Gå til innhold

Tips til matretter med sitron?


tratrins

Anbefalte innlegg

Etter en særdeles vellykket jentekveld med reker og det som hører med, sitter jeg nå igjen med sikkert 10 sitroner da flere tok dette med.

Har noen tips til hva jeg kunne brukt disse sitronene til (gjerne med oppskrift!)? Ville vært synd å kaste dem pga manglende kreativitet fra min side!

Forslag taes imot med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk det i vann som du drikker, torsk i ovnen med en blanding av pinjekjerner, persille, sitron og olje f.eks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en særdeles vellykket jentekveld med reker og det som hører med, sitter jeg nå igjen med sikkert 10 sitroner da flere tok dette med.

Har noen tips til hva jeg kunne brukt disse sitronene til (gjerne med oppskrift!)? Ville vært synd å kaste dem pga manglende kreativitet fra min side!

Forslag taes imot med takk! :)

Skriv Sitronm i søkefeltet på google, og det kommer opp bl.a. :

Sitronmuffins, sitronmousse, sitronmarmelade, sitronmarienert kylling :spise:

osv

Anonymous poster hash: c12d9...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis de rå! :D



Anonymous poster hash: 15741...385
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppbevar sitronene i kjøleskapet, da holder de seg en god stund.

Sitron er den viktigste råvaren i kjøkkenet mitt, omtrent, ved siden av salt. Jeg bruker sitron i finishen for å spisse alt av hjemmelagde supper, gryter og sauser, og jeg foretrekker alltid sitron i vinaigrette, enten alene eller sammen med ulike typer vineddik. Sitron gir en frisk syre som man ikke får fra noe annet, og den er en uvurderlig smaksforsterker.

Ellers, særlig nå om sommeren, bruker jeg sitronbåt til å presse over omtrent alt av fisk, kjøtt og stekte vegetarretter (type squashkaker/rødbetkaker/stekt halloumi, feks). Særlig om du griller fisk og kjøtt med bare salt, pepper og litt olje og urter er sitron veldig godt og obligatorisk, etter mitt syn. Du kan også dele sitronene i to på midten, pensle litt med olivenolje og legge rett på grillen, slik at de blir svartgrillede i snittflaten - fantastisk å skvise over kjøtt, fisk, og grønnsaksretter!

Du kan også ha sitronskiver i ovnsform med feks kyllinglår, sammen med poteter, rotgrønnsaker, aubergine, squash, fennikel... Og olivenolje og urter over. Sitronskivene blir da kokt i oljen og fett+kraft fra kyllingstykkene, og blir gode å spise som de er - syren og bitterheten balanserer da sødmen og fettet fra kyllingen og grønnsakene, samtidig som det naturlige sukkeret i sitronene blir karamellisert og deilig.



Anonymous poster hash: e1503...e61
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitron under skinnet på kylling/marinert kyllingfilet. Sitron er også kjempegodt til fisk! Ovnsbakt laks og grønnsaker i folie med sitronsaft over, f.eks :) Mange muligheter, sitron er jo godt til det meste.

Anonymous poster hash: 76485...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitron under skinnet på kylling/marinert kyllingfilet. Sitron er også kjempegodt til fisk! Ovnsbakt laks og grønnsaker i folie med sitronsaft over, f.eks :) Mange muligheter, sitron er jo godt til det meste.

Anonymous poster hash: 76485...a37

Hvordan får du sitronen under skinnet?

Hilsen Blond :)

Anonymous poster hash: c12d9...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lemonade som ble nevnt over her er jo deilig i varmen, for eksempel med noen mynteblader i. Nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooo! Tusen takk alle sammen! Her er det mye som kan friste! Har telt over at jeg har 7 sitroner i kjøleskapet så kan kokkelere i evigheter virker det som ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knuse

Egg og rekesalat. Kinakål fint snittet, rikelig med reker og egg, majones og smakes til med sitron. Serveres med brød til. Nydelig godt. Mange cateringselskaper bruker det til koldtbord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...