Gå til innhold

Jeg har ikke noe sted å bo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Søknaden er uansett avslått. AAP regnes ikke som fast inntekt, og derfor får jeg ikke heller ikke lån. Hadde jeg vært ufør eller i arbeid, så hadde jeg fått lån. Jeg kvalifiserer ikke til å bli ufør, men jeg kommer meg heller ikke ut i arbeid før jeg finner meg et sted å bo. AAP stønaden min går også snart ut. Så hva i all verden skal jeg gjøre nå?

Anonym poster: 101d049d703728d5aa0bfd0602e4b150

Først og fremst må du søke om å få forlenget/fornyet vedtak om AAP,

du har jo dokumentasjon på at du er syk, så det skulle vel gå bra?

Hvordan er det der du bor akkurat nå da, den midlertidige plassen?

Og er det lenge til du må finne deg et annet sted?

Siden det med boligkjøp er usikkert og kan ta tid, ville jeg begynt å lete etter en annen

bolig å leie nå med en gang. Om du kan bo ei stund der du bor nå, så har du ikke sånn

hastverk med å finne noe annet og dermed trenger du jo ikke ta det første som dukker opp.

Om du går på mange visninger finner du kanskje flere leieboliger som har et greit inneklima,

selv om det ikke er optimalt.

Anonym poster: 0b806490f8be87269de9310704454139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst må du søke om å få forlenget/fornyet vedtak om AAP,

du har jo dokumentasjon på at du er syk, så det skulle vel gå bra?

Hvordan er det der du bor akkurat nå da, den midlertidige plassen?

Og er det lenge til du må finne deg et annet sted?

Siden det med boligkjøp er usikkert og kan ta tid, ville jeg begynt å lete etter en annen

bolig å leie nå med en gang. Om du kan bo ei stund der du bor nå, så har du ikke sånn

hastverk med å finne noe annet og dermed trenger du jo ikke ta det første som dukker opp.

Om du går på mange visninger finner du kanskje flere leieboliger som har et greit inneklima,

selv om det ikke er optimalt.

Anonym poster: 0b806490f8be87269de9310704454139

Poenget er at AAP ikke regnes som fast inntekt. Hadde jeg vært ufør, så hadde det vært en helt annen sak, da hadde jeg fått innvilget startlån. Men jeg er ikke ufør, jeg er så frisk at jeg snart kan begynne å jobbe lett, og bygge meg opp sakte men sikkert til full jobb. Men det er umulig uten et sted å bo. Og jo lenger jeg bor i en koffert, jo mindre frisk blir jeg, for å si det mildt.

Her jeg er nå er det godt inneklima. Men det er lite ideelt, langt inne i de dypeste skoger, isolert fra mennesker. Etter å ha vært isolert fra mennesker i flere år mens jeg var syk, så er dette deprimerende. Jada, jeg har tak over hodet. Det er ikke sånn at jeg må flytte derfra med det første, men bor jeg der får jeg jo heller ikke satt i gang med arbeid.

Jeg overdriver ikke når jeg sier jeg har vært på 100 visninger på 1 år. Jeg gjør ikke annet enn å dra på visninger. Som jeg har forklart tidligere, så er det ikke snakk om at jeg blir litt dårlig hvis det er noe galt med inneklimaet. Jeg kollapser. Jeg trodde jeg hadde funnet en bra bolig for 1 år siden. Jeg rakk å være der èn natt før jeg nærmest måtte bæres ut. Det tok 3 uker å hente meg inn igjen (jeg måtte flytte ut på dagen).

Så, i løpet av 1 år har jeg vært kasteball mellom venner og midlertidige hytteløsninger som ligger i grisgrente strøk for at jeg skulle kunne ha råd til dem. Det sier seg selv at jeg ikke kan fortsette å ha det sånn. Selv den friskeste ville blitt dårlig av en slik situasjon.

Anonym poster: 101d049d703728d5aa0bfd0602e4b150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at AAP ikke regnes som fast inntekt. Hadde jeg vært ufør, så hadde det vært en helt annen sak, da hadde jeg fått innvilget startlån. Men jeg er ikke ufør, jeg er så frisk at jeg snart kan begynne å jobbe lett, og bygge meg opp sakte men sikkert til full jobb. Men det er umulig uten et sted å bo. Og jo lenger jeg bor i en koffert, jo mindre frisk blir jeg, for å si det mildt.

