Gå til innhold

Brukte opp husleia på andre ting. Hva gjør jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Av forskjellige årsaker bor jeg alene, og da koster det mer. Ville du bodd med en eks-rusmisbruker som har tilbakefall?

Har også stor hund, og bor ikke i sentrum.

Nå er det ikke hvor mye jeg betaler i husleie eller om jeg burde flytte i kollektiv som er diskusjonen her. Nav har aldri sagt at det er for mye. :)

Tusen takk for tips og forståelse folkens!

Anonymous poster hash: f0c80...c9a

Du har en stor hund?? Jeg må bare spørre, det er ikke for å være

slem. Men synes du det er forsvarlig??

Du ruser deg i nærheten av denne hunden? Har ekstremt dårlig økonomi, hvordan skal du klare å betale om denne hunden blir syk?

Min friske hund var en ulykke i juni, jeg har hittill brukt 25 000 fra egen lomme, og jeg har forsikring.

Så derfor lurer jeg på hva du ville gjort.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åja, du er en av dem.

 

Jeg sier vel ingenting om at man ikke skal være glad for å være frisk nok til å jobbe, holde styr på økonomien etc.. Hvor i alle dager tok du det fra?

 

Men skal jeg være ærlig, synes jeg å bruke midler fra NAV for å finansiere TS sitt narkotikabruk er å gå for langt. Det er mulig du synes dette er en uklanderlig oppførsel for en "stakkars narkoman", men du tenker deg bare litt om, er jeg rimelig sikker på at du også vil finne noen utfordringer med det engleaktige innlegget ditt.

 

Har du noen gang opplevd en narkoman, så vet du også at dette ikke er en ukjent problemstilling.

 

- "Oi, jeg kom i skade for å bruke opp pengene mine på narkotika, jeg!?!", er nettopp det som fører narkotika og kriminalitet sammen.

 

Nå får du slutte å sy puter under armene på ts, for jeg nekter å tro at du mener dette er helt grei rutine  for absolutt alle narkomane.

En av hvem? Et medmenneske? Mennesker som klarer å se lengre enn sin egen nesetipp? Skattebetalere som ser nytteverdien i at penger går med til å hjelpe mennesker som har havnet i situasjoner som virker utenkelige for folk som meg og deg? Jeg tror du må presisere. Jeg tar sikkert grådig feil her, for jeg tviler på at du mente noe positivt med "dem", selv om jeg selv er stolt over å være "en av dem" som ikke kritiserer ts i denne tråden men heller prøver å ta høyde for hvordan rusproblemene hennes kan sette henne i økonomiske kniper som for oss heldige friske mennesker ville være lett unngåelige.

 

Egentlig ønsket jeg ikke å svare deg fordi jeg prøver så langt det lar seg gjøre å unngå diskusjoner med mennesker som må ty til billige hersketeknikker og nedverdigelser for å få frem poengene sine, jf "en av dem", "tenke deg litt om" (slo deg ikke at man kan tenke seg frem til det svaret jeg ga i forrige melding? Eller vil alle mennesker som bruker tankekraften sin komme frem til samme løsning og holdning som deg?), "engleaktige innlegget ditt" osv.

 

Vi kan fint være uenige og jeg har ikke noe behov for å omvende deg, men du vet bedre enn å oppføre deg som om din mening er alfa omega og at alle som måtte mene noe annet enten er dumme, ikke bruker hjernen sin eller nødvendigvis er naive.

 

Dette er ikke snakk om å sy puter under armene på noen. Det er bestemt at ts skal motta hjelp ifra NAV, mest sannsynligvis av mennesker som vet mer om henne og hennes situasjon enn det du og jeg gjør. Disse menneskene burde også vite nok om rusproblematikk til å skjønne at å gi 6000 ekstra til en person som sliter med alvorlig avhengighet og håpe at de klarer å disponere pengene rett ikke nødvendigvis alltid er så lurt.

Og ja, du er heldig som ikke klarer å sette deg inn i hvordan denne avhengigheten preger ts' liv når det kommer til økonomi og ansvar, osv. Hadde du vært i hennes sko hadde du kanskje hatt litt mer forståelse for at det ikke alltid er "bare bare å" for noen som sliter med det hun gjør. 

