Gå til innhold

Har man eller har man ikke vikeplikt for buss...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

i rundkjøring? Jeg kjører stadig Carl Bernerkrysset i Oslo (verdens værste rundkjøring!). Bussene der kaster seg ut i rundkjøringen forran meg (når jeg var i rundkjøringen først) Jeg må stadig bråbremse, har jeg egentlig vikeplikt for disse? Veldig dumt spørsmål som jeg sikkert burde vite. Jeg har alltid tenkt at først i rundkjøringen har forkjørsrett uansett? Bortsett fra trikken da, ingen tuller med den :P



Anonymous poster hash: 0ede6...c82
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Margit Spat

I rundkjøringer gjelder de samme reglene for busser som for alle andre kjøretøy på hjul. Du har ikke vikeplikt i de situasjonene du beskriver, men bussjåførene gambler nok på at ingen tuller med bussen pga størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha observert hvor mange bilister det _egentlig_ er som sinker bussen har jeg stor forståelse for drittsekkbussjåfører. Jeg setter faktisk pris på at de gir litt faen, jeg liker ikke å bruke en evighet i trafikken på grunn av "BARE JEG SKAL FORBI BUSSENNNNNNNN-BARE JEEEEGG- ÅÅHH SLIPPH MEG FORBIIIII-ÅÅÅHHHHHHHHHhhhhhh- min lille bil-baremegmegmegmegmeeeeg". Det blir for dumt ...

Jeg kjører bil nå, er ikke så glad i kollektivtrafikk, men slipper alltid frem bussen og er flink til å gi dem god plass til å svinge på, osv. Enkelte tror at en buss har like stor svingradius som en 5-seter.



Anonymous poster hash: 92a4d...757
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha observert hvor mange bilister det _egentlig_ er som sinker bussen har jeg stor forståelse for drittsekkbussjåfører. Jeg setter faktisk pris på at de gir litt faen, jeg liker ikke å bruke en evighet i trafikken på grunn av "BARE JEG SKAL FORBI BUSSENNNNNNNN-BARE JEEEEGG- ÅÅHH SLIPPH MEG FORBIIIII-ÅÅÅHHHHHHHHHhhhhhh- min lille bil-baremegmegmegmegmeeeeg". Det blir for dumt ...

Jeg kjører bil nå, er ikke så glad i kollektivtrafikk, men slipper alltid frem bussen og er flink til å gi dem god plass til å svinge på, osv. Enkelte tror at en buss har like stor svingradius som en 5-seter.

Anonymous poster hash: 92a4d...757

Men nå er nå regelen med forkjørsrett også en god regel med tanke på dette? Da bruker man ikke opp dyrebar tid på å "føle på" hvem som har rett til å kjøre nå?

TS

TS

Anonymous poster hash: 0ede6...c82

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Til AB ...757: Det du beskriver er jo noe annet. Det er forskjell på å være en hensynsfull sjåfør, enten man sitter bak rattet i en personbil eller i en buss, og å være totalt hensynsløs. Å være hensynsfull er en av grunnreglene i vegtrafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste ekstra vikeplikt du har for buss er når de skal forlate busslomme der det er 60km/t eller mindre. Og kollektivfelt da...

Anonymous poster hash: ad118...a11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eneste ekstra vikeplikt du har for buss er når de skal forlate busslomme der det er 60km/t eller mindre. Og kollektivfelt da...

Anonymous poster hash: ad118...a11

Kollektivfelt?

Anonymous poster hash: 459bc...f3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som beskrevet i innlegg nr. 6:

Du har vikeplikt for buss som forlater holdeplass.

Ellers gjelder samme regler som for andre biler (kollektivfeltet er på din høyre side, så du trenger ikke nevne det spesifikt).

Derimot har man ALLTID vikeplikt for trikk. Det er det mange som ikke vet.

Anonymous poster hash: d2986...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bussene tror de eier alle veiene! En gang kjørte bussen over i feil kjørefelt. Han skulle tydeligvis kjøre forbi en buss. Så der stod vi med en buss på hver side og en buss foran oss. Bussen på høyre begynte i tillegg å kjøre ut fra holdeplassen når vi hadde kommet opp på siden! Herregud, blir helt matt jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang jeg skulle kjøre en gammel bil jeg hadde på bosset(vrakes) så kjørte jeg på en veg med 70km/t grense. Først ene vegen da sto det en tom buss i en busslomme som ikke var i rute og så andre vegen, da sto den samme bussen på samme plassen. Når jeg skulle passere den så kjørte den ut. Jeg ble forbanna og tenkte raskt at nå er det nok, så jeg kjørte rett inn i forhjulet på den. Han fikk feilen, bussen ble skadet og jeg fikk 6000kr i erstatning. Hadde jeg bremset ned så hadde ikke dusten lært og jeg hadde fått 1500kr i vrakpant. Hehe

Anonymous poster hash: ad118...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang jeg skulle kjøre en gammel bil jeg hadde på bosset(vrakes) så kjørte jeg på en veg med 70km/t grense. Først ene vegen da sto det en tom buss i en busslomme som ikke var i rute og så andre vegen, da sto den samme bussen på samme plassen. Når jeg skulle passere den så kjørte den ut. Jeg ble forbanna og tenkte raskt at nå er det nok, så jeg kjørte rett inn i forhjulet på den. Han fikk feilen, bussen ble skadet og jeg fikk 6000kr i erstatning. Hadde jeg bremset ned så hadde ikke dusten lært og jeg hadde fått 1500kr i vrakpant. Hehe

Anonymous poster hash: ad118...a11

Vel, da var du heldig, siden du brøt paragraf 3 i vegtrafikkloven...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da var du heldig, siden du brøt paragraf 3 i vegtrafikkloven...

