Gå til innhold

Spiser ikke middag, bare brød


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et lite problem.. eller noe.

Jeg er forferdelig lat når det gjelder matlaging. Klarer/gidder ikke lage middag, av den enkle grunn at jeg aldri har lagd noe særlig mat, og dermed ikke er så god på det. Pluss at jeg blir veldig stressa hvis jeg må lage noe som krever flere plater samtidig. Så da tar jeg meg heller et par brødskiver i stede.

Jeg er egentlig ganske glad i brød. Men det er jo ikke bra å aldri få i seg middag. Dessuten vil jeg veldig gjerne spise sunt (og vil gjerne gå ned litt i vekt), og det gjør meg bare enda mer stressa. hva er sunt, hva er ikke sunt? I tillegg har jeg gått litt ned de siste ukene, ser det på meg selv, og da får jeg nok litt forskrudde tanker.

Tenker at det funker jo å bare spise brød. Har hatt litt dårlig matlyst i det siste, så kan jo ha en sammenheng med det og, men ja. sålenge jeg ikke øker mengden så funker jo tydeligvis det. Også tenker jeg at hvis jeg begynner å lage middag så ødelegger jeg alt sammen og kommer bare til å legge på meg igjen.

Tror jeg er litt fucked up om dagen. Er også ganske sliten om dagen og blir fort svimmel. Vet ikke om det er pga at jeg ikke får i meg all næringa jeg trenger, eller på grunn av andre ting. men ja. om noen kan komme med noen tips og få meg ned på jorda igjen hadde det vært fint. Ellers fortsetter jeg vel bare med å spise 4-6 skiver om dagen, og det er vel ikke så veldig bra i lengden kan jeg tenke meg.



Anonymous poster hash: 344dd...1ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør få i deg andre ting... Brød er ikke særlig sunt. Det inneholder lite vitaminer og mineraler i forhold til kalorier, altfor mye karbohydrater og så inneholder det giftstoffer mennesket ikke kan bryte ned som gjør oss syke. Men skal du først spise brød så ta godt med pålegg på i alle fall.

Selv om du er redd for å bruke mer enn en plate, så er det masse godt og sunt du kan lage. Jeg bruker bare én plate når jeg lager mat til bare meg. Standard middag: Først steker jeg kjøttet og legger på tallerkenen. Så steker jeg grønnsakene og legger dem på tallerkenen. Så hiver jeg oppi en god klatt creme fraiche oppi panna sammen med litt krydder og så har man en saus på null komma niks. Bare rør sammen og noen sekunder senere er sausen ferdig. Creme fraichen vil trekke til seg smakene som ligger igjen i panna, og så blir det mindre oppvask. Win-win. God saus blir det som regel også. ;)

Eller hva med omelett? Pisk sammen tre egg med tre spiseskjeer fløte (og gjerne en ts pesto hvis du liker det) og hakk grønnsaker du liker. Ta i litt meierismør i panna og varm opp til middels varme. Hell i eggene og strø grønnsakene over halve omeletten. Legg på noen skiver ost hvis ønskelig. La steke på midddels varme uten å røre til omeletten har blitt stiv. Brett den "tomme" delen av omeletten over på den med grønnsaker og legg omeletten på en tallerken.

Eller hva med å lage suppe / gryterett? Kan ofte lages i én gryte.

Eller hva med å lage middagen i ildfast form i stekeovnen? Kutt grønnsaker i passende biter og legg i ildfast form. Legg kjøtt i små biter oppå (her funker bacon bra siden det er tynt og ikke trenger lang steketid). Tilsett fløte eller creme fraiche og krydder, og gjerne ost. Hiv i ovnen på 150 grader til det er ferdig stekt.

Eller deler av middagen i ildfast form? Hva med å steke kjøttet i ovnen mens du lager resten på stekeplatene?

Endret av Popc0rn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giftstoffer, faktisk. Voldsomt til skremselspropaganda mot det stakkars brødet.