 

Jeg sitter da vel ikke her og mener at NAV skal dele ut ruspenger til narkomane. Men nå har det skjedd en glipp som ikke skulle skje og det er lov å ha litt forståelse for at noen ganger gjør mennesker feil, enda oftere de som sliter med noe så alvorlig som ts gjør. Å begynne å mase om skattepengene dine fremstiller deg bare som veldig lite medmenneskelig. Hvis du skal ta noen så gå heller etter de som skulle ha hjulpet ts' med dette men som ikke gjorde jobben sin skikkelig.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, slettes ikke "alle oss andre". Hold meg utenfor. Jeg er glad for at jeg er så heldig at jeg er frisk nok til å jobbe og holde styr på økonomien min og ikke har noen fatale avhengigheter i livet mitt. Jeg har dermed også sympati for situasjonen ts' har havnet i og ser ingen nytteverdi i å skjelle henne ut på denne måten. Hun har et problem som NAV og andre prøver å hjelpe henne med. Vær glad for at du ikke sitter i samme smørja og slutt å gnål om de jævla skattepengene. Du skal få igjen for dem en dag du også når du er syk eller trenger trenger hjelp med noe. 

De "jævla skattepengene" kommer fra at andre mennesker jobber mange timer ekstra som de ikke får betalt for, slik at personer som trenger det skal ha en trygghet. Mange av dem er ikke helt friske, mange har vondt i rygg, nakke, hode og sjel, og mange vil heller ta seg en fest, eller være sammen med familien sin istedenfor å betale for festen til TS.

Husk på hvem som har betalt for de "jævla skattepengene."

 

 

Anonymous poster hash: 6da51...898

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De "jævla skattepengene" kommer fra at andre mennesker jobber mange timer ekstra som de ikke får betalt for, slik at personer som trenger det skal ha en trygghet. Mange av dem er ikke helt friske, mange har vondt i rygg, nakke, hode og sjel, og mange vil heller ta seg en fest, eller være sammen med familien sin istedenfor å betale for festen til TS.

Husk på hvem som har betalt for de "jævla skattepengene."

 

 

Anonymous poster hash: 6da51...898

 

Jeg vet hvordan det fungerer, jeg ser det på lønnsslippen hver måned. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med utleier og lag en nedbetalingsplan hvor du betaler deler av pengene dine til livsoppholdet hver måned. Slik får du ryddet opp etter deg.

 

Alternativet er at du mister boligen og kan bare begynne å se deg om etter et nytt sted å bo med det samme.



Anonymous poster hash: 06459...ba1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en påminnelse i bunken som heter "Hvorfor aldri leie ut til noen som går på nav".



Anonymous poster hash: 34711...915
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Nok en påminnelse i bunken som heter "Hvorfor aldri leie ut til noen som går på nav".

Anonymous poster hash: 34711...915

 

Heller misbrukere. Langt i fra alle er slik... Det er slike som henne som ødelegger for oss andre.

Anonymous poster hash: 8d05f...e0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nykter kanskje nettopp fordi ts ikke har hatt mulighet til å sprekke? Fordi NAV har delstyrt økonomien? Fremdeles ikke et valg man tar på lik linje som "jeg tror jeg velger Gilde sitt kjøtt og ikke First price i dag". Det er dessverre en kort vei til tilbakefall...

Men poenget: TS ba særlig om ikke å få dritt på seg for dette, likevel velger mange å komme med moralpreken, gi skyldfølelse og mer dritt. Pelle dere ut av tråden om ikke dere har konkrete råd å gi!

Anonymous poster hash: 7ed5b...491

Hun har penger til livsopphold utenom og med de har hun valgt å ikke kjøpe rus. Lenge. Det andre du kommer med er bare usaklig. Spiser man spaghetti og ketchup eller går i hullete klær fordi man ikke har råd til mer er det mer forståelig å bruke ekstra penger på dette enn rus. Begge deler er likevel galt (les kriminelt).

Anonymous poster hash: 8d05f...e0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De "jævla skattepengene" kommer fra at andre mennesker jobber mange timer ekstra som de ikke får betalt for, slik at personer som trenger det skal ha en trygghet. Mange av dem er ikke helt friske, mange har vondt i rygg, nakke, hode og sjel, og mange vil heller ta seg en fest, eller være sammen med familien sin istedenfor å betale for festen til TS.

Husk på hvem som har betalt for de "jævla skattepengene."

