Gå til innhold

Jeg gjør så mange feil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fikk lappen for omtrent en måned siden, men jeg føler meg ekstremt utrygg i trafikken. Jeg gjør feil av og til, som at jeg glemmer av vikeplikt. Jeg vet at jeg kan bedre, og jeg aner ikke hva som skjer, men jeg føler meg dårlig mange ganger i trafikken, for tenk hvis en sånn feil skjer og det fører til trafikkuhell også er det min feil?

Hadde det ikke vært for at jeg er bevegelseshemmet og er avhengig av å ha bil så hadde jeg satt den i fra meg og levert lappen tilbake...



Anonymous poster hash: 5486a...f10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er ganske vanlig som ny sjåfør. Kun øvelse vil gjøre deg bedre. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Tabris sier, øv.

Hva med å kjøre når det er lite trafikk? Søndagsmorgen eller tidlig på morgenen andre dager?

Fortell til deg selv, mens du kjører, om det er forkjørsvei eller ikke. Når har du vikeplikt? Bli vant med veiene der du kjører mye. Etter en stund går det på automatikk.



Anonymous poster hash: a0085...725
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde en ganske alvorlig feil i går. Jeg skulle svinge inn til venstre, og kjørte på feil side av veien :grine: Altså, ikke i motsatt kjørefelt, for det kom biler i mot, men til venstre for de bilene igjen. Jeg var stuptrøtt og var nødt til å kjøre, så vet jeg ikke hva som skjedde. Jeg får så dårlig samvittighet, klarer ikke slutte å tenke på det, og dette er noe jeg ALDRI har gjort før!

Men ja, jeg øver. Jeg kjører hver dag til jobb og hjem, kjører mye på venner og familie så jeg får nok av øvelse.

Hva faen skal jeg gjøre...



Anonymous poster hash: 5486a...f10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imperio

Dersom du er ute å kjører og blir usikker.. så sjekker du det opp når du kommer hjem. Altså, les opp på vikeplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er supertrøtt så stopper du i et kvarter, enn å risikere å kjøre ned noen - som du kunne ha gjort.

Nå tror jeg det er viktig for deg å lese teoriboka en gang til, og da spesielt vikepliktsreglene, følg med på alle skilt når du er ute å kjører som har betydning for den videre veien du skal.

Jeg vet at du er ny, men når man gjør såpass grove feil lurer jeg på hvordan man fikk lappen. Lappen er ikke noe selvfølge, selv tar jeg nå heller buss fordi jeg ikke stoler på meg selv når jeg blir sliten (problemer med øynene)

Les deg opp som sagt, og kjør litt når det er få biler på veien. Jeg er ikke spesielt keen på å lese om en ulykke hvor både du og andre kan være skadet.

Good luck chuck, husk at erfaring er gull. Jo mer erfaring, jo bedre klarer du å lese trafikkbildet og tryggere blir du for de rundt deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest imperio

Og om du føler deg overveldet og får litt småpanikk, stopp, pust og gå igjennom de viktigste reglene i hodet. Om det er en situasjon du sliter med, så kan du skrive det ned på lapp og ha den i bilen.

Når det kommer til bil så kan man ikke akkurat prøve og feile, det kan føre til ulykker. Du må lese og øve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jeg burde gjort det. Jeg er kjemperedd for hva som faktisk kunne skjedd og at det da ville vært min feil. Jeg skal ikke komme med unnskyldninger, for jeg har ingen, og jeg er enig i det som blir sagt over at det er rart jeg fikk lappen. Og som sagt, hadde det ikke vært for at jeg bokstavelig talt er avhengig av bil, så skulle jeg parkert den og latt den stå.

Jeg KAN jo teorien. Jeg har lest boka ut og inn, tatt sikkert 200 prøver på nettet. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg da blir så usikker, og hvordan i all verden jeg fikk til den feilen. Jeg har lyst til å grine.



