Gå til innhold

200 kr på 10 dager...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann. Litt usikker på hvor jeg skulle poste denne..

 

Jeg er student, og ser at alle rundt meg har så god råd. Skjønner virkelig ikke hvorfor? Føler alle vennene mine rundt meg(som forøverig også er studenter) har så god råd :/ Jeg må iallefall leve på 200 kr på ti dager (helt til stipendet kommer). Har litt boksmat, makrell i tomat, tacolomper samt en haug med pærer og litt grønnsaker. Ikke verdens mest luksuriøse mat, men sulter gjør jeg nok ikke:-) Er vel mer det sosiale jeg bekymrer meg for.. Tror dere det er mulig?

 

(Kommer garantert til å skaffe jobb senere, men må fremdeles leve på de 200 kronene til stipendet kommer).



Anonymous poster hash: 2bfce...1f2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil også legge til at jeg ikke har noen spesielle regninger disse 10 dagene.:-)



Anonymous poster hash: 2bfce...1f2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skaff deg en deltidsjobb. De færreste studenter har "god råd" uten en jobb ved siden av.

Anonymous poster hash: be81a...57d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare si det som det er når det kommer til det sosiale i disse 10 dagene ?

"Jeg har ikke råd nå før stipendet kommer".

Anonymous poster hash: 780d7...415

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var student (før jeg fikk barn) jobbet jeg mest mulig hele sommeren, også porsjonerte jeg pengene utover året for å ha litt ekstra. Å skulle overleve på stipendet var umulig med boligprisene der jeg bodde. 

Du kan forresten være sosial uten å ha penger :) Inviter til brettspillkveld, gå fjellturer (eller andre turer) med venner osv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg var student (før jeg fikk barn) jobbet jeg mest mulig hele sommeren, også porsjonerte jeg pengene utover året for å ha litt ekstra. Å skulle overleve på stipendet var umulig med boligprisene der jeg bodde. 

Du kan forresten være sosial uten å ha penger :) Inviter til brettspillkveld, gå fjellturer (eller andre turer) med venner osv :)

Det er veldig sant :-)

 

Har jobbet hele sommeren, men det er satt inn på bsu. Er veldig bestemt på at jeg ikke skal røre de pengene, spesielt siden de nå har stått og rentet seg. Er ikke noe synd på meg overhode, huff :laugh:

Anonymous poster hash: 2bfce...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er veldig sant :-)

 

Har jobbet hele sommeren, men det er satt inn på bsu. Er veldig bestemt på at jeg ikke skal røre de pengene, spesielt siden de nå har stått og rentet seg. Er ikke noe synd på meg overhode, huff :laugh:

Anonymous poster hash: 2bfce...1f2

 

BSU er overhode ikke dumt da! :) Jeg sparte i BSU også, men jeg ventet alltid til før jul, også satte jeg inn så mye som jeg hadde råd til. Det var ikke sånn at lønna etter sommerjobben ble sløset vekk :P 

Om du har brukt mye av storstipendet på bøker vil jeg komme med et annet tips! Sjekk pensumlista så tidlig som mulig (du finner alltid de gamle listene på nett - og det er ikke alltid de forrandrer seg så mye) og lån bøkene på biblioteket før skolestart :) Les mye og noter flittig, så trenger du ikke å ha selve boken hele året :) Ofte kan det være lurt å bruke vanlige bibliotek fremfor biblioteket ved studiestedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på spørsmålet: Det går helt fint å leve på 200,- i ti dager. :) Som du selv sier så sulter du absolutt ikke, og å være sosial trenger absolutt ikke koste penger i det hele tatt.



Anonymous poster hash: d022d...49a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du brukt storstipendet på? Jeg har "levd godt" og har 10.000 kr igjen.

Har spart 17 000, og brukt resten på skolebøker. Nekter å bruke de så sant det kan være mulig å leve på 200kr i på 10 dager! :-) Hvis det er urealistisk må jeg jo selvfølgelig overføre..

