Gå til innhold

Anmelde meg pga dette?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest ISeeYouCreep
Blondie65 skrev (På 9.10.2015 den 19.24):

  

Takk for svar.

La oss nå holde trådstarter utenfor. Hvis jeg har en hund, som jeg har hatt i tre år. Så må jeg flytt til et sted jeg ikke kan ha hund. Dette er traumatisk for meg siden jeg jo er glad i hunden. Men heldigvis har oppdretter denne klausulen i kontrakten og har sagt seg villig til å ta hunden tilbake. Jeg betalte 8.000 for hunden. Hva skjer med de?

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  

Takk for svar.

La oss nå holde trådstarter utenfor. Hvis jeg har en hund, som jeg har hatt i tre år. Så må jeg flytt til et sted jeg ikke kan ha hund. Dette er traumatisk for meg siden jeg jo er glad i hunden. Men heldigvis har oppdretter denne klausulen i kontrakten og har sagt seg villig til å ta hunden tilbake. Jeg betalte 8.000 for hunden. Hva skjer med de?

Mest sannsynlig vil du få en mindre sum tilbake, du kan ikke selge en brukt tv for full pris, på samme måte kan du ikke selge en eldre hund til prisen av en valp.

Om situasjonen er slik at hunden omplasseres grunnet skade feks om den har vært mishandlet i sitt tidligere hjem vil den mest sannsynligvis gå for en symbolsk sum eller kun omplasserings avgiften, men om hunden er frisk og rask kan den selges igjen som unghund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bevis på kjøpet, kontrakt eller noe, så får du kontakte noen som kan dette, og få hunden flyttet over på ditt navn. 

 

Det er ikke mulig å skrive hunden over på noen uten at personen den står på i dag er enig i dette, kontrakt eller ikke, om eierskifte er utført etter at kontrakten er skrevet så er det hva som gjelder. Kontrakten kan ikke lenger brukes. 

Hvis det var mulig kunne hvem som helst solgt dyrene sine og så ført dem tilbake på seg selv og krevd hunden tilbake igjen ved å fremlegge den tidligere kontrakten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Takk for forklaring.

(Jeg har ikke, og har ikke tenkt å skaffe meg, hund heller. Synes likevel det et noe hardt å be meg forutse alle ting som kan skje tre år frem i tid. Det kan tross alt skje helt uforutsette ting som gjør at man må flytte til et sted der en ikke kan ha hund - f.eks at en blir skadet og må bo på institusjon, blir allergisk, eller flytter sammen med noen som ikke vil/kan ha hund. Å påstå at alle kan forutse alt er vel drøyt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som oppdretter(sannsynligvis ) til denne hunden følgende å si :

 

1. selger hunden med vaksine, chip, helsebok . mat +++

2.kjøper (etter 1 år) legger ut verdens lengste salgs annonse på finn..no

3.min kjøper av hund avtaler med en som er inntr, som eier søster.

4.Det gjøres avtale om overtagelses dag, sted, tid, betaling. Det er også avtalt vedr. forsikring ++

5.Denne som skal overta hunden kontakter meg vedr chip som ikke er registrert på noen, ved en feiltagelse fra vetrinær. Jeg ordner selvsagt opp, og fører etter avtale med denne å sette chip på meg og ordne opp med denne kjøperen senere når hunden var hentet.

Husk at alt er skriftelig avtalt om kjøp.

6. Selger ombestemmer seg dagen før henting, og gir den til noen andre.

7. Brudd på avtale!

8. Spør man om noe så holder man seg til sannheten, og BARE sannheten.

Man kan ikke velge hva man skal si, utelate opplysninger for å komme bedre ut av det selv.

9. En skriftelig avtale over e post eller meldinger er en skriftelig avtale, så enkelt er det, og man overholder denne.

Endret av Dronningen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som oppdretter(sannsynligvis ) til denne hunden følgende å si :

1. selger hunden med vaksine, chip, helsebok . mat +++

2.kjøper (etter 1 år) legger ut verdens lengste salgs annonse på finn..no

3.min kjøper av hund avtaler med en som er inntr, som eier søster.

4.Det gjøres avtale om overtagelses dag, sted, tid, betaling. Det er også avtalt vedr. forsikring ++

5.Denne som skal overta hunden kontakter meg vedr chip som ikke er registrert på noen, ved en feiltagelse fra vetrinær. Jeg ordner selvsagt opp, og fører etter avtale med denne å sette chip på meg og ordne opp med denne kjøperen senere når hunden var hentet.

Husk at alt er skriftelig avtalt om kjøp.