Brød er helt fint og flott, men det bør naturligvis ikke utgjøre hovedandelen av kostholdet. Du bør spise mer grønnsaker og antakelig mer proteiner (og kanskje mer fett?). Og da naturligvis litt mindre karbohydrater. Som f.eks. tallerken 2 her: http://www.annemarte.no/tallerkenmodellen-hva-er-det/

En kjempeenkel rett man kan lage er å pakke kuttede grønnsaker (for eksempel paprika, squash, sopp, tomat) og en laksefilet eller to i aluminiumsfolie, krydre litt, og steke det i ovnen til alt er gjennomvarmt. Da slipper du å følge med på noe også, det er bare å sose litt på KG mens det steker ;) Hvis du vil kan du jo koke ris/poteter/pasta eller lignende ved siden av.

Generelt er middager i ovnen, gjerne i ildfast form, lettvint. Ingen stress med å passe på plater som brenner seg og sjonglere flere ting som skal bli ferdig på samme tid. Ideer her: http://www.tine.no/oppskrifter/sesong-og-tema/enkle-middager-i-form



Anonymous poster hash: 4b535...d60
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supersunn middag som kan lages på en plate:

-Taco med fullkornslefse

-Tacosalat

-Laksewraps med chilisaus, rømme og fullkornslefse

-kylling\fisk med kikertsalat

-Kyllingwraps med cæsardressing fullkornslefse

-grønnsaksuppe med mager pølse

Dette er veldig lette retter en kan lage helt fra bunnen av, også er restene fine å bruke som lunsj dagen etter. Her er den største jobben å skjære grønnsaker.

En grei regel å ha er å prøve å få maten til å se mest mulig fargerik ut hver gang -da slår man ikke feil på næringsinnholdet.

Håper du tør å utforske mat etterhvert, du kommer ikke til å angre😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør få i deg andre ting... Brød er ikke særlig sunt. Det inneholder lite vitaminer og mineraler i forhold til kalorier, altfor mye karbohydrater og så inneholder det giftstoffer mennesket ikke kan bryte ned som gjør oss syke. Men skal du først spise brød så ta godt med pålegg på i alle fall.

Selv om du er redd for å bruke mer enn en plate, så er det masse godt og sunt du kan lage. Jeg bruker bare én plate når jeg lager mat til bare meg. Standard middag: Først steker jeg kjøttet og legger på tallerkenen. Så steker jeg grønnsakene og legger dem på tallerkenen. Så hiver jeg oppi en god klatt creme fraiche oppi panna sammen med litt krydder og så har man en saus på null komma niks. Bare rør sammen og noen sekunder senere er sausen ferdig. Creme fraichen vil trekke til seg smakene som ligger igjen i panna, og så blir det mindre oppvask. Win-win. God saus blir det som regel også. ;)

Eller hva med omelett? Pisk sammen tre egg med tre spiseskjeer fløte (og gjerne en ts pesto hvis du liker det) og hakk grønnsaker du liker. Ta i litt meierismør i panna og varm opp til middels varme. Hell i eggene og strø grønnsakene over halve omeletten. Legg på noen skiver ost hvis ønskelig. La steke på midddels varme uten å røre til omeletten har blitt stiv. Brett den "tomme" delen av omeletten over på den med grønnsaker og legg omeletten på en tallerken.

Eller hva med å lage suppe / gryterett? Kan ofte lages i én gryte.

Eller hva med å lage middagen i ildfast form i stekeovnen? Kutt grønnsaker i passende biter og legg i ildfast form. Legg kjøtt i små biter oppå (her funker bacon bra siden det er tynt og ikke trenger lang steketid). Tilsett fløte eller creme fraiche og krydder, og gjerne ost. Hiv i ovnen på 150 grader til det er ferdig stekt.

Eller deler av middagen i ildfast form? Hva med å steke kjøttet i ovnen mens du lager resten på stekeplatene?

Du hadde hatt godt av å se litt på folkeopplysningen tror jeg.

Anonymous poster hash: 7cabd...e2f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden du er helt nybegynner er det lov å begynne enkelt med litt hjelp av posesupper og den slags. Bare for å bygge litt selvtillit og mestringsfølelse. Tomatsuppe fra pose for eksempel, med kokte egg oppi, er kjapt og godt. Du kan også eksperimentere med fiskesuppe - en posesuppe som basis og litt ekstra fisk, fløte og grønnsaker oppi er også lettvint (og krever bare én plate).

