Gå til innhold

gutten min på 4 år har INGEN respekt for meg :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt med godt humør og masse liv. Han er stort sett veldig glad, men eier ikke respekt for noe av hva jeg sier. Han hører aldri på et "nei" , og gjør stadig ting han vet han ikke får lov til. Han svarer med "blæ" ellr "du er dum" om han er i rette humør.

Jeg sier at han må prate fint, men dette hjelper ikke. Har tatt time out når han ikke oppfører seg, men tror kanskje det gjør vondt verre.

Hva gjør man med unger som ikke snakker fint og ikke respekterer deg?

Er lei meg og fortvilet...



Anonymous poster hash: f2c21...640
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd å ignorere det istedenfor å si at han må snakke pent til deg?

Hvis ikke så burde du prøve det. Ignorer det negative, gi masse oppmerksomhet på det positive han gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd å være "overlegen" og ikke gi han noe oppmerksomhet. Snakker ikke til han når han snakker med meg heller (kanskje dette er feil)? Men det hjelper ikke :( Men kanskje jeg gjør det på feil måte.?

Om han bare fortsetter, kan han få en time out da? ts



Anonymous poster hash: f2c21...640
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er å snakke pent? Vet han hva det betyr? Vær konkret med han.

Han tester deg. Er du konsekvent i dine uttalelser og handlinger, eller er det ikke samsvar mellom ord og handling fra din side?

Hva skjer under time out? Hvor foregår den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd å være "overlegen" og ikke gi han noe oppmerksomhet. Snakker ikke til han når han snakker med meg heller (kanskje dette er feil)? Men det hjelper ikke :( Men kanskje jeg gjør det på feil måte.? Om han bare fortsetter, kan han få en time out da? ts Anonymous poster hash: f2c21...640

Jeg håper du mener at du ikke snakker tilbake når han snakker stygt til deg. Hvis du mener at du ikke svarer generelt så er det mye mulig at det er årsak til hans negative utsagn.

Det som er viktig er at du blir flink til å påpeke de små tingene han gjør riktig. Selvom han ikke har bedt om noe bekreftelse, du skal påpeke det uten at han forventer det. Om han sitter rolig og leker for seg selv, si at han er flink. Hvis han plukker opp noe og kaster i søpla uten at du har bedt om det, si at han er flink.

Når han hører på deg og gjør som han er bedt om eller sier noe fint til deg, gi oppmerksomhet på det.

Og samtidig skal du ignorere alt du ikke ønsker han skal gjøre. Så langt det går. At han sier noe stygt trenger ikke å få noe oppmerksomhet, det skader ingen at du ikke bryter inn og snakker til han. Hvis han derimot skader noen så må du jo bryte inn, men da gjør du det med så lite oppmerksomhet som mulig. Ta han vekk fra situasjonen, uten å si noe til han.

Alle mennesker er sånn at de gjør mer av det som blir lagt merke til. Får vi skryt for jobben vi har gjort så blir vi motivert til å fortsette med det gode arbeidet. Hvis vi derimot bare får oppmerksomhet på det som er negativt så mister vi motivasjonen. Noen barn responderer på all slags oppmerksomhet, og selv tilsnakk for negative ting oppfattes som positivt for barnet. Min sønn er sånn, all oppmerksomhet er god oppmerksomhet.

Om man ikke er flink til å gi barnet oppmerksomhet i det daglige uten at barnet har gjort noe for det så vil barnet gjøre ting som det vet blir lagt merke til og dermed gir oppmerksomhet. Det de gjør da er negative ting fordi de har lært at da kommer mamma eller pappa for å stoppe det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er ikke naturlig for gutter å respektere kvinnelig myndighet egentlig. har han ingen farsfigur som kan sette grenser for han?



Anonymous poster hash: 39eaf...ec7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å ignorere det istedenfor å si at han må snakke pent til deg?

Hvis ikke så burde du prøve det. Ignorer det negative, gi masse oppmerksomhet på det positive han gjør.

Han er ikke jente og lettpåvirkelig. Gutter trenger å forstå hvorfor de skal gjøre noe, de trigges ikke av ros/ris. Husk at gutter er logiske/rasjonelle.

Anonymous poster hash: 39eaf...ec7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man høster som man sår.

Man kan ikke knipse og snu denne trenden, barn lever det de erfarer.

Hva gjør DU er vel heller spørsmålet.

