Gå til innhold

Hvorfor kjører du bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg elsker å kjøre bil. Kjører ca 8 mil hver dag. Hater å ta kollektiv transport. Da får du andre menneskers lukter, samtaler, musikk og fakter påtvunget. Betaler gjerne 2000-3000 ekstra i måneden for å slippe å sitte på samme buss som folk som står å gjesper med morgenånden sin. Æsj!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Coolaid

Og fordi ditt liv fungerer utmerket uten bil betyr ikke det at alle andre sitt gjør det.

Anonymous poster hash: c6de1...24b

Nei, det må man velge å få til selv. Den som vil får til !

( og selvfølgelig, det er forskjell å bo urbant/drabantby/storby osv enn i bygd på landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor velger folk det da? Hvorfor velger de å ødelegge livet sitt og andres med å kjøre bil? Hvorfor velger de ikke et annet fremkomstmiddel og følger min oppskrift på hvordan man skal leve livet sitt?

Anonymous poster hash: 45645...416

Ikke alle bor på steder med noe som er i nærheten av tilfredsstillende kollektivtilbud. Jeg bor litt 10min utenfor en stor by, likevel går det buss kun hver time på lørdag, og annenhver time søndag. Harmonerer ikke alltid med jobbtider, dessuten liker jeg å ha lappen (endelig) og bil, i tilfelle noe skulle skje med foreldrene mine eller pus på tider med null busstilbud.

Jeg liker helst å ta buss når jeg jobber dag, men til nattskift foretrekker jeg bil, så jeg slipper å stå alene på busstasjonen på ugudelige tider.

Anonymous poster hash: 70e1d...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sjelden/ikke buss til de stedene jeg trenger å komme meg til, og i tilllegg er jeg mye plaget med fatigue på grunn av sykdom og sparer mye energi på å kjøre dit jeg trenger å komme meg i stedet for å gå.



Anonymous poster hash: 4bb20...79b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor 10 km fra togstasjon, og busser går det ikke her. Toget går en gang i timen og nærmeste stasjon er 7 km fra jobben min. Buss mellom stasjon og jobb går tre ganger om dagen.

Legg til en barnehagelevering, hvor barnehagen ligger 2 km bort fra veien ned til stasjonen.

Tro meg, jeg hadde vært mye mer sur og stressa om jeg ikke hadde bil ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører bil fordi jeg bor i ei bygd der kollektivtransport så og si er et fremmedord: buss 2 ganger om dagen (skolebuss), og i helger og ferier går den ikke. Jeg jobber også 2,5 mil unna der jeg bor, og derfor så er det ikke aktuelt å gå/sykle. Eneste vi har i bygda er en liten butikk, så skal man til bank, post eller handle noe annet en mat så må jeg 1,7 mil for og ordne dette.

Jeg tror ikke alle er klar over at det faktisk er ganske mange som ikke bor sentralt i dette landet.



Anonymous poster hash: 92265...53b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Det gjør at jeg får mye mer fleksibilitet i hverdagen min

2. Til/fra jobb. Går ikke buss til de tidene jeg jobber.

3. Gjør at jeg kan dra en time senere til skolen

4. Ekstremt dårlig kollektivtrafikk i distriktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pendler og kollektivtilbudet er ikke godt nok. Det går ikke nok busser, de er forsinka, de går ikke sent eller tidlig nok osv.



Anonymous poster hash: 91400...3a5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg lite på. Hva koster et månedskort på buss/bane i snitt i landet 750 kr ?

BIL: Prisen per kilometer ligger på tre til tolv kroner per kjørte kilometer. Tallet varierer betydelige avhengig av hva slags bil du har, og ikke minst kjørelengde.

Den klart største kostnaden ved å ha bil, er den som kanskje færrest tenker over, nemlig verditapet.

Vi er avhengig av bil fordi det uansett ikke er godt nok kollektivtilbud her, så det jeg mener er at om jeg skulle la bilen stå og velge buss for å ta en tur til byen f.eks så er det faktisk mer kostbart enn å kjøre bil. Det koster 36kr pr person en vei. Det vil da være dyrere enn at jeg kjører til byen og betaler parkering. Kostnadene ift vedlikehold av bilen og årsavgift har vi uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dårlig kollektiv tilbud her. For å komme til jobb så har jeg ikke annet valg enn å kjøre bil. Jeg er også den eneste fra dette området som jobber der, noe som også utelukker samkjøring.

