Gå til innhold

200 kr på 10 dager...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Det heter da vel for faen ikke tacolompe. Wtf 

Anonymous poster hash: 518e0...044

 

Jo. google

Anonymous poster hash: 2bfce...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I første post hørtes det jo ut som du ikke hadde noe mer enn 200kr, ingen reservelager eller noe.. Men fra de andre postene så kommer det jo frem at du ØNSKER å klare deg på 200 kr, ikke at du MÅ. Du har jobbet hele sommeren og satt alt inn på BSU, og du har kun brukt litt av storstipendet på bøker og satt resten inn på BSU. Men du sitter likevel å lurer fælt på hvorfor dine medstudenter har bedre råd enn deg? Altså, for all del, flott at du sparer, men når du nå sitter å bekymrer deg for det sosiale fremover og teller pærer i kjøleskapet for å finne ut om du kommer til å bli mett de neste dagene, er det virkelig verdt det? Om jeg var deg hadde jeg fortsatt å spare, men kanskje en smule mindre. 

Endret av Faith-
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en kjedelig studenttilværelse, leve som en asket fordi man skal kjøpe seg bolig så fort som mulig. Folk er jo forskjellige, men har inntrykk av at veldig mange tenker som deg! Hva er greia med at boligkjøp skal være det viktigste i livet til en ung student? Husk at du skal leve i 60 år til og at det er nå du er ung og fri for alle forpliktelser som holder deg bundet senere i livet. Hadde det ikke vært godt å lage seg en god middag og drikke litt vin med venner i helgen?



Anonymous poster hash: 441ff...e3b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_frisk

Havregryn. Koster vel 13 kr for 1,1 kg med Bjørns? Det er nok til å overleve på i det minste, om det så blir tamt i lengden. Jeg lager grøt på melk og egg to ganger for dagen, og tror at det er mye av grunnen til at matbusjettet mitt er nokså lavt. Det er ganske mange kalorier i det og næringsrikt, så du får mye mat for pengene. Kan også lages på rent vann hvis du vil ha det enda billigere

 

Ellers er vel knekkebrød kjekt å ha. Dette kan du ta med til lunsj, spise hjemme, over alt. Som pålegg liker jeg leverpostei, syltetøy, makrell i tomat, osv. Det er bare å ta med seg bokser/glass med dette og smøre på på skolen, hvis du bruker det som matpakke.

 

Ingen handling i kantina, ingen impulskjøp, drikk kranvann. Dette er helt overkommelig hvis du ikke vil være så veldig fancy i matveien i disse 10 dagene.

Endret av frisk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første post hørtes det jo ut som du ikke hadde noe mer enn 200kr, ingen reservelager eller noe.. Men fra de andre postene så kommer det jo frem at du ØNSKER å klare deg på 200 kr, ikke at du MÅ. Du har jobbet hele sommeren og satt alt inn på BSU, og du har kun brukt litt av storstipendet på bøker og satt resten inn på BSU. Men du sitter likevel å lurer fælt på hvorfor dine medstudenter har bedre råd enn deg? Altså, for all del, flott at du sparer, men når du nå sitter å bekymrer deg for det sosiale fremover og teller pærer i kjøleskapet for å finne ut om du kommer til å bli mett de neste dagene, er det virkelig verdt det? Om jeg var deg hadde jeg fortsatt å spare, men kanskje en smule mindre.

Skal si deg det er bra spennende å leve med dårlig råd fremfor å ha god råd hele tiden. Det å ha god råd risikerer man å sløse mer penger. Samtidig er ikke stipendet ment for sosiale aktiviteter, mange studenter er ikke klar over det. Det skal først og fremst gå til bosted og mat. Så det er godt å vite at enkelte er så disiplinerte med seg selv når det kommer til økonomi.

Anonymous poster hash: 706ba...0e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første post hørtes det jo ut som du ikke hadde noe mer enn 200kr, ingen reservelager eller noe.. Men fra de andre postene så kommer det jo frem at du ØNSKER å klare deg på 200 kr, ikke at du MÅ. Du har jobbet hele sommeren og satt alt inn på BSU, og du har kun brukt litt av storstipendet på bøker og satt resten inn på BSU. Men du sitter likevel å lurer fælt på hvorfor dine medstudenter har bedre råd enn deg? Altså, for all del, flott at du sparer, men når du nå sitter å bekymrer deg for det sosiale fremover og teller pærer i kjøleskapet for å finne ut om du kommer til å bli mett de neste dagene, er det virkelig verdt det? Om jeg var deg hadde jeg fortsatt å spare, men kanskje en smule mindre.

Jeg har alltid trodd det er helt normal å spare storstipend og sommerpenger. Har alltid trodd det er normalt å leve på det man får som månedlig uttak. Jeg kunne like gjerne ha brukt pengene på en ferie/take away her dag - så anser dette som penger jeg ikke har. (Denne tankegangen er nok mest sannsynlig grunnen til at jeg har penger også.)

