Gå til innhold

Vil gi ut bok- hvilket forlag?


Youdontknowme

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter mye redigering begynner jeg endelig å nærme meg klar til å sende bokmanuset mitt til et forlag.

Problemet er at jeg er veldig usikker på hvilke/hvilket forlag jeg ønsker å sende inn til først. Vet jo at det er et veldig trangt nåløye for å gi ut bok, men det skader ikke å begynne med de beste først på innsendings runden? :vetikke:

Noen som har en mening om hvilke forlag det ville vært lurt å sende til?

Boken er en barne/ungdomsroman i sjangeren Fantasy.

Har noen egne erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Hei!

Etter mye redigering begynner jeg endelig å nærme meg klar til å sende bokmanuset mitt til et forlag.

Problemet er at jeg er veldig usikker på hvilke/hvilket forlag jeg ønsker å sende inn til først. Vet jo at det er et veldig trangt nåløye for å gi ut bok, men det skader ikke å begynne med de beste først på innsendings runden? :vetikke:

Noen som har en mening om hvilke forlag det ville vært lurt å sende til?

Boken er en barne/ungdomsroman i sjangeren Fantasy.

Har noen egne erfaringer med dette?

Jeg har ingen erfaringer med dette, men rent logisk ville jeg anta at du har større sjanse for utgivelse hos et mindre forlag. De store forlagene mottar mengdevis av manuser, så der er det mye større risiko for refusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så bra at du har skrevet en bok!

Hvor gammel er du? Panthera Publishing er et forlag for de som er under 23, og som har gitt ut masse fantasy. Det er et relativt nytt forlag, men siden det er for unge forfattere er det jo veldig bra hvis du er ung! Spesielt siden de gir individuell vurdering når du sender inn, det er det få forlag som gjør :)

Hvis ikke så er vel alle de store greie å sende inn til, siden de gir ut i alle sjangre :)

Det du hvert fall burde gjøre er å lese på hvert forlag hva du skal gjøre med manuset når du sender det inn. Om du skal sende det inn på mail eller papir, hvilken font du skal bruke, marger og linjeavstand. Da blir det mottatt med et smil, og de kan fokusere på historien, i stedet for å erge seg over at manuset ikke er formatert etter deres retningslinjer.

Kunne du tenkt deg å legge ut et lite utdrag her? Send meg en PM om du vil, har skrevet et par bøker, men har enda til gode å gi noen av dem ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så bra at du har skrevet en bok!

Hvor gammel er du? Panthera Publishing er et forlag for de som er under 23, og som har gitt ut masse fantasy. Det er et relativt nytt forlag, men siden det er for unge forfattere er det jo veldig bra hvis du er ung! Spesielt siden de gir individuell vurdering når du sender inn, det er det få forlag som gjør :)

Hvis ikke så er vel alle de store greie å sende inn til, siden de gir ut i alle sjangre :)

Det du hvert fall burde gjøre er å lese på hvert forlag hva du skal gjøre med manuset når du sender det inn. Om du skal sende det inn på mail eller papir, hvilken font du skal bruke, marger og linjeavstand. Da blir det mottatt med et smil, og de kan fokusere på historien, i stedet for å erge seg over at manuset ikke er formatert etter deres retningslinjer.

Kunne du tenkt deg å legge ut et lite utdrag her? Send meg en PM om du vil, har skrevet et par bøker, men har enda til gode å gi noen av dem ut :)

Jeg kunne gjerne sendt deg et utdrag :biggrin: Er atten år, så Panthera Publishing er jo klart et forlag jeg kommer til å vurdere. Har ikke hørt så mye om det, vet du om det er et bra forlag?

Hyggelig at du også skriver! Hvilke typer bøker er der? Og hvor gammel er du? Prøvd å sende inn selv?

Ble litt mange spørsmål nå.. :forvirra::overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kunne gjerne sendt deg et utdrag :biggrin: Er atten år, så Panthera Publishing er jo klart et forlag jeg kommer til å vurdere. Har ikke hørt så mye om det, vet du om det er et bra forlag?

Hyggelig at du også skriver! Hvilke typer bøker er der? Og hvor gammel er du? Prøvd å sende inn selv?

Ble litt mange spørsmål nå.. :forvirra::overrasket:

Det er et lite forlag, men de tar godt vare på forfatterne og det er en veldig bra mulighet å komme inn i forlagsbransjen! Ville absolutt anbefalt det :)

Skriver for det meste barnebøker og ungdomsbøker i fantasi/sci-ci/paranormal, veldig mye forskjellig egentlig :P

Ja, har noen manus inne til vurdering nå, men jeg er 23, så for gammel for Panthera :/ Siste jeg sendte inn til var Aschehoug :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tiden og Cappelen Damm er de som har satset mest på fantasy, i den grad man kan si at noen norske forlag har gjort det, for fantasy er virkelig et stebarn i norsk forlagsvirksomhet. Jeg har hørt at Vendetta også satser en del på fantasy.



Anonymous poster hash: c0578...33e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...