Anonymous poster hash: 2bfce...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du spart 17000 kr? Etter min mening er studietiden ikke den rette tiden for sparing. Du skal leve på svært lite penger, hvorfor gjøre det enda verre? Når du er ferdig med studiene begynner du å tjene mer, DA kan man spare!



Anonymous poster hash: 441ff...e3b
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BSU er overhode ikke dumt da! :) Jeg sparte i BSU også, men jeg ventet alltid til før jul, også satte jeg inn så mye som jeg hadde råd til. Det var ikke sånn at lønna etter sommerjobben ble sløset vekk :P 

Om du har brukt mye av storstipendet på bøker vil jeg komme med et annet tips! Sjekk pensumlista så tidlig som mulig (du finner alltid de gamle listene på nett - og det er ikke alltid de forrandrer seg så mye) og lån bøkene på biblioteket før skolestart :) Les mye og noter flittig, så trenger du ikke å ha selve boken hele året :) Ofte kan det være lurt å bruke vanlige bibliotek fremfor biblioteket ved studiestedet. 

Takk for tips :laugh::danse:

Anonymous poster hash: 2bfce...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Hvorfor har du spart 17000 kr? Etter min mening er studietiden ikke den rette tiden for sparing. Du skal leve på svært lite penger, hvorfor gjøre det enda verre? Når du er ferdig med studiene begynner du å tjene mer, DA kan man spare!

Anonymous poster hash: 441ff...e3b

 

Fordi jeg ikke vil havne i "leiefella", men kjøpe egen rett etter endt studietid :laugh: Har ikke ofret en tanke over at jeg har hatt lite penger, så det er ikke noe jeg daglig går og tenker på.. inntil idag, hehe.

Anonymous poster hash: 2bfce...1f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregryn er alfa Omega under nødperioder, men 200 kr på 10 dager går fint, flott at du sparer :) de fleste har nok spart penger fra jobb I sommer og bruker de nå, kanskje har de deltidsjobb på si. Noen venner av meg lever fortsatt på foreldrene sine, andre har kredittkort (anbefaler på det sterkeste å ikke skaffe seg det, bare tull å bruke penger man ikke har som student) Men så kommer det jo en saftig startstipend fra lånekassen også da, så de første studiemånedene er alltid fryd og gammen. Jeg skjønner deg godt, jeg har ikke råd til å kjøpe meg mat hver dag I kantinen hele året..

Anonymous poster hash: 706ba...0e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Havregryn er alfa Omega under nødperioder, men 200 kr på 10 dager går fint, flott at du sparer :) de fleste har nok spart penger fra jobb I sommer og bruker de nå, kanskje har de deltidsjobb på si. Noen venner av meg lever fortsatt på foreldrene sine, andre har kredittkort (anbefaler på det sterkeste å ikke skaffe seg det, bare tull å bruke penger man ikke har som student) Men så kommer det jo en saftig startstipend fra lånekassen også da, så de første studiemånedene er alltid fryd og gammen. Jeg skjønner deg godt, jeg har ikke råd til å kjøpe meg mat hver dag I kantinen hele året..

Anonymous poster hash: 706ba...0e0

Det første jeg gjorde da jeg fikk tilsendt kredittkort var å klippe det i biter. Skal aldri bruke det(utenom kanskje utenlandstur :laugh:).. Ja, man merker at mange lever på storstipend og jobbpenger! De fleste kjøper dyr lunsj hver dag, mens jeg sitter der med pærene mine(og innimellom middagsrester, jippi :laugh:)

Anonymous poster hash: 2bfce...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier: 200 kr på 10 dager er ikke noe problem så lenger du ikke bruker penger på sosiale ting. Så da spørs det om du vil spare av BSU-pengene eller være sosial og betale det det evt koster. Det går jo fint an å være med på fest og gå ut uten å drikke, for eksempel. Det hele kommer jo an på hva du vil. Du velger selv.



Anonymous poster hash: df60f...f62
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter da vel for faen ikke tacolompe. Wtf 



Anonymous poster hash: 518e0...044
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...