Gå til innhold

Pleier hevelser å sitte lenge i?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg datt på isen mandag i forrige uke, var mest høre side av kroppen som traff bakken. Jeg slo meg rett under kneet på det høyre benet, såpass at det gikk hull på buksa, jeg fikk skrubbsår og hevelser. Dagen etter var jeg blå. Det var på vei til jobb så fikk ikke kjølt det ned. Hevelsen er der ennå men har begynt å gå litt ned, pleier hevelser å sitte å lenge i? Har ingen problemer med å gå men er litt vondt i trapper og bratte bakker. Helt normalt? Har aldri slått meg så kraftig ved kneet før.

Anonymous poster hash: 7f04c...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det varierer hvor lenge hevelser varer. Det kan ta et par dager, eller det kan ta flere uker. Etter en slik skade er det ikke ising som er viktig. Det er kompresjon og elevasjon. Da forebygger man hevelsen og man blir fortere skadefri.

Ising er primært for smertelindring, men kan også brukes senere i prosessen i kontrastbad el tilsv.

Edit: Kompressen bør sitte på de 2-3 første dagene uten å tas av.

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer hvor lenge hevelser varer. Det kan ta et par dager, eller det kan ta flere uker. Etter en slik skade er det ikke ising som er viktig. Det er kompresjon og elevasjon. Da forebygger man hevelsen og man blir fortere skadefri.

Ising er primært for smertelindring, men kan også brukes senere i prosessen i kontrastbad el tilsv.

Edit: Kompressen bør sitte på de 2-3 første dagene uten å tas av.

Hvor vanlig er det at man har på kompress ved bare en hevelse? Aldri hørt før at folk gjør det :) For sent nå da siden det er 8 dager siden. Takk da vet jeg det om det skjer igjen!

Anonymous poster hash: 7f04c...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trynte på en fjelltur og hadde hovent kne i flere uker.

Usj..takk for svar!

Anonymous poster hash: 7f04c...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanlig er det at man har på kompress ved bare en hevelse? Aldri hørt før at folk gjør det :) For sent nå da siden det er 8 dager siden. Takk da vet jeg det om det skjer igjen!

Anonymous poster hash: 7f04c...793

Veldig vanlig.

Jeg tryne i juli og er vel fortsatt hoven i ankelen. Veldig liten hevelse som er igjen da.

Anonymous poster hash: ea8e2...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig vanlig.

Jeg tryne i juli og er vel fortsatt hoven i ankelen. Veldig liten hevelse som er igjen da.

Anonymous poster hash: ea8e2...be0

Okey, håper du ikke har vondt ennå :)

Anonymous poster hash: 7f04c...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanlig er det at man har på kompress ved bare en hevelse? Aldri hørt før at folk gjør det :) For sent nå da siden det er 8 dager siden. Takk da vet jeg det om det skjer igjen!

Anonymous poster hash: 7f04c...793

Det er fra idretten jeg har det, men jeg legger kompress på ALLE støt/strekkskader så fort som mulig. Hevelse er kroppens immunrespons som går fullstendig amok og faktisk gjør at skaden varer lengre.

Alle bør ha kompress i treningsbagen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fra idretten jeg har det, men jeg legger kompress på ALLE støt/strekkskader så fort som mulig. Hevelse er kroppens immunrespons som går fullstendig amok og faktisk gjør at skaden varer lengre.

Alle bør ha kompress i treningsbagen sin.

Da burde jeg hatt kompress i håndveska mi :P Datt på vei til jobb, hadde ikke mulighet til å få tak i et kompress da (noen timer før apoteka åpner) så hadde blitt etter jobb uansett og det hadde vel vært for sent eller? Jobber 7,5 timer.

Anonymous poster hash: 7f04c...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde jeg hatt kompress i håndveska mi :P Datt på vei til jobb, hadde ikke mulighet til å få tak i et kompress da (noen timer før apoteka åpner) så hadde blitt etter jobb uansett og det hadde vel vært for sent eller? Jobber 7,5 timer.

Anonymous poster hash: 7f04c...793

Ja. Det er egentlig for sent om man får stor hevelse før man får på kompressen. Likevel kan det godt være at det bidrar til å få ned hevelsen å ta på kompress i ettertid også, men jeg er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...