Gå til innhold

Sanger og teknikker for å varme opp stemmen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kunne dette veldig godt, når jeg for ca 10 - 12 år siden gikk i kor, men har rett og slett glemt alle teknikkene for å varme opp stemmen. Nå sitter jeg bare og synger og håper at grumset skal klarne og stemmen skal være varm til jeg går inn i en prøveinnspilling av ei låt vi jobber med.

Så jeg lurte på om dere hadde noen gode tips til hvordan man får stemmen "innspillings-klar"? :P Merker det at stemmen blir bedre og bedre, og jeg får mer og mer kontroll jo mer jeg synger, så jeg gjør jo mitt beste for å være klar før vi skal jobbe med musikk, men det blir for dumt å kalle seg sanger uten å kunne oppvarmingsteknikker. Husker en, men da trenger jeg et piano for å følge skalaen, og det har jeg ikke :(

Kjenner du evt. noen sanger der man får brukt mye av stemmen, der det er både høyt og lavt og raskt og tregt?

På forhånd takk, håper jeg kommer inn i dette igjen før vi starter opp skikkelig :)



Anonymous poster hash: a79a5...146
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer først på "Mia og Maria, Mari og Maria" og Telefonkatalogen, men det er vanskelig å forklare teknikker som tekst. Kanskje du kunne google/YouTubet "warm up for singing" eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telefonkatalogen husker jeg! Haha.. Den er litt morsom egentlig.

TS



Anonymous poster hash: a79a5...146
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt "sommer kommer" mye, men du må jo nesten kunne den for å kunne melodien.. ;)



Anonymous poster hash: b1412...005
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med å tøye og strekke, massere skuldre og nakke mens du summer m på en dyp tone - veldig svakt og forsiktig.

Så synger du forsiktig trinnvis nedover fra kvinten til grunntonen på y å y å y. Arbeid deg nedover. Når du arbeider deg oppover, så følg treklangene og repeter øverste tone igjen før du går nedover til utgangspunktet. På mo-o-o lo-o-o først, deretter ja-a-a la-a-a.

Når du er ferdig varmet opp i høyden, kan du holde en tone mens du synger a e i å o og u y æ e i. Påss på at du beholder tonehøyde og klang.

For spenst er det greit å repetere lyder eller å bruke en sang med nok tekst. Arbeid deg oppover igjen. Pål sine høner eller Hanen stend på stabburshella er bra i høyt tempo.

Du kan også varme opp med fragmenter fra det du skal synge, for eksempel 'guide'-sekvensen fra Fix You eller forstavelsene/de betonte stavelsene (sånn cirka) hi-je-be-ri, råo-ka-quoa-si fra Viva la Vida.

Anonymous poster hash: e79ea...dfe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB over her har svart veldig godt :) Jeg pleier å massere kjeven litt også, pass på at den og tunga er avspent.

Hvis jeg ikke har piano tilgjengelig bruker jeg ofte http://www.virtualpiano.net/ :)

Husk å varme opp pusten, pust for eksempel ut på lydene s, f og sh og hold så lenge du kan og syng treklanger mens du ruller på en r.

Her er noen øvelser jeg bruker:

Kvint-ters-grunntone og trinnvis fra kvinten ned til grunntonen med forskjellige lyder

Grunntone - kvinten under - grunntone

Grunntone-ters-kvint-oktav og ned igjen.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Vanlige arpeggioer over en oktav brukes mye. Og variasjoner av dette på forskjellige vokaler. Det har neppe noe særlig med temperaturen i selve båndene/slimhinnene/muskulaturen å gjøre. Sannsynligvis mer med at du primer hjernen til å slappe av på riktige steder i svelg og ellers.



Anonymous poster hash: c2439...48d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...