Gå til innhold

Når en bil stopper i fotgjengerfeltet...


AndreasBR

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg går ikke over bilen, meg jeg stiller meg foran og bruker ekstremt lang tid på å komme forbi den.

Det har hendt et par ganger at jeg har åpnet døra bak og latet som jeg skulle sette meg inn. Kanskje noen lærer at man skal stanse før fotgjengerfeltet, ikke på det.



Anonymous poster hash: aa45b...60e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjeldent en annens lovbrudd gir deg rett til å begå et nytt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jo at uregelmessige stopp i trafikken fører til at man må stå på feltet, helt uforskyldt, så nei, dette er ikke greit.



Anonymous poster hash: 679cb...b45
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent like lovlig som det er for bilførere å kjøre over syklister som sykler over fotgjengerfeltet.



Anonymous poster hash: f778e...1f0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hender jo at uregelmessige stopp i trafikken fører til at man må stå på feltet, helt uforskyldt, så nei, dette er ikke greit.

Anonymous poster hash: 679cb...b45

Jasså? Et gangfelt er jo ikke akkurat veldig bredt og med mindre du ligger klint opp i rumpa på den foran bør det gå helt fint å stoppe før feltet, selv ved uregelmessige stopp.

Anonymous poster hash: 47b1a...4f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juridisk er dette tvilsomt. Moralsk tror jeg man bør vurdere den aktuelle situasjonen nøye. Dersom bilen stoppet i fotgjengerfeltet fordi noe uventet skjedde i krysset, ikke greit. Dersom en drittsekk ikke klarer å holde seg bak stopplinja, men kryper over fordi han ikke klarer å holde bremsen/er utolmodig/ikke følger med/bare gir faen, mer greit. Det er absolutt ikke greit om det å gå over panseret skader bilen.

Omtrent like lovlig som det er for bilførere å kjøre over syklister som sykler over fotgjengerfeltet.



Anonymous poster hash: f778e...1f0

Denne sammenligningen er helt på jordet. Å foreta et alvorlig lovbrudd pga et mulig vikepliktsbrudd er langt fra sammenlignbart med å foreta et eventuelt lite lovbrudd pga et klart vikepliktsbrudd uten alvorlige konsekvenser.

edit: Endret litt i begynnelsen for å ikke gi inntrykk av at jeg har peiling på det juridiske rundt dette.

Endret av Sølvrosen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sammenligningen er helt på jordet. Å foreta et alvorlig lovbrudd pga et mulig vikepliktsbrudd er langt fra sammenlignbart med å foreta et eventuelt lite lovbrudd pga et klart vikepliktsbrudd uten alvorlige konsekvenser.

Både å sykle over fotgjengerfelt og å stå med bilen over fotgjengerfelt er ulovlig. Å ta loven i egne hender og hevne seg på dem som gjør dette er like galt. Selv om det ene er moralsk sett verre å gjøre fordi det kan ende med personskade, er sammenligningen helt grei da begge deler er ulovlig.

Anonymous poster hash: f778e...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du førerkort og spør om det er lovå parkere i et fotgjengerfelt?

Regelen er, forbudt å parkere 5 meter før et overgangsfelt og rett etter der fotgjengerfeltet slutter.

Anonymous poster hash: 28c8c...ca3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du førerkort og spør om det er lovå parkere i et fotgjengerfelt?

Regelen er, forbudt å parkere 5 meter før et overgangsfelt og rett etter der fotgjengerfeltet slutter er det lovlig å parkere, med mindre der står ett stopp forbudt skilt.Anonymous poster hash: 28c8c...ca3

Anonymous poster hash: 28c8c...ca3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjeldent en annens lovbrudd gir deg rett til å begå et nytt.

Har jeg sagt det eller? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jo at uregelmessige stopp i trafikken fører til at man må stå på feltet, helt uforskyldt, så nei, dette er ikke greit.

Anonymous poster hash: 679cb...b45

Man kan påstå at man da har kjørt på en feil måte... Er jo ikke uvanlig at bilister blir stående midt i kryss heller fordi de SKULLE over selv om det ikke var plass på andre siden.. Det var jo grønt... oO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du førerkort og spør om det er lovå parkere i et fotgjengerfelt?

Regelen er, forbudt å parkere 5 meter før et overgangsfelt og rett etter der fotgjengerfeltet slutter.

Anonymous poster hash: 28c8c...ca3

Du velger virkelig å lese ting akkurat slik du vil..