Her jeg er nå er det godt inneklima. Men det er lite ideelt, langt inne i de dypeste skoger, isolert fra mennesker. Etter å ha vært isolert fra mennesker i flere år mens jeg var syk, så er dette deprimerende. Jada, jeg har tak over hodet. Det er ikke sånn at jeg må flytte derfra med det første, men bor jeg der får jeg jo heller ikke satt i gang med arbeid.

Jeg overdriver ikke når jeg sier jeg har vært på 100 visninger på 1 år. Jeg gjør ikke annet enn å dra på visninger. Som jeg har forklart tidligere, så er det ikke snakk om at jeg blir litt dårlig hvis det er noe galt med inneklimaet. Jeg kollapser. Jeg trodde jeg hadde funnet en bra bolig for 1 år siden. Jeg rakk å være der èn natt før jeg nærmest måtte bæres ut. Det tok 3 uker å hente meg inn igjen (jeg måtte flytte ut på dagen).

Så, i løpet av 1 år har jeg vært kasteball mellom venner og midlertidige hytteløsninger som ligger i grisgrente strøk for at jeg skulle kunne ha råd til dem. Det sier seg selv at jeg ikke kan fortsette å ha det sånn. Selv den friskeste ville blitt dårlig av en slik situasjon.

Anonym poster: 101d049d703728d5aa0bfd0602e4b150

Når du nevnte at vedtaket om AAP snart går ut og spurte:

"Hva i all verden skal jeg gjøre?", så nevnte jeg at du burde få et nytt/

forlenget vedtak først og fremst, sånn at du skulle slippe å sitte uten

inntekt i det minste :)

Med tanke på hele situasjonen, så sier du at du først må ha kjøpe bolig, så finne jobb. Når det ikke er mulig, siden du ikke får lån til dette, så var rådet mitt å begynne å lete etter en høvelig bra leiebolig først, og så finne jobb etterpå.

Når det ikke går i den rekkefølgen du ønsker, så kan du forsøke å finne en egnet leiebolig først siden du har tid/mulighet til å lete nå - så finne deg jobb, og etterpå søke om lån siden du kan ha mulighet til å få dette innvilget om du først har jobb, som du sier.

Jeg har full forståelse for at du ikke vil bo på et sted som gjør deg syk,

men det må da finnes leieboliger med et høvelig greit inneklima?

Siden du nå har tid til å lete etter en egnet leiebolig, og mulighet til å bo der du bor nå midlertidig - ville jeg brukt all min tid til å finne noe egnet ihvertfall :)

Anonym poster: 0b806490f8be87269de9310704454139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du nevnte at vedtaket om AAP snart går ut og spurte:

"Hva i all verden skal jeg gjøre?", så nevnte jeg at du burde få et nytt/

forlenget vedtak først og fremst, sånn at du skulle slippe å sitte uten

inntekt i det minste :)

Med tanke på hele situasjonen, så sier du at du først må ha kjøpe bolig, så finne jobb. Når det ikke er mulig, siden du ikke får lån til dette, så var rådet mitt å begynne å lete etter en høvelig bra leiebolig først, og så finne jobb etterpå.

Når det ikke går i den rekkefølgen du ønsker, så kan du forsøke å finne en egnet leiebolig først siden du har tid/mulighet til å lete nå - så finne deg jobb, og etterpå søke om lån siden du kan ha mulighet til å få dette innvilget om du først har jobb, som du sier.

Jeg har full forståelse for at du ikke vil bo på et sted som gjør deg syk,

men det må da finnes leieboliger med et høvelig greit inneklima?

Siden du nå har tid til å lete etter en egnet leiebolig, og mulighet til å bo der du bor nå midlertidig - ville jeg brukt all min tid til å finne noe egnet ihvertfall :)

Anonym poster: 0b806490f8be87269de9310704454139

Joda, men AAP innvilges for maks 4 år. Man kan selvsagt få litt forlengelse i visse itlfeller, men greia er jo at jo lenger jeg går uten bolig, jo lenger unna blir jeg å i det hele tatt være i nærheten å kunne begynne med litt arbeid. Jeg blir jo aldri sittende uten inntekt (det gjør man jo ikke i Norge), men mine AAP penger regnes ikke som fast inntekt, derfor kan jeg heller ikke få startlån. Det er ikke jeg som ønsker å kjøpe bolig og så få jobb, jeg ønsker bare en BOLIG.

