Gå til innhold

Hvilke vitamintilskudd bør en ta?


79kreps

Anbefalte innlegg

Leser så mye om ulike tilskudd en bør ta. Ikke nødvendigvis i forbindelse med trening, men mer generelt i hverdagen.

Men av alle disse skriveriene og reklamene som er over alt, hva er det virkelig en bør ta ekstra av?

K2, c og d vitaminer? Kalsium, omega 3/6 og magnesium? Det er jo så uendelig mye, men hva trenger en og finnes der noen gode tilskudd som gir en balansert dose av alt en trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen grunn til å ta masse vitaminer hvis du har et normalt kosthold, annet enn D-vitamin vinterstid.



Anonymous poster hash: d63c0...4ef
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salat, frukt, grønt, fet fisk, grove kornprodukter, melk.

Anonymous poster hash: 00eb1...020

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du variert trenger du bare D-vitamin om vinteren som ble sagt.

Alle disse kosttilskuddene er bedrifter som vil tjene penger på trender. De lykkes også når folk etter hvert begynner å tro på at de trenger dem.



Anonymous poster hash: 367c8...b05
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at Magnesium er noe som det har blitt mindre og mindre av i mat, og at det er et nøkkelmineral som er veldig viktig for kroppen. Jeg tar litt magnesium-tilskudd i ny og ne. Jeg begynte med det siden jeg sover dårlig (og hadde hørt at det kunne hjelpe), og det har forebedret søvnen min. Sover dypere og mer sammenhengende. Tror det har noe for seg.

Ellers er det også anbefalt med godt tilskudd av omega 3. Jeg for min del tar tilskudd med omega 3-6-9 laget av planteoljer innimellom. Det skal blant annet bedre hukommelsen.

Og D-vitamin på vinterstid er ikke så dumt. Jeg fikk nettopp påvist D-vitaminmangel, så nå tar jeg tilskudd og skal ta blodprøve for å se om lageret har blitt bedre. Googlet D-vitaminmangel, og det kan gi mange symptom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Jeg tar en multivitamin og magnesium + 1 gram C-vitamin. Ekstra D i vinterhalvåret.

Dette har jeg holdt på med i mange år, er så og si aldri syk, og har fine verdier på blodprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar en kalsium med D-vitamin, magnesium, og c-vitamin.

Dette gjør jeg fordi jeg tar medisiner som gir meg økt behov for ekstra tilskudd av disse vitaminene og mineralene.



Anonymous poster hash: 40761...e51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar B-total og magnesium. Fikk magnesium-mangel og folatmangel når jeg hadde slanket meg i 6 mnd. Hadde et variert kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omega-3 om du ikke spiser mye fisk.

Anonymous poster hash: 00852...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar tran og b-vitaminer. Kostholdet mitt inneholder teoretisk sett nok b-vitsminer, men jeg har dårlig opptak av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Tar gravidtilskudd nå, men ellers er det Magnesium(grunnet mye løping), Kalsium, C- Vitamin, sink og omega.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar Omega-3 med multivitamin, B vitamin og jern fordi jeg alltid har for lite av det.

Når jeg føler meg mye sliten tar jeg nattlysolje (skal hjelpe for lavt stoffskifte) og rosenrot (fikk det gratis)

Tar krom for å minske søtsug når jeg husker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar en multivitamin og magnesium + 1 gram C-vitamin. Ekstra D i vinterhalvåret.

Dette har jeg holdt på med i mange år, er så og si aldri syk, og har fine verdier på blodprøver.

Jeg tar ingen tilskudd og er aldri syk. Det er mange år siden jeg har hatt så mye som en forkjølelse.

Anonymous poster hash: f2020...9cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

omega 3 6 og 9 Odus choice

sink

vitamin c

b12

kalsium og magnesium

Jeg kjøper i svergie, for de har andre regler om dose enn i Norge.



Anonymous poster hash: ecc6a...04b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Jeg tar ingen tilskudd og er aldri syk. Det er mange år siden jeg har hatt så mye som en forkjølelse.

Anonymous poster hash: f2020...9cb

Ja, godt mulig at det ikke har noe med vitaminene mine å gjøre, men man vet aldri. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta vitamintilskudd uten å ha forhørt deg med legen om du faktisk trenger tilskuddene. Det er IKKE slik at jo mer jo bedre når det kommer til vitaminer. De fleste vitaminer er skadelige i for store doser. Spesielt de fettløselige vitaminene (A, D, E og K) er det farlig å få for mye av.

De aller fleste får dekket vitamin- og mineralbehovet sitt gjennom helt vanlig mat. Om du har mangler bør du også prøve å dekke dem med vanlig mat. Det skal være legen som sier om du har mangler eller ikke, ikke selvdiagnostiering etter å ha lest forum på nettet.



Anonymous poster hash: 19f7a...c32
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Normalt sett ingenting så lenge du har et godt og variert kosthold. Eventuelt D-vitamin på vinterstid. Ytterligere tilskudd dersom blodprøver viser at du har mangler.



Anonymous poster hash: 4d0dc...eef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...