Gå til innhold

Game of Thrones. Serien og bøkene, ettertrykkelig spoila.


Mann 42

Anbefalte innlegg

Har antatt at det henger sammen sånn i ca. 15 år.

Og innen tre år får vi endelig svaret bekreftet eller avkreftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kan noen fortelle hvem som blir drept i slutten av sesongen? som er like tragisk som the red wedding?? og kommet caitlyn tilbake???

Anonymous poster hash: ba2b0...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan noen fortelle hvem som blir drept i slutten av sesiongen? som er like tragisk som the red wedding?? og kommet caitlyn tilbake???

Anonymous poster hash: ba2b0...eb8

Vel, tror ikke noe vil være like tragisk som RW. Synes i fall ikke det som allerede finnes i teksten er det. Kan være serieskaperne her tar historien lenger enn de utgitte bøkene, og da vet vet jeg ikke hva som skjer.

Spoiler fra bokserien som kanskje er det de henviser til:

i Jons siste kapittel blir han knivstukket flere ganger med uviss skjebne. Mange har tolket dette som at han dør. Personlig tror jeg at han ikke er død.

Catelyn kommer ikke tilbake. I boka

kommer hun tilbake under navnet Lady Stoneheart hvor hun blir ny (og hevngjerrig) leder av Brotherhood without banners. Hun holder seg i The Riverlands og henger Freys og andre Lannister-lojalister hun kommer over.

Denne delen av historien ser ut til å være kuttet fra tv-serien. Akkurat det gjør meg ingenting. Er ingen stor fan av den delen av fortellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker game of thrones, jeg :hjerte:

Edit: det var mitt konstruktive innlegg i denne tråden...

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her var det jammen mye nytt. Men det er jo artig, da. Jeg gleder meg over gjensynet med Jaqen H'Gar, selv om HAN egentlig forsvant ut av historien etter flukten fra Lannisters borg.

Han var en av personene jeg virkelig savnet da jeg leste bøkene. Jeg hadde håpet at han skulle dukke opp igjen i Braavos. Jaime planlegger å dra til Dorne sammen med Bronn, og Tyrion hopper over en lang og omstendelig reise med mange forviklinger, og drar direkte til Mereen.

Og foreløpig slipper vi de kjedelige Ironborn-folka. Good riddance.

Men.. hoppet de bare rett over Aegon/Griff?

Jeg trodde de var litt viktige.

Jeg liker at Jamie og Bronn drar på tur sammen, bare fordi de er veldig underholdende karakterer i serien. Det er vel akkurat det som har irritert noen fans også, at de lager en hel plottlinje ut fra at folk vil se mer av sine favorittkarakterer. Men jeg liker det. Spent på hva som skjer der. Kanskje de to får litt plottlinjen til Balon Swann, som ikke er i TV-serien.

Sand snakes fremsto som en gjeng med idioter, men nå har vi bare sett noen minutter av dem.

Men det som sjokkerte meg, var det som skjedde med Barristan Selmy! Er han død nå, liksom? I en dustete fight han ikke burde gått inn i? Antiklimaks!

Endret av Cuntzilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men.. hoppet de bare rett over Aegon/Griff?

Jeg trodde de var litt viktige.

Jeg liker at Jamie og Bronn drar på tur sammen, bare fordi de er veldig underholdende karakterer i serien. Det er vel akkurat det som har irritert noen fans også, at de lager en hel plottlinje ut fra at folk vil se mer av sine favorittkarakterer. Men jeg liker det. Spent på hva som skjer der. Kanskje de to får litt plottlinjen til Balon Swann, som ikke er i TV-serien.

Sand snakes fremsto som en gjeng med idioter, men nå har vi bare sett noen minutter av dem.

Men det som sjokkerte meg, var det som skjedde med Barristan Selmy! Er han død nå, liksom? I en dustete fight han ikke burde gått inn i? Antiklimaks!

Så vidt jeg husker, viser Aegon seg å være bare en forvikling som ikke leder noe sted.

Sand snakes har jeg venta på i ett år, og har store forhåpninger til Oberyns døtre. Han nektet seg ingenting, og fikk 8 døtre med fire forskjellige kvinner, og særlig de tre eldste er like farlige som faren var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke lest bøkene i sin helhet, men slik jeg har forstått det så var det ikke Sansa, men datteren til en av Ned Starks riddere som ble tvunget til ekteskap med Ramsay og utgitt for å være Sansa?

