Gå til innhold

Får man tak i hundekjøtt i Norge?


Oxygenee

Anbefalte innlegg

Først av alt:
Denne tråden er ikke ment for å provosere noen, men et helt ærlig spørsmål etter noen mislykkede forsøk på å skaffe dette. Jeg ønsker ikke å gå inn i en lang diskusjon ala hundekjøtt greit/ikkegreit.

Jeg har spist hund ved flere anledninger i utlandet, men ikke i Norge.
Men jeg regner med at det bør være mulig å ta dette inn en plass?
Først og fremst tenker jeg på "asiatiske" butikker, jeg har hørt at noen tar bestillinger.

Her jeg bor har jeg prøvd i et par lokale sjapper, men de kunne ikke hjelpe.

Så mitt spørsmål blir da:
Er det noen her som har gjort dette, eller kjenner noen som har fått tak i det?
Eller er det noen forbud fra mattilsynet eller noe liknende?

Setter stor pris på all hjelp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ulovlig i Norge.



Anonymous poster hash: dd8b0...f03
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på det?
Jeg har lett etter informasjon om dette, men jeg finner ikke noe som tilsier at det er forbudt,

annet en noen tilfeldige blogginnlegg her og der som påstår dette.

Kjenner noen til lovverket rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Som jeg kjenner til er det ikke ulovlig men det er nok ikke så lett å få tak i heller

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest constance90

Dette er bare sykt. Blir kvalm av å lese om det. Hunder er kjæledyr i Norge, ikke mat.

TS ba om ikke en diskusjon rundt dette. La han få stille de spørsmålene han har uten at noen skal være spydige og dømmende.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mooky

TS ba om ikke en diskusjon rundt dette. La han få stille de spørsmålene han har uten at noen skal være spydige og dømmende.

Jeg starter ingen diskusjon, spurte ingen spørsmål. Men når jeg er så imot dette, må jeg få lov til å si min mening. Og selvfølgelig er jeg spydig og dømmende når jeg hører om noen som vil spise kjæledyr. Får helt vondt inni meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Jeg har sendt en forespørsel via kontaktsidene til Mattilsynet, jeg kan poste svaret her når jeg har fått dette.

Om noen har mer informasjon så post gjerne, svaret derfra kan nok ta noen tid og jeg tviler på at de vil henvise til en bestemt slakter/produsent dersom svaret er ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dømming og så videre, vil jeg kort si dette:

Jeg har all respekt for vegetarianere og veganere. Å være imot å drepe dyr/spise dyr er en helt legitim holdning å ha spør du meg, selv om jeg selv mener at å være kjøtteter er moralsk ok. Altså er jeg uenig i de

som mener at det er galt å spise kjøtt, men jeg respekterer deres standpunkt som legitimt og gjennomtenkt.

Folk som spiser noen dyr, men av rene kulturelle tilfeldigheter mener det er ondt å spise andre dyr har jeg imidlertid ingen respekt for, tvert imot mener jeg disse burde røske tak i moralkompasset sitt og ta en gjennomgang med seg selv om hva det egentlig er de mener.

Poenget mitt innledningsvis var at jeg ikke ønsker å plage noen, jeg er kun ute etter informasjon.

Endret av Oxygenee
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter ingen diskusjon, spurte ingen spørsmål. Men når jeg er så imot dette, må jeg få lov til å si min mening. Og selvfølgelig er jeg spydig og dømmende når jeg hører om noen som vil spise kjæledyr. Får helt vondt inni meg.

Kjøtt er kjøtt. Med mindre du er veggis så kan du egentlig ikke si så mye.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mooky

Kjøtt er kjøtt. Med mindre du er veggis så kan du egentlig ikke si så mye.

Så bra at jeg er det da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig er jeg spydig og dømmende når jeg hører om noen som vil spise kjæledyr. Får helt vondt inni meg.

Spør indiere hva de synes om at du spiser hamburgere...

Anonymous poster hash: f62c4...2de

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra at jeg er det da ;)

Så når folk er ute etter en biff, så er du ute og klager på at okser fortjener å leve de og? Eller når folk skal spise fårepølse så klikker du på at de stakkars sauene må avgå med døden?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter ingen diskusjon, spurte ingen spørsmål. Men når jeg er så imot dette, må jeg få lov til å si min mening. Og selvfølgelig er jeg spydig og dømmende når jeg hører om noen som vil spise kjæledyr. Får helt vondt inni meg.

