Gå til innhold

Er dette normalt i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg så et program som heter Chrisley Knows Best på YouTube. Sønnen hans på 16 vil dra på skolens fotballkamp, men fordi han spør om lov for sent så får han ikke dra. Jeg syns dette var veldig rart og skrev i kommentarfeltet "I hvilken verden må man spøøre om lov til å gå på fotballkamp" så er det mange Amerikanere som sier at det handler om å respektere sine foreldre og at de må gjøre det.

De sa at de må spørre om lov bare de skal til en venn og hvis det drar fra plassen de er, så må de gi beskjed om det også. Foreldrene må hvite hvor de er HELE tiden.

Dessuten i Chrisley KNows Best (som følger en ekte familie) så har faren GPS i telefonene til barn, plus at han overvåker tekstmeldingene de sender på en datamaskin.

Jeg fikk mange kommetarer om at dette er sånn ansvarlige foreldre gjør.

Betyr det at mine foreldre ikke var ansvarlige selv om de ikke hadde 100% kontroll på alt jeg gjorde da jeg var tenåring?

Jeg spurte Amerikanske venner om de hadde det sånn da de var på den alderen og alle sa ja og at de var helt enig om at foreldre burde ha total kontroll for ellers ville barna gått amokk, MEN de har gjort noen skikkelig dumme ting i oppveksten som jeg aldri har gjort.

Jeg hadde ikke alle de reglene de hadde, men jeg oppførte meg mye bedre.

Jeg syns det virker som at tenåringer som ikke får frihet, roter seg bort i mye mer trøbbel enn de som får tillit.

Er det bare jeg som ikke hadde super strenge regler? Eller er det bare sånn i Norge generelt?



Anonymous poster hash: 0e58d...a59
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ops... her var det litt skrivefeil. Beklager det. :P



Anonymous poster hash: 0e58d...a59
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kulturforskjeller rett og slett. Jeg synes det er viktigere å vektlegge tillitt og ansvar. Med å overvåke dem så fritar man jo dem fra ansvar.



Anonymous poster hash: 0af0e...d03
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vi overvåker ikke barna våre i Norge. Vi har et samfunn om går på tillit. Selvfølgelig gir barna/tenåringen/ungdommen beskjed hvor de går hen når de forlater huset, men vi har ikke kontroll på om tenåringen blir med sin kamerat til en annen kamerat og sitter da i et annet hus å spiller playstation liksom.



Anonymous poster hash: ef59a...341
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som er vanlig her, har ikke tenåring selv. Men jeg håper virkelig ikke det er sånn her hjemme.

Barna, og også de som er mye yngre enn 16, har også rett til privatliv. De må få gjøre sine egne erfaringer, og sine egne feil. Forhåpentligvis har man da som foreldre gitt dem et godt, trygt fundament til å ta noenlunde riktige beslutninger, og i alle fall unngå de aller verste feilene.

Jeg har både studert og bodd i USA, og mitt inntrykk er at de er (hvert fall i noen stater) mer opptatt av å lære ungene å adlyde enn å tenke selv.

Og jeg er helt enig med deg, de som har det strengeste hjemme er i min erfaring de som feiler ut mest når foreldrene endelig slipper taket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stor forskjell på å vokse opp i trygge lille Norge og USA. I USA må du bl.a. ha øyenkontakt med barnet 100% av tiden på lekeplassen, barn kidnappes daglig. Slik er det jo ikke her.

Anonymous poster hash: 4db1d...0c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor forskjell på å vokse opp i trygge lille Norge og USA. I USA må du bl.a. ha øyenkontakt med barnet 100% av tiden på lekeplassen, barn kidnappes daglig. Slik er det jo ikke her. Anonymous poster hash: 4db1d...0c7

Altså SÅ sinnsykt farlig er det faktisk ikke i USA. Greit nok at man kanskje kan være hakket mer avslappet her hjemme, men det er mye ubegrunnet frykt og hysteri ute og går der borte som er helt unødvendig.

Endret av Snurri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en jente som var på utveksling som fikk husarrest i en måned fordi hun og vennegjengen gikk på McDonalds etter en basketballkamp istedet for rett hjem.

Og en annen jente kom hjem 15 minutter før innetid, men hun fikk husarrest fordi de sto utenfor huset på parkeringsplassen og pratet til 5 minutter over innetid. De sa at hun hadde brutt tilliten de hadde til henne.