Og som jeg har sagt, så har jeg lett etter bolig i 1 år, og jeg har saumfart flere fylker. Jeg har stått frem i avisa, jeg har gjort alt jeg kan. Jeg har en helsesituasjon som gjør at det er svært vanskelig for meg å finne bolig, så jeg trenger hjelp! Det er som jeg sier umulig å ha noe som helst liv når man bor i koffert og har midlertige "hjem" landet rundt, og det gjør ikke akkurat helsetilstanden bedre.

Jeg gjentar en gang til jeg, jeg har en helsetilstand som gjør at jeg er overfølsom for inneklima, derfor er det særdeles vanskelig for meg å finne et sted å bo. Jeg har venner jeg ikke kan besøke mer enn kort stund fordi jeg reagerer på inneklimaet i boligen deres. Jeg har vært på rundt 100 visninger fordelt på 4 fylker. Jeg har ikke gjort annet enn å gå på visninger, hele livet mitt dreier seg om å dra på visninger. Det sier faktisk STOPP etter en stund.

Anonym poster: 101d049d703728d5aa0bfd0602e4b150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kanskje ta kontakt med lokale NAV kontor og be om møte med saksbehandler og evnt saksbehandler for startlån. Om ikke man kan få startlån, i det minste få veilledning om hvor man kan få hjelp. Jeg så dette programmet om hun som stadig måtte flytte fordi hun ble syk av inneklima, men aner ikke om hun fikk hjelp evnt hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du nevnte at vedtaket om AAP snart går ut og spurte:

"Hva i all verden skal jeg gjøre?", så nevnte jeg at du burde få et nytt/

forlenget vedtak først og fremst, sånn at du skulle slippe å sitte uten

inntekt i det minste :)

Med tanke på hele situasjonen, så sier du at du først må ha kjøpe bolig, så finne jobb. Når det ikke er mulig, siden du ikke får lån til dette, så var rådet mitt å begynne å lete etter en høvelig bra leiebolig først, og så finne jobb etterpå.

Når det ikke går i den rekkefølgen du ønsker, så kan du forsøke å finne en egnet leiebolig først siden du har tid/mulighet til å lete nå - så finne deg jobb, og etterpå søke om lån siden du kan ha mulighet til å få dette innvilget om du først har jobb, som du sier.

Jeg har full forståelse for at du ikke vil bo på et sted som gjør deg syk,

men det må da finnes leieboliger med et høvelig greit inneklima?

Siden du nå har tid til å lete etter en egnet leiebolig, og mulighet til å bo der du bor nå midlertidig - ville jeg brukt all min tid til å finne noe egnet ihvertfall :)

Anonym poster: 0b806490f8be87269de9310704454139

Jeg regner med at "hva i all verden skal jeg gjøre" er mer myntet til boligsituasjonen, ikke inntekssituasjonen.

En med overfølsomhet vil reagere på den minste ting. Avgasser fra nye møbler, byggmateriale, minste soppsporer som ikke anses som skadelig for noen andre enn den som er overfølsom, ørlitegranne fukt, osv. Slike ting friske mennesker ikke kjenner noe til, men som vil være en regelrett katastrofe for en med overfølsomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er rådvill og nærmest desperat. Pga kronisk sykdom har jeg problemer med å finne et passende hjem, dvs immunforsvaret mitt er så kjørt at jeg reagerer på det minste lille fukt eller soppsporer i boliger. Jeg har måttet flytte flere ganger etter at kroppen har fått store reaksjoner på boliger, selv om de tilsynelatende har hatt OK standard. Jeg klarte etterhvert å finne et sted, men dette var bare korttidsleie og veldig ugunstig beliggenhet, og jeg står nå atter en gang på bar bakke. Å finne dette midlertidige stedet tok flere mnd´er, og nå har jeg lett i flere mnd´er igjen etter noe nytt, uten hell.

Jeg har tatt opp problematikken med NAV og bedt de hjelpe meg (jeg har legeerklæring på at dette er noe jeg må få hjelp til), men det har vel ikke akkurat vært til hjelp.