I senen der Littlefinger forteller Sansa at hun skal gifte seg med Ramsay så sier Littlefinger at han vet lite om Ramsay. Her syntes jeg serien gjør et merkelig brudd med karrakteren til Littlefinger. Tipper at Littlefinger har studert Roose Bolton inngående og det virker litt søkt at han ønsker å gifte bort Sansa uten å vite mer om Ramsay.

Syntes også at hele samtalen mellom Roose Bolton og Littlefinger er merkelig. Littlefinger mer enn noen andre burde jo forstå at Roose trenger Stark navnet mye mer enn jomfrudommen til Sansa, for å legitimere kravet på the North.

Endret av Spiralis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest bøkene i sin helhet, men slik jeg har forstått det så var det ikke Sansa, men datteren til en av Ned Starks riddere som ble tvunget til ekteskap med Ramsay og utgitt for å være Sansa?

Det var Jeyne Poole i forkledning som Arya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Jeyne Poole i forkledning som Arya.

Men det ville jo blitt ALT for komplisert for den gjengse TV-seer. Selv om den løsningen man har valgt skaper et gigantisk hull i intrigen, stort nok for et par kjemper på mammut og en svær drage.

Boltons sønn kan ikke gifte seg med Sansa Stark, for Sansa Stark er etterlyst for sin delaktighet i mordet på kong Joffrey, og Lannisters ville tatt det som en åpen krigserklæring. Så dette er tåpelig og mer enn tåpelig. Jeg er en anelse skuffet, må jeg si.

Arya eller en stedfortreder, det kunne saktens fungere, for Arya er bare savnet og er ikke implisert i noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det ville jo blitt ALT for komplisert for den gjengse TV-seer. Selv om den løsningen man har valgt skaper et gigantisk hull i intrigen, stort nok for et par kjemper på mammut og en svær drage.

Boltons sønn kan ikke gifte seg med Sansa Stark, for Sansa Stark er etterlyst for sin delaktighet i mordet på kong Joffrey, og Lannisters ville tatt det som en åpen krigserklæring. Så dette er tåpelig og mer enn tåpelig. Jeg er en anelse skuffet, må jeg si.

Arya eller en stedfortreder, det kunne saktens fungere, for Arya er bare savnet og er ikke implisert i noe som helst.

Men Roose Bolton gir jo blanke F i Lannisters nå etter Tywins død, han har jo avskrevet dem fullstendig og tror de kommer til å styrte seg selv. Sa han ikke det rett ut også? Mulig jeg blander personer, eller bøker og serie.

Som Spiralis synes jeg også det er litt rart at Littlefinger ikke har hørt noe særlig om Ramsay Bolton. Han er jo en type som gjør sin research, og det virker som alle andre vet hvor sprø Ramsay er, så det skulle vel ikke så mye til for å finne ut det. Serien fremstiller det som at han genuint ikke har peiling på hvilken fare han setter Sansa i.

Jeg håper og heier på at Sansa dreper Ramsay og tar over Winterfell, de har bygget opp en stund til at hun skal få ut fingeren og slutte å bare være en brikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Roose Bolton gir jo blanke F i Lannisters nå etter Tywins død, han har jo avskrevet dem fullstendig og tror de kommer til å styrte seg selv. Sa han ikke det rett ut også? Mulig jeg blander personer, eller bøker og serie.

Som Spiralis synes jeg også det er litt rart at Littlefinger ikke har hørt noe særlig om Ramsay Bolton. Han er jo en type som gjør sin research, og det virker som alle andre vet hvor sprø Ramsay er, så det skulle vel ikke så mye til for å finne ut det. Serien fremstiller det som at han genuint ikke har peiling på hvilken fare han setter Sansa i.

Jeg håper og heier på at Sansa dreper Ramsay og tar over Winterfell, de har bygget opp en stund til at hun skal få ut fingeren og slutte å bare være en brikke.

For Bolton å gifte seg med Sansa Stark, er et åpent opprør mot tronen. Og det var ikke dette som skjedde i bøkene.

Det er ikke så rart at det er mye som er litt teit i denne vrien, for selve vrien er temmelig tåpelig. Da må det jo bli dumt når man forsøker å skripte det til. Og jeg forstår ikke vitsen, heller. En levende Sansa ville være et enormt problem. Alle er best tjent med at hun fortsetter med å være forsvunnet. Og det ville gitt en viss mening at Littlefinger, som var forelsket i Sansas mor, overfører noen av de følelsene på henne og fortsetter å holde henne skjult. Å gi henne til et monster som Ramsay Bolton gir ingen mening.

