Gå til innhold

Hvor stort for å få godkjent som soverom?


Gjest Tex

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor stort et vindu må være for at et rom skal bli godkjent som soverom? Og hvor mange kvm må et rom være for å bli godkjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Stine_*

Er ganske sikker på at rommet må være minimum seks kvadrat. Størrelsen på vinduet vet jeg ikke eksakt, men dersom rommet skal ha rømmingsmulighet i forhold til brann antar jeg 70 x 70 eller deromkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg akkurat sjekket, siden vi har ombygningsplaner - det skal være minst 15 kubikk med luft. Altså spiller både grunnflate og takhøyde en rolle. Det skal også være to rømningsveier, dvs dør og vindu, og så er det noen minstekrav til lysinnfall. Da jeg drev på og undersøkte fant jeg følgende link:

Se her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg akkurat sjekket, siden vi har ombygningsplaner - det skal være minst 15 kubikk med luft. Altså spiller både grunnflate og takhøyde en rolle. Det skal også være to rømningsveier, dvs dør og vindu, og så er det noen minstekrav til lysinnfall. Da jeg drev på og undersøkte fant jeg følgende link:

Se her.

Og hvor stort er det da? hvis min er 15 kubikk med luft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvordan i all verden regner man ut 15 kubikkmeter...?

Matte var aldri min sterke side...........

Og så var det vindu, noen som vet?

Tusen takk for svar, hera :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke helt om dette kan hjelpe deg på vei, men her er noe jeg fant på hus, hjem og hages forum:

http://www.hushjemhage.no/forum/forum_post...D=1213&PN=2

HEr står det også noe: http://www.nblf.no/arkiv_vis.asp?NyhetID=279

Hmm jeg ble ikke så mye klookere....... :sjenert:

Rommene vi skal lage er i kjelleren, så høyde ned til moderjord er ikke noe problem. Og det er full takhøyde i begge rom også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan i all verden regner man ut 15 kubikkmeter...?

Gang grunnflaten med takhøyden så har du antall kubikkmeter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
ok...

hva er vanlig takhøyde da? 2.40?

så da bør et rom være på 6,5 kvm da?

takk for svar :)

Så var det vindustørrelse da.....

Det står i linken over:

En slik rømningsvei kan være vindu som har minstemålene 50cm bredde og 60cm høyde og hvor summen utgjør 150cm, altså må høyden / bredden økes for at summen skal bli 150cm.

http://www.nblf.no/arkiv_vis.asp?NyhetID=279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at et rom skal være godkjent som oppholdsrom må det ha lysinnslipp på 10 % av gulvarealet. At glassruten må være på 0,65 m2 dersom gulvflaten er 6,5 m2. Reglene om rømningsvei kommer i tillegg.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hæ?

Antar den var til meg? For at et rom skal regnes som oppholdsrom (et soverom er et oppholdsrom) er det krav til hvor mye dagslys som slippes inn. (Det skal være dagslys i et oppholdsrom.) Kravet er at vinduet (glassflaten, ikke medregnet karmer) minimum skal være 10 % av gulvarealet. Har du da et rom på 10 kvadratmeter, må du ha 1 kvadratmeter vindu.

Som flere har sagt må et rom være på minst 15 kubikkmeter. Med en vanlig takhøyde på 2,4 meter må gulvet være minst 6,25 m2. Da må du ha et vindu som er 0,625 m2 stort for å tilfredsstille dagslyskravet.

I tillegg kommer reglene som er nevnt over om størrelsen på vinduet i forhold til å bruke det som rømningsvei.

Ble det klarere nå?

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rommet må også ha utsyn i følge plan- og bygningsloven.

Når du står, skal du kunne se ut på "noe skikkelig", altså ikke en jordhaug eller at vinduene ligger lavere enn terrenget slik at man ser rett inn en betongvegg.

Minstekrav til romhøyde er 2,2 m.

OMGJØRING FRA VANLIG KJELLERAREAL TIL OPPHOLDSROM KREVER BYGGETILLATELSE, og kalles "bruksendring".

Ta kontakt medbygningsmyndigheten i kommunen din, så får du all den hjelpen du trenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dreier seg om å sette opp vegger i en vanlig isolert kjeller som allerede er kjeller, eller underetasje heter det kanskje, vi skal bare lage to små rom ut av noe stort på en måte. Utsikten er det ingenting å si på heller, ser akkurat det samme som fra stua, nemlig rett ut i egen fine hage :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...