Anonymous poster hash: 0e58d...a59
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen jente ble straffet fordi en gutt som moren ikke likte hadde ringt til henne. Moren likte han ikke fordi han var mørk.



Anonymous poster hash: 0e58d...a59
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså SÅ sinnsykt farlig er det faktisk ikke i USA. Greit nok at man kanskje kan være hakket mer avslappet her hjemme, men det er mye ubegrunnet frykt og hysteri ute og går der borte som er helt unødvendig.

Jeg har passet småbarn i USA. Det jeg skrev er standarden. Litt raske tall... 2000 barn kidnappes hver dag, 24% av disse av fremmede. 1 av 10 000 blir ikke gjenfunnet i live. (Tall fra 2001).

http://www.parents.com/kids/safety/stranger-safety/child-abduction-facts/

Anonymous poster hash: 4db1d...0c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg helt situasjonen her men jeg mener å huske at jeg spurte foreldrene mine (mamma) om det var greit om jeg f.eks skulle på kino på kvelden. Det var jo alltid greit, så lenge det ikke var for sent eller vi skulle noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja.. Er vel knapt noe land i verden der unge jenter sutter så mye på tissefant som i USA, så det er nok mer en form for innbilt kontroll.



Anonymous poster hash: 8d67e...96e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så et program som heter Chrisley Knows Best på YouTube. Sønnen hans på 16 vil dra på skolens fotballkamp, men fordi han spør om lov for sent så får han ikke dra. Jeg syns dette var veldig rart og skrev i kommentarfeltet "I hvilken verden må man spøøre om lov til å gå på fotballkamp" så er det mange Amerikanere som sier at det handler om å respektere sine foreldre og at de må gjøre det.

De sa at de må spørre om lov bare de skal til en venn og hvis det drar fra plassen de er, så må de gi beskjed om det også. Foreldrene må hvite hvor de er HELE tiden.

Dessuten i Chrisley KNows Best (som følger en ekte familie) så har faren GPS i telefonene til barn, plus at han overvåker tekstmeldingene de sender på en datamaskin.

Jeg fikk mange kommetarer om at dette er sånn ansvarlige foreldre gjør.

Betyr det at mine foreldre ikke var ansvarlige selv om de ikke hadde 100% kontroll på alt jeg gjorde da jeg var tenåring?

Jeg spurte Amerikanske venner om de hadde det sånn da de var på den alderen og alle sa ja og at de var helt enig om at foreldre burde ha total kontroll for ellers ville barna gått amokk, MEN de har gjort noen skikkelig dumme ting i oppveksten som jeg aldri har gjort.

Jeg hadde ikke alle de reglene de hadde, men jeg oppførte meg mye bedre.

Jeg syns det virker som at tenåringer som ikke får frihet, roter seg bort i mye mer trøbbel enn de som får tillit.

Er det bare jeg som ikke hadde super strenge regler? Eller er det bare sånn i Norge generelt?

Anonymous poster hash: 0e58d...a59

Det høres skrekklig ut, jeg kan ikke tro at det skjer i alle deler av Usa. Jeg fikk også frihet under ansvar, hadde faste plikter hjemme og fikk streng beskjed om å ikke rote meg bort i useriøse menn/gutter. Tror jeg vokste veldig på det. Men samtidig fikk jeg på en måte for mye frihet og for mange plikter, jeg gikk fra å være en umoden tenåring til å ta for mye ansvar.

Jeg følte f.eks. ikke den glade følelsen av å endelig kunne innrede mitt eget hjem. Det hadde jeg vært med på når jeg var 12, fikk nesten bestemme alt. Foreldrene min skiltes og det var i pappas hjem jeg fikk lov til alt, men jeg hadde mange plikter. Men jeg likte det godt, fikk eksperimentere på kjøkkenet så mye jeg ville, bakte kaker (par, tre sorter) hver dag, og fikk venninner og venner på besøk.

Jeg hadde både hund og hest. slik at jeg egentlig ikke hadde så mye tid til å finne på tull heller.

