Gå til innhold

Skumle trafikanter


Lucid

Anbefalte innlegg

Det er ingen hemmelighet at det er ufattelig mange idioter på hjul der ute. Folk som tror blinklys bare er til pynt, folk som ikke forstår "glidelåskjøring", etc.

Selv kjører jeg scooter. Har ikke sett det store behovet for bil når jeg bor midt i en by - men jeg skal love at det er mange der ute som tenker at scootere er dumme dyr!

Ta for eksempel han som holdt på å kjøre meg ned midt på høylys dag. Jeg kjører på en vei med forkjørsrett, og han kommer ut i fra en sidevei. Helt ok, jeg kan forstå at det er vanskelig å tyde det massive skiltet rett foran trynet ditt, du vet den røde trekanten som betyr at du har vikeplikt. Jeg kan enda bedre forstå at det er vanskelig å skjønne hva det lille firkant-skiltet to meter opp i veien betyr. Og jeg kan sikkert forstå at du ikke skjønte at jeg kom kjørende, på tross av at du brukte to minutter på å se på at jeg kjørte mot deg. Det jeg derimot IKKE forstår, er hvordan jeg plutselig fikk vikeplikt for deg som kommer fra venstre! Det er bra jeg har gode bremser.. Det samme gjelder forsåvidt også rundkjøringer.

Og så har du de som skal foran deg, koste hva det koste vil! Det spiller ingen rolle at de skal svinge av tre meter lenger frem, neida. Kjør forbi, og BRÅBREMS! For all del. Du kan jo ikke tape de tre sekundene det tar for meg å kjøre forbi.. Lag heller en ulykke.

Når vi så først er inne på forbikjøringer. Jeg trodde det var noe av det første man lærte, at man ikke skal kjøre forbi der veien er uoversiktelig. Du veit, det kan komme bil i mot. Så når det kommer to biler og legger seg over i motsatt kjørefelt, fordi begge to insisterer på å kjøre forbi hver sin scooter, så sier det seg selv at det er ren og skjær flaks om det går bra. For ikke å glemme det at de fleste velger å presse scooteren i grøfta fremfor å kollidere selv. Joda, godt forståelig det, men gi faen i å kjør forbi i utgangspunktet er du snill.

Og så blinklys da. For guds skyld, BRUK BLINKLYS! Spesielt busser. Alle veit at man har vikeplikt for buss, men det betyr ikke at man automatisk utvikler synske evner. En kompis av meg holdt på å havne under bussen med motorsykkel, fordi bussen, etter å ha stått på holdeplassen i 5 minutter, PLUTSELIG svingte ut. Heldigvis kjørte bussen bare på kompisen som kjørte foran i bil i stedet. :kjefte:

Eller? Er det jeg som tar feil her? Har du hatt noen sinnsyke opplevelser fra trafikken?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare å ta en tur innover til Oslo så får en hele spekteret på en tur. Alltid sjeleglad for at det er jeg som sitter på og ikke kjører :fnise:

Å vokse opp rundt landeveier, og med moped som tenåring er også en interessant opplevelse. Familiefedre med småbarn i bilen ol. som tror at en landevei er det samme som Autobahn. Det bor folk og fe langs disse veiene og, selv om en ikke nødvendigvis ser det :kjefte: Fantastisk gøy å skulle kjøre ut fra en utkjørsel i en uoversiktlig s-sving når det kommer en idiot i 120. Fartsgrensa er der av en god grunn. Eller når en bil prøver å kjøre forbi deg rett før svingen og må bråbremse for møtende trafikk. De kunne ikke kjøre forbi på den laaange sletten rett før eller rett etter. :filer:

(edit..)

Endret av Cordelia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:

Jeg kom på en ting til når du nevner det å komme ut i fra uoversiktelige veier.

Syklister og gangfelt! Når jeg skal til og fra jobb må jeg forbi en plass hvor mange veier møter hverandre. På begge sider av veien er det tykt med skog, slik at man ikke ser en puck der inne, uten å konsentrere seg skikkelig. Over denne veien er det et slikt gangfelt. Problemet er bare det at like før det gangfeltet er det en nedoverbakke på den ene siden av veien, og da sier det seg jo selv at samtlige syklister fra den kanten RASER ut i veien, uten å blunke.. Igjen - supert med gode bremser! Et helvete når det regner derimot..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:popcorn:

Anonym poster: 171f4409f530f41a35be2c1fd1215778

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Dette er hvorfor eg ikke har lappen, og aldri skal få det, og grunnen til at jeg unngår å sitte på i biler så godt det går.