6. Selger ombestemmer seg dagen før henting, og gir den til noen andre.

7. Brudd på avtale!

8. Spør man om noe så holder man seg til sannheten, og BARE sannheten.

Man kan ikke velge hva man skal si, utelate opplysninger for å komme bedre ut av det selv.

9. En skriftelig avtale over e post eller meldinger er en skriftelig avtale, så enkelt er det, og man overholder denne.

Men du eide jo ikke hunden lenger... Hvordan kan du da sette chipen på deg fordi du har kontakt med neste kjøper av hund? Det er jo den som EIER hunden som må godkjenne dette, ikke den som skal kjøpe den?

Unnskyld, men dere virker useriøse alle sammen. Så lenge ts ikke har solgt hunden ennå er det faktisk ts og ny kjøper som har en sak du ikke har noe makt i! Du kan ikke bare bryte inn og gjøre som du vil uten å avtale dette med EIER!?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du eide jo ikke hunden lenger... Hvordan kan du da sette chipen på deg fordi du har kontakt med neste kjøper av hund? Det er jo den som EIER hunden som må godkjenne dette, ikke den som skal kjøpe den?

Unnskyld, men dere virker useriøse alle sammen. Så lenge ts ikke har solgt hunden ennå er det faktisk ts og ny kjøper som har en sak du ikke har noe makt i! Du kan ikke bare bryte inn og gjøre som du vil uten å avtale dette med EIER!?

Ærlig talt, den som skulle selge ville ikke ha noe mer med dette å gjøre. Hunden var avtalt solgt, så da gadd ikke de som har hunden å gjøre mere !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, den som skulle selge ville ikke ha noe mer med dette å gjøre. Hunden var avtalt solgt, så da gadd ikke de som har hunden å gjøre mere !

Så når du sa til ts at du skulle ordne opp med chipen og sette den over på henne sa ts nei...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg finner det merkelig at du overfører eierskap uten at betaling til eier har funnet sted. Du kunne jo prøvd å gjøre det med en bil ...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du eide jo ikke hunden lenger... Hvordan kan du da sette chipen på deg fordi du har kontakt med neste kjøper av hund? Det er jo den som EIER hunden som må godkjenne dette, ikke den som skal kjøpe den?

Unnskyld, men dere virker useriøse alle sammen. Så lenge ts ikke har solgt hunden ennå er det faktisk ts og ny kjøper som har en sak du ikke har noe makt i! Du kan ikke bare bryte inn og gjøre som du vil uten å avtale dette med EIER!?

Når chippen er "blank" kan hvem som helst registrere seg som eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Når chippen er "blank" kan hvem som helst registrere seg som eier.

Åpenbart. Det gjør det ikke likevel ikke etisk og moralsk riktig å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det vil ikke være mulig å stjele hunden tilbake som du kaller det.

Eier må godta et eierskifte, historien her er så merkelig at det virker som at TS her har gått gjennom hele prosessen og nå i siste øyeblikk har ombestemt seg og prøver å finne ut av hvordan hun kan angre seg på en prosess hun alt har gått gjennom fordi hun ga bort hunden til en venninne etter å ha gjort alle avtaler og prosesser med eierskifte med oppdretter og ny eier valgt av oppdretter. 

Svaret er at det er ikke mulig, eierskifte er fullført og hun må levere fra seg hunden til oppdretter/ny eier som avtalt. 

Anonymous poster hash: a4ba1...b7b

 

Men her har jo ikke eierskifte funnet sted. Ts har betalt for hunden og en kontrakt som bekrefter dette, men de har ikke skrevet eierskiftekontrakt i det hele og store. Kun kjøpskontrakt!Oppdretter oppdaget dette og står dermed enda som eier. Slik oppfatter jeg det. Dermed vil oppdretter bestemme hvem som skal ha hunden og det kan hende det står i kontrakten at hun har forkjøp på hunden og at hun skal omplassere den videre om kjøperen ikke lengre vil ha hunden. 

Anonymous poster hash: e212c...f4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så først nå svaret fra oppdretter.

Har kjøperen kjøpskontrakt der det står at hun skal overta hunden og det er betalt inn en sum for hunden , kan ikke oppdretter bare skrive seg selv på hunden sånn helt uten videre. det er straffbart uten samtykke fra eieren som kjøpte hunden.

 

 



Anonymous poster hash: e212c...f4a
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpenbart. Det gjør det ikke likevel ikke etisk og moralsk riktig å gjøre det.

 

 

 

Men tidligere eier har jo ingen rett til det selv om det er mulig!

 

 

Nei, det har dere helt rett i. Dessverre er det sånn at vi mennesker gjør ting som er mulig selv om det ikke er moralsk riktig å gjøre. 

