Gå til innhold

Anmelde meg pga dette?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en hund jeg skulle selge. Jeg hadde pratet med en aktuel kjøper at hun skulle møte meg denne uka for å ta over hunden. Men jeg ombestemte meg og ville heller gi hunden til min gode venninne som også er veldig flink med dyr. Jeg følte ikke det var rett å la henne flytte så langt, uten å kjenne dama så godt. Jeg sa ifra om dette og henne mente at siden vi hadde avtalt tidspunkt (vi hadde avtalt dag, ikke tid) så kunne henne anmelde meg for en bindene avtale. Jeg må også si at vi har kontrakt og betalt en sum for hunden for 1 år siden, men oppdretter fant ut igår at henne ikke har stått på mitt navn, så derfor skrev hun hunden på sitt navn hos vet igår når henne fant det ut (!!), uten å si noe til meg! Ikke et ord. Og nå vil hun ikke skrive det over på meg!! Hva gjør jeg??



Anonymous poster hash: 0573a...d3f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hvor dette skal..

 

Hei!

Jeg har en hund jeg skulle selge. Jeg hadde pratet med en aktuel kjøper at hun skulle møte meg denne uka for å ta over hunden. Men jeg ombestemte meg og ville heller gi hunden til min gode venninne som også er veldig flink med dyr. Jeg følte ikke det var rett å la henne flytte så langt, uten å kjenne dama så godt. Jeg sa ifra om dette og henne mente at siden vi hadde avtalt tidspunkt (vi hadde avtalt dag, ikke tid) så kunne henne anmelde meg for en bindene avtale. Jeg må også si at vi har kontrakt og betalt en sum for hunden for 1 år siden, men oppdretter fant ut igår at henne ikke har stått på mitt navn, så derfor skrev hun hunden på sitt navn hos vet igår når henne fant det ut (!!), uten å si noe til meg! Ikke et ord. Og nå vil hun ikke skrive det over på meg!! Hva gjør jeg??



Anonymous poster hash: 657cd...c95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor dette skal..

 

Hei!

Jeg har en hund jeg skulle selge. Jeg hadde pratet med en aktuel kjøper at hun skulle møte meg denne uka for å ta over hunden. Men jeg ombestemte meg og ville heller gi hunden til min gode venninne som også er veldig flink med dyr. Jeg følte ikke det var rett å la henne flytte så langt, uten å kjenne dama så godt. Jeg sa ifra om dette og henne mente at siden vi hadde avtalt tidspunkt (vi hadde avtalt dag, ikke tid) så kunne henne anmelde meg for en bindene avtale. Jeg må også si at vi har kontrakt og betalt en sum for hunden for 1 år siden, men oppdretter fant ut igår at henne ikke har stått på mitt navn, så derfor skrev hun hunden på sitt navn hos vet igår når henne fant det ut (!!), uten å si noe til meg! Ikke et ord. Og nå vil hun ikke skrive det over på meg!! Hva gjør jeg??



Anonymous poster hash: 657cd...c95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har betalt en sum for hunden?

Anonymous poster hash: 007d8...66a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå må du nok belage deg på en periode bak lås og slå. Du kan gjøre som Northug å spørre om du kan sone hjemme isteden med en fot-lenke. 

Endret av WubWub
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstod ikke mye av denne. 

"Hun," ikke "henne." Er "henne." som ikke stod på ditt navn, hunden?

Hvis du har avtalt et salg, du har kontrakt og kjøper har betalt. Da har du brutt kontrakten. Kjøper kan kreve at salget blir gjennomført. 



Anonymous poster hash: 25b25...d39
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja nå må du nok belage deg på en periode bak lås og slå. Du kan gjøre som Northug å spørre om du kan sone hjemme isteden med en fot-lenke. 

?? det kan du ikke mene?!

Anonymous poster hash: a89ee...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var forvirrende Kan du beskrive situasjonen på nytt, med å bruke andre ord?

