Gå til innhold

Brukte opp husleia på andre ting. Hva gjør jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er jo soleklart at dette er NAV sin feil. Siden pengene har gått direkte til huseier alle andre ganger, så skal jo ikke det inn på konto til TS uten varsel om at det har skjedd.

Om det hadde skjedd meg, så hadde jeg selvfølgelig BRUKT pengene. Kanskje stilt litt spm til hvorfor jeg hadde mer enn normalt, men antageligvis ikke tenkt så mye mer over det. Husleien skal jo betales direkte til huseier, så da forventer man jo selvfølgelig at det er gjort uten å måtte stille spm til det.

Men dette er jo NAV i et nøtteskall!

 

TS påpeker jo også at dømmende kommentarer gjerne kan utelates. Så hvorfor dømmer folk her vedkommende både opp og ned om ansvar og ditten og datten?? Vedkommende spør om RÅD og hjelp til hva som bør gjøres. Vedkommende vet også VELDIG godt at h*n har tabbet seg ut ved å bruke pengene.

 

Til TS: Ta det opp med NAV asap! En prat med foreldrene dine er kanskje ikke så dumt heller?

Og som andre påpeker: Finn - småjobber. Alltids noe man kan gjøre der :)

 

Håper det ordner seg for deg! Sånne situasjoner er aldri noe morsomt. Men finnes alltid løsninger :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Reagerer du ikke på at du plutselig har fått 6000 ekstra på konto? Og hvordan er det mulig å bruke 6000 ekstra en måned uten å merke det?

 

Om du snakker sant, så får du forklare deg for NAV eller selge tingene dine.



Anonymous poster hash: 5d3bc...4f1
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville helt klart vært mer bekymret for forholde til utleier enn forholdet til NAV...

Han vil tilslutt oppdage at du ikke har betalt i tide - og det er ALLTID negativt for utleier uansett årsak.

 

Du bor i en leilighet du må ha NOE å selge? Bord, sofa, pc, stereo, seng? Utrolig hva man klarer seg uten for å rydde opp i en dårlig situasjon man selv har satt seg i. Voks opp og ta ansvar.

Å skylde på NAV når TS selv har brukt opp pengene er jo helt...på trynet.
Klart man skal oppdage om man har fått mange tusen for mye på konto! Da går man ikke ut å shopper uten å stille spsm ved hvorfor NAV har sendt ekstra penger. Dette er rett og slett barnslig oppførsel. NAV har muligens også gjort en feil og må jo gjøres oppmerksomme på dette slik at det ikke skjer igjen. Men jeg vedder mye på at de ikke vil betale enda en husleie fordi TS brukte opp pengene. Litt ansvar har man selv - om ikke det er opprettet verge for TS.

 

 



Anonymous poster hash: fb2b9...21c
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis depositum som jeg håper at husleien kan bli trekt i fra. 
Det jeg er bekymret for er å miste støtten jeg har av NAV, og at de ikke lenger vil hjelpe meg med neste husleie og den etter der igjen. 

Jeg har desverre ikke tv, stereo, sofa, fet mobiltelefon eller sykkel ect.
Jeg solgte det meste av tingene mine før jeg ba NAV om hjelp, og sitter igjen med kun det aller nødvendigste jeg trenger for å leve. De få møblene jeg har i hybelen har jeg fått kjøpt brukt på finn.no og jeg ville nok ikke klart å gi det bort en gang fordi det er gamle, stygge ting uten verdi i hele tatt. 

Tusen takk for gode tips. Tror jeg bare må kontakte NAV og fortelle hva jeg har gjort. :( 



Anonymous poster hash: f0c80...c9a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pengene er desverre brukt på alkohol og narkotika. 
Jeg hadde vært nyktern i 12 mnd, men hadde en kjempesprekk og alt sklei ut. :(
Er nyktern igjen nå, og nå må jeg ta konsekvensene. ;) 

Går i rusbehandling fra før av og har godt nettverk rundt meg. Men desverre ikke økonomisk, mine foreldre har ingenting å bidra med pga. en uventet regning de selv fikk forrige mnd. 

Hvis jeg flytter hjem igjen får jeg ikke fullført VGS. Det er en time unna og det går ikke buss dit. Er derfor avhengig av at NAV dekker husleie framover også. 

 



Anonymous poster hash: f0c80...c9a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selg så mye som mulig og ta opp kredittkortgjeld for resten. 6000 kr blir 7000 kr å tilbakebetale på et år om du får 18 % rente. Det er dyrt å ikke ha økonomisk sans. 

 

Nå vet ikke jeg hvorfor du går på NAV, men 6000 i husleie er da veldig mye for en på 22 som studerer eller går på vgs. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selg så mye som mulig og ta opp kredittkortgjeld for resten. 6000 kr blir 7000 kr å tilbakebetale på et år om du får 18 % rente. Det er dyrt å ikke ha økonomisk sans. 