Anonymous poster hash: 5486a...f10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må utvikle litt selvtillit, og det får du bare ved øvelse. Gjør som flere over her har sagt: Kjør når du har veien alene, altså tidlig om morgenen eller sent om kvelden. Test deg selv på veien, fortell deg selv "nå kjører jeg på forkjørsvei", "nå kjører jeg i 50-sone uten forkjørsrett", "her har jeg vikeplikt" osv.



Anonymous poster hash: 8eeb6...846
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er kun øve, øve, øve som gjelder her. Og litt etter litt så vil du få mer selvtillit og mer erfaring.

Hvis det kan være en tynn trøst, så gjør vi som har hatt lappen i mange år, feil vi også!. Kanskje ikke akkurat kardinalfeil, men jeg har stått og tulla i et kryss for ikke lenge siden jeg også. Men da gjelder det om å beholde fatningen og ta det helt med ro. Ikke gjøre noe i panikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Hei!

Jeg fikk lappen for omtrent en måned siden, men jeg føler meg ekstremt utrygg i trafikken. Jeg gjør feil av og til, som at jeg glemmer av vikeplikt. Jeg vet at jeg kan bedre, og jeg aner ikke hva som skjer, men jeg føler meg dårlig mange ganger i trafikken, for tenk hvis en sånn feil skjer og det fører til trafikkuhell også er det min feil?

Hadde det ikke vært for at jeg er bevegelseshemmet og er avhengig av å ha bil så hadde jeg satt den i fra meg og levert lappen tilbake...

Anonymous poster hash: 5486a...f10

Grensen mellom "feil" og det å være uaktsom og uoppmerksom kan noen ganger være ganske liten. Du trenger mengdetrening og det å bli trygg i trafikken.

Hva med å sette deg i bilen når du ikke skal noen steder, og bare kjøre rundt for å øve deg ? Da er du oppmerksom på at du kjører for å øve, ikke fordi du skal andre steder.

Prøv det, alle som har lyst å bli en bra sjåfør kan bli det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Greit at det skal være høyt under taket her på KG og at det ikke finnes dumme spørsmål. Men TS burde fratas sertifikatet! Det er jo livsfarlig at vedkommende ikke har kjennskap til vikepliktregler og er usikker på hvilken side av veien man skal kjøre på! Den sensoren som godkjente oppkjøringen burde få en kraftig refs han også.



Anonymous poster hash: 1c403...91d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjorde en ganske alvorlig feil i går. Jeg skulle svinge inn til venstre, og kjørte på feil side av veien :grine:Altså, ikke i motsatt kjørefelt, for det kom biler i mot, men til venstre for de bilene igjen.

Anonymous poster hash: 5486a...f10

Denne skjønte jeg ikke helt.

Du kjørte til venstre for motgående trafikk når du skulle svinge til venstre?

Anonymous poster hash: 9c227...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ringe trafikkskolen og få noen kjøretimer TS? :)

Veldig godt forslag!

Anonymous poster hash: ac1b8...890

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå ut og klør på tider hvor det er lite trafikk ute.

Ikke ha passasjerer med i bilen til å begynne med, før du er trygg og takler andres "forstyrrelser" i bilen, og ha heller ikke lyd i form av radio, musikk eller mobil på. Fullt dokus på trafikken og det du gjør.

Legg problemer og tanken i hverdagen igjen utenfor bilen.

Det er og viktig at teorien sitter som støpt i ryggmargen og du slipper å lure på hordan var nå det?

Selv har jeg fra tidlig av hatt som huskeregel at jeg er ansvarlig for at min passasjer på høyre side ikke blir kjørt inn i.

Husk øvelse gjør mester!

Anonymous poster hash: 07d4f...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som de andre sier, øv, øv, øv.

Jeg var selv fryktelig usikker i trafikken når jeg fikk lappen. Pga at jeg var nervøs så skjedde det at jeg dreit meg ut i kryss eller rundkjøringer av og til. Som sensorn min sa til meg når jeg fikk lappen "Du er langt i fra ferdig utlært,men kan såpass at du kan fortsette læringen alene". Den har jeg tatt med meg.

Anonymous poster hash: 4aa49...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...