Og din bruk av "henne" gjør meg litt forvirret og teksten noe vanskelig å lese.

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på ordlyden dere har brukt om hun har rett på hunden eller ikke. Hvis du faktisk har sagt at hun skal overta hunden til uka, så har hun rett til det i følge norsk lov. Om du har sagt at dere kan diskutere overtagelse blir det noe annet. Kanskje du kan poste korrespondansen om den var skriftlig? 

 

(Jeg har nemlig 7,5 studiepoeng i rettslære og er dermed ekspert på området!)  :ironi:

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det som at den siste delen, som nesten er umulig å tyde ikke er så relevant. Der blir det et juridisk spørsmål på om hunden faktisk er din og om du har rett til å selge den. Men siden du både har kontrakt, har hatt hunden et år og har betalt er det garantert du som eier hunden juridisk sett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var forvirrende Kan du beskrive situasjonen på nytt, med å bruke andre ord?

Og din bruk av "henne" gjør meg litt forvirret og teksten noe vanskelig å lese.

Ja. Vi kjøpte en hund for litt over et år siden. Vi fikk med kontrakt på hunden og vi hadde betalt 9000 kr for hunden. Jeg hadde snakka med en dame som ville kjøpe hunden, og sa ja til henne. Men når venninna mi spurte så var jeg ikke i tvil, da jeg vet at hunden ville få det bra der fremfor å plassere henne hos en jeg ikke kjenner. Da ble den første aktuelle kjøperen sur og sa at hun kunne anmelde meg for brutt bindene avtale pga jeg hadde sagt at hun kunne hente hunden på Torsdag, ikke noe klokkeslett. Hun har heller ikke betalt eller skrevet under på noe. Men jeg sa ifra i dag morres om at jeg ville heller gi hunden til en jeg kjente og beklaget ordentlig for dette. MEN så fant oppdretteren av hunden ut at hunden ikke hadde stått på mitt navn i ett år, så uten å siifra til meg så skrev opdretteren hunden over på sitt egent navn. Noe oppdretteren skulle snakke med meg om, og egentlig skrevet hunden på mitt navn, da jeg har kjøpt og har kontrakt og papirer på hunden. Nå vil ikke opdretter overskrive hunden på meg, fordi hun mener at jeg burde gi hunden til den aktuelle kjøper fremfor venninna mi.

 

Skjønte dere? er så forvirra så dette ble vanskelig å forklare

Anonymous poster hash: 97ac5...852

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du burde holde på avtalen din med førstnevnte i og med at dere ble enige om salget av hunden til henne. Din venninde kan jo skaffe seg hund selv? Jeg hadde heller ikke likt at selger ga meg en slik grunn, når den som kjøper også er veldig glad i hunder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vet ikke hvor dette skal..

 

Hei!

Jeg har en hund jeg skulle selge. Jeg hadde pratet med en aktuel kjøper at hun skulle møte meg denne uka for å ta over hunden. Men jeg ombestemte meg og ville heller gi hunden til min gode venninne som også er veldig flink med dyr. Jeg følte ikke det var rett å la henne flytte så langt, uten å kjenne dama så godt. Jeg sa ifra om dette og henne mente at siden vi hadde avtalt tidspunkt (vi hadde avtalt dag, ikke tid) så kunne henne anmelde meg for en bindene avtale. Jeg må også si at vi har kontrakt og betalt en sum for hunden for 1 år siden, men oppdretter fant ut igår at henne ikke har stått på mitt navn, så derfor skrev hun hunden på sitt navn hos vet igår når henne fant det ut (!!), uten å si noe til meg! Ikke et ord. Og nå vil hun ikke skrive det over på meg!! Hva gjør jeg??

Anonymous poster hash: 657cd...c95

 

 

Herregud, kan du skrive så folk forstår?! Det heter HUN, ikke HENNE!!! Det går jo ikke an å forstå hva saken dreier seg om her. Hvem har skrevet hvem over på hvem?

