Gå til innhold

Kia sportage eller Nissan qashqai


neon_sun

Anbefalte innlegg

Vi skal straks kjøpe ny bil og har prøvekjørt, og totalt forelsket oss i en Kia sportage jubileumsmodell. Med bensinmotor og 2wd blir prisen 310 000, noe som er helt ok for oss, men vi vil ikke over den prisen.

Vi tenkte å prøve Nissan qashqai også før vi bestemmer oss, da den virker som den er ganske lik og i samme prisklasse.

Noen som har noen erfaringer og kan gi oss noen pekepinner her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heldiggriser:D Dette blir vel kanskje snakk om følelser som vil avgjøre.. Har veldig god erfaring med NQ.Hatt to stk og det har vært flere oppdatteringer som har ført til at den er blitt bedre og bedre skrudd sammen. Foreslår dere prøver NQ og "føler" feks hvordan den ligger på veien, både småveier og storveier etc. Sjekk også verditapet. NQ kommer godt ut når det gjelder bruktbilverdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldiggriser:D Dette blir vel kanskje snakk om følelser som vil avgjøre.. Har veldig god erfaring med NQ.Hatt to stk og det har vært flere oppdatteringer som har ført til at den er blitt bedre og bedre skrudd sammen. Foreslår dere prøver NQ og "føler" feks hvordan den ligger på veien, både småveier og storveier etc. Sjekk også verditapet. NQ kommer godt ut når det gjelder bruktbilverdi.

Takk for svar :) Har hørt mye positivt om NQ, eneste er at jeg synes hver andre bil på veien er en NQ :P Jeg kjenner lite til merkene, så for min del aner jeg ikke hva som er best. Synes Kiaen er litt finere og det er ikke fullt så mange av de på veien, samt 7 års garanti er jo fint. Blir vel litt klokere etter å ha prøvekjørt NQ også, men det er veldig kjekt med innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Det er alltid slik at hvis du ser etter en bil vil du bare se den...Gå for den som føles best og ikke minst for den som ser bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kia har bedre kvalitet og flottere bil, dessuten hele 7 år garanti. Begge biler har et voldsomt verditap, men det blir nok hakket verre for Kia...jeg hadde kikevel gått for koreaneren, og kanskje beholdt han gjennom hele garantiperioden.

Anonymous poster hash: fc18f...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kia har bedre kvalitet og flottere bil, dessuten hele 7 år garanti. Begge biler har et voldsomt verditap, men det blir nok hakket verre for Kia...jeg hadde kikevel gått for koreaneren, og kanskje beholdt han gjennom hele garantiperioden.

Anonymous poster hash: fc18f...872

Heller som sagt mest mot Kia, men holder åpen NQ også, men garantien er jo en ekstra fordel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pandabjørnen

Kia har bedre kvalitet og flottere bil, dessuten hele 7 år garanti. Begge biler har et voldsomt verditap, men det blir nok hakket verre for Kia...jeg hadde kikevel gått for koreaneren, og kanskje beholdt han gjennom hele garantiperioden.

Anonymous poster hash: fc18f...872

Skal du få noe igjen for en Kia, så må en bytte den inn før garantitiden går ut.

At kvaliteten er bedre på en Kia enn en Nissan tror jeg ikke det grann på, at de har lengre garanti betyr ikke at kvaliteten er bedre, det innebærer at en kan få reparert fabrikkfeil på bilen i en 2 år lengre periode (om en tar service).

Har selv hatt to Qashqaier, uten noen problemer som helst, men det betyr jo ikke at alle er problemfrie av den grunn. Jeg vet om fler som har hatt problemer med de første modellene her, så alle er definitivt ikke spart for det.

Har både familie og arb.kollegaer som har kjøpt seg Kia, og det har noen av dem angret litt på. Flere feil er store irritasjonsmomenter og det tar mye tid å få bilen frem og tilbake på verkstedet. Fine tilbakemeldinger på selve verkstedet og de er veldig "service-minded" på det aktuelle verkstedet, men det er jo et sted bilen bør være minst mulig.

Innbytte har vist seg å gi et såpass stort verditap, at enkelte av dem nesten har følt seg "tvunget" til å velge Kia igjen for å få litt igjen for innbytte bilen.

Men det som gjelder for de fleste bilene i dag, er at en unngår å velge de med lite utstyr, det gjør dem veldig lite populære når det gjelder å bytte dem inn i ettertid. Vi fikk gode innbyttepriser på våre Qashqaier, men det hadde med at det var godt utstyrte modeller og stor motor. De var mye mer ettertraktet på bruktmarkedet enn de minst utstyrte med de minste motorene som ca 8:10 kjøper.

Ingen fasit dette heller selvfølgelig, for alt er jo avhengig av markedet den gangen en skal bytte bil igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du få noe igjen for en Kia, så må en bytte den inn før garantitiden går ut.

At kvaliteten er bedre på en Kia enn en Nissan tror jeg ikke det grann på, at de har lengre garanti betyr ikke at kvaliteten er bedre, det innebærer at en kan få reparert fabrikkfeil på bilen i en 2 år lengre periode (om en tar service).

Har selv hatt to Qashqaier, uten noen problemer som helst, men det betyr jo ikke at alle er problemfrie av den grunn. Jeg vet om fler som har hatt problemer med de første modellene her, så alle er definitivt ikke spart for det.