Selvfølgelig spør jeg IKKE om det er lov å parkere midt i et fotgjengerfelt... *taktisk klaskepanne*

Er det lov å trampe over bilen til IDIOTEN som plasserte bilen sin i fotgjengerfeltet.. Jeg kommer ikke fram, eneste måpten er å klatre over bilen til vedkommende.

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både å sykle over fotgjengerfelt og å stå med bilen over fotgjengerfelt er ulovlig. Å ta loven i egne hender og hevne seg på dem som gjør dette er like galt. Selv om det ene er moralsk sett verre å gjøre fordi det kan ende med personskade, er sammenligningen helt grei da begge deler er ulovlig.

Anonymous poster hash: f778e...1f0

Jeg stopper ikke for syklister som sykler over.. Om de treffer meg er det DE som har kjørt på meg...

Hvertfall i min lille hypotetiske boble.

I den virkelige verden (Altså i praksis) stopper jeg for dem under meget hard tvil, og vurderer om jeg skal skjelle de ut etter noter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov eller ei, tror ikke vedkommende blir særlig glad. Er ikke som på forumet der du kan være tøff, men samtidig gjemme deg bak PC skjermen som du gjør ;) møt på den rette (eller heller feil) personen så sliter du nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jasså? Et gangfelt er jo ikke akkurat veldig bredt og med mindre du ligger klint opp i rumpa på den foran bør det gå helt fint å stoppe før feltet, selv ved uregelmessige stopp.

Anonymous poster hash: 47b1a...4f9

Ser du aldri har kjørt i rushtrafikk.

Man kan påstå at man da har kjørt på en feil måte... Er jo ikke uvanlig at bilister blir stående midt i kryss heller fordi de SKULLE over selv om det ikke var plass på andre siden.. Det var jo grønt... oO

Det kan du selvsagt påstå, men det er jo feil. I saktegående rushtrafikk vil dette inntreffe i ny og ne, fordi man skal følge på bilene foran, for å sikre rask trafikkavvikling. (Synd nordmenn ikke evner å forstå dette, på drammensbrua måtte de faktisk sette opp et skilt om dette...)

Anonymous poster hash: 679cb...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov eller ei, tror ikke vedkommende blir særlig glad. Er ikke som på forumet der du kan være tøff, men samtidig gjemme deg bak PC skjermen som du gjør ;) møt på den rette (eller heller feil) personen så sliter du nok.

Jeg gjemmer meg? Skriver ikke som anonym engang, kan du forklare hvordan jeg gjemmer meg?

Jeg står for mine meninger jeg, det er det jeg gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både å sykle over fotgjengerfelt og å stå med bilen over fotgjengerfelt er ulovlig. Å ta loven i egne hender og hevne seg på dem som gjør dette er like galt. Selv om det ene er moralsk sett verre å gjøre fordi det kan ende med personskade, er sammenligningen helt grei da begge deler er ulovlig.

Anonymous poster hash: f778e...1f0

Det er lov å sykle over gangfelt, men syklisten har vikeplikt for biler som kjører over. I videoen har bilisten rødt lys, og skulle derfor stoppet samme hva, så om dette hadde vært i Norge hadde det vært helt lov å sykle over.

Å sykle over et gangfelt når det bryter vikeplikten er et lite lovbrudd. Å stoppe halvveis inn i gangfeltet er et lite lovbrudd. Så langt kan man sammenligne situasjonene.

Å gå over panseret på en bil som står i ro er lite lovbrudd (antageligvis). Å kjøre på noen er et alvorlig lovbrudd. Det er her sammenlignbarheten svikter.

I den ene situasjonen kan en kanskje skade en annen manns eiendom (panseret på bilen) og kanskje utsette seg selv for fare. I den andre situasjonen skader en en annen manns eiendom (sykkelen), og skader eller kanskje dreper en annen person. De to situasjonene er ikke like.

Teskjeforklaring:

Situasjon 1: Straffe lite lovbrudd med mindre lovbrudd.

Situsajon 2: Straffe lite lovbrudd med veldig stort lovbrudd.

Situasjon 2 er absolutt ikke det samme som situasjon 1, og selv om situsjon 1 er greit er situasjon 2 ikke greit. Selv om begge skulle være ulovlig.

Jeg er forøvrig forbauset over hvordan enkelte klarer å dra inn sykkelhat i enhver diskusjon om hva som er lov på veiene, og skal derfor prøve å gi meg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den ene situasjonen kan en kanskje skade en annen manns eiendom (panseret på bilen)

Nei nei.. Bilisten har SELV forårsaket skade på sin egen bil.. h*n skal stoppe FØR fotgjengerfeltet, ikke på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...