Som jeg skrev er nok ikke mat noe problem, så ingen vits å lage dette mer dramatisk med "å telle de siste pærene". Det handler mer om de 200 kronene er nok til det sosiale. Jeg ser på dette som en utfordring, og ville gjerne høre om dette hørtes realistisk ut!

Anonymous poster hash: 2bfce...1f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poteter og pasta er billig, risgrøt og havregryn likeså. Vann er gratis ☺ Du minner om meg selv når jeg var student og jeg satt med 400 000 i egenkapital etter at jeg hadde avsluttet bacheloren og jobbet et par år som sykepleier med litt overtidsvakter og ekstra nattevakter. Ingen trenger tjue vesker og tretti par høyhælte sko. Heier på deg ☺

Anonymous poster hash: fa28b...b4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint an å bli mett i to uker på det du har og 200 kr. Husk bare på å passe på helsa over tid. Kkroppen trenger proteiner og fett, men det trenger ikke bli dyr mat for det :)



Anonymous poster hash: 4a456...1c9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har spart 17 000, og brukt resten på skolebøker. Nekter å bruke de så sant det kan være mulig å leve på 200kr i på 10 dager! :-) Hvis det er urealistisk må jeg jo selvfølgelig overføre..

Anonymous poster hash: 2bfce...1f2

 

 

Da er det ikke synd på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har spart 17 000, og brukt resten på skolebøker. Nekter å bruke de så sant det kan være mulig å leve på 200kr i på 10 dager! :-) Hvis det er urealistisk må jeg jo selvfølgelig overføre..

Anonymous poster hash: 2bfce...1f2

 

 

Du er kul. :) Jeg gjør det samme som deg, men jeg har en deltidsjobb i tillegg da. Gjør litt sport av å sette opp stramme budsjett og leve på så lite penger som mulig, uten at det går utover livskvaliteten selvfølgelig. Sparer for harde livet for å kaaanskje ha mulighet til å kjøpe en bitteliten bolig når jeg er ferdig med studiene. Hadde ikke hatt denne livsstilen om jeg ikke hadde trivdes med situasjonen.

 

Selv har jeg 103,- på brukskontoen til neste lønning/stipend.  :laugh: Er litt gøy å tvinge seg selv til å være kreativ av og til. :)

Anonymous poster hash: d022d...49a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ikke synd på deg.

Skrev det samme selv, hvis du leser i tråden.

Anonymous poster hash: 2bfce...1f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Du er kul. :) Jeg gjør det samme som deg, men jeg har en deltidsjobb i tillegg da. Gjør litt sport av å sette opp stramme budsjett og leve på så lite penger som mulig, uten at det går utover livskvaliteten selvfølgelig. Sparer for harde livet for å kaaanskje ha mulighet til å kjøpe en bitteliten bolig når jeg er ferdig med studiene. Hadde ikke hatt denne livsstilen om jeg ikke hadde trivdes med situasjonen.

 

Selv har jeg 103,- på brukskontoen til neste lønning/stipend.  :laugh: Er litt gøy å tvinge seg selv til å være kreativ av og til. :)

Anonymous poster hash: d022d...49a

 

Du er også kul!! Jaa:-) Jeg kjenner en stor indre ro når jeg har litt ferre begrensninger. Bestemmer meg mye fortere, og det er helt ok. Utrolig gøy å lage litt andre retter enn man ellers ville gjort, ja. Merkelig nok smaker mye godt :-D

Anonymous poster hash: 2bfce...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter da vel for faen ikke tacolompe. Wtf

Anonymous poster hash: 518e0...044

Men du skjønte vel hva hun mente?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du skjønne rikke hvordan andre studenter har god råd når du har over 17 000kr på bok? Du har jo selv kjempegod råd.

 

Greit om du vil lage en skrytetråd om hvordan du sparer, men ikke pakk det inn i "oi, hvordan kan det gå til. Og forresten, jeg har spart kjempemye penger".



Anonymous poster hash: 8c77c...20b
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI gav inntrykk av at du bare hadde 200 kroner å leve for frem til stipendet kom, men realiteten viser seg jo å være en helt annen.

Da synes jeg ikke det minste synd på deg. Du klarer deg helt flott med 200 kroner i 10 dager, og skulle du 'lide' sosial nød så har du penger.

Anonymous poster hash: 780d7...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du skjønte vel hva hun mente?

 

Ja, og aldri har ett ord plaget meg så mye. Lompe liksom. Hallo. Det heter tortilla, og "tortilla lefse" om man skal kalle det noe, ikke "taco lompe" 

Anonymous poster hash: 518e0...044

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være derfor jeg har så draget på studiner? At de er så fattige de knapt har råd til skikkelig mat.

De blir jo verlykkelig når jeg spanderer skikkelig middag på de på date.



Anonymous poster hash: f99c9...70d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...