsene som er så sterke og viktige, når det faktum at noen folk spiser andre steder spiser andre typer dyr enn oss får kommentarfeltene til å flomme over av hat, drapsoppfordringer og lynsjestemning, når en inhuman avlivning av en hund i Moss får 100 mennesker til å tenne lys og samle seg, samtidig som disse samme menneskene dytter i seg torturert grisekjøtt og støtter industriell nedslakting av millioner av dyr som aldri har sett sollys...

Og som når de blir konfrontert med dette og innser at de ikke har noe å svare med, istedet for å tenke seg om svarer noe svada som "det er ondt, slik er det bare".

Slike fortjener å få isse følelsene sine trampet grundig ned i søla.

NB: Det er også fascinerende å se hvor tøffe folk er på nett. Jeg har vel fortalt om hundemåltidene mine til sånn ca 100 mennesker irl, ingen av dem har kommet med noe hat eller avsky. De fleste er nysgjerrige på hva det smaker, selv de som selv sier de aldri kunne spist det. Overraskende mange vil prøve, ref middagen jeg nå planlegger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne nok aldri spist hund selv, det hadde foeltes for rart, men om bikkja har hatt et bra liv og avlives paa en skikkelig maate.. go for it, sier naa jeg. Doed hund lider som kjent ikke.

Og jeg er vegetarianer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...