Hvordan er hund verre enn kanin? Sau? Ku? Rådyr?

Er hunden mer verdt som dyr enn de overnevnte? Vi spiser ikke hund i Norge fordi den er mer nyttig til jakt og vakt enn til mat. Så enkelt er det. I andre lang (som India) er det kuen som er mer nyttig i live enn på matfatet. At du synes det er vondt å spise DITT navngitte dyr (om det nå er en sau eller en hund) er greitt. Å dra inn alle dyr av en bestemt rase basert på snevre sosiale normer akkurat der du bor og akkurat på det tidspunktet i historien du tilfeldigvis befinner deg blir litt ... ureflektert.

Anonymous poster hash: 89f21...bf1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har hun skrevet at hun er veggis da, så da må hun få lov til å være mot:)

Det eneste jeg irriterer meg over er de som både spiser kjøtt og samtidig kaller det ondt å spise hund/katt/ etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå har hun skrevet at hun er veggis da, så da må hun få lov til å være mot:)

Det eneste jeg irriterer meg over er de som både spiser kjøtt og samtidig kaller det ondt å spise hund/katt/ etc.

Det er fordi vi i vesten har hunder og katter som kjæledyr og "venner", og man spiser da saktens ikke sine venner? Det er umoralsk og strider i mot følelsene våre. Tabu.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mooky

Spør indiere hva de synes om at du spiser hamburgere...

Anonymous poster hash: f62c4...2de

Haha, hæ? Jeg spiser da ikke hamburgere? Jeg har venner som spiser kjøtt, og de får gjøre som de vil, jeg kommer ikke med en moralpreken fordi de spiser noe jeg ikke spiser. Men de spiser ikke katt eller hund. Forstår virkelig ikke hvordan folk kan i det hele tatt vurdere det. Når man ikke er vegetarianer har man mange forskjellige kjøttyper å velge mellom her i Norge. Forstår ikke hvorfor noen på død og liv absolutt skal spise hund, når det er kun et kjæledyr her.

Det handler om at det ikke er normalt, og at jeg ikke forstår at noen kan ha samvittigheten til å sette seg ned å spise hund til middag, og samtidig sitte å se ut vinduet på folk som går tur med sin beste venn, hunden. De spiser mindre og mindre hund der det er normalt også. Hadde jeg hatt en venn som hadde spist hund, da hadde de fått høre det, og jeg ville aldri hatt noe med dem å gjøre igjen. Jeg har hund selv, og tanket på at noen kan bry seg så lite at de kan spise dem gjør meg kvalm.

De som vil spise hund, får gjøre det, men jeg tror at 90% av alle som bor i Norge synes det er kvalmt. Er ganske så sikker på at du aldri vil få tak i hundekjøtt i Norge, og det gjør meg glad :)

Over og ut fra meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri spist hund, og kommer nok heller aldri til å gjøre det, men har det en veldig særegen smak, siden man ikke kan erstatte kjøttet med noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det smaker litt som villsvin, hvis du har smakt det.
Litt som svin, men mer "vilt" i smaken. En del kjøtt er rikt på fett, men rene fileter er magre og gode:)

Selv synes jeg det er skremmende å se hvor mye folk lar seg styre av irrasjonelle følelser, på grensen til ondt. Jeg mener at det å mene noe så sterkt, og så ikke kunne begrunne det med annet enn "det handler om følelser", slik er det her i landet, og så videre er tankesett som fører mye skummelt potensiale i seg.

For å ta en sammenlikning:

Det eneste som skiller en hund fra en gris er at de er forskjellige raser, og at kulturen vår tilsier at den ene spises og den andre koser man med.
Det at man ikke er i stand til å se galskapen i å basere sin moral på slikt er nøyaktig det samme som at folk flest syntes mennesker av noen farger var mer verd enn andre. Her var det heller ingen vitenskap eller dypere analyser bak, det var kun "slik er det". Derfor hadde folk heller ikke like mye medlidenhet ovenfor f.eks svarte under slaveriet.
Helt til noen begynte å se nærmere på moralkompasset sitt, og tenkte litt utenfor det samfunnet la opp til. Da skulle det ikke mange tankehopp før noen innså at dette var fullstendig galskap.

(Nei, jeg mener ikke at det er like galt å være imot hundespising som å være rasist, ta det med ro:)
Men det er faktisk likheter i tankemåten, når man ikke rydder opp i moralen sin utifra sunn logikk)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...