Gå til innhold

Overta 4 mnd gammel valp


Fjellrypa

Anbefalte innlegg

Vi har endelig mulighet til å få oss hund, og strihåret vorsther er drømmerasen. Min mann og jeg er aktive friluftsmennesker og oppvokst med hunder, men pga jobb, bolig osv har det ikke vært praktisk mulig for oss å skaffe oss hund før nå til høsten.

"Problemet vårt" er at vi har et veldig kort tidsvindu der vi veldig gjerne vil overta hunden. Min mann vil være veldig mye bortreist til til sommeren og tidlig på høsten, og siden vi også har ei lita jente (nå 10 uker) er det ikke et alternativ at jeg er alene med valpen. Rett etter denne perioden reiser vi på fjellet for 2 1/2 mnd, og vil veldig gjerne ha med oss valpen da. Vi mener at dette vil gi oss et utmerket utgangspunkt for å jobbe med valpen. Vi vil få masse tid sammen, kunne jobbe mye med grunnleggende dressur og ikke tenke på at valpen må være hjemme alene mens vi må på jobb.

For at dette skal fungere er vi altså avhengig av å overta valpen i løpet av en treukersperiode på høsten. Nå har vi funnet en seriøs oppdretter som skal ha et kull på forsommeren. Han er villig til å beholde valpen fram til den er ca 4 mnd, slik at vi kan overta den på dette tidspunktet.

Jeg regner med at vi tar oss en tur for å treffe dem ganske snart, blant annet for å få et inntrykk av tispa og av menneskene. Dette er småskala oppdrettere (for tiden 2 tisper), og vi har fått gode referanser på dem.

Hva må vi tenke på for at dette skal fungere bra? Hva bør vi sikre i forhold til oppdretter og hva bør vi selv være beviste på?

Takker for alle tilbakemeldiner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det dere må forsikre dere at oppdretter har tid til valpen. Den preges mye i denne perioden og oppdretter må da sosialisere valpen med både andre hunder ogmennesker, ta den med og la den oppleve forskjellige settinger osv. I tillegg bør oppdretter begynne med litt oppdragelse.

Oppdretter må rett og slett behandle valpen som en hvilken som helst valp de selv ville hatt,og dere bør begynne å jobbe med kontakt med en gang dere får den. Sjekk gjerne om det er et valpekurs dere kan være med på når dere overtar den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det bør være et problem i det hele tatt. I mange andre land er det vanligere å ikke levere valper før de er 12 uker pga viktig sosialisering og læring fra søsken/mor, men i Norge er vel mitt inntrykk at det ennå ikke er så vanlig (personlig synes jeg 8 uker er alt for tidlig både for valper og kattunger). Så lenge oppdretter er villig og behandler valpen som om de skal beholde den selv i forhold til trening etc, så er det neppe noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Jeg synes ikke det høres ut som noe særlig problem så lenge oppdretter tar sosialiseringen av valpen på alvor. Min erfaring er at fuglehundoppdrettere gjerne brenner for "saken", og da ser jeg ingenting i veien for at dere overtar han ved 16 ukers alder i stedet for ved 8 ukers. I tillegg slipper dere jo unna det verste styret med å gjøre den husren. ;)

Gratulerer med valg av flott rase! Skal dere ha tispe eller hannhund? Vi har selv en GS på snart 18 mnd, og han har virkelig krevd sin eier, for å si det sånn. Stikkord: ekstremt trygg, robust og selvsikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(personlig synes jeg 8 uker er alt for tidlig både for valper og kattunger

Katter leveres vel som regel fra oppdretter ved 12 uker, mens hunder leveres ved 8 uker. Så det er tydelig at hund og katt utvikler seg i ulikt tempo. 8 uker er nok mer "riktig" hos hund enn katt.

Jeg tror jeg ville lagt stor vekt på å forsikre meg om at oppdretter har tid og lyst til å ta vare på valpen denne tida. De første ukene har jo enormt mye å si for hvordan den utvikler seg. Men man skulle tro at en oppdretter som har tid og entusiasme er utmerket til å ta vare på valpen frem til den er 16 uker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter leveres vel som regel fra oppdretter ved 12 uker, mens hunder leveres ved 8 uker. Så det er tydelig at hund og katt utvikler seg i ulikt tempo. 8 uker er nok mer "riktig" hos hund enn katt.

Nå er jo dette helt OT, men at noe er "vanlig" betyr ikke at det faktisk er "riktig"! Før var det også helt vanlig å levere fra seg 8 uker gamle kattunger, nå er det vel helst bare huskattunger som blir gitt bort i den alderen. Ifølge en tysk artikkel jeg leste på venterommet hos vetrinæren, så sto det at det faktisk at også hundevalper burde leveres ved 12 ukers alderen fordi de, i likehet med kattunger, gikk glipp av endel viktige sosialiseringsprosseser etc når de ble gitt bort for tidlig. De ble også mer en antydet at en grunn til at valper (og kattunger for den del) ble gitt bort så tidlig ikke var fordi valpen var moden, men fordi oppdrettere var leie og ikke ville ha mer arbeid med valpene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi overtok valpen vår fra oppdretter når han var ca. 4 mnd. Det var en lur løsning for oss som førstegangseiere. Vi hadde en skriftlig avtale med oppdretter om at hun bl.a. skulle lære hunden hustrening (bli stueren),sitt, sosialisering osv.). Mannen min sov så ved siden av valpen på den plassen som valpen skulle sove på de to første nettene (andre velger å la valpen sove ved siden av sengen sin på soverommet, men mannen min ville lære valpen vår å like plassen sin/buret sitt med en gang.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også bare gratulere med valg av rase, min KV er en fantastisk flott hund, som sjarmerer alle hun møter i senk. Jeg fikk henne fra oppdretter da hun var 13 uker, og hun var så godt som husren, adlød navnet sitt (navnet var klart da vi bestemte oss for henne), hun hadde bodd sammen med 23 (!!) andre KV valper, sin mor og sin søster, så hun var sosialisert og fin. I dag har jeg en trygg og fin hund, som oppfører seg eksemplarisk. Så du burde slett ikke få noen problemer med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tilbakemeldinger! Godt å se at dere mener dette kan være en farbar vei. Veldig interessant det Onyx skrev om alder og tid med kullet også.

Vi tar en tur for å treffe oppdretter etter påske, så vi kan bli bedre kjent. Hvis vi da er komfortable med at de kan og vil ta seg godt av valpen de ekstra månedene er det på tide å bli enige om detaljer. Og så kommer det selvsagt turer for å plukke ut valp når kullet har kommet osv.

Tatiana: Det dere hadde blir et veldig likt opplegg som vi ønsker. Betalte dere oppdretter ekstra for trening og mat? I så fall hvor mye?

Vi har stor tro på SV som rase. Vi ønsker å bruke hunden både til jakt og til generelt friluftsliv. Det er viktig for oss at den er robust og kan både trekke og bære. Og så har jeg vokst opp med SV, og det er vel ikke umulig at det er litt av årsaken til rasevalget det også. ;) Vi skal ha tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...