Har både familie og arb.kollegaer som har kjøpt seg Kia, og det har noen av dem angret litt på. Flere feil er store irritasjonsmomenter og det tar mye tid å få bilen frem og tilbake på verkstedet. Fine tilbakemeldinger på selve verkstedet og de er veldig "service-minded" på det aktuelle verkstedet, men det er jo et sted bilen bør være minst mulig.

Innbytte har vist seg å gi et såpass stort verditap, at enkelte av dem nesten har følt seg "tvunget" til å velge Kia igjen for å få litt igjen for innbytte bilen.

Men det som gjelder for de fleste bilene i dag, er at en unngår å velge de med lite utstyr, det gjør dem veldig lite populære når det gjelder å bytte dem inn i ettertid. Vi fikk gode innbyttepriser på våre Qashqaier, men det hadde med at det var godt utstyrte modeller og stor motor. De var mye mer ettertraktet på bruktmarkedet enn de minst utstyrte med de minste motorene som ca 8:10 kjøper.

Ingen fasit dette heller selvfølgelig, for alt er jo avhengig av markedet den gangen en skal bytte bil igjen.

Takk for et fint og utfyllende svar :) Vi skal prøve NQ på mandag, mulig vi blir like forelsket i den. Har generelt hørt veldig lite om Kia, så det er kjekt å få litt informasjon, enten det er positivt eller negativt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kia gjør det stort og godt i USA, de har gått gjennom en voldsom utvikling. Nissan har hatt litt sånn "bobb-bobb"-kvalitet i to tiår, og er - sammen med Mitsubishi - det minst pålitelige japanske merket. Gjør de ikke dårlig, men relativt sett har jeg mer tro på Kia lel. Garantien er bare en bonus.

Anonymous poster hash: fc18f...872

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pandabjørnen

Kia gjør det stort og godt i USA, de har gått gjennom en voldsom utvikling. Nissan har hatt litt sånn "bobb-bobb"-kvalitet i to tiår, og er - sammen med Mitsubishi - det minst pålitelige japanske merket. Gjør de ikke dårlig, men relativt sett har jeg mer tro på Kia lel. Garantien er bare en bonus.

Anonymous poster hash: fc18f...872

At Kia har blitt et godt bilmerke er jeg enig i, det er mest verditapet jeg hadde vært bekymret for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pandabjørnen

Takk for et fint og utfyllende svar :) Vi skal prøve NQ på mandag, mulig vi blir like forelsket i den. Har generelt hørt veldig lite om Kia, så det er kjekt å få litt informasjon, enten det er positivt eller negativt :)

Bare hyggelig, men det hjalp dere noe videre er jo en helt annen sak da :)

Min søster og svoger kjører Kia Sportage 2014 mod. med bensin motor og 2WD og er forsåvidt godt fornøyd med den, de har hatt den i ca 1,5 år og kjørt under 10.000 km på den tiden. Den har vært 3 ganger på verkstedet så langt (ikke service, kun utbedring av 5 forskjellige feil og mangler), de er fornøyd med kundebehandlingen og selve verkstedet, men det det er jo ikke et sted en burde vært 3 ganger på den tiden etter min mening. Men det skjer jo med de fleste bilmerker, så det er desverre ikke noe som er uvanlig....

Det neste min svoger synes kunne vært bedre er setekvaliteten i forsetene, det er dårlig sidestøtte, veldig korte sitteputer, for myke sitteputer og tynn rygg på setene. Noe av det forstår jeg at han mener, men jeg har ikke prøvet bilen godt nok til at jeg kan dele hans oppfatning. Ved småkjøring som de gjør mest så går det bra, det andre han bemerker med setene blir veldig merkbart når de skal til hytta (ca 2,5 tim kjøring).

Selv kjøpte vi helt ny VW Golf st.vogn etter de to Qashqaiene vi hadde, og den har vi heller ikke hatt problemer med i det hele tatt, kjørt ca 25.000 km på 1 år og 3 mnd. Men en arb kollega har den samme bilen og har kjørt under halvparten har vært på verkstedet 3 ganger, så en vet aldri om en er heldig eller uheldig, mandagsbiler finnes desverre blandt de fleste bilmerker og modeller fremdeles.......

Endret av pandabjørnen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setene er jo svært viktig! Sammen med kjøreferdighetene er kanskje det det viktigste. Har hatt Volvo og Qashqai(nå) og setene er kjempebra. Dette er jo også litt individuelt, men man merker jo raskt om man sitter behagelig. Har ikke hatt noe småfeil med mine 2 siste Q. Tips: det finnes jo testresultat om hvilke som har mest feil etc. Kia vet jeg ingenting om. ps. ser ut som det kan være litt dårlig sikt ved rygging (ganske vanlig på noen "suvs". Så husk på å prøv hvordan det er å rygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ingen av delene, slutt med nybil kjøp i Norge. Viss du skal ha bil i den klassen

bør du seriøst vurdere en 2 - 3 år gammel Honda Crv med automatgir og liten diselmotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi endte da opp med en sportage. Synes ikke NQ var like god å kjøre og prisen var også noe høyere. Vi fulgte mer følelser enn fornuft i dette tilfellet, men håper vi slipper å angre på det. Takk for gode innspill :)

Endret av neon_sun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står på at du også fulgte fornuften her: Kia har da forbigått Nissan på alle felt.

Gratulerer! :)

Anonymous poster hash: fc18f...872

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står på at du også fulgte fornuften her: Kia har da forbigått Nissan på alle felt.

Gratulerer! :)

Anonymous poster hash: fc18f...872

Takk :) Det var et svar jeg likte å høre. Henter bilen på torsdag, det blir stas :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...