Jeg vil ikke dø i en trafikkulykke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *dragoon*

Å kjøre moped er risikosport på høyt nivå. Da jeg dura rundt på bygda med mopeden min holdt jeg på å bli ihjelkjørt mange ganger. Har fått det for meg at om bilister ser en moped, traktor eller øvelseskjører så sier det *poff* i sikringa og folk skal forbi samme faen...

Min moped var trimmet og jeg holdt fartsgrensen der det var 60. Jeg trodde dette skulle gjøre det tryggere for meg siden jeg ikke kjørte så sakte at alle ville forbi. Men den gang ei. Jeg kjørte jo moped må du vite og da SKAL man jo forbi samme pokker hvor fort den går.

Jeg endte opp med å selge den fordi jeg til slutt var livredd hver gang jeg beveget meg uti trafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er bilist, men prøver alltid å ta hensyn til myke trafikanter, herunder mopedister. Hvis vi alle tar hensyn, følger trafikkreglene og ikke lar oss provosere, så skulle det være levelig for alle på veiene.

Men det er tydeligvis noen som får denne berømte kortslutningen i hjernen når de er ute i trafikken. "JEG skal fram, JEG skal først!"

Skal ta enda mer hensyn etter at jeg leste innlegget ditt, ts.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Alle som får den lyse ideen med å SNU inni en tunnel, eller motorveier.

Idioter.

Såg sist en i forje uke som følte for å snu etter han hadde kjørt inn på en motorvei.

Ta lappen og aldri gi den tilbake, makan til suppegjøker.

Endret av -Leon-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte til Nord-Norge i sommer, og kjører man på innlandet er det for det meste uoversiktlig, mange svinger og smale veier. Men så har man varebiler og div. større motorvogner som skal frem på halvparten av tida da. En idiot så meg VELDIG godt på den lange strekka, men han tok sjansen, som så mange andre. Hadde ikke jeg bremsa, og han som ble forbikjørt, så hadde sikkert vi alle tre ligget i grøfta noen sekunder etterpå. Jeg prøver å tute minst mulig og være tålmodig, men da KLIKKA det nesten for meg..

Også har man de som ikke skjønner hvordan rundkjøringer fungerer, samt de som skal ligge OPPÅ gangfeltet i lyskryss. Jeg krysser ikke veien for å leke i en labyrint.. En annen gang var det en gammel gubbe som bare rullet frem og dytta meg i sida når jeg gikk over veien, han hadde rødt lys, jeg hadde grønt. Jeg dro til panseret alt jeg hadde, og HAN ble sur på MEG! Gjorde meg ingenting å få brudd i hånda, klarte fint å rekke finger for det..

Haha, kjente jeg ble sur nå:P

Anonym poster: edd2bcfd23cbe1b7c870db54c5282348

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå i ferietrafikken er det mange farlige forbikjøringer. Folk kjører forbi på uoversiktelige strekninger, og gambler på at eventuelle bilister imot er oppmersomme nok til å bremse ned... Foran svinger, bakketopper, over dobbelt gulstripe - spiller ingen trille så lenge JEG kommer fram.

Anonym poster: a27fc882c5f50f50598106b421c40b36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd vogntog komme susende i ei helsikes fart ut av ein tunnel og rett inn i rundkjøringen foran oss, sjåfør satt med telefonen klistret til øret og såg vikeplikt skiltet litt for seint, i tillegg til å ignorere fartsgrensa kraftig. Takket være min samboer som bremset ned, så slapp vi å få vogntoget i sida på bilen. Fisen i vogntoget blåste avgårde igjen foran oss, langt over fartsgrensa.

Har opplevd folk som har hastverk med å komme seg fram (til enden av livet?) at de har begynt å kjøre forbi midt i svinger, på uoversiktelige steder, som har kjørt forbi 3-4-5 biler på ei kort strekke og så vidt klart å unngå ei stor ulykke når de har komt til enden av strekningen og det kom biler i mot. For å så fortsette i samme tralten noen få minutter seinere...