Hvis du er dårlig til å planlegge kan det være lurt å ha laksefilet, frosne grønnsaker og kanskje noe kjøtt i fryseren - så er det bare å ta opp og tilberede raskt når du blir sulten. Det tok meg et par år å lære hvilke ferske råvarer jeg kunne ha i hus og faktisk klare å bruke opp før de ble dårlige, i den perioden var "evigvarende" frysermat genialt.

Fryseren kan også brukes til å lagre ferdige retter, som for eksempel fiskegrateng (lages selv eller kjøpes ferdig) som bare kan stappes rett i ovnen.

Anonymous poster hash: 5061b...119

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Giftstoffer, faktisk. Voldsomt til skremselspropaganda mot det stakkars brødet.

Anonymous poster hash: 4b535...d60

Du hadde hatt godt av å se litt på folkeopplysningen tror jeg.

Anonymous poster hash: 7cabd...e2f

Antibeitestoffer, gluten, fytinsyre og lektiner for å nevne noe av det korn inneholder som vi ikke vil ha i kroppene våre.

http://tidsskriftet.no/article/1014409/

http://paljabekk.blogspot.no/2011/10/veien-til-god-helse-korn.html

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antibeitestoffer, gluten, fytinsyre og lektiner for å nevne noe av det korn inneholder som vi ikke vil ha i kroppene våre.

http://tidsskriftet.no/article/1014409/

http://paljabekk.blogspot.no/2011/10/veien-til-god-helse-korn.html

Ja, for steinaldermennesket var et sunnhetsideal og oppnådde så høy levealder? :fnise:

Anonymous poster hash: 17bf0...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for steinaldermennesket var et sunnhetsideal og oppnådde så høy levealder? :fnise:

Anonymous poster hash: 17bf0...4bc

Det skyldes jo en rekke andre faktorer enn kostholdet, da. Dessuten gjelder det ikke å spise og leve nøyaktig som steinaldermennesket, noe som uansett er umulig med tanke på at matvarene ikke er slik som de var den gang. Det gjelder å tilegne seg kunnskap om den maten vi har i dag og spise det som, basert på kunnskap og forskning, er det beste for kroppene våre. Korn er for mange skyld i mageproblemer. Dette kan nok bedres ved å bløtlegge kornene, men selv da vil det ikke være optimal næring.

Anonymous poster hash: 374c2...ff6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med noe enkelt som de andre her oppe skriver.

Også må du nesten starte å planlegge litt.

Sett gjerne opp en ukesplan til å begynne med.

Ta litt om gangen, du blir ikke mesterkokk over natta.



Anonymous poster hash: 7dbf2...6e0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for steinaldermennesket var et sunnhetsideal og oppnådde så høy levealder? :fnise:

Anonymous poster hash: 17bf0...4bc

Les teksten i din egen kilde og ikke bare se på bildene:

Mange sykdommer og skader som vi i dag blir friske av var dødelige før. Det var mange kvinner som døde mens de fødte barn. Svært mange spebarn vokste aldri opp. Naturen selv byr også på farer; bratte stup, storm og lyn, ville dyr. Ja, også mørket og kulden kan være farlig om du ikke er forberedt.

La oss sette deg i en kald hule uten medisiner, uten teknologi, uten annen kunnskap enn den du har i hodet og uten annet våpen enn et hjemmelaget spyd til å forsvare deg mot farlige dyr som jakter på deg og som du jakter på. La oss se hvor mange vintre du overlever. Det er litt flere faktorer enn bare kostholdet som påvirker levealder...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde hatt godt av å se litt på folkeopplysningen tror jeg.

Anonymous poster hash: 7cabd...e2f

Garantert lavkarbo misjonær.