Og en Littlefinger som ikke har oversikt, det er det mest meningsløse av alt. Littlefinger er intrigenes mester, og surfer på det alle andre opplever som en knusende bølge av kaos.

Det eneste som er bra med denne vrien er at nå kan absolutt alt skje, og det kommer kanskje til å bli spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerte også på at littlefinger ikke visste noe særlig om ramsay (selv om jeg ikke har lest bøkene og alt det der), men jeg håper virkelig at ramsay får en veldig smertefull død!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerte også på at littlefinger ikke visste noe særlig om ramsay (selv om jeg ikke har lest bøkene og alt det der), men jeg håper virkelig at ramsay får en veldig smertefull død!

I en rettferdig verden ville Ramsay dø skrikende og noen ville sørge for at det tok riktig lang tid. Men som kjent finnes det ikke rettferdighet i Westeros, så jeg ville ikke regne med det. Og han lever fortsatt i beste velgående mens vi venter på neste bok fra RR Martin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I en rettferdig verden ville Ramsay dø skrikende og noen ville sørge for at det tok riktig lang tid. Men som kjent finnes det ikke rettferdighet i Westeros, så jeg ville ikke regne med det. Og han lever fortsatt i beste velgående mens vi venter på neste bok fra RR Martin.

Så feigt!

Får satse på at han i det minste får gjennomgå noe da på eller annen måte. Spennende blir det uansett :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Bolton å gifte seg med Sansa Stark, er et åpent opprør mot tronen. Og det var ikke dette som skjedde i bøkene.

Det er ikke så rart at det er mye som er litt teit i denne vrien, for selve vrien er temmelig tåpelig. Da må det jo bli dumt når man forsøker å skripte det til. Og jeg forstår ikke vitsen, heller. En levende Sansa ville være et enormt problem. Alle er best tjent med at hun fortsetter med å være forsvunnet. Og det ville gitt en viss mening at Littlefinger, som var forelsket i Sansas mor, overfører noen av de følelsene på henne og fortsetter å holde henne skjult. Å gi henne til et monster som Ramsay Bolton gir ingen mening.

Og en Littlefinger som ikke har oversikt, det er det mest meningsløse av alt. Littlefinger er intrigenes mester, og surfer på det alle andre opplever som en knusende bølge av kaos.

Det eneste som er bra med denne vrien er at nå kan absolutt alt skje, og det kommer kanskje til å bli spennende.

Tja, jeg kjøper faktisk det plottet som Littlefinger deler med Sansa, at dersom hun gifter seg med Ramsay så vil hun bli sittende på "tronen" i nord uansett om det er Stannis eller Boltons som seirer når det blir slag om Winterfell. Jeg tror Littlefingers store ambisjoner og planer veier tyngre enn kjærligheten hans til Sansa, så han gifter henne bort for å vinne the north, heller enn å gjemme henne bort for å holde henne trygg.

Men som sagt, kjøper ikke at han ikke vet hvor ekstremt lite trygg hun er nå da. Han vet at Stannis planlegger å ta Winterfell, han klarer å arrangere ekteskap osv, men han vet liksom ikke en dritt om Bolton.. Makes no sense.

Men som du sier, når de tar masse rare veier som ikke akkurat er helt logiske eller noe man kunne gjettet seg til, så blir det iallefall spennende!

Brienne har jo også meldt seg på som en aktuell kandidat til å drepe Ramsay. Føler det henger en dødsdom over Podrick nå, det er jo aldri et bra tegn når vi endelig får høre litt om en karakters håp og drømmer, og det lover heller ikke særlig godt at Brienne begynner å bli glad i gutten. I en normal serie ville jeg gjettet at Pod ble drept av en Bolton imens han prøvde å redde Sansa, så hadde Brienne drept Ramsay eller Roose i vilt raseri. I tillegg hadde kanskje Theon våknet til livet og gitt en hjelpende hånd på et vis for å redde Sansa. Men.. dette er jo ikke en normal serie, så det er jo ikke så sannsynlig at det mest sannsynlige skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg kjøper faktisk det plottet som Littlefinger deler med Sansa, at dersom hun gifter seg med Ramsay så vil hun bli sittende på "tronen" i nord uansett om det er Stannis eller Boltons som seirer når det blir slag om Winterfell. Jeg tror Littlefingers store ambisjoner og planer veier tyngre enn kjærligheten hans til Sansa, så han gifter henne bort for å vinne the north, heller enn å gjemme henne bort for å holde henne trygg.

