Gå til innhold

1 års regel ved boligsalg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skal høre her om noen har lignende erfaring, før jeg hører med skatteetaten eller advokat.

 

Tingen er at min snille mor kjøpte en leilighet som jeg har bodd i de siste 5 årene under studiene. Har kun betalt fellesutgifter, tv, strøm osv. Det er kun strømregningen som har vært i mitt navn. Resten av regningene har vært i mammas sitt navn, men er betalt av meg fra mitt konto. Jeg har ikke hatt folkeregistrert adresse her, men postadresse.

 

Nå skal jeg kjøpe en annen leilighet, men skal først kjøpe denne leiligheten fra min mor. Hun vil selge den til meg for den prisen hun betalte for 5 år siden. Deretter skal jeg selge den, og overskuddet blir en del av min egenkapital.

 

Spørsmålet er om jeg må bo her i 1 år etter jeg har kjøpt det for å forhindre at jeg må betale skatt av overskuddet? Eller om det godkjennes at jeg allerede har bodd her i 5 år før jeg kjøpte boligen? Noen har nevnt at vi kan tilbakedatere kjøpskontrakt med et år, slik at 1 års regelen er oppfylt. Som sagt, er det noen som har gjort noen lignende eller vet om dette er mulig? 



Anonymous poster hash: cfffe...342
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et år av de siste 24 mnd?  :klo:



Anonymous poster hash: 75159...28a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må eie i 1 år før du kan selge skattefritt :)

Anonymous poster hash: 89190...2a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett boligens organisering, brl. Selveier eller andelsleilighet, så må eier ha bodd i leiligheten de 12 måneder av de siste 24 månedene.

Å drive å bukse med eier- kjøpekontrakt for å spare skatt og risikere å bli tatt og få enda mere utgifter er tull, spør dere meg.

Det er fra kjøpetidspunktet/overtakelse ved kjøp botiden begynner å løpe, leietidspunkt har ingen betydning. Skal du ta opp lån for å kunne kjøpe eller bruke penger andre steder fra, så vil dette lett kunne "leses" på selvangivelsen.

Anonymous poster hash: 8306f...9cd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må eie leiligheten i 1 år for å selge skattefritt. Hva som står i en kontrakt betyr ingenting. Det er hvor lenge du har vært eier ifølge tinglysing som gjelder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din mor må selge leiligheten og overføre pengene til deg dersom hun har adresse der.

 

Ellers har du ikke annet valg enn å betale 25% skatt av overskuddt.

 

(Jeg mener det er 25%??)



Anonymous poster hash: 914b7...612
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

 

Takk for alle svar. Var i kontakt med skatteetaten og det var en mulighet for det :)



Anonymous poster hash: cfffe...342
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din mor må selge leiligheten og overføre pengene til deg dersom hun har adresse der. Ellers har du ikke annet valg enn å betale 25% skatt av overskuddt. (Jeg mener det er 25%??) Anonymous poster hash: 914b7...612

28 % SKatt på gevinst ved salg, eller fradrag ved salg med tap.

Anonymous poster hash: 8306f...9cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at også din mor også må skatte for salg av boligen ettersom hun selv ikke har bodd i den.

Her bør dere se på prisen du betaler din mor for å minimalisere skatten.

Eks. kan hun regne kjøpspris + inflasjon = salgspris uten skatt.

Har hun (du) brukt penger på tapet/maling (oppussing) kan det legges til salgssummen uten at det utløser skatt.

 

Dersom du uansett må skatte for gevinsten, ønsker du en høyest mulig kjøpesum, som kommer til fradrag for salgssummen når du videreselger.

 

Prinsippet er at du må ha bodd i minst 12 av siste 24 mnd for å kunne selge skattefritt.

Normalt regnes salg/avhendingsdato som grunnlag.

Ettersom du IKKE har meldt adresseforandring, stiller du svakere mht å kunne dokumentere botid (om dette aksepteres)

 

Utgangspunktet er at du må betale skatt for salget. Derfor lurt å avklare med skatteetaten om det er mulig å få registrert botiden før salget mellom din mor og deg som grunnlag for skattefritak.

 

Mener det skal være mulig å få en skriftlig, bindende uttalse fra SK, slik at du kan legge den ved selvangivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...