Gå til innhold

Aaaf, klikket på min mor i dag!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde jeg vært mamman din, hadde jeg blitt lei meg! Livet er kort, vær snill med mamman din

Ja hvis mammaen er snill så fortjener hun det tilbake men siden hun ikke er det så er det ingen vits. Familie betyr ikke en dritt hvis man ikke kommer overens og behandler hverandre med respekt.

Anonymous poster hash: 90282...512

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har et anstrengt forhold til min mor i utgangspunktet, det skal sies, og jeg irriterer meg nok relativt fort over henne. I dag fløt begeret over for min del. (Jeg pleier ikke å klikke eller lage krangler, jeg holder stort sett irritasjonen min for meg selv.)

Hun har en tendens til å kopiere matretter og bakeoppskrifter jeg anser som mine spesialiteter, dvs at jeg har laget meg mine egne varianter gjennom eksperimentering og prøving og feiling. Hun derimot, prøver aldri ut noe på egenhånd og interesserer seg ikke for matlaging overhode ellers. Derfor synes jeg det er litt rart å komme til henne å få servert "mine" retter og kaker. (Og lager hun ikke mine ting til oss, serverer hun helt enkle ting som pølser og frossenpizza...) T o m ungene har kommentert at de synes bestemor hermer.. Jeg har dog aldri sagt hva jeg mener om dette, verken til henne eller ungene. Før i dag...

Forrige helg fant jeg meg en helt ny kakeoppskrift på nett, vi skal ha bursdagsselskap for eldstebarnet neste helg, så målet var å finne en ny kake, prøve ut denne og se om den falt i smak hos bursdagsbarnet. Jeg gjorde min egen vri og kaken falt i smak. Vi skulle til moren min, så jeg tok en kakebit til henne. Før hun i det hele tatt hadde smakt, spurte hun om oppskriften. Jeg hadde ikke i den i hodet, men forklarte røflig hvilke ingredienser og fremgangsmåte. Jeg sa også at vi skulle ha denne i familieselskapet for eldstebarnet (to helger fra da). Eldstebarnet mitt kommenterte også at det var den beste kaka hun noensinne hadde smakt, og at hun derfor gleder seg til bursdagen sin.

I morgen skal vi i et annet familieselskap og gjett hvilken kake min mor har laget til jubilanten! Jo, "min" kake, som jeg skal servere hjemme hos oss neste helg, til mange av de samme gjestene! Det var da jeg klikket...

Sa hva jeg mente og at hun hermer og sa jeg synes dette ble jævlig teit, det er jo hundre andre kaker hun kan lage enn akkurat "min". (Ikke det at jeg har copyright på kaken, men hun har ikke bare kopiert oppskriften, men også min vri.)

Nå har det gått noen timer og jeg føler meg skikkelig dum som overreagerer pga en kake, samtidig kjenner jeg irritasjonen mot henne blusser opp hver gang jeg tenker på denne episoden. Jeg synes det er teit at gjestene skal få samme kaken to helger på rad, særlig når det er den eneste kaken jeg hadde tenkt å ha hos oss, som en dessert etter mat. Men jeg har ikke lyst til å droppe den heller, siden barnet mitt ønsker seg akkurat denne kaken. (Og hun skal ikke være med i morgendagens selskap.)

(Moren min kan for øvrig herme på andre ting og, har jeg noe nytt som hun liker, er første spørsmål hvor det er kjøpt. Jeg har lært og sier at jeg ikke husker eksakt hvilken butikk, for å slippe at hun kjøper det samme. :P)

Skulle egentlig bare lufte frustrasjonen min, men kom gjerne med innspill.

Anonymous poster hash: 50a43...e26

Er det rart det bli krig i verden!

Anonymous poster hash: ee929...05f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

oi huff hun baker fra samme oppskrift som deg :( jeg lover jeg skal be for deg hver dag

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dette innlegget er et par mnd gammelt, men jeg vil gjerne svare likevel.

Jeg ser ikke helt problemet med akkurat det å låne en oppskrift - spesielt når du faktisk har gitt den fra deg..

Hvis jeg har spurt noen etter oppskrift, så hadde jeg funnet det rart om de korsfestet meg for å bruke den etterpå...

Men, når det er sagt; jeg kan også se at det kan være plagsomt når noen (spesielt noen du ikke har særlig godt forhold til) prøver å kopiere deg.. Men jeg tviler egentlig på det er ment vondt. Du skrev også at du ikke har sagt noe på dette til henne.. Hva med å ta en prat med moren din om det, og slutte å gi fra deg oppskrifter du ikke vil hun skal bruke? (Evt, si at du kan skrive den ned for henne om du finner den igjen - og gi den ETTER du har fått brukt den selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et anstrengt forhold til min mor i utgangspunktet, det skal sies, og jeg irriterer meg nok relativt fort over henne. I dag fløt begeret over for min del. (Jeg pleier ikke å klikke eller lage krangler, jeg holder stort sett irritasjonen min for meg selv.)

