Gå til innhold

Deaktivisere nettverkskringkasting?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe her, hva vil det bety? Hva er forskjellen på aktiv og deaktivert??

Anonymous poster hash: 0b09d...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan noen hjelpe her, hva vil det bety? Hva er forskjellen på aktiv og deaktivert??

Anonymous poster hash: 0b09d...ba5

 

Hvis du deaktiverer så vil nettverket være skjult for trådløse enheter som søker etter tilgjengelige nettverk. Da kan du ikke koble til ved å velge fra listen over tilgjengelige nettverk, du må legge inn all info manuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har på aktiv nettverkskringkasting sender nettverket ut konstante "Her er jeg" meldinger. Når enheter i nærheten søker etter nettverk, vil de fange opp disse "Her er jeg" meldingene fra nettverket, og nettverket vil komme opp med navn i nettverkslisten. 

 

Om du deaktiverer nettverkskringkastingen vil ikke nettverket sende ut disse "Her er jeg" meldingene, og nettverket vil ikke automatisk komme opp når man søker etter nettverk. Men om man søker etter nettverk ved navn, vil nettverket ditt svare "Her er jeg" og komme opp i nettverkslisten. Du slipper altså vite nettverksnavnet for å få opp nettverket i listen over tilgjengelige nettverk. 



Anonymous poster hash: 36d97...783
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slipper altså at uvedkommende forsøker å logge seg på mitt nettverk fordi det ikke lenger kan finnes på søkelisten?

Anonymous poster hash: 0b09d...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slipper altså at uvedkommende forsøker å logge seg på mitt nettverk fordi det ikke lenger kan finnes på søkelisten?

Anonymous poster hash: 0b09d...ba5

 

Nei, det er dessverre ikke så enkelt. Det finnes ørtiførti gratis nedlastbare programmer som lett finner nettverksnavnet sitt selv om det ikke kringkastes. Selv om nettverket ikke kringkaster navnet sitt, så sender det likevel ut signaler i hytt og pine, og disse programmene kan bare ligge og scanne frekvensene og så finner de nettverket ditt. 

 

Så det er ikke noe vanskelig i det hele tatt å finne nettverket ditt, selv uten kringkasting. 

 

For å hindre andre i logge seg på må du slå på passordbeskyttelse (WPA2), og velge et godt passord. Å slå av kringkastingen medfører ikke noe større sikkerhet. 

Anonymous poster hash: 36d97...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ekstra passord i tillegg til det vanlige?

Anonymous poster hash: 0b09d...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et ekstra passord i tillegg til det vanlige?

Anonymous poster hash: 0b09d...ba5

 

Nei. Jeg vet ikke hva du mener med "det vanlige", men jeg antar det er WPA2-sikring du mener. Om du har satt på dette, og valgt et godt passord, som du bør ha gjort, er det ikke noe ytterligere poeng å slå av kringkastingen av nettverksnavnet. 

Anonymous poster hash: 36d97...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg vet ikke hva du mener med "det vanlige", men jeg antar det er WPA2-sikring du mener. Om du har satt på dette, og valgt et godt passord, som du bør ha gjort, er det ikke noe ytterligere poeng å slå av kringkastingen av nettverksnavnet.

Anonymous poster hash: 36d97...783

Måtte sjekke ut hva dette var, alt er i henhold til dine anbefalinger. Imidertlig valgte jeg å deaktivere kringkasting fordi jeg ikke vil mitt nett skal være åpenbart når noen søker for nett i vår blokk.

Anonymous poster hash: 0b09d...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil gjøre nettet ditt enda sikrere, så kan du gjøre det slik at du plotter inn MAC adressen til alle enheter som du vil gi internettilgang til. Du må sikkert logge deg på ruteren for å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil gjøre nettet ditt enda sikrere, så kan du gjøre det slik at du plotter inn MAC adressen til alle enheter som du vil gi internettilgang til. Du må sikkert logge deg på ruteren for å gjøre det.

Hvor finner jeg mac adressen?

Takk for tips!

Anonymous poster hash: 0b09d...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner jeg mac adressen?

Takk for tips!

Anonymous poster hash: 0b09d...ba5

For PC så kan du følge denne beskrivelsen.

Eller du kan trykke på Win+R

Skriv inn CMD

ipconfig /all

Se om du finner et sted hvor det står noe med "Wireless LAN adapter Wi-Fi:

Litt lengre nedenfor skal det står "Physical Address.

 

For Android

 

Apple (Mac)

Apple (iPhone)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et WPA2-sikret nettverk blir ikke sikrere av å deaktivere nettverkskringkasting og skru på MAC-filter. Det eneste du oppnår er å gjøre det tungvint å koble til "lovlig".

 

Kringkastingen og MAC-filteret er enkle å komme seg forbi for noen som kan nok til (og gidder) å prøve seg på en WPA2-kryptering.

 

Det blir som å henge to små hengelåser fra Nille på et bankhvelv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil gjøre nettet ditt enda sikrere, så kan du gjøre det slik at du plotter inn MAC adressen til alle enheter som du vil gi internettilgang til. Du må sikkert logge deg på ruteren for å gjøre det.

 

Det hjelper heller ikke spesielt mye siden det er lett å bruke den MAC-adressen man måtte ønske med mange enheter. WPA2 og et godt passord er det eneste som virkelig har noe å si.

Anonymous poster hash: c7277...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et WPA2-sikret nettverk blir ikke sikrere av å deaktivere nettverkskringkasting og skru på MAC-filter. Det eneste du oppnår er å gjøre det tungvint å koble til "lovlig".

 

Kringkastingen og MAC-filteret er enkle å komme seg forbi for noen som kan nok til (og gidder) å prøve seg på en WPA2-kryptering.

 

Det blir som å henge to små hengelåser fra Nille på et bankhvelv.

 

:Hehe:

Selv bruker jeg MAC til å få printeren til å holde seg på rett IP. Kjekk funksjon, men ikke så veldig egnet for sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...