 

 

Så først nå svaret fra oppdretter.

Har kjøperen kjøpskontrakt der det står at hun skal overta hunden og det er betalt inn en sum for hunden , kan ikke oppdretter bare skrive seg selv på hunden sånn helt uten videre. det er straffbart uten samtykke fra eieren som kjøpte hunden.

 

 

Anonymous poster hash: e212c...f4a

 

 

Nja, gjelder det om det ikke ble foretatt et eierskifte? Selv om man har kjøpskontrakt så eier man ikke dyret før eierskifte har blitt gjort. Det gjelder vel samme regler som ved kjøp av hus og bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forklaring.

(Jeg har ikke, og har ikke tenkt å skaffe meg, hund heller. Synes likevel det et noe hardt å be meg forutse alle ting som kan skje tre år frem i tid. Det kan tross alt skje helt uforutsette ting som gjør at man må flytte til et sted der en ikke kan ha hund - f.eks at en blir skadet og må bo på institusjon, blir allergisk, eller flytter sammen med noen som ikke vil/kan ha hund. Å påstå at alle kan forutse alt er vel drøyt).

 

Ja, det er akkurat dette du må gjøre hvis du skaffer deg hund. Eller hvilket som helst dyr. Du trenger en plan for hva du skal gjøre hvis det verste skjer. Og derfor er det mange oppdrettere som har klausuler for overtakelse av "sine" hunder ved eventuelt omplasseringsbehov, for da slipper eier å tenke så mye på det. 

 

Angående saken: herregud for et rot! Det er nesten så jeg tenker at ingen av dere virker seriøse nok til at dere burde ha dyr, spesielt når dere ikke en gang klarer å holde oversikt over hvem som eier denne hunden!  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det som forundrer meg litt, er at TS ikke visste at hunden ikke var registrert. Da kan det virke som om TS har forsømt 6 måneders, og ettårskontroll. De kontrollene jeg har vært på med min hund sjekket vet. chip, uten at jeg bad om det. Er ikke det forholdsvis normalt?

 

Det første jeg gjorde da jeg fikk min hund var å sjekke chip på Dyreidentitet, og rettet opp info.

 

Jeg måtte også ha registrert chip for å forsikre hunden min. Så er litt redd selger kanskje har forsømt noe her. :vetikke:  

 

 



Anonymous poster hash: 3edda...681
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Oppdretter" skriver jo like vanskelig om "denne" som TS gjorde med "henne"...



Anonymous poster hash: eaef5...fef
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som oppdretter(sannsynligvis ) til denne hunden følgende å si :

 

1. selger hunden med vaksine, chip, helsebok . mat +++

2.kjøper (etter 1 år) legger ut verdens lengste salgs annonse på finn..no

3.min kjøper av hund avtaler med en som er inntr, som eier søster.

4.Det gjøres avtale om overtagelses dag, sted, tid, betaling. Det er også avtalt vedr. forsikring ++

5.Denne som skal overta hunden kontakter meg vedr chip som ikke er registrert på noen, ved en feiltagelse fra vetrinær. Jeg ordner selvsagt opp, og fører etter avtale med denne å sette chip på meg og ordne opp med denne kjøperen senere når hunden var hentet.

Husk at alt er skriftelig avtalt om kjøp.

6. Selger ombestemmer seg dagen før henting, og gir den til noen andre.

7. Brudd på avtale!

8. Spør man om noe så holder man seg til sannheten, og BARE sannheten.

Man kan ikke velge hva man skal si, utelate opplysninger for å komme bedre ut av det selv.

9. En skriftelig avtale over e post eller meldinger er en skriftelig avtale, så enkelt er det, og man overholder denne.

Er du en seriøs oppdretter driver du ikke å registrerer valpene du har SOLGT i ditt eget navn! Enkelt og greit. Uansett hva eier av hunden har gjort feil i forbindelse med eierskifte, er det ikke din sak å drive med omregistrering av hunden. Du har faktisk drevet dokumentfalsk etter min mening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du en seriøs oppdretter driver du ikke å registrerer valpene du har SOLGT i ditt eget navn! Enkelt og greit. Uansett hva eier av hunden har gjort feil i forbindelse med eierskifte, er det ikke din sak å drive med omregistrering av hunden. Du har faktisk drevet dokumentfalsk etter min mening.

 

Jeg holder en knapp på at dette er en eier som ikke er så snill med hunden og at oppdretter her prøver å gjøre hva som helst for å få hunden vekk, virker hvertfall på meg som at det er derfor man går så langt for å kjempe for dette dyret.. 

Anonymous poster hash: a4ba1...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...