Gå til innhold

Nattskrekk - noen som har opplevd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gikk visst litt raskt i svingene der ;)

Noen som har barn med nattskrekk her og vil fortelle litt om deg?

Når startet det, hvor lenge varte det, hvordan utartet "anfallene" seg?

Vi har en gutt på 2,5 år som virker til å ha dette. Startet i forrige uke og har skjedd cirka 7/10 netter etter det. Altså ganske ofte. Synes det er helt forferdelig...

Etter myyyye googling er jeg ganske sikker på at det er dette som skjer. Det er visst helt normalt og ufarlig.

Dere som har barn med det: har dere vært til legen for å sjekke det ut? Er det poeng i å gjøre det? Gjør dere noe spesielt når anfallene kommer?

Anonymous poster hash: e4559...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med det.

Det ligger flere tråder om det her fra før.

Søk opp de:)

Hvis det skjer veldig hyppig kan du jo ta en tur til legen. (Jeg aner ikke om det feks kan kostholdreguleres??)

Vær rolig og ikke ta på barnet når det skjer. La han vite at du er i nærheten; sitt stille og pust høyt og rolig for beroligende effekt.

Virkelig: IKKE ta på barnet!;)

Der virker brutalt, men det er nødvendig. Antallet går raskere over da.

Det er forferdelig. De vokser det av seg :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wooops, da har i alle fall jeg gjort en stor feil. Jeg har nemlig tatt veldig mye på han. I natt prøvde jeg å holde/bære han, men han ble helt rabiat. Vrei seg som en ål, såg helt gal ut i blikket, ville ikke se på meg osv. Forferdelig skremmende :(

Har også prøvd å stryke/kose med han når han ligger i senga mens antallet holder på.... Vanskelig å ikke skal ta på han.

Takk for svar 😊 Har lest en del av trådene her og ellers på andre forum som dukket opp da jeg søkte. Godt å lese litt om andre sin erfaring.

Anonymous poster hash: e4559...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Ja, sønnen min har hatt det. Er umulig å få roet han ned, han vil ingenting. Skriker som om han skulle hatt det vondt. Er grusomt. Det eneste som har hjulpet er å slå på tven. Går ikke an å få ordentlig kontakt med han, er skremmende. Kan vare i fra noen minutter til flere time, helt til vi fant løsningen med tv og sofa.

Endret av Keikolina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn har det. Jeg har prøvd mange triks men det meste fungerte ikke. Han hadde det fra han var veldig liten,husker ikke rett men tror at det var fra han var 18mnd eller så. Vanligvis begynte han å skrike 45 min etter at han la seg. Vi kunne ikke nå til han i det hele tatt. Vi prøvde å ikke ta han ut av senga og med lyset slukket men det fungerte ikke. For det meste var det verre,han skrek lengre. Det som hjalp faktisk,er å finne ut hvorfor han har slike kvelder. Vi fant ut at han hadde nattskrekk om han ikke sov på dagen,om han så på tv noe som skremte han,om det var noe i barnehagen som han ikke likte(hvis barna slo han eller fryst han ut av lek,han er veldig sosial og elsker å leke med barna). Derfor innførte vi litt strengere regler når det gjelder soving,han kan ennå finne på å sove enda han er 5,midt på dagen. Vi har mer rutine hjemme og snakker med barnehagepersonell med en gang han får slik anfall,da er det vanligvis noe som skjer der. Han kan ikke se tegneserier beregnet på eldre barn når vi er på besøk der det er eldre barn. Det som faktisk hjalp når det gjelde selve nattskrekken,er at vi tok han opp OG hadde et lite lys på. Rart det i motsetning til hva jeg har lest på internet men man skal jo følge det man føler er rett for det barnet. Tiden hjalp også. Det skjer sjeldnere og sjeldnere nå. Kanskje 1-2 ganger i året.

Siste gang hadde han nattskrekk i jjanuar,vi pauserte barnehage litt,han var med bestefaren i ei uke,snakket med bhg,de fant ut at ei jente ertet han,klypte. De har adferdsproblemer med henne,vi snakket både med foreldrene og henne og ordnet litt opp. Han fikk slappe av litt med bestefaren også og det går greit nå.

Anonymous poster hash: 5aa41...67c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om han har mange nattskrekk,er det vanligvis noe som skjer negativt og som han bearbeider i søvnen. Dere må bare finne ut hva som plager han for tiden.

Anonymous poster hash: 5aa41...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wooops, da har i alle fall jeg gjort en stor feil. Jeg har nemlig tatt veldig mye på han. I natt prøvde jeg å holde/bære han, men han ble helt rabiat. Vrei seg som en ål, såg helt gal ut i blikket, ville ikke se på meg osv. Forferdelig skremmende :(

Har også prøvd å stryke/kose med han når han ligger i senga mens antallet holder på.... Vanskelig å ikke skal ta på han.

Takk for svar Har lest en del av trådene her og ellers på andre forum som dukket opp da jeg søkte. Godt å lese litt om andre sin erfaring.Anonymous poster hash: e4559...a02

Det er veldig naturlig å ville ta på de for å trøste, vekke.. :) Man må ta seg sammen for å la være.

De virker jo helt rabiate!

Tv, rolig musikk, spilledåse e.l kan jo prøves. De reagerer forskjellig. Men hovedregelen er i grunn at de bare må ri det av seg, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare satt stille på gulvet et godt stykke unna sengen til det gikk over. Det var ikke annet å gjøre, men når hun plutselig roet seg, la hun seg rett ned og sovnet, så da måtte vi være der og legge over dyna.



Anonymous poster hash: 1a7f8...74d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste hadde natteskrekk en periode da han var 4 1/2 år. Det var medisinutløst den gangen. Vi var bare rundt ham mens han skrek. Så fort han var mottakelig fikk han klem og trøst. Det ga seg heldigvis fort da vi var ferdig med malariamedisinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barnet var mellom 1.5-2.5 år var det noe som skjedde husker jeg. Men det er fordi hjernen utvikler seg. Da er det greit at man bare er tilstede uten å ase barnet opp. Re dynen over igjen og stryke på pannen.



Anonymous poster hash: 1d252...875
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste har vært mye plaget av det, fra hun var 1 til 4. Hvis det var et mildt anfall, ventet vi til det gikk over. Ved sterke anfall måtte vi "vekke", med typ TV eller lignende. Fant ut at de dagene det skjedde for mye, eller dager der hun ble redd eller opplevde skrekkblandet fryd (for eksempel å bli kastet opp i luften) var ekstra ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barnet var mellom 1.5-2.5 år var det noe som skjedde husker jeg. Men det er fordi hjernen utvikler seg. Da er det greit at man bare er tilstede uten å ase barnet opp. Re dynen over igjen og stryke på pannen. Anonymous poster hash: 1d252...875

Man skal ikke ta på dem som Rotemor sa. Da er det ikke nattskrekk men mareritt bare.

De bli livredde når man tar på de,. Det blir mye mye verre av det

Anonymous poster hash: ca982...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...