Hun har en tendens til å kopiere matretter og bakeoppskrifter jeg anser som mine spesialiteter, dvs at jeg har laget meg mine egne varianter gjennom eksperimentering og prøving og feiling. Hun derimot, prøver aldri ut noe på egenhånd og interesserer seg ikke for matlaging overhode ellers. Derfor synes jeg det er litt rart å komme til henne å få servert "mine" retter og kaker. (Og lager hun ikke mine ting til oss, serverer hun helt enkle ting som pølser og frossenpizza...) T o m ungene har kommentert at de synes bestemor hermer.. Jeg har dog aldri sagt hva jeg mener om dette, verken til henne eller ungene. Før i dag...

Forrige helg fant jeg meg en helt ny kakeoppskrift på nett, vi skal ha bursdagsselskap for eldstebarnet neste helg, så målet var å finne en ny kake, prøve ut denne og se om den falt i smak hos bursdagsbarnet. Jeg gjorde min egen vri og kaken falt i smak. Vi skulle til moren min, så jeg tok en kakebit til henne. Før hun i det hele tatt hadde smakt, spurte hun om oppskriften. Jeg hadde ikke i den i hodet, men forklarte røflig hvilke ingredienser og fremgangsmåte. Jeg sa også at vi skulle ha denne i familieselskapet for eldstebarnet (to helger fra da). Eldstebarnet mitt kommenterte også at det var den beste kaka hun noensinne hadde smakt, og at hun derfor gleder seg til bursdagen sin.

I morgen skal vi i et annet familieselskap og gjett hvilken kake min mor har laget til jubilanten! Jo, "min" kake, som jeg skal servere hjemme hos oss neste helg, til mange av de samme gjestene! Det var da jeg klikket...

Sa hva jeg mente og at hun hermer og sa jeg synes dette ble jævlig teit, det er jo hundre andre kaker hun kan lage enn akkurat "min". (Ikke det at jeg har copyright på kaken, men hun har ikke bare kopiert oppskriften, men også min vri.)

Nå har det gått noen timer og jeg føler meg skikkelig dum som overreagerer pga en kake, samtidig kjenner jeg irritasjonen mot henne blusser opp hver gang jeg tenker på denne episoden. Jeg synes det er teit at gjestene skal få samme kaken to helger på rad, særlig når det er den eneste kaken jeg hadde tenkt å ha hos oss, som en dessert etter mat. Men jeg har ikke lyst til å droppe den heller, siden barnet mitt ønsker seg akkurat denne kaken. (Og hun skal ikke være med i morgendagens selskap.)

(Moren min kan for øvrig herme på andre ting og, har jeg noe nytt som hun liker, er første spørsmål hvor det er kjøpt. Jeg har lært og sier at jeg ikke husker eksakt hvilken butikk, for å slippe at hun kjøper det samme. :P)

Skulle egentlig bare lufte frustrasjonen min, men kom gjerne med innspill.

Anonymous poster hash: 50a43...e26

Er det moren din Ronja? Hun som ble forbanna på at det ikke var dessertskjeer for å varsle dessert under julemiddagen?

Anonymous poster hash: 51abe...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et anstrengt forhold til min mor i utgangspunktet, det skal sies, og jeg irriterer meg nok relativt fort over henne. I dag fløt begeret over for min del. (Jeg pleier ikke å klikke eller lage krangler, jeg holder stort sett irritasjonen min for meg selv.)

Hun har en tendens til å kopiere matretter og bakeoppskrifter jeg anser som mine spesialiteter, dvs at jeg har laget meg mine egne varianter gjennom eksperimentering og prøving og feiling. Hun derimot, prøver aldri ut noe på egenhånd og interesserer seg ikke for matlaging overhode ellers. Derfor synes jeg det er litt rart å komme til henne å få servert "mine" retter og kaker. (Og lager hun ikke mine ting til oss, serverer hun helt enkle ting som pølser og frossenpizza...) T o m ungene har kommentert at de synes bestemor hermer.. Jeg har dog aldri sagt hva jeg mener om dette, verken til henne eller ungene. Før i dag...

Forrige helg fant jeg meg en helt ny kakeoppskrift på nett, vi skal ha bursdagsselskap for eldstebarnet neste helg, så målet var å finne en ny kake, prøve ut denne og se om den falt i smak hos bursdagsbarnet. Jeg gjorde min egen vri og kaken falt i smak. Vi skulle til moren min, så jeg tok en kakebit til henne. Før hun i det hele tatt hadde smakt, spurte hun om oppskriften. Jeg hadde ikke i den i hodet, men forklarte røflig hvilke ingredienser og fremgangsmåte. Jeg sa også at vi skulle ha denne i familieselskapet for eldstebarnet (to helger fra da). Eldstebarnet mitt kommenterte også at det var den beste kaka hun noensinne hadde smakt, og at hun derfor gleder seg til bursdagen sin.