 

Nå vet ikke jeg hvorfor du går på NAV, men 6000 i husleie er da veldig mye for en på 22 som studerer eller går på vgs. 

Jeg er nok ikke kredittverdig for fem flate øre. :( 

Jeg bor i en stor by hvor prisene er ekstremt høye og 6000,- er vanlig å betale for en singel person som studerer eller går på VGS.

Anonymous poster hash: f0c80...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Pengene er desverre brukt på alkohol og narkotika. 

Jeg hadde vært nyktern i 12 mnd, men hadde en kjempesprekk og alt sklei ut. :(

Er nyktern igjen nå, og nå må jeg ta konsekvensene. ;) 

Går i rusbehandling fra før av og har godt nettverk rundt meg. Men desverre ikke økonomisk, mine foreldre har ingenting å bidra med pga. en uventet regning de selv fikk forrige mnd. 

Hvis jeg flytter hjem igjen får jeg ikke fullført VGS. Det er en time unna og det går ikke buss dit. Er derfor avhengig av at NAV dekker husleie framover også. 

 

Anonymous poster hash: f0c80...c9a

 

 

Du stiller nok en god del bedre hos NAV når dette er grunnen. Du må vise at du får behandling for problemene dine og at du virkelig ønsker å snu livet ditt. Vær åpen på at du har et problem og at du ønsker hjelp til å takle dem, så går det nok bra. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med NAV, vær ærlig. Det er nok ikke første gang dette har skjedd med en NAV-klient.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er nok ikke kredittverdig for fem flate øre. :( 

Jeg bor i en stor by hvor prisene er ekstremt høye og 6000,- er vanlig å betale for en singel person som studerer eller går på VGS.

Anonymous poster hash: f0c80...c9a

 

 

Jeg bor også i en av de største byene og vennene mine som bor i kollektiv midt i sentrum betaler rundt 5000. Så prisene for kollektiv utenfor sentrum er nok mye lavere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor også i en av de største byene og vennene mine som bor i kollektiv midt i sentrum betaler rundt 5000. Så prisene for kollektiv utenfor sentrum er nok mye lavere. 

Av forskjellige årsaker bor jeg alene, og da koster det mer. Ville du bodd med en eks-rusmisbruker som har tilbakefall?

Har også stor hund, og bor ikke i sentrum. 

Nå er det ikke hvor mye jeg betaler i husleie eller om jeg burde flytte i kollektiv som er diskusjonen her. Nav har aldri sagt at det er for mye. :) 

Tusen takk for tips og forståelse folkens! 

Anonymous poster hash: f0c80...c9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig situasjon å komme med råd til, utenom å ta kontakt med NAV for å fortelle det.

Men! Vinklingen din bør her væreat husleie skal gå direkte til husvære, hvor NAV har gjort en feil og satt det over på din konto, hvorpå du ikke har merket at husleien har havnet i andre betalinger (mange sliter med å dra kortet til det ikke blir godkjent lengre).

NAV bør ta på sin kappe at husleien ikke gikk direkte, da grunnet at slike ting som dette kan skje.

Håper det ordner seg, men tviler på at du havner på gata. NAV er uansett pliktig å hjelpe deg.

Anonymous poster hash: 7ed5b...491

Nav bør absolutt ikke ta det på sin kappe. Man har da et ansvar selv. Når man får for mye penger inn på kontoen må en da ta litt ansvar i stedet for å bare bruke de opp. 

 

Nei, dette er TS sin feil og det hjelper absolutt ikke hennes sak at hun prøver å legge skylden på Nav. Herlighet. TS er 22 år, ikke 15 år. 

Anonymous poster hash: 689ca...2b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Selv tv, pc, sykkel, sofaen din - det er slike ting det er snakk om her.

Anonymous poster hash: ddccb...ebb

 

Og ikke glem PC og/eller nettbrett.

 

TS: Har du et godt forhold til banken din? I så fall ringer du banken og sier at noe har skjedd og blabla, og at du lurer på om du kunne fått en kontokreditt på 6 000 kr, som skal være nedbetalt i løpet av de neste to månedene. Da får du betalt utestående husleie, slik at NAV gjenopptar husleiebetalingen. Det blir da to rimelig stramme måneder, hvor du må bruke noe over 3 000 kr mindre pr måned. Men da må du bare huske på at grunnen til at du ikke har råd til å finne på noe som helst, samt lever på verdens kjedeligste kosthold, er at du allerede har brukt opp de pengene på noe annet gøy/fint/et eller annet.

Anonymous poster hash: 82098...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Nei, dette er TS sin feil og det hjelper absolutt ikke hennes sak at hun prøver å legge skylden på Nav. Herlighet. TS er 22 år, ikke 15 år. 