Man skal gi barn oppgaver, men ikke ansvar. Å overvåke barna sine, grøss og gru, hvordan skal de få oppleve lykkelige ekteskap hvis de har fått dette foret inn med teskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har passet småbarn i USA. Det jeg skrev er standarden. Litt raske tall... 2000 barn kidnappes hver dag, 24% av disse av fremmede. 1 av 10 000 blir ikke gjenfunnet i live. (Tall fra 2001).http://www.parents.com/kids/safety/stranger-safety/child-abduction-facts/Anonymous poster hash: 4db1d...0c7

Ja, men det står også på den siden at "the vast majority of these cases are resolved within hours". Og 76% blir tatt av familie eller andre kjente.

Jeg har bodd 6 år i USA, deriblant i South Central LA. Jeg sier ikke at man ikke bør være noe mer obs i USA enn her hjemme (det gjelder egentlig de fleste land), men det betyr ikke at det er en kritisk, overhengende fare for at tenåringen din blir stjålet fra parkeringsplassen på Mac'en sånn generelt sett. I 2002, som merkelig nok er det siste året jeg kan finne statistikk for, så ble 115 barn tatt av ukjente. I en befolkning på rundt 300 mill.

Når jeg er der borte med sønnen min på 5, så er jeg ikke spesielt redd for at noen skal ta ham, annet enn at jeg selvfølgelig passer på i store folkemengder at han ikke kommer bort osv.

Mener fremdeles at mye av den overvåkningen enkelte driver med der borte hat mer med kultur å gjøre enn med faktiske farer. Fokus på å adlyde foreldre, mer enn på å utvikle selvstendige, tenkende ungdom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da må jo jeg være superstreng. Gutta må si fra hvor de går og de må si fra om de drar noen andre steder mens de er borte.

De trenger vel ikke spørre om lov da. Men de blir nekta å gå ut om det ikke passer og vi har andre planer, men det er vel en selvfølge.

Jeg overvåker ikke alt de gjør på mobil og data etc. Men jeg skal vite passordet dems og de vet at jeg har mulighet til å sjekke om jeg har grunn til det. De får ikke opprette profiler her og der uten å spørre om lov først. Og det er ikke mange stedene de har fått ja til å lage seg profil.

Og, nei, jeg har ikke gps sporing på mobilene dems.

Vet om en som har det på kona si. Og han sjekker den støtt og stadig. Hun ser ut som ei grå mus som ber om unnskyldning for at hun er tilstedet. Han går for langt i mine øyne.

Anonymous poster hash: f7a08...43c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest avocadoen

Da jeg bodde hjemme sa jeg alltid fra om jeg dro noe sted. Tror det er helt normalt? Man kan bli kidnappet eller f.eks slå seg om man jogger en tur slik at man ikke kommer seg noe sted. Da er det lurt at folk har et utgangspunkt..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen jente ble straffet fordi en gutt som moren ikke likte hadde ringt til henne. Moren likte han ikke fordi han var mørk.

Anonymous poster hash: 0e58d...a59

Jeg hadde husarrest i to uker av samme grunn. Her er det far som klikket fordi gutten som ringte var mørk.

Anonymous poster hash: 5f048...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke engang innetid når jeg vokste opp. Det kan jo selvfølgelig ha noe med at jeg stort sett alltid kom hjem av meg selv til fornuftig tid fordi vennenes foreldre sendte meg hjem. Trengte aldri å si akkurat hvor jeg skulle heller. Den eneste regelen jeg kan huske å ha hatt var at frem til jeg ble 7-8 år fikk jeg ikke krysse den store veien uten voksen :P Jeg drakk ikke særlig mye før jeg flyttet hjemmefra etter vgs og har aldri tatt dop!

Nå skal det jo sies at jeg endte opp med å bli misbrukt av 2 menn på 30+ i en alder av 15, så litt mer kontroll kunne kanskje vært en ide når jeg tenker meg om. Litt interesse for hva barnet driver med på nett og hvem h*n prater med kan nok hjelpe, uten å krenke privatlivet.



Anonymous poster hash: 7b07b...545
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser det som normal folkeskikk å si fra hvor man går, og spørre om det er greit at man drar på fotballkamp, eller andre arrangement. Og dette var en helt vanlig oppvekst i Norge. Så det er ikke bare i USA at foreldre gjerne vil vite hvor barna deres er.

Anonymous poster hash: 3e7a0...031

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...