Anonymous poster hash: 21a09...852

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig uklart hva du mener her, og du blander veldig hva oppdretter har rett til og hva kjøper har rett til.

Hva er egentlig greia her?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

muntlig avtale er like bindendes som skriftelig.Men mye vanskligere å bevise

Har dere gjort en avtale,så burde du holde den. Men hvis ikke, så skriv i alle fall kontrakt med den du selger/gir bort hunden til.Pass på at du skal ha første rett til å kjøpe hunden tilbake hvis noe skulle skjære seg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har også samme post i dyreforumet.du har fått svar der også.Kanskje be mod'ene om å flette tråden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

 

Jeg må også si at vi har kontrakt og betalt en sum for hunden for 1 år siden, men oppdretter fant ut igår at henne ikke har stått på mitt navn, så derfor skrev hun hunden på sitt navn hos vet igår når henne fant det ut (!!), uten å si noe til meg! Ikke et ord. Og nå vil hun ikke skrive det over på meg!! Hva gjør jeg??

Anonymous poster hash: 657cd...c95

 

 

Dette skjønte jeg dessverre ingenting av? er det en 3. person inn i bildet her? Eller er dama som vil kjøpe hunden din en oppdretter?

og du har fått penger av henne og skrevet kontrakt? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja. Vi kjøpte en hund for litt over et år siden. Vi fikk med kontrakt på hunden og vi hadde betalt 9000 kr for hunden. Jeg hadde snakka med en dame som ville kjøpe hunden, og sa ja til henne. Men når venninna mi spurte så var jeg ikke i tvil, da jeg vet at hunden ville få det bra der fremfor å plassere henne hos en jeg ikke kjenner. Da ble den første aktuelle kjøperen sur og sa at hun kunne anmelde meg for brutt bindene avtale pga jeg hadde sagt at hun kunne hente hunden på Torsdag, ikke noe klokkeslett. Hun har heller ikke betalt eller skrevet under på noe. Men jeg sa ifra i dag morres om at jeg ville heller gi hunden til en jeg kjente og beklaget ordentlig for dette. MEN så fant oppdretteren av hunden ut at hunden ikke hadde stått på mitt navn i ett år, så uten å siifra til meg så skrev opdretteren hunden over på sitt egent navn. Noe oppdretteren skulle snakke med meg om, og egentlig skrevet hunden på mitt navn, da jeg har kjøpt og har kontrakt og papirer på hunden. Nå vil ikke opdretter overskrive hunden på meg, fordi hun mener at jeg burde gi hunden til den aktuelle kjøper fremfor venninna mi.

 

Skjønte dere? er så forvirra så dette ble vanskelig å forklare

Anonymous poster hash: 97ac5...852

 

 

Men hvordan vet oppdretteren at du evnt har lovet å selge hunden til en annen?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Muntlige avtaler er i prinsippet like bindene som skriftlige. Du kan bli anmeldt, men jeg tviler på at kjøper gidder dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ifølge loven (med mindre du har bevis på at du har betalt for hunden??) så er det jo oppdretteren som eier hunden, sånnsett? Eller? Om du har bevis, så eier vel fortsatt du hunden, og snakket dere på telefon, eller hva? Altså avtale om å møtes og hun skulle overta hunden? Om ikke, så gjelder jo det, i følge loven like mye som en skrifttelig avtale/kontrakt, men det blir jo da ord, mot ord. Desuten så er det den personen som står oppført som eier på huden som eier hunden, helt til den blir skrevet over i ett annet navn. Så med mindre oppdretteren velger å selge til den dama, så kan jo ikke akk denne dama gjøre så mye. Og har du bevis for at du faktisk kjøpte hunden, så står din sak litt sterkere mot oppdretter. 



Anonymous poster hash: 6bbb4...751
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...