Anonymous poster hash: 435d4...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke jente og lettpåvirkelig. Gutter trenger å forstå hvorfor de skal gjøre noe, de trigges ikke av ros/ris. Husk at gutter er logiske/rasjonelle. Anonymous poster hash: 39eaf...ec7

Herregud, det har da ikke noe å si om barnet er gutt eller jente.

Jeg har hatt uendelig med kurs og veiledning når det gjelder å håndtere uønsket atferd, samt mye erfaring med å regulere atferd med forsterkning og ignorering. Og gjett hva? Mitt barn er en gutt, helt sant.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke naturlig for gutter å respektere kvinnelig myndighet egentlig. har han ingen farsfigur som kan sette grenser for han?

Anonymous poster hash: 39eaf...ec7

Han er ikke jente og lettpåvirkelig. Gutter trenger å forstå hvorfor de skal gjøre noe, de trigges ikke av ros/ris. Husk at gutter er logiske/rasjonelle.

Anonymous poster hash: 39eaf...ec7

Det er neppe noen tvil om at du er mann. Hadde du ikke respekt for moren din - og er du gammel nok til å ha barn selv?

Anonymous poster hash: 71a8f...dd2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en gutt med godt humør og masse liv. Han er stort sett veldig glad, men eier ikke respekt for noe av hva jeg sier. Han hører aldri på et "nei" , og gjør stadig ting han vet han ikke får lov til. Han svarer med "blæ" ellr "du er dum" om han er i rette humør.

Jeg sier at han må prate fint, men dette hjelper ikke. Har tatt time out når han ikke oppfører seg, men tror kanskje det gjør vondt verre.

Hva gjør man med unger som ikke snakker fint og ikke respekterer deg?

Er lei meg og fortvilet...

Anonymous poster hash: f2c21...640

Du må gjøre deg klar og tydelig på at det du sier, det MENER du. Ikke vær pjuskete i stemmen, si et klart og tydelig nei når han gjør noe du synes er å gå over streken. Når han snakker til deg på den ydmykende måten gjør han det for å teste deg. Du må sette deg i respekt! Så, bruk en streng og tydelig stemme. Og når du har sagt noe, gjennomfør det! Du må være konsekvent. Barn har ikke vondt av voksne med strenge stemmer, er så mange foreldre som er "redd" for å bruke dette.

Anonymous poster hash: 2bb65...947

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet 4 åringer hva respekt er ?

Anonymous poster hash: eb4b9...249

? Det må isåfall du som forelder lære h*n!

Anonymous poster hash: 2bb65...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok, takk for mange fine innlegg. Jeg prøver så godt jeg kan, men syns det er utrolig mange utfordringer der jeg er usikker på om jeg gjør det riktige. I går kloret han meg da han var sint, hva gjør man da?? Holder det med å snakke til han, eller må han da få en "time out"? Hva gjør dere som ikke bruker skammekrok /time out når ungen gjør noe han ikke får lov til (slå, sparke, hyle o.l)



Anonymous poster hash: f2c21...640
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for mange fine innlegg. Jeg prøver så godt jeg kan, men syns det er utrolig mange utfordringer der jeg er usikker på om jeg gjør det riktige. I går kloret han meg da han var sint, hva gjør man da?? Holder det med å snakke til han, eller må han da få en "time out"? Hva gjør dere som ikke bruker skammekrok /time out når ungen gjør noe han ikke får lov til (slå, sparke, hyle o.l)

Anonymous poster hash: f2c21...640

Da sier man -AU! Fy deg. Ikke gjør sånn. Mamma får vondt! Man trenger ikke overpedagogisere ungen sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke naturlig for gutter å respektere kvinnelig myndighet egentlig. har han ingen farsfigur som kan sette grenser for han?

Anonymous poster hash: 39eaf...ec7

Øøøø...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere som ikke bruker skammekrok /time out når ungen gjør noe han ikke får lov til (slå, sparke, hyle o.l)

Anonymous poster hash: f2c21...640

Har aldri brukt skammekrok eller time out. Her har jeg snakket med ungene, og tatt kontrollen over situasjonen ved å fjerne oss og ta en prat. Jeg kjefter ikke, men forlanger et svar dersom jeg spør om noe. Alle barn vil prøve ut våre grenser på ett eller annet tidspunkt. Spørsmålet er bare hvor mye vi godtar, og om vi gir etter.

Så får man heller avbryte egne gjøremål, hvis man ser at en ting må brukes tid på og snakkes om.. Ingen dør av at middagen kommer på bordet en halvtime senere ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...