 

 

Anonymous poster hash: 6da51...898

 

Jobber man overtid, skal man også ha betalt

Anonymous poster hash: 7544e...55b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan få lån av NAV, og bet de tilbake med det du kan i mnd. 



Anonymous poster hash: 16df6...71d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

du kan få lån av NAV, og bet de tilbake med det du kan i mnd. 

Anonymous poster hash: 16df6...71d

 

Man får ikke lån til noe man allerede har fått stønad til.

Anonymous poster hash: 06459...ba1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Lost Dreamer

Selg alt du har!

Og ja, du er en idiot! Du fortjener å miste støtten

Anonymous poster hash: 01a61...147

Hvor gammel er du egentlig? Voks opp litt er du snill. Ts er fullt klar over feilen sin, og føler seg dårlig nok allerede. Ikke lat som om du aldri har dumma deg ut selv og fremstå som feilfri. Alle gjør feil. Små eller store spiller ingen rolle

 

TS: Håper alt ordner seg for deg :)

Endret av The Lost Dreamer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det gjorde jeg ikke. Det jeg skrev var rettet til den jeg siterte. Igjen, det er slik sitering fungerer.  Du oppfører deg usaklig.  Anonymous poster hash: 689ca...2b5

Ja, det var rettet til den du siterte, ingen krangler på det, det forandrer ikke på innholdet, som omhandlet TS.

Nav bør absolutt ikke ta det på sin kappe. Man har da et ansvar selv. Når man får for mye penger inn på kontoen må en da ta litt ansvar i stedet for å bare bruke de opp.  Nei, dette er TS sin feil og det hjelper absolutt ikke hennes sak at hun prøver å legge skylden på Nav. Herlighet. TS er 22 år, ikke 15 år.  Anonymous poster hash: 689ca...2b5

Når du skriver "at hun prøver å legge skylden på Nav" skriver du i praksis at det er det hun gjør, ergo er det ikke rart at TS protesterer når hun ikke har gjort dette. Veldig dårlig formulert om det ikke var du faktisk mente.

Anonymous poster hash: d6968...778

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sosialkontoret det er snakk om? NAV er jo alt mulig.

Mest sannsynlig vil du få 6000 i "lån" til å dekke husleie, som så avbetales ved at de trekker regelmessig fra trygden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drite på draget i forhold til nav? Nei...du fikk kr på konto som du måtte skjønne var feil.

Du valgte å bruke de opp.

Altså du brukte andre sine penger.

Tror du nav skal betale en gang til?

Finn deg en jobb på fritiden og betal

Anonymous poster hash: c698f...6aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det var rettet til den du siterte, ingen krangler på det, det forandrer ikke på innholdet, som omhandlet TS.

Anonymous poster hash: d6968...778

Nei, vennligst les innlegget på nytt igjen da dette begynner å bli meget latterlig. Det gikk på vedkommende jeg siterte. Innholdet omhandlet hva vedkommende jeg siterte hadde gjort i dette scenarioet. 

Anonymous poster hash: 689ca...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du fyller 18 år så er du selvstendig, altså myndighetene "mener du kan klare deg selv"! Ungdommer fra 16 år og oppover jobber sidenav skolegangen, om dem bor hjemme eller ikke, det burde være et godt alternativ til deg som er rus og alkohol avhengig også, få tankene på noe annet! Føle at du bidrar og at du er til nytt + skolegang, føle at du mesterer, duger til noe og at du er viktig er vel bedere enn å sitte hjemme å synes synd på seg selv eller tenke tilbake på hvordan livet ditt har vært = lett for tilbakefall..

Dette er ikke noe som vil hjelpe på problemet ditt her og nå, men du burde vurdere det! Akkurat nå så burde du bare være ærlig mot Nav om hva som har skjedd, alt med økonomi ol burde du være ærlige mot folk som faktisk prøver å hjelpe 😊 Håper ting fikser seg for deg!

Anonymous poster hash: 21380...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ordninger med økonomisk verge for de som ikke er i stand til å disponere penger selv. Bare å google det. Men jeg vet ikke om det er så smart da, det beste er jo å lære seg å ha oversikt over egen økonomi.

 

Man kan forresten tjene 6000 i måneden på å gå med avisa for eksempel. Passer fint sammen med VGS.



Anonymous poster hash: 1ff32...160
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...