Dette kan det bli en evig diskusjon ut av, men han kjørte på en vei med 70km/t - ergo, bussen hadde faktisk vikeplikt for bilen, som den brøt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan det bli en evig diskusjon ut av, men han kjørte på en vei med 70km/t - ergo, bussen hadde faktisk vikeplikt for bilen, som den brøt.

Det er helt klart, men om man bevisst eller ikke bevisst kjører inn i en buss i 70 km/t så er man ikke særlig aktsom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bussene tror de eier alle veiene! En gang kjørte bussen over i feil kjørefelt. Han skulle tydeligvis kjøre forbi en buss. Så der stod vi med en buss på hver side og en buss foran oss. Bussen på høyre begynte i tillegg å kjøre ut fra holdeplassen når vi hadde kommet opp på siden! Herregud, blir helt matt jeg.

Ja, bussene må skjerpe seg!

Planes-fire-and-rescue-RGB-ol-jammer.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke har vikeplikt pleier jeg slippe bussen inn. Dette fordi jeg selv bruker buss til jobb, og ser hvor vanskelig det er for bussene å holde rutene, mye på grunn av at de er store og tungt manøvrerbare, og derfor trenger mye større luker enn en liten bil når de skal inn i en rundkjøring. De er nesten nødt til å presse seg inn når det er tett trafikk, ellers blir de jo bare stående der i evigheter om ingen forbarmer seg over dem og slipper dem til.



Anonymous poster hash: c597d...37b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut youtube: Det er en bussjåfør i Russland som konsekvent unnlatter å gjøreplass for biler som prøver å presse seg inn. Blir mye hjulskrik og smådeler som ender opp på asfalten. Alt filmet med dashcam.

...og det å kalle en rundkjøring i Oslo for "verdens verste" sier vanvittig mye om hvor mye du har sett av verdenen rundt deg! Du trenger ikke dra lengre enn til Paris, Sicilia eller øst i Europa for litt dannelse. Så snakker vi ikke en gang om India, Bangladesh mm

Anonymous poster hash: fd0b2...85b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selv om jeg ikke har vikeplikt pleier jeg slippe bussen inn. Dette fordi jeg selv bruker buss til jobb, og ser hvor vanskelig det er for bussene å holde rutene, mye på grunn av at de er store og tungt manøvrerbare, og derfor trenger mye større luker enn en liten bil når de skal inn i en rundkjøring. De er nesten nødt til å presse seg inn når det er tett trafikk, ellers blir de jo bare stående der i evigheter om ingen forbarmer seg over dem og slipper dem til.

Anonymous poster hash: c597d...37b

Jeg tenker ikke at dette hjelper bussen, da bruker man tid på å vurdere, måle og føle på hvem som kommer til å kjøre. Skaper potensielt farlige situasjoner når man egentlig har forkjørsrett, men skal være 'snill' og stopper opp like vel, da skaper man også forsinkelse bak seg. Hvis bussen har problemer med rutetidene, så bør de heller endres og tilpasses rushtiden...

TS

Anonymous poster hash: 0ede6...c82

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hello Kitte

Som beskrevet i innlegg nr. 6:

Du har vikeplikt for buss som forlater holdeplass.

Ellers gjelder samme regler som for andre biler (kollektivfeltet er på din høyre side, så du trenger ikke nevne det spesifikt).

Derimot har man ALLTID vikeplikt for trikk. Det er det mange som ikke vet.

Anonymous poster hash: d2986...e56

Bare for buss som forlater holdeplass på en vei som har fartsgrense 60 km/t eller mindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke at dette hjelper bussen, da bruker man tid på å vurdere, måle og føle på hvem som kommer til å kjøre. Skaper potensielt farlige situasjoner når man egentlig har forkjørsrett, men skal være 'snill' og stopper opp like vel, da skaper man også forsinkelse bak seg. Hvis bussen har problemer med rutetidene, så bør de heller endres og tilpasses rushtiden...

TS

Anonymous poster hash: 0ede6...c82

Ikke hvis du vinker bussen inn. Det går an å gi tegn, vet du. Du skriver jo at bussen ofte presser seg inn, da er det at bussen står og venter og stusser på om du lar den få lov ikke noe problem.

Ellers er jeg enig i at det er en uting med dem som er overhøflig og absolutt skal slippe andre frem selv om de selv har forkjørsretten. Men å slippe frem når det er saktegående kø, det går helt fint. Da bare vinker man for å vise at kom igjen.

Anonymous poster hash: c597d...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut youtube: Det er en bussjåfør i Russland som konsekvent unnlatter å gjøreplass for biler som prøver å presse seg inn. Blir mye hjulskrik og smådeler som ender opp på asfalten. Alt filmet med dashcam.

...og det å kalle en rundkjøring i Oslo for "verdens verste" sier vanvittig mye om hvor mye du har sett av verdenen rundt deg! Du trenger ikke dra lengre enn til Paris, Sicilia eller øst i Europa for litt dannelse. Så snakker vi ikke en gang om India, Bangladesh mm

Anonymous poster hash: fd0b2...85b

Ja, for alt må jo selvsagt tolkes bokstavelig...

Anonymous poster hash: bd46f...7ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...