Valget mitt er enkelt: Enten kjøre bil, eller slutte i jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du ganske feil. Kollektivtrafikken suger ikke i Trondheim. Trondheim har størst busstetthet i hele Norge. Se dette klippet ( klipp 8 - Trondheim best i klassen rundt 24 min ute i dokumentaren om du ser hele) : http://tv.nrk.no/serie/status-norge/MDSP12000314/sesong-6/episode-3#t=24m28s

Jeg tar feil? Vel, så rart at hele Trondheim klager over busselskapet da... Bortsett fra de som ikke bor i Trondheim, men omeng. De har ganske bra bussavganger.

Bussen som går dit jeg bor går 2 ganger i timen den. På sitt meste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stinker misunnelse lang vei.

Fortsett å kjøre, buss og båt du, ts, så skal jeg fortsette å kose meg i bilen min.

Anonymous poster hash: 143ae...d53

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å kjøre bil og kjenner meg ikke igjen av beskrivelsene til ts.

Å forflytte seg med sin egen bil er vidunderlig - det kommer jeg til å fortsette med. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi jeg bor 19 km fra nærmeste togstasjon.

Fordi det går buss kun grytidlig på morgenen og et par om ettermiddagen.

Fordi bussene ikke korresponderer med toget (bussen kommer 3-4 minutter etter at toget har kjørt fra stasjonen, da er det minst 1 time til neste to. Noen ganger 2-3 timer).

Fordi det går ingen bussruter mellom der jeg bor og der jeg handler matvarer (ca. 15 km hjemmefra)

Fordi jeg bor ca. 25 minutters gange fra nærmeste buss-stopp.

Totalen tilsier: Jeg kjører bil



Anonymous poster hash: 54d76...dc6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi arbeidsgiver synes at det er greit at jeg er på jobb hele arbeidsdager, fordi jeg er avhengig av å kunne dra på butikken, uten å vente seks timer på å komme meg hjem og fordi jeg ikke gidder å gå eller sykle ca 2-5 mil om dagen, med barn i sykkelvogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar feil? Vel, så rart at hele Trondheim klager over busselskapet da... Bortsett fra de som ikke bor i Trondheim, men omeng. De har ganske bra bussavganger.

Bussen som går dit jeg bor går 2 ganger i timen den. På sitt meste :)

Jeg flommer nesten over av sympati. Skjønner ikke hvordan du holder ut, faktisk. :ironi:

Anonymous poster hash: 7f680...e51

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg i mitt liv fungerer utmerket uten bil, jeg tar tog, båt og buss og har ikke noe behov for å kjøre bil. Bilister er sure og sinte, tuter og kjører på hverandre. Studier viser at det er mye farligere å kjøre bil enn å kjøre buss og tog. Så hvorfor velger folk det da? Hvorfor velger de å ødelegge livet sitt og andres med å kjøre bil? Hvorfor velger de ikke et annet fremkomstmiddel og følger min oppskrift på hvordan man skal leve livet sitt?

Anonymous poster hash: 45645...416

Siste bussen gikk på slutten av 90-tallet. Toget står 64 mil unna, men da kan jeg på plussiden komme meg helt til utlandet ;)

Båt går det bare på sommeren. Hadde vær stilig å komme med cruiseskip til jobb.

Skal jeg komme meg til barnehagen og på jobb så må jeg bruke bil.

Anonymous poster hash: b87f0...f0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen har åpent 7-17.

Jeg jobber 8-4.

Med bil hjem har jeg fått hentet i barnehagen og fått oss hjem klokka 16:20. Med buss tar henting og å komme seg hjem 1 time og 50 minutter. Da er vi altså hjemme 17:50.

Barnet legger seg 18:30, så om vi tar buss har vi altså bare 40 min til å spise middag, rydde, bade/ta kveldsstellet og leke/lese/ha litt kvalitetstid sammen.

Det sier seg da selv at dagen vår ikke går ipp uten bil.

Anonymous poster hash: 4060c...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Det er ganske interessant at hver gang den oppstår en tråd om sykkel/kollektiv vs bil, så er tråden overrepresentert av folk fra distriktene som har ekstremt dårlig eller ikke eksisterende kollektivtransport. Det er et tankekors.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som skriver at de ikke bruker kollektivt fordi "bussen ikke går når jeg vil" osv... Til opplysning: Kollektiv transport skal ikke gå akkurat når du vil, den går når flertallet bruker den. Tydelig en egoistisk tankegang kontra hva som er det beste for samfunnet og miljøet.

Bilkjøring hvor det eksisterer greit kollektivtransporttilbur er kun en stor egotrip som ødelegger for alle.



Anonymous poster hash: 610bc...171
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...