I morgen skal vi i et annet familieselskap og gjett hvilken kake min mor har laget til jubilanten! Jo, "min" kake, som jeg skal servere hjemme hos oss neste helg, til mange av de samme gjestene! Det var da jeg klikket...

Sa hva jeg mente og at hun hermer og sa jeg synes dette ble jævlig teit, det er jo hundre andre kaker hun kan lage enn akkurat "min". (Ikke det at jeg har copyright på kaken, men hun har ikke bare kopiert oppskriften, men også min vri.)

Nå har det gått noen timer og jeg føler meg skikkelig dum som overreagerer pga en kake, samtidig kjenner jeg irritasjonen mot henne blusser opp hver gang jeg tenker på denne episoden. Jeg synes det er teit at gjestene skal få samme kaken to helger på rad, særlig når det er den eneste kaken jeg hadde tenkt å ha hos oss, som en dessert etter mat. Men jeg har ikke lyst til å droppe den heller, siden barnet mitt ønsker seg akkurat denne kaken. (Og hun skal ikke være med i morgendagens selskap.)

(Moren min kan for øvrig herme på andre ting og, har jeg noe nytt som hun liker, er første spørsmål hvor det er kjøpt. Jeg har lært og sier at jeg ikke husker eksakt hvilken butikk, for å slippe at hun kjøper det samme. :P)

Skulle egentlig bare lufte frustrasjonen min, men kom gjerne med innspill.

Anonymous poster hash: 50a43...e26

Er du seriøs nå?

Hvordan i all verden kan dette være noe å irritere seg over?

Ta det som et kompliment at hun synes du lager god mat.

Anonymous poster hash: b4daa...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne tråden leste jeg for mange måneder siden.



Anonymous poster hash: 36630...c6d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts,hvordan var moren din sin barndom.........?



Anonymous poster hash: 86f2b...ff2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mange stygge kommentarer her fra folk, og unødvendige. Om TS hadde vært deres venn hadde dere ikke sagt så mye stygt. Men når det kommer til en fremmed er det helt greit?

Jeg forstår TS godt, spesielt med tanke på hennes fortid.

Men jeg tror også at du (TS) burde ta det som et kompliment at hun liker dine oppskrifter og lager det samme som deg fordi hun liker matlagingen din :) Selv om det kan være irriterende..
Her har jeg det omvendt, jeg kopierer mammas matlaging fordi hun er så sabla god kokk! :) Vil gjerne overføre denne maten til mine barn og min mann, og med litt prøving og feiling lager jeg også min egen vri.

Til sist - jeg er en stor fan av tilgivelse.. jeg tror at med tilgivelse kan man komme svært langt, for å bære nag mot noen gjør ikke hjertet godt.. Tilgi deg selv, og tilgi din mor.. Hun er helt sikkert ikke stolt over måten hun håndterte oppdragelsen av deg...

Dessuten så synes jeg dere burde snakke sammen ordentlig... at du får ut alt det du egentlig vil si til henne og føler, på en ordentlig moden måte... Jeg er sikker på at det vil føles bedre etter både kommunikasjon og tilgivelse... :) Hun er jo veldig god mot barnebarna, og jeg synes det er trist om de må bøte for deres "feil"..... :)

Lykke til..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS:

Har din mor og du lang, høyere utdannelse?

Anonymous poster hash: eb087...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La være å gi henne oppskriftene så er jo hele problemet ute av verden...



Anonymous poster hash: b7167...290
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal være glad hun lager det selv. Hvis min mor liker noe jeg lager må jeg alltid lage det. :rolleyes:

Jeg skjønner meg ikke helt på folk som skal ha monopol på gode oppskrifter om det bare er til privat bruk.

Vil du ikke at folk skal nyte ting?



Anonymous poster hash: 97f87...7c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at denne situasjonen er et ikke-problem, med mindre man så absolutt har et behov for å hevde seg som den beste bakeren i familien/omgangskretsen. Hvis kaken er så god som du påstår så gjør det jo absolutt ingenting om dine gjester får den servert to helger på rad. Det viktigste burde vel uansett være at bursdagsbarnet selv er fornøyd med hva som serveres?

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du gav oppskriften til din mor dersom du absolutt ikke ønsket at hun skulle lage den. Det er jo ganske åpenbart at hun antakeligvis ikke hadde tatt seg bryet med å spørre dersom hun ikke hadde tenkt å bruke den til noe? Jeg synes også det høres litt rart ut at hun, som etter dine egne ord absolutt ikke er noen superkokk, skal kunne imitere dine perfeksjonerte oppskrifter etter en "røflig" oppramsing av fremgangsmåte og ingredienser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...