Alle må jo ha et sted å bo, og det å ikke ha et hjem begynner å ødelegge meg totalt, både sykdomsmessig og emosjonellt. Det er jo ikke sånn at jeg bor på gata, men å være syk og måtte ligge på sofaer her og der er en ufattelig påkjenning. Jeg hadde blitt såpass frisk at jeg skulle begynne med tilrettelagt arbeid og bygge opp livet mitt sakte men sikkert, men istedet bruker jeg all min energi på å finne et sted jeg kan bo. Jeg har selvsagt ikke råd til å punge ut enorme summer for nyere bolig når jeg ikke kan jobbe enda.

Er det noen som har noen råd om hva jeg kan gjøre, finnes det noen instanser som kan hjelpe meg?

Når du går på aap, og du kan gå på det i 4 år, som du skriver...da kan du vel heller ikke forvente at inntekten din vil øke? Du skriver også, at du er tidvis avhengia av hjelp, så da er vel uføre neste? Sier det seg ikke selv, at du ikke får råd til å kjøpe bolig? I utgp.dagens priser?

Jeg ser det lite sannsynlig at nav vil bygge en ny bolig til deg med eks balansert ventilasjonsanlegg?

så hva er muligheten da?

Anonym poster: 30fcda0a75e21fb4c8fc2022a7c9dfb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søknaden er uansett avslått. AAP regnes ikke som fast inntekt, og derfor får jeg ikke heller ikke lån. Hadde jeg vært ufør eller i arbeid, så hadde jeg fått lån. Jeg kvalifiserer ikke til å bli ufør, men jeg kommer meg heller ikke ut i arbeid før jeg finner meg et sted å bo. AAP stønaden min går også snart ut. Så hva i all verden skal jeg gjøre nå?

Anonym poster: 101d049d703728d5aa0bfd0602e4b150

Kommuner gjør kanskje dette forskjellig, men jeg VET at dette ikke stemmer alle steder. En venn på AAP kjøpte nemlig nettopp leilighet med startlån.

Anonym poster: 1c0f06710685fa0b84c4acece4024487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du går på aap, og du kan gå på det i 4 år, som du skriver...da kan du vel heller ikke forvente at inntekten din vil øke? Du skriver også, at du er tidvis avhengia av hjelp, så da er vel uføre neste? Sier det seg ikke selv, at du ikke får råd til å kjøpe bolig? I utgp.dagens priser?

Jeg ser det lite sannsynlig at nav vil bygge en ny bolig til deg med eks balansert ventilasjonsanlegg?

så hva er muligheten da?

Anonym poster: 30fcda0a75e21fb4c8fc2022a7c9dfb0

Inntekten min vil øke når jeg kan begynne i arbeid, så jo, den vil øke, men først må jeg jo få kommet meg ut i arbeid - gradvis. Det er ikke bare å hoppe ut i full jobb i min tilstand, jeg skal gradvis tilvennes, og det er ikke gjort på 1-2-3. Nei, uføre er ikke neste, jeg er på bedringens vei og blir bare bedre og bedre. Men ja, jeg er avhengig av nettverk rundt meg for å komme i mål.

Jeg blir jo helt matt, for jeg sier jo om og om igjen at problemstillingen dreier seg om at jeg er bostedsløs. Jeg bryr meg filla om jeg leier eller eier, poenget er at jeg ikke har et hjem, og uten et hjem kommer jeg meg ingen vei, om noe blir jeg syk igjen. Det er KG som har anbefalt meg å søke startlån. Og det er helsetilstanden som gjør at jeg ikke får meg et hjem, noe jeg har dokumentert i hytt og gevær fra leger. Med inntekten jeg har i dag, så hadde jeg faktisk fått innvilget startlån - så lenge det ikke var AAP. Det er der problemet ligger med tanke på startlån. Men som sagt, for meg spiller det ingen triille om jeg eier eller leier, jeg vil bare ha et hjem.

Nei jeg vet ikke hva som er muligheten, det er derfor jeg spør her for å få saklige tilbakemeldinger om hvordan jeg kan gå frem og hvor jeg kan henvende meg for å få hjelp. Jeg har aldri sagt at noen skal bygge en bolig til meg.

Kommuner gjør kanskje dette forskjellig, men jeg VET at dette ikke stemmer alle steder. En venn på AAP kjøpte nemlig nettopp leilighet med startlån.

Anonym poster: 1c0f06710685fa0b84c4acece4024487

Gode nyheter! Vet du hvor dette var, og hvor mye hun fikk innvilget?

