Gå til innhold

Oppskrift på heimelaga maxboller?


Vill

Anbefalte innlegg

Hei! Ligg våken og får ikkje sove. Begynte å tenkte på kva eg kunne finne på til middag. Fekk plutselig skikkelig lyst på maxboller, men eg har dessverre melkeallergi, og tåler dei ikkje.

Er det nokon som har ei oppskrift på heimelaga maxbollar? Oppskrifta treng ikkje vere utan melk, for det finnes mange gode erstatningar som eg kan bytte ut med.

Det er vel kyllingkjøttbollar og paprikasaus, men eg håpa nokon hadde ei oppskrift som ligna litt på "originalen"?

Tuuuuusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel bare å lage små kjøttkaker av kyllingkjøttdeig, og lage en tomatsaus som du har paprikapulver i?

Hvis tomatsuppa eller sausen til toro er spiselig for deg, kan det være et lettvint utgangspunkt på late dager, med litt paprikapulver i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google hellstrøm muk, så kan du se en video av hvordan man lager maxiboller

Hehe! Endå ein grunn til å lage dei sjølv og med skikkelige råvarer.

Er vel bare å lage små kjøttkaker av kyllingkjøttdeig, og lage en tomatsaus som du har paprikapulver i?

Hvis tomatsuppa eller sausen til toro er spiselig for deg, kan det være et lettvint utgangspunkt på late dager, med litt paprikapulver i.

Takk! Ja, det blir nok heimelaga kjøttboller av kyllingkjøttdeig og ein saus til. :) Å bruke tomatsuppe var ingen dum idé! Det må bli den glutenfrie som også er melkefri, eller Toro Barnas tomatsuppe (også melkefri). Takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

For å lage maxboller, så må du bruke søppel. Hvis du skal lage ordentlige kjøttboller, så heter det ikke maxboller.

Hva med å faktisk lage din egen tomatsaus? Stek løk og litt hvitløk med et laurbærblad, tilsett noen gode cherrytomater, en dæsj tomatpure, en sprut hvitvinseddik og litt god olivenolje. Ta ut laurbærbladet, tilsett salt, pepper... stavmikser - ferdig.

Endret av Rossin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lagde noen gode kjøttboller selv her om dagen og en tomatsaus.

Tomatsaus ble denne gangen en boks gode tomater, olivenolje, hvitløk, løk, stangselleri, gulrot og litt sherry eddik.

Kjøttboller av 400g kjøttdeig, ost, timian, salt, pepper, chili og hvitløk.

Formet boller og stappet i noen biter med ost, nam nam. De fikk en time på grillen før det så sånn her ut til slutt :)

post-65792-0-45352200-1406015653_thumb.j

post-65792-0-55577200-1406015674_thumb.j

Saus tilbredt som beskrevet i forrige post, bare litt andre ingredienser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg lager det meste frå bunnen av. Mykje pga melkeallergien, men også fordi eg er lært opp til at heimelaga er best. Eg er også opptatt av at maten skal vere relativt sunn. Heimelaga tomatsaus lager eg til både pizzaen, lasagnen og spagettien :) Men siden maxboller er i ein paprikasaus med tomat, så blir det litt eksprimentering. Blir alltids godt! Men denne gangen fekk eg skikkelig maxbollecravings, så tar imot alle tips for å få det mest mulig likt ;)

Men det blir ikkje noko muk i mine kjøttboller :P

Takk for fleire tips, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...