Anonymous poster hash: 689ca...2b5

 

Jeg har aldri prøvd å legge skylden på NAV. Det er jo mitt problem og ansvar. 

Hvor står det at jeg ønsker å skylde på NAV?

Anonymous poster hash: f0c80...c9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vel snakke med NAV om at husleie-penger aldri kan gå til din konto, fordi du ikke tar ansvar for deg selv eller andre.

 



Anonymous poster hash: 6da51...898
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og ikke glem PC og/eller nettbrett.

 

TS: Har du et godt forhold til banken din? I så fall ringer du banken og sier at noe har skjedd og blabla, og at du lurer på om du kunne fått en kontokreditt på 6 000 kr, som skal være nedbetalt i løpet av de neste to månedene. Da får du betalt utestående husleie, slik at NAV gjenopptar husleiebetalingen. Det blir da to rimelig stramme måneder, hvor du må bruke noe over 3 000 kr mindre pr måned. Men da må du bare huske på at grunnen til at du ikke har råd til å finne på noe som helst, samt lever på verdens kjedeligste kosthold, er at du allerede har brukt opp de pengene på noe annet gøy/fint/et eller annet.

Anonymous poster hash: 82098...2b3

 

Tusen takk for et godt forslag. 

Jeg har aldri snakket med banken min før, men jeg regner med de er klar over at jeg har betalingsanmerkinger og eneste inntekt jeg har er nav? Vet ikke om det ville vært sannsynlig at de ville lånt meg penger, men det er så absolutt verdt et forsøk.

Anonymous poster hash: f0c80...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Du får vel snakke med NAV om at husleie-penger aldri kan gå til din konto, fordi du ikke tar ansvar for deg selv eller andre.

 

Anonymous poster hash: 6da51...898

 

Jeg regner med at det forstår de automatisk etter jeg har fortalt de hvordan situasjonen min er. :)

Anonymous poster hash: f0c80...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo soleklart at dette er NAV sin feil. Siden pengene har gått direkte til huseier alle andre ganger, så skal jo ikke det inn på konto til TS uten varsel om at det har skjedd.

Om det hadde skjedd meg, så hadde jeg selvfølgelig BRUKT pengene. Kanskje stilt litt spm til hvorfor jeg hadde mer enn normalt, men antageligvis ikke tenkt så mye mer over det. Husleien skal jo betales direkte til huseier, så da forventer man jo selvfølgelig at det er gjort uten å måtte stille spm til det.

Men dette er jo NAV i et nøtteskall!

 

TS påpeker jo også at dømmende kommentarer gjerne kan utelates. Så hvorfor dømmer folk her vedkommende både opp og ned om ansvar og ditten og datten?? Vedkommende spør om RÅD og hjelp til hva som bør gjøres. Vedkommende vet også VELDIG godt at h*n har tabbet seg ut ved å bruke pengene.

 

Til TS: Ta det opp med NAV asap! En prat med foreldrene dine er kanskje ikke så dumt heller?

Og som andre påpeker: Finn - småjobber. Alltids noe man kan gjøre der :)

 

Håper det ordner seg for deg! Sånne situasjoner er aldri noe morsomt. Men finnes alltid løsninger :)

Tull. Man har selv ansvar for egen økonomi, bl.a. ved å sjekke hva som kommer inn på konto.

 

TS har tydeligvis svært anstrengt økonomi, og 6 000 kr ekstra inn vil merkes svært godt. Og når man får inn penger man ikke skjønner hvor kommer fra, så bruker man dem ikke før man har kommet til bunns i hvor de kommer fra.

Anonymous poster hash: 82098...2b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sjekke opp i om du kan få et kredittkort fra et eller annet sted. Evt et lite forbrukslån. På akkurat 6000,ikke en krone mer. Betal husleien og klipo kortet i mange små biter og kvitt deg med det i søpla litt etter litt.

Ellers får du rett og slett prøve å låne småsummer av familie og venner som totalt blir 6000.

Anonymous poster hash: e92c1...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du stiller nok en god del bedre hos NAV når dette er grunnen. Du må vise at du får behandling for problemene dine og at du virkelig ønsker å snu livet ditt. Vær åpen på at du har et problem og at du ønsker hjelp til å takle dem, så går det nok bra. 

Hvorfor det? Synes at hun stiller svakere jeg da. Det er verre å bruke penger på det der enn f.eks dyrere mat, klær osv. Har hun klart å bruke 6000 (!) kr på narkotika og alkohol får hun vær så godt ta konsekvensene. Hun visste godt hva hun gjorde og konsekvensene når hun valgte å bruke penger hun ikke har på dette...

Anonymous poster hash: 8d05f...e0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...