Gå til innhold

KANINER


Myrthel

Anbefalte innlegg

:) Vi har lyst til å anskaffe kaniner. Er bare så usikker på hvilken rase (heter det det??) vi skal velge...

Vi ønsker oss to kaniner - som kan stå ute hele året. (Har hørt at ikke alle kan dette.)

Noen som ikke blir så veldig store.... Er det forskjell på lynne utifra rase, eller er det "opp til" hver kanin??? Ønsker jo å få noen skikkelige "koseklumper"...

Syntes løvehoder er så søte, men vet ikke nok om dem.....

Hvis vi f. eks har to voksne kaniner (en hunn og en kastrert hann) - går det da ann å annskaffe en liten "baby" og sette inn i samme bur? Eller kan de drepe den???

Hjelp meg litt her..... Det er liksom ikke så lett å lese seg til alt dette. Det å høre andres erfaringer er ofte mye bedre...

Endret av Myrthel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Raser som holder seg forholdsvis små er hermelin, løvehoder og dvergveddere. Forutsatt at de er relativt renraset, jeg ville ikke stolt på info fra dyrebutikken, de kaller "alt" hermelin :forvirret:

Dvergveddere har stort sett rolig og godt gemytt etter det jeg vet, løvehoder vet jeg ikke (det er egentlig bare en pelsvariant; det finnes løvehodete veddere - kjempesøte, og løvehodehermeliner), og hermeliner har litt dårlig rykte når det gjelder dette, men kan være snille de også. Ellers finnes det mange ganske små raser (2,5-4 kg, ca) hvor du kan finne dyr med veldig fint gemytt. Hollender og rex er to raser jeg tør anbefale, her finnes det linjer som er store (5 kg) og mindre (ned i 2,5, litt større enn en dvergvedder) :)

Jeg ville vært forsiktig med å introdusere en ny kanin for to voksne som er vant til å gå sammen, men tror de fleste kaniner er snille mot unger. Det kan bli verre når den blir voksen... Men hvis de har stor (!) plass, og helst egne hus eller bur å trekke seg tilbake til, kan det hende det går fint. Har sett flere kaniner gå sammen i stor utegård med egne hus, og selv om det ikke gikk helt smertefritt, gikk det bra. Ville nok valgt en hun i tilfelle. Har ikke erfaring med dette selv, men på s7.invisionfree.com/Kaninforum/index.php er det sikkert noen som har peiling, og som har hatt mange flere dyr enn meg. Du må registrere deg for å få tilgang på forumet, men det var i hvert fall veldig veldig bra tidligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Tusen takk for fint svar... Her fikk jeg greie på mye av det jeg lurte på :):)

Skal registrere meg, og gå inn å kikke på linken du ga meg også :)

Er det flere som har erfaring med kaniner - hører jeg gjerne fra dere også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest silkesvarten

jeg ville ha valgt hermelin om du ønsker en liten koseklump....

eller så synest jeg at hollenderen er større igjen... ihvertfall mine :)

hermelinen er veldig kosete og utrolig greie å ha med å gjøre... men det er vel de fleste kaniner.. selv om det kan være noen som bare er full av troll....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt både hermelin og dvergvedder, kjempe fine begge to. Vurder veldig om du syns de skal stå ute om vinteren, venninden min hadde kaninen sin ute om vinteren og jeg syns veldig synd på den for jeg så den frøys, kunne hvetrfall satt den et sted med ly eller bygd noe med vegger rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt både hermelin og dvergvedder, kjempe fine begge to. Vurder veldig om du syns de skal stå ute om vinteren, venninden min hadde kaninen sin ute om vinteren og jeg syns veldig synd på den for jeg så den frøys, kunne hvetrfall satt den et sted med ly eller bygd noe med vegger rundt.

:) Kanskje det ikke er lurt å ha dem ute om vinteren?? Tanken var å ha et stort bur, med to rom. Et som er vinterisolert og med mye høy. Buret vil isåfall komme til å stå i en lun krok på terassen. Der er det også kun litt morgen sol på sommeren. Planen er også å lage en innhegnig utifra buret - hvor de kan gå fritt om sommeren...

Jeg er også bekymret for om de vil fryse...... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaniner kan stå ute hele året uten å fryse, men da _skal_ de ha ly; stå et sted det ikke regner og blåser inn i buret og ha tette vegger rundt seg, gjerne isolert. Selv tror jeg jeg ville syntes det var et styr å ordne med fryst vann, stå ute i regn og snø og stelle, så greit å ha dem et sted man trives litt selv også... Så man ikke bare kutter ned stellet til det nødvendigste om vinteren. Men det kommer jo an på hvor man bor også, om man bor på sørvestlandet er det jo ikke mye frost, feks, mens her jeg bor i innlandet er det gjerne nede i 10-20 kuldegrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har en vedder og han er veldig søt og kosete, så kan anbefale dvergveddere. De har visstnok ganske stabilt temperamang og er ikke så veldig nervøse av seg - slik jeg har forstått det og min er ihvertfall meget selvsikker og fornøyd. Jeg lar han ikke stå ute om vinteren, han er en skikkelig sofagris og bor i stuen om vinteren ;) Men til våren/sommeren skal han flytte ut på balkongen. Vet mange har kaniner ute året rundt og da er det mulig å innstallere varmelampe i buret, så de små fryser ikke. Men vet ikke om det er å anbefale, ihvertfall hvis det er mye frost, kaniner må ha tilgang til vann hele tiden, og hvis det er mye frost på mange dager eller uker fryser det sikkert fort i vannflasken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek

