Gå til innhold

Uførepensjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har stått på AAP i flere år uten å ha hatt noe kontakt med nav? For deretter å gå over til uførepensjon?

Altså, man har ikke vært innom nav på flere år, sender inn søknad og får innvilget uførepensjon.

Hvor vanlig er dette?

Anonymous poster hash: 29f5a...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er overhodet ikke vanlig. Har aldri hørt om noe slikt.



Anonymous poster hash: 0e853...739
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan få uføre den måten. Kanskje for lenge siden når det var mye lettere og få, men ikke idag.

Anonymous poster hash: 426c1...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er mulig, og er ikke snakk om mange år siden, ca 2-4 år. Lurte bare på om det var flere som har fått det slik. Har inntrykk av at de fleste er i kontakt med nav flere ganger før man eventuelt får uførepensjon.

Hvorfor slik forskjell?

Anonymous poster hash: 29f5a...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 01.01.2015 får ingen uførepensjon, ingenting som heter uførepensjon lengre, det heter uføretrygd.

Anonymous poster hash: c3899...af5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 01.01.2015 får ingen uførepensjon, ingenting som heter uførepensjon lengre, det heter uføretrygd.

Anonymous poster hash: c3899...af5

Takk for at du rettet meg :) Husket feil og blandet ordene, trodde det het uføretrygd før.

Anonymous poster hash: 29f5a...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte ha kontakt med nav ca en gang i året, pluss spesialisterklæringer opptil flere ganger i året. Etter fire år søkte jeg om uføretrygd og fikk det innvilget.

Anonymous poster hash: 1f316...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke man kunne få innvilget AAP for mer enn ett år i gangen? Da må man jo være i kontakt med NAV for å få dette gjort. At ting har hendt for 2-4 år siden betyr ikke at det kan skje med dagens ordninger.



Anonymous poster hash: c8508...b74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løfter denne, da jeg ikke fikk så mange svar og er nysgjerrig angående dette.

Anonymous poster hash: 29f5a...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt særlig kontakt med nav-kontoret de siste 5 årene før jeg gikk over på uføretrygd

Jeg hadde kontakt med lege, sykehus, spesialister osv, men ikke nav

Fikk brev fra nav ang min sak innimellom da

Jeg fikk attføring i noen år før det ble endret til aap. Da fikk jeg brev om at det ble endret

Fikk aap for 4 år

Deretter fikk jeg brev hvert år om at jeg fikk forlenget aap for et nytt år

Nå skal det sies at mitt støtteapparat hadde mye kontakt med nav. Altså leger osv. Så det var jo ikke slik at nav bare satt der uten noe informasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres umulig ut. Men vet at man kan stå på aap i 4 år uten noe innkallelse til ny time eller ordning.
Selv er jeg midt i en trygde prosess og har vært i møte 7 ganger det siste året i forbindelse med det.



Anonymous poster hash: 0412c...601
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres umulig ut. Men vet at man kan stå på aap i 4 år uten noe innkallelse til ny time eller ordning.

Selv er jeg midt i en trygde prosess og har vært i møte 7 ganger det siste året i forbindelse med det.

Anonymous poster hash: 0412c...601

Vel, jeg hadde MYE kontakt med nav de første 10-15 årene jeg var i systemet da

Både kontakt fra nav og jeg som maste på nav

Men etter at jeg mer eller mindre ga opp hele systemet fordi sykdommen min bare ble verre og jeg mistet all energi pga all motgangen, så mistet jeg også kontakten med nav og alt gikk bare på automatikk liksom

Derfor tok leger og spesialister mer eller mindre over den delen for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to møter med NAV i løpet av ca. 3 år.

Tiltaket mitt har vært å jobbe i en liten stillingsprosent.

Fikk på sensommeren ny saksbehandler som kunne konstatere at jeg var ferdig utredet og avklart allerede for tre år siden da jeg kom inn i NAV-systemet.

25 dager senere var varig, gradert uføretrygd innvilget.

Anonymous poster hash: c740c...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner folk som hadde gått på midlertidig uførepensjon lenge før reformen hvor alle midlertidige ytelser ble omgjort til AAP, og som automatisk fikk innvilget varig uførepensjon ved overgangen, uten å måtte søke. Ingen av disse hadde for ordens skyld noen utsikt til å komme ut i jobb igjen, men årene før AAP-reformen var det tilnærmet lik umulig å få innvilget varig uførepensjon, veldig mange gikk åresvis på midlertidig uførepensjon.

Anonymous poster hash: 83e13...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...