Gå til innhold

Kan man si at å gå ikke er trening?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har så mange venner som mener nettopp dette; spasering er ikke trening! Blir litt oppgitt over dette utsagnet. Jeg liker ikke å jogge, men å gå passer meg bra. Ja, jeg må gå nesten det dobbelte i forhold til jogging, men hva så? Må man virkelig puste og pese som en gal for å kalle noe for trening? Eller regnes gåing bare som mosjon? Jeg vil påstå at jeg går mer enn gjennomsnittet, ca 1,5 mil per dag (ja, jeg går denne distansen 7 dager i uken) noe som tilsvarer i overkant av 20 000 skritt da jeg har korte bein.

Så hva mener dere? Er dette bare mosjon eller kan det kalles for trening?

Anonymous poster hash: 2d635...eef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener det ikke er trening med mindre man har veldig dårlig kondis.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke sitter på ræva, men er aktiv og bruker kroppen... da er det trening. Det er en innstilling som er fin til å faktisk komme seg ut å gjøre noe. :) Det er også fakta.

Vi er alle på forskjellige nivåer og har forskjellige utgangspunkt. Jeg har slitt med det ene og det andre. Dårlig kne, vond rygg osv. Jeg kan ikke løpe på grunn av kneet og kroppen min er ikke klar for hard trening, men jeg kommer meg ut, bruker kroppen og forbrenner kalorier slik at jeg kan styrke kroppen min.

Det er bedre å ta seg en lang tur enn å sitte hjemme på sofaen.



Anonymous poster hash: fb260...585
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og gå ned i vekt også. :P



Anonymous poster hash: fb260...585
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Hva man oppfatter som trening er individuelt.

Trening for én person er tortur for en annen, og avkobling for en tredje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva man mener med trening. Trening betyr vel egentlig å trene seg opp til noe, å forbedre seg, sørge for progresjon og bli dyktig. Da er ikke den samme gåruta trening. Men det er jo ikke jogging heller, om man jogger den samme distansen med den samme farten år ut og år inn.

Men hvis man ikke er sportsutøver så trenger man jo ikke nødvendigvis å trene heller, da. Da holder det jo med mosjon. Å gå 1,5 mil hver dag er jo super mosjon, og det er kjempebra for kroppen. Mye bedre enn å jogge 5 km 4 dager i uka.

Så samme f. om det er trening eller ikke. Det er sunt, det er bra, og jeg syns det er imponerende. Resten er flisespikkeri på språk.

Edit: Ok, litt unyansert å si at å gå 15 km hver dag er bedre enn å jogge 5 km 4 dager i uka. Jogging får opp pulsen, noe som er veldig bra for helsa, så det beste er jo en kombinasjon.

Endret av Idja
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker på en gåtur langs en fin gangvei eller sti som mosjon. En topptur er trening. En sykkeltur med to seksåringer til selskap som støtt stopper for å undersøke en pinne eller en blomst er mosjon. En sykkeltur hvor man tråkker på er trening.

Isj.

Det er sånn jeg definerer det ovenfor meg selv. Jeg mosjonerer daglig og trener skjemmendes sjelden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All bevegelse er uansett bedre enn ingenting! Men personlig regner jeg det ikke for trening med mindre jeg får opp pulsen, puster, peser og svetter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil kalt det trim. Trening for meg er mer å pushe seg og bli stadig bedre. Men du går kanskje stadig raskere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går jeg en tur så sier ikke jeg at jeg skal trene.



Anonymous poster hash: e1b62...53c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt avhengig av hva man gjør det til. Man trener ikke nødvendigvis om man henger på treningssenter heller, hvis man bare suller rundt og aldri får opp pulsen.

Jeg trener aldri, men jeg går med bikkja hver dag. Får stadig "klager" om at jeg burde trene. Men jammen er det ikke treningssenterfolka som klager når jeg drar dem med på tur også, fordi jeg går for fort og det er for slitsomt...

Uansett om man går såpass aktivt at det kan regnes som trening eller ei, så er det sunt for både kropp og sinn å bevege seg. Særlig hvis man kommer seg litt ut i skog og terreng. Så jeg synes egentlig terminologien er ganske uinteressant så lenge man er aktiv på en eller annen måte og trives med det.

Anonymous poster hash: 80fcf...b15

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har trent ved å gå turer tidligere. Etter å ha vært sengeliggende lenge ble jeg svett og støl bare at noen få km. Nå derimot er ikke gåturer trening for meg, uansett hvor lange de er.

Men det er jo super mosjon da, synes det er imponerende at du går så langt daglig! Men blir det ikke litt kjedelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Spasere i rolig tempo er mosjon.

Powerwalk derimot ser jeg på som trening. Da økes pulsen og man blir i bedre form inntil du når toppform i powerwalking da og må jogge for å få videre progresjon i formen. Var slik jeg ble en jogger: så skikkelig hard powerwalking er absolutt trening i mine øyne om en er utrent og skal bygge opp formen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening = noe høy puls, og helst har man et formål med "økta"

Mosjon = kos, for noen er det en gåtur, for meg er det veeeldig rolig jogging, eller kanskje en lett sykkeltur.

Ville aldri i verden kalt det trening å gå seg en tur:P

Med mindre du går motbakker/ blir svett/ har et radig tempo



Anonymous poster hash: 99095...43c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kommer helt an på hvordan man er i form selv og hvordan man legger opp gåturen. Fult mulig å få en god treningsøkt ut av en gåtur, der man blir både sliten, svett, pusher seg selv og vil få progresjon.

Anonymous poster hash: 8618b...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer ann på hvor bra form man er i selv. i byen min er det noe som heter tjukkasgjengen som titt og ofte er ute å går turer, stort sett er flere av de overvektige og har sikkert vært inaktive i mange år. for dem er gåturer trening.

for folk med gjennomsnittelig utrustet kondis er en gåtur mosjon.

for de som er i god form så er en gåtur avslapping og stress reduksjon. selvom de ikke får fyisk utbytte av turen så er det flere psykologer som hevder at man får et stort psykisk utbytte av å rusle seg en tur i skog og mark, oppleve naturen å suge til seg sanseinntrykkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva man oppfatter som trening er individuelt.

Trening for én person er tortur for en annen, og avkobling for en tredje.

Så sant som det er sagt! Folk tenker dessverre ut ifra sitt eget ståsted og sin egen nesetipp ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...