Anonymous poster hash: d3c88...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Takk for tips og gode svar! Var nettopp på butikken og tenker å prøve meg på kyllingfilet + grønnsaker i dag. Glemte poteter, men det var kanskje like greit så jeg har en stressfaktor mindre. haha.

jeg er ikke veldig storspist, men hvor mange kyllingfileer er det normalt å spise til middag? 1 eller 2? de jeg kjøpte var så innmari små, syns jeg? men det er jo ganske mektig også.

kjøpte også med creme fraiche, så det ikke blir så tørt. vet ikke om jeg skal krydre den og ha den kald ved siden av, eller slenge oppi panna etter stekninga? hva anbefaler dere?

ellers takk for tips. er dessverre litt kresen, og ikke så veldig glad i laks og sånn, men det er jo veldig sunt så lurer på om jeg skal prøve meg på det en dag likevel. suppe var jo heller ikke dumt! :)

-TS



Anonymous poster hash: 344dd...1ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen!

Takk for tips og gode svar! Var nettopp på butikken og tenker å prøve meg på kyllingfilet + grønnsaker i dag. Glemte poteter, men det var kanskje like greit så jeg har en stressfaktor mindre. haha.

jeg er ikke veldig storspist, men hvor mange kyllingfileer er det normalt å spise til middag? 1 eller 2? de jeg kjøpte var så innmari små, syns jeg? men det er jo ganske mektig også.

kjøpte også med creme fraiche, så det ikke blir så tørt. vet ikke om jeg skal krydre den og ha den kald ved siden av, eller slenge oppi panna etter stekninga? hva anbefaler dere?

ellers takk for tips. er dessverre litt kresen, og ikke så veldig glad i laks og sånn, men det er jo veldig sunt så lurer på om jeg skal prøve meg på det en dag likevel. suppe var jo heller ikke dumt! :)

-TS

Anonymous poster hash: 344dd...1ca

Det spørs hvor mange måltider du spiser. 1 kyllingfilét av normal størrelse er en normal porsjon, men spiser man få og store måltider, så er det ikke unormalt å spise 2 kyllingfiléter. Det ser du selv.

Kald, krydret creme fraiche fungerer også bra som saus. Gjør det av og til jeg også. Prøv creme fraiche med pesto i for eksempel. :) Smak og behag om du vil ha den varm eller kald. Men krydderet løser seg ikke like fort i kald creme fraiche som varm.

Man MÅ ikke spise fisk. Det er sunt med fisk, men man kan ha et sunt kosthold uten. Omega-3 og omega-6 får man fra andre kilder, for eksempel egg og fete kjøttstykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les teksten i din egen kilde og ikke bare se på bildene:

La oss sette deg i en kald hule uten medisiner, uten teknologi, uten annen kunnskap enn den du har i hodet og uten annet våpen enn et hjemmelaget spyd til å forsvare deg mot farlige dyr som jakter på deg og som du jakter på. La oss se hvor mange vintre du overlever. Det er litt flere faktorer enn bare kostholdet som påvirker levealder...

Jeg leste nok egne kilder. Klarer du ikke å se poenget? Det er ingen hold for å si at steinaldermennesket levde lengre grunnet sundt kosthold. Ja, mange døde av ting vi nå kan helbrede, men levealderen var svært kort.

Din kilde derimot fra Tidskriftet er en 10-års gammel kronikk, med konklusjoner basert på mye synsing, som ikke en gang er skrevet av lege. Kronikken ble forøvrig også ble møtt med kritikk.

Anonymous poster hash: 17bf0...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste nok egne kilder. Klarer du ikke å se poenget? Det er ingen hold for å si at steinaldermennesket levde lengre grunnet sundt kosthold. Ja, mange døde av ting vi nå kan helbrede, men levealderen var svært kort.

Din kilde derimot fra Tidskriftet er en 10-års gammel kronikk, med konklusjoner basert på mye synsing, som ikke en gang er skrevet av lege. Kronikken ble forøvrig også ble møtt med kritikk.

Anonymous poster hash: 17bf0...4bc

Jeg klarer å se poenget ditt, men det var et dårlig poeng som det ikke er hold i. Og hvor har jeg sagt at steinaldermennesket levde lengre grunnet sunt kosthold?

Og nei, kronikken var ikke skrevet av en lege, men en ernæringsfysiolog. Han har en cand.scient. i ernæringsfysiologi, noe som altså er mastergrad. Og synsing? Han oppgir gode kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...