Anonym poster: 101d049d703728d5aa0bfd0602e4b150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er jo ikke bostedsløs! Javel, så bor du usentralt, men i følge deg selv er inneklima i denne boligen godt nok, og du m ikke flytte med det første. Fortsett å lei der, søk jobber, sats på å kjøre bil til og fra frem til du klarer å finne en tilfredsstillende bolig mer sentralt. Jeg tviler på at du, selv om du er i jobb, vil klare boliglån på en bolig med godt nok inneklima. For slike boliger koster geneerelt mye å sette opp og du vil bl.a. konkurrere med småbarnsfamilier med astmatikere og allergikere.

Anonym poster: da489b8cb6b07addd6b0edb54d18467c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er jo ikke bostedsløs! Javel, så bor du usentralt, men i følge deg selv er inneklima i denne boligen godt nok, og du m ikke flytte med det første. Fortsett å lei der, søk jobber, sats på å kjøre bil til og fra frem til du klarer å finne en tilfredsstillende bolig mer sentralt. Jeg tviler på at du, selv om du er i jobb, vil klare boliglån på en bolig med godt nok inneklima. For slike boliger koster geneerelt mye å sette opp og du vil bl.a. konkurrere med småbarnsfamilier med astmatikere og allergikere.

Anonym poster: da489b8cb6b07addd6b0edb54d18467c

Å være bostedsløs vil si å ikke ha fast bolig. Jeg har ikke fast bolig, jeg hopper fra sted til sted for å ha tak over hodet.Jeg har ikke hatt fast bosteds adresse på 1 år. Jeg BOR ikke på hytta, jeg oppholder meg der i kortere perioder inntil familien som eier der skal bruke den selv. Frem og tilbake, frem og tilbake.

IGJEN, jeg er ikke frisk nok til å jobbe fullt, jeg skal i tilrettelagt arbeid via NAV, og så lenge jeg ikke har fast bosted, så går det ikke, selv NAV ser den.

Det er da ingen konkurranse hvem som får boliger eller ikke, jeg har en lege som forteller kommunen at jeg må ha en tilrettelagt bolig, mine behov er ikke mindre reelle enn en annens. Kan vi slutte å diskutere boliglån, men heller komme til kjernen i saken?

Anonym poster: 101d049d703728d5aa0bfd0602e4b150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er jo ikke bostedsløs! Javel, så bor du usentralt, men i følge deg selv er inneklima i denne boligen godt nok, og du m ikke flytte med det første. Fortsett å lei der, søk jobber, sats på å kjøre bil til og fra frem til du klarer å finne en tilfredsstillende bolig mer sentralt. Jeg tviler på at du, selv om du er i jobb, vil klare boliglån på en bolig med godt nok inneklima. For slike boliger koster geneerelt mye å sette opp og du vil bl.a. konkurrere med småbarnsfamilier med astmatikere og allergikere.

Anonym poster: da489b8cb6b07addd6b0edb54d18467c

Jeg skjønner meg ikke på svarene du gir i tråden her. Det er jo ikke snakk om å være hjemløs og bo på gata, men å være bostedsløs. Det er heller ikke snakk om at man bor usentralt, men at man hele tiden må flytte på seg for å ha tak over hodet. Når man da i tillegg havner der du kaller "usentralt", som da er langt uti skogen uten mulighet for menneskelig omgang i mils omkrets, så er det håpløst for en som prøver å komme seg på beina og begynne å bygge seg et liv når man befinner seg milevis unna noe som helst liv og sivilisasjon.

Det er i tillegg ikke lov å ha hytte som fast bolig, så man kan heller ikke melde varig adresseendring. Derfor får man heller ikke lokal NAV kontakt i det området. Det sier seg selv at det er bolig som må på plass først, og at det trengs hjelp for å få det til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger en leilighet med godt inneklima. Dvs en leilighet som ikke under noen omstendigheter har blitt utsatt for fukt (kan lett skje hvis f.eks ventiler blir stengt igjen av leietakere), blitt røyket i, eller blitt malt/pusset opp siste år (pga avgasser). Aller helst et sted med permanent mekanisk avtrekk som går gjennom borettslaget (som ikke kan slåes av). Noen nyere leiligheter har også mugg i vegger o.l fordi byggmateriale ikke har tørket ordentlig.

Kommunale leiligheter har lav standard, dessverre.

