Gå til innhold

Bøker om mat, helse og trening


Rexina

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Noen som har gode trenings- og livsstilbøker å anbefale?
Kan gjærne være en kombinert bok med både oppskrifter og noe treningstips. Og helst gode oppskrifter på sunne kaker og godis, når man får gjester. Evt. med tips om hvordan bytte ut de usunne vanene med nye vaner..

Er ganske giret på å bli sprek og sunn selv, men sliter litt med å få med mannen på lasset, og det mest utfordrende er å få gjester, for da føler jeg for å ha noe å servere, så da blir det gjerne vafler, boller og noen ganger kake.. Hadde vært fint med noen gode oppskrifer på sunnere alternativer som er enkelt å lage:)

Endret av Rexina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Fortsetter under...

Kristine Weber sine. Melder du deg inn som abonnement på shapeup får du den ene boka hennes med på kjøpet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte denne her veldig godt: http://www.adlibris.com/no/bok/your-personal-paleo-diet-9780349402024

Den handler mer om mat og livsstil. I konteksten forebygging av livsstilsykdommer. Ikke så mange kakeoppskrifter da. Han har i tillegg en hjemmeside med en oppskriftsgenerator som setter sammen oppskrifter/matplaner basert på ønsker, allergier, tilgjengelighet, osv http://my.chriskresser.com/program/paleo-recipe-generator/

Om du vil ha en bok på norsk, som også har treningstips anbefaler jeg http://www.adlibris.com/no/bok/helt-naturlig-mat-og-trening-9788299859875

Om du bare skal ha matoppskrifter (og omtrent ingen ernæringstips) så anbefaler jeg bøkene til Thomas Rode Andersen: http://www.adlibris.com/no/sok?q=Thomas+Rode+Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flott! Her var det mye forskjellig og morsomt!

grrwaffmjau: Takk for tips om Weber. Har bladd litt i bøkene hennes og de virker veldig bra. Er litt den type bøker jeg er ute etter. Virker som hun har mange gode og sunne desserter og kaker. Det er først og fremst sunne kakeoppskrifter jeg trenger da jeg er en kakemons som elsker å varte opp gjester med bakverk osv. Har du prøvd noen av dessertoppskriftene hennes, og i så fall, er de enkle å få til uten kjøkkenmaskin?:)

Suprasupinatus: Mange fine bøker der. Er det mye oppskrifter på kaker og slikt i de? Synes sunn mat er lettere enn sunn snacks egentlig. Sikkert ikke så rart da de fleste forbinder snacks og godis med kaloribomber..

Mrs.Fox: Wow, for en tittel. Den inspirerte virkelig til matlagning...;) Men det er sikkert en interessant bok om emnet, så den skal sjekkes ut nærmere!

Anonymbruker: Berit Nordstrands bok er jeg kjent med. Har bladd litt i den i bokhandelen noen ganger, men ikke satt meg helt inn i den ordentlig.. Er den god og finnes det mye oppskrifter på kaker og sunne snacks i den? Del gjerne dine erfaringer om du har den selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott! Her var det mye forskjellig og morsomt!

Suprasupinatus: Mange fine bøker der. Er det mye oppskrifter på kaker og slikt i de? Synes sunn mat er lettere enn sunn snacks egentlig. Sikkert ikke så rart da de fleste forbinder snacks og godis med kaloribomber..

n god og finnes det mye oppskrifter på kaker og sunne snacks i den? Del gjerne dine erfaringer om du har den selv:)

Det er noe oppskrifter, men oppskrifter er lettest å finne/tilpasse på internett og ikke nødvendigvis i bøker. Bøkene, særlig de to første jeg nevner, er myntet mer på å skape forståelse og gi kunnskap slik at du selv kan plukke ut oppskrifter som passer deg, og din livsstil. Det finnes nemlig ingen fasit på hvordan alle bør spise. Det er også lettere å falle av lasset dersom man har en veldig streng diett - i stedet for et kosthold bygget på dine forutsetninger. De to første bøkene er ment for å gi deg kunnskap nok til å kunne reflektere over dette på egenhånd.

Når det er sagt så vil jeg gjerne gi et tips sånn i forhold til hva du kan servere folk som kommer på besøk. Du må ikke servere dem noe kaker eller tilsv. Heller ikke kaker laget sunne (hvor sunt er det egentlig. Er det vits i det hele tatt?)

Server dem heller ting som oppskåret frukt/grønnsaker med dip, ost, tørket kjøtt. Eller la være å servere dem noe annet enn kaffe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser den! Det å servere gjester er jo noe som man har fått inn med morsmelken, så er sikkert derfor det er så vanskelig å tenke nytt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...