Men som sagt, kjøper ikke at han ikke vet hvor ekstremt lite trygg hun er nå da. Han vet at Stannis planlegger å ta Winterfell, han klarer å arrangere ekteskap osv, men han vet liksom ikke en dritt om Bolton.. Makes no sense.

Men som du sier, når de tar masse rare veier som ikke akkurat er helt logiske eller noe man kunne gjettet seg til, så blir det iallefall spennende!

Brienne har jo også meldt seg på som en aktuell kandidat til å drepe Ramsay. Føler det henger en dødsdom over Podrick nå, det er jo aldri et bra tegn når vi endelig får høre litt om en karakters håp og drømmer, og det lover heller ikke særlig godt at Brienne begynner å bli glad i gutten. I en normal serie ville jeg gjettet at Pod ble drept av en Bolton imens han prøvde å redde Sansa, så hadde Brienne drept Ramsay eller Roose i vilt raseri. I tillegg hadde kanskje Theon våknet til livet og gitt en hjelpende hånd på et vis for å redde Sansa. Men.. dette er jo ikke en normal serie, så det er jo ikke så sannsynlig at det mest sannsynlige skjer.

Men Sansa er anklaget for delaktighet i mordet på kongen. Bevis har blitt fremført. Hun er, eller var gift med Tyrion. Så et ekteskap mellom henne og Bolton kan ikke ses på som annet enn en krigserklæring. Og Bolton sitter ikke så trygt i Nord, siden han var delaktig i komplottet som førte til The Red Wedding. Han er fullstendig avhengig av kongehuset. Så jeg syns fortsatt ikke at denne vrien gir noen mening. Den opprinnelige versjonen med en falsk Arya ville fungert mye bedre. For "opprinnelig", dvs, i bøkene, var det Boltons plan å sikre seg eierskap til Winterfell gjennom ekteskap, og deretter ta livet av bruden. Det har Ramsay Bolton gjort en gang før. Han giftet seg til en borg og kastet kona i et fangehull hvor hun sultet ihjel ganske kjapt etter bryllupet.

Å gifte seg med en falsk Arya ville bare kreve tre ting: En uheldig jentunge i passende alder, en septon til å forestå vielsen, og noen få mord for å eliminere alle som kjenner til sannheten. Resultatet ville vært nøyaktig det samme, nemlig at Ramsay Bolton får Winterfell på lovlig vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når kommer de nye episodene på HBOnordic egentlig? Står jo hver mandag, og nå er det over midnatt. Pleier de ikke å komme kjapt?



Anonymous poster hash: b6814...eed
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kommer de nye episodene på HBOnordic egentlig? Står jo hver mandag, og nå er det over midnatt. Pleier de ikke å komme kjapt?

Anonymous poster hash: b6814...eed

Episoden er ikke sendt i USA ennå. Den sendes der når klokka er 0300 her. Legges fortløpende ut på HBON.

Anonymous poster hash: c8a90...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Episode fire: Cersei virker dummere enn før.

Jeg mener at Jaime sa det veldig bra (i sin egne tanker). Cersei tror at hun er Tywin Lannister i skjørt. Men hun er bare et nek som ikke forstår seg på politikk, og hun er ikke i stand til å se lenger enn sine egne umiddelbare mål. Og for øyeblikket er hennes umiddelbare mål å diskreditere Margery, og hindre henne i å ta fra Cersei stillingen som de facto dronning. Og hun begynner altså med å ødelegge familien hennes. Mao, Cersei har gitt opp ambisjonen om å være dronning til fordel for å kanalisere sin indre bitch mens hun LATER som om hun er dronning. En dronning prioriterer rikets interesser. Det er ikke det Cersei driver med nå.

Det var selvsagt utrolig korttenkt av henne å bevæpne en hær av religiøse fanatikere og slippe dem løs i Kings Landing, men hun tror faktisk at hun kan kontrollere dem. Dette er omtrent det punktet i historien da jeg begynner å synes synd på Cersei. Hun er nå drevet av irrasjonelle motiver, og hun er for dum til å se at alt hun gjør nå driver henne mot undergangen.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...