Gå til innhold

Hvor mye bør man tjene for å leve greit i Oslo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann :-)

 

Er ei jente som ikke trenger mye penger for å være fornøyd. Kjøper klær/sminke kanskje fem ganger i året. På matposten bruker jeg i snitt 1000 kr i måneden. Har heller ikke brukt noe penger ute på byen på over et halvt år. Trives veldig godt å ha det på denne måten. Er ganske simpel i levemåten og med pengebruken kan du si. Alikevel bekymrer jeg meg nesten hver dag for fremtiden ang økonomi når jeg leser ting som "tjener du under 700k bør du flytte fra Oslo".

 

Ifølge utdanning.no ligger årslønnen på mitt fremtidige yrke på 300k - 500k.

 

Burde jeg være bekymret dersom jeg vil kjøpe egen leilighet i fremtiden?

Er det mulig å leve greit med en inntekt lik mitt fremtidige yrkes?



Anonymous poster hash: 815fb...4d9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer også på hvor mye du mener man bør tjene for å leve greit i Oslo? Tatt i betraktning at du kjøper egen leilighet som du betaler ned rundt 15k på.

 

-TS



Anonymous poster hash: 815fb...4d9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva spiser du på sånt budsjett? :O

Anonymous poster hash: ec7ff...ea0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener 430 000 og har egen leilighet i Oslo. Den kosta 2,2 mill. Egenkapitalen hadde jeg spart opp selv, 600 000. Så har 1,6 mill i lån og betaler 6000 i mnd på lånet med renter. Så det blir nok ikke noe stress. Jeg bruker ca 3000 på mat, 4000 på klær/sko/sminke, 3000 på fellesutgifter, 4000 på transport og evt andre ting og setter av 7000 til sparing ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener 430 000 og har egen leilighet i Oslo. Den kosta 2,2 mill. Egenkapitalen hadde jeg spart opp selv, 600 000. Så har 1,6 mill i lån og betaler 6000 i mnd på lånet med renter. Så det blir nok ikke noe stress. Jeg bruker ca 3000 på mat, 4000 på klær/sko/sminke, 3000 på fellesutgifter, 4000 på transport og evt andre ting og setter av 7000 til sparing ;)

 

4000 kr. i måneden på dette? :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

..... Jeg har under 300.000 og forsørger et barn i Oslo. Vi lever greit og bruker mye, mye mer enn deg på mat. Boliglån har jeg også.

Endret av Steve Rogers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4000 kr. i måneden på dette? :sjokkert:

Sånn gjennomsnittlig tror jeg det blir rundt det ja. Bruker kanskje ikke det hver mnd, men så drar jeg til London to ganger i året og bruker mer da. Ei bukse koster fort 1000 kr da de ikke er lange nok til meg i vanlige butikker. Må ha 36 tommer i lengde. Bruker også 42 i sko, lite av det i Norge, så da blir det mva osv på toppen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boliglån har jeg også.

Boliglånet ditt kan i teorien være på alt fra noen få kroner til opptil flere millioner, så det bidrar ikke akkurat så mye til ytterligere kunnskap bare å fortelle at man lever greit til tross for et boliglån på X antall kroner.

Anonymous poster hash: 00edf...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis du har boligutgifter på 15 000 i mnd. TS så bør du ha minst like mye igjen. Sparing, telefon, frisør, strøm, studielån, klær, tannlege, busskort, mat, gaver etc. etc.



Anonymous poster hash: 3544e...7fd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener 520k. Jeg bor på Grunerløkka i Oslo og eier min egen leilighet. Synes jeg lever veldig godt egentlig, men jeg har jo bare meg selv å forsørge og jeg har heller ikke så mange dyre vaner. Jeg bruker mye mer på mat enn deg hver måned.



Anonymous poster hash: 32617...161
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

Boliglånet ditt kan i teorien være på alt fra noen få kroner til opptil flere millioner, så det bidrar ikke akkurat så mye til ytterligere kunnskap bare å fortelle at man lever greit til tross for et boliglån på X antall kroner.

Anonymous poster hash: 00edf...3b8

Du skal ikke få et presist tall, men det er ikke langt unna 2 millioner ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jeg levde kjempefint som student i Oslo på kun studielån. Brukte vel 4000 i mnd på å leve, resten på leie/sparing. Hadde trengt dette + penger til husleie for å leve greit i Oslo. Jeg levde veldig fint som student i Oslo. Slet aldri med penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Det kommer an på flere ting.

 

Jeg tjener ikke mye men jeg lever bra fordi jeg arvet penger å skaffe meg en leilighet for - for flere jeg kjenner er det samme tilfelle. Noen kusiner og fettere har også fått et enormt inntektshopp som ga dem muligheten til bolig på Oslo vest. 

 

Ellers har jeg en venninne som ikke tjener mye men har skilte foreldre som hver eier bolig og er mye borte, så hun bor der og sparer.

 

Så som du forstår - det er mange ulike situasjoner i storbyen. 

 

Sett i internasjonal sammenheng er Oslo billig. Inntektene sett i forhold til prisene er bra. Det er tross alt en hovedstad, og du hadde ikke hatt nubbesjans til å bo i f.eks. London på en britisk snittinntekt. Så sånn sett er Oslo veldig 'tilgjengelig'.

 

Det kommer helt an på hva slags leilighet du ser for deg, hvor i byen osv.



Anonymous poster hash: 2cf2f...ac0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg tjener 520k. Jeg bor på Grunerløkka i Oslo og eier min egen leilighet. Synes jeg lever veldig godt egentlig, men jeg har jo bare meg selv å forsørge og jeg har heller ikke så mange dyre vaner. Jeg bruker mye mer på mat enn deg hver måned.

Anonymous poster hash: 32617...161

 

Hvor mye betaler du i boutgifter?

Anonymous poster hash: b9506...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo lenger øst du går, jo billigere blir det. Grønland/Tøyen-området er billig. Litt dyrere på Løkka/Bislett, men overkommelig. Verst på Majorstuen/frogner.

Anonymous poster hash: 5ee02...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo lenger øst du går, jo billigere blir det. Grønland/Tøyen-området er billig. Litt dyrere på Løkka/Bislett, men overkommelig. Verst på Majorstuen/frogner.

Anonymous poster hash: 5ee02...b3e

 

No shit.

Anonymous poster hash: 00edf...3b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...