Jeg leier en hytte nå som er OK, den er relativt ny og har godt inneklima. Men dette er, nok en gang, en veldig midlertig og svært ugunstig løsning.

Jeg ser vel for meg at det begrenser seg i forhold til hvor mye man kan låne, man er ikke akkurat stinn av penger når man er "lønnet" av NAV, men skal ta en titt på det.

Jepp.

Invester i en luftavfukter? De er som oftest portable og kan tas med fra leilighet til leilighet.

Anonym poster: a5d686d3446d4c2925db83a1937f035f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Invester i en luftavfukter? De er som oftest portable og kan tas med fra leilighet til leilighet.

Anonym poster: a5d686d3446d4c2925db83a1937f035f

Hadde det bare vært så enkelt :)

Anonym poster: 101d049d703728d5aa0bfd0602e4b150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Men nå er det nå en gang slik at det er det offentliges plikt å sørge for at alle har egnet bolig. Det er spesielt tilfelle når man er vanskelig stilt på boligmarkedet. Her burde NAV, kommunens boligkontor og din lege sammen med deg møtes for å drøfte hva som kan gjøres for at du kan få en bolig som kan gjøre deg en bekymring mindre og helpe deg på veien til å få deg frisk og ut i arbeid.

Jeg tenker at hvis man hadde funnet en rimelig bolig til f.eks. 900.000 - garantert ikke noe palass, men nok til at en person får seg et tak over hodet og en ok levestandard uten å bo i gokkoland - så kunne man fått både lån til boligen og rehabilitering/tilrettelegging slik at denne boligen ble levelig. Da snakker vi om å vise vilje til å forstå problemet. Dette krever at alle møtes samtidig og ikke peker på en annen instans som peker på en annen instans som peker på en annen instans som viser seg har vondt i viljen.

Boliger til 900.000 finnes til og med i Bergen. Noen av dem er selvsagt gamle - men de kan ha både moderne ventilasjon og godt inneklima for det. Jeg bor f.eks. i en bolig med balansert ventilasjon, uten behov for oppvarming i den lyse årstid og med et minimalt behov for dette i den mørke. I dette huset er kjelleren 100 % tørr - dvs. at fukt og slikt er et ikke-eksisterende problem.Jeg er ganske sikker på at det med få midler kunne vært gjort ganske så "allergivennlig" - hvis det var noe som manglet. Og her leies det ut boliger (dritt dyrt) og det er boliger til salgs - på nevnte budsjett.

Så det burde være mulig - forutsatt at man trommer sammen de rette instanser. Spørsmålet er om ikke det beste rådet til deg trådstarter er å skaffe deg en advokat til å gjøre jobben for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det nå en gang slik at det er det offentliges plikt å sørge for at alle har egnet bolig. Det er spesielt tilfelle når man er vanskelig stilt på boligmarkedet. Her burde NAV, kommunens boligkontor og din lege sammen med deg møtes for å drøfte hva som kan gjøres for at du kan få en bolig som kan gjøre deg en bekymring mindre og helpe deg på veien til å få deg frisk og ut i arbeid.

Jeg tenker at hvis man hadde funnet en rimelig bolig til f.eks. 900.000 - garantert ikke noe palass, men nok til at en person får seg et tak over hodet og en ok levestandard uten å bo i gokkoland - så kunne man fått både lån til boligen og rehabilitering/tilrettelegging slik at denne boligen ble levelig. Da snakker vi om å vise vilje til å forstå problemet. Dette krever at alle møtes samtidig og ikke peker på en annen instans som peker på en annen instans som peker på en annen instans som viser seg har vondt i viljen.

Boliger til 900.000 finnes til og med i Bergen. Noen av dem er selvsagt gamle - men de kan ha både moderne ventilasjon og godt inneklima for det. Jeg bor f.eks. i en bolig med balansert ventilasjon, uten behov for oppvarming i den lyse årstid og med et minimalt behov for dette i den mørke. I dette huset er kjelleren 100 % tørr - dvs. at fukt og slikt er et ikke-eksisterende problem.Jeg er ganske sikker på at det med få midler kunne vært gjort ganske så "allergivennlig" - hvis det var noe som manglet. Og her leies det ut boliger (dritt dyrt) og det er boliger til salgs - på nevnte budsjett.

Så det burde være mulig - forutsatt at man trommer sammen de rette instanser. Spørsmålet er om ikke det beste rådet til deg trådstarter er å skaffe deg en advokat til å gjøre jobben for deg!