Da jeg var liten hadde jeg en dvergvedder. Den ble nesten 10 år, men var veldig liten likevel. Skikkelig kosete og hyper :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på faktasidene til Dyrebeskyttelsen Oslo og Akershus (www.dooa.no), der finner du to bra artikler som omhandler kaninen som kjæledyr og kaninens meny. To gode artikler som alle som skal skaffe seg kaniner bør lese gjennom :)

Kaniner er relativt store kjæledyr og trenger mosjon utenfor buret hver eneste dag. Å holde dem i et stort utebur vinteren igjennom, uten at de får muliget til å løpe, hope og strekke godt ut, er for meg dyremishandling. Enig med en annen kommentar her, ønsker du å bruke noe tid på dem ute midtvinters? Kaniner er flotte, nysgjerrige, morsomme og aktive dyr, og ønsker man å skaffe seg dem må man også kunne legge til rette forholdene for at de skal få et godt kaninliv :)

Når det gjelder raser, tåler de fleste kaniner å stå ute hele året, så sant de har tilgang til et tørt, trekkfritt rom. Dette rommet bør ikke være for stort, slik at de kan varme opp med kroppene sine om man ikke har en form for varmelampe til dem. Vann som fryser er et stort problem, og må skiftes ofte for at de skal få i seg nok væske.

Ang. personlighet, så har jeg vært borte i mange forskjellige, og ingen raser utmerker seg mer negativt enn andre, men dvergvedder er kjent for å være gemyttelig. Anbefaler også å kastrere hunnkaninen, da mange utvikler jurkreft/livmorkreft, i tillegg til at det som regel har veldig positiv påvirkning på gemyttet.

For at kaniner skal få det godt, må de ha mosjon (som nevnt) og godt kosthold. Nesten 90% av alle kaniner som kommer inn til veterinærer her i Oslo med sykdommer kan relateres til dårlig kosthold/feil kosthold og muskelsvinn, el.l pga for lite mosjon. Kjøp god kaninpellets (ikke frøblandinger) og skikkelig høy (ikke det støvet de kaller "høy" i dagligvarebutikkene). Friske grønnsaker og litt frisk frukt hver dag er dagens lille høydepunkt for småttingene :)

Og til slutt. Jeg ville nok aldri ha tørt å sette en kaninunge inn til et etablert par. Ønsker du å utvide "flokken" etterhvert, så må du ha stor plass som nevnt her tidligere, og være oppmerksom på at de ikke nødvendigvis blir venner, og må da bo adskilt hele livet. Kaniner kan være voldsomt brutale mot hverandre, og faktisk drepe fremmede inntrengere...

Ikke meningen å komme med masse "formaninger", men jeg har sett så mye dårlig kaninhold at det gjør vondt langt inn i sjelen...

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker til dere siste som har skrevet svar til meg her inne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler innekanin på det varmeste jeg. De blir stuerene, og kan gå løs som en katt hvis du kaninsikrer huset. (ledningsskjulere foreks.) Unge kaniner kan være ivrige til å gnage på ting, men de vokser det av seg. Når de er voksne trenger de faktisk ikke et bur en gang, en liten seng og "matstasjon" med drikkeflaske og matskål holder lenge.

Tennene vokser hele livet. Du holder det i sjakk ved å fóre med pellets og høy + noen pinner å gnage på.

Om sommeren kan du sette opp kompostbingeelementer (eller gjerdelengder fra plantasjen) hvis du har hage, så kaninene kan gå ut og inn som de vil fra terrassen for eksempel. Mine har kattedør ut til en 100kvm stor inngjerding, så de trenger ikke engang fóres om sommeren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek
jeg har sett så mye dårlig kaninhold at det gjør vondt langt inn i sjelen...

Dette har jeg å sett en del av.. Noen som bodde der jeg bodde hadde en stoor kanin i et veldig lite bur. Det så ut som den ikke hadde mer plass enn å bare stå der :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaniner er kolonidyr, ikke flokkdyr. Viktig! :)

Vil man allikevel av en eller annen grunn ha to eller flere i samme bur må buret være STORT, og de må ha vært sitt hus/kasse. Men generelt anbefalles det altså ikke å ha flere kaniner sammen! (Det er mulig de sier noe annet i dyrebutikken, but then again, dyrebutikker selger 5 kilos "hermeliner" og anbefaller gnagerblanding til kaniner, så ... :forvirret: )

Kanintenner vokser ja, derfor skal kaninen alltid ha tilgang på godt høy. Høy er hovedfôret for kaniner.

Selv ville jeg gått for den rolige dvergvedderen, da det er mye dårlig avl (gemyttmessig og fysisk) av hermelin. Dverghare er også en mulighet, men også her er det mye dårlig temprament, mange er agressive og nervøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...