Blondie, tusen takk for et reflektert og godt svar! Jeg har for lengst begynt å lete langt unna Oslo hvor jeg har bodd, mye pga boligpriser, slik at jeg kan gjøre det så lett som mulig rent økonomisk. Her finnes det nyere leiligheter til 1,5, problemet er at det er få av dem. Noen kommuner har gitt blankt avslag pga AAP, en kommune vurderer.

Jeg kommer til å kontakte NAV og kreve et møte med saksbehandler og en representant fra boligkontoret i kommunen, samt evnt fastlegen, for å finne en ordning. Det er jo i alles interesse at jeg får løst denne situasjonen så fort som mulig. For å sette ting på spissen, så hadde det vært mer lønnsomt for staten å fikse meg en ny bolig å få meg ut i jobb, enn at jeg må styre sånn her 1 år til, for det er ikke akkurat bra for rehabiliteringen min dette, og det koster samtidig staten penger. Tap tap situasjon for alle.

Kanskje jeg skal kontakte fri rettshjelp og høre hvilke instanser jeg bør snakke med?

Igjen, tusen takk!

Anonym poster: 101d049d703728d5aa0bfd0602e4b150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du skal tilbake til jobb, men hva slags innemiljø kan du jobbe i. Vet ikke om noen tilfeller det er slik du ønsker. Du har krav til boplass,men hva med arb.plass?

Du skal jo ikke være alene på arb, du vil jo møte folk med div ting på seg.

Skjønner ikke noe av det.

Anonym poster: 30fcda0a75e21fb4c8fc2022a7c9dfb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal tilbake til jobb, men hva slags innemiljø kan du jobbe i. Vet ikke om noen tilfeller det er slik du ønsker. Du har krav til boplass,men hva med arb.plass?

Du skal jo ikke være alene på arb, du vil jo møte folk med div ting på seg.

Skjønner ikke noe av det.

Anonym poster: 30fcda0a75e21fb4c8fc2022a7c9dfb0

Først og fremst må jeg ha et sted å bo, og ta jobbsituasjonen når det er på plass. Hva folk har på seg har jeg ingen problemer med. Inneklima på jobb er det såpass mye fokus på likevel, at akkurat det er jeg ikke bekymret for. I verste fall får jeg finne meg et arbeid i friluft, det er på en måte det minste problemet akkurat nå.

Anonym poster: 101d049d703728d5aa0bfd0602e4b150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode nyheter! Vet du hvor dette var, og hvor mye hun fikk innvilget?

Anonym poster: 101d049d703728d5aa0bfd0602e4b150

Ja og ja, men jeg vil ikke poste detaljer på åpent forum (jeg vet ikke hvor gjenkjennelig det er, og ikke om vennen min er her inne).

Men han fikk låne halvannen million.

Anonym poster: 1c0f06710685fa0b84c4acece4024487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine "finne bolig"-tips:

1. Sett inn annonser i lokalavisa. Jeg vet ikke hvor du bor hen, men det funket veldig fint da jeg skulle finne bolig for noen år siden. Da kommer du i kontakt med folk som ikke henger på finn.no og hybel.no, eldre mennesker osv. Du får dessuten gjerne komme på visning alene, og det er DE som tar kontakt med DEG og ikke omvendt.

2. Når du snakker med dem på telefon, må du ikke framstå som syk eller at du trenger noe ekstra av dem. Det høres ut som jeg er fryktelig dømmende nå, men jeg mener det bare godt. Det er nemlig utleiers marked for tiden, og de kan velge og vrake mellom leietakere. Jeg har hørt folk på jobben min som leier ut leiligheter/hybler prate om folk som har ringt dem og snakket om hvor mye rart de sier. De snakker generelt ikke særlig pent om folk som ringer og kommer på visning. Så ikke fortell om at du trenger sånn og sånn inneklima, men bare spør diskret om tingene på lista som helsa di krever. Smil, vær hyggelig og imøtekommende, ikke si at du er desperat og trenger bolig NÅ. Si at du "kan flytte inn når det passer utleier". Ikke si noe nedsettende om der du bor nå og nevn at du er en trygg betaler/aldri har betalt for seint så langt. Ikke lyv til utleier, men pass på å fremheve de gode sidene uten og skjul de dårlige. Litt som Trinny og Susannah ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...