Også er det de som absolutt skal kjøre forbi og deretter bare ligge foran i samme fartsgrensa som vi kjørte i fra før, de som ikkje gidder å kjøre forbi traktorer eller andre trege kjøretøy så det ender opp med ei lang-lang rekke som kjører langt under fartsgrensa, de som presser seg ut av eit kryss når man kommer kjørende og kjører kjempeseint, de som skal av veien uten å bruke blinklys (evt så setter de på blinklyset når de allerede har begynt å svinge inn), busser som plutselig smetter ut i veien uten å se seg for eller sette på blinklys, de som smeller på fjernlys rett i fleisen på motgående bil(er) fordi de ikkje klarer å vente til den har passert fullstendig, de som kjører med tåkelys når det ikkje er tåke, de som er supertrege med å slå av fjernlys/evt ikkje slår av fjernlys overhodet, fyllekjøring, vinglete kjøring, etc.

Eg har kjørt moped med min samboer og nesten fått ein caravelle i fronten fordi sjåføren begynte å legge seg over i feil kjørefelt plutselig, uten noen spesiell grunn. Vi har nesten blitt pressa av veien. Vi har vært nær å få ein bil i sida etter at sjåføren har kjørt forbi oss midt i ein sving og det har komt bil i mot. Eg har nesten blitt påkjørt bakfra ved minst 1 anledning.

Eg har ikkje billappen ennå, men eg trur eg skal kjøpe meg ein monstertruck når eg får lappen :tommelopp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje billappen ennå, men eg trur eg skal kjøpe meg ein monstertruck når eg får lappen :tommelopp:

Hummer!

Sjåfører i feriemodus er farlige saker. Er det så om å gjøre med den ekstra halvtimen opp/ned til hytta liksom?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har ikkje billappen ennå, men eg trur eg skal kjøpe meg ein monstertruck når eg får lappen :tommelopp:

Kanskje det er løsningen? Eventuelt tanks.. Det hadde være noe. Gruer meg litt til å kjøre opp til bil selv, er vanskeligere å "smette" unna når man kjører bil, i forhold til scooter/moped..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner som ikke skjønner vikepliktregelen i rundkjøringer.

Mannfolk som ikke rekker bort til blinklyset i rundkjøringer(sorry kunne ikke dy meg,hehe).

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Her om dagen så jeg faktisk en idiot på moped som snakka i telefonen mens han kjørte. Greit, jeg er fint i stand til å kjøre uten å ha hendene på styret selv, men jeg foretrekker i det minste å ha hjelmen på hodet!

Jeg tror kanskje den slo bilister som snakker i tlf når de kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De idiotene som bråbremser, for SÅ å slenge på blinken samtidig som de svinger.. Jeg har jo skjønt at du skulle svinge nå da.. Går det ikke ann å bremse ned på normal måte, blinke, så svinge?

Eller de f... møkkafolka som står i krysset å nøler i en evighet! Opplevd det flere ganger, jeg kommer i enden av en slette, helt ledig ellers, så står de å venter.. og venter.. og venter... Helt til jeg nesten er fremme, da kaster de seg ut rett foran meg, bare for å ligge 15 kmt under fartsgrensa :kjempesinna:

Folk som ligger overalt i rundkjøringer, virker som om det er en bortkommen kunst det å kunne kjøre en rundkjøring korrekt. Ikke veldig moro å nesten få en bil i sia, fordi de ligger feil.

Syklister som tror de eier alt som minner om asfalt, og ikke får bestemt seg om de skal ligge i veibanen, eller på fortauet. Det å bytte på å kjøre på fortauet og i veibanen (opp på fortauet, ned på veien, opp på fortauet, ned på veien, helt uten noen grunn, slik det ser ut for meg i alle fall) kan være livsfarlig når det er biler i høy fart der! Jeg kan ikke spå at du skal leke sportssyklist, og når du bare kaster deg ut i veibanen uten noen forvarsel, er det pokker bare et under at det gikk bra, og det var ikke din fortjeneste!

Folk som bare går over gata, gjerne der det ikke er overgangsfelt. Ja, jeg må vike, for jeg har ikke lov til å kjøre på noen med vilje, men det er lov å bruke hodet.

Jeg har også kjørt moped i min tid, og det er ikke spesielt moro når folk får denne sikringssvikten. Opplevde en gang å bli forbikjørt av en trailer oppå en trang bro, med trailer i motgående kjørefelt i tillegg. Da følte jeg meg liten da! :ler: Jeg kan le av det nå, men føltes seriøst ut som om jeg skulle dø oppå den trange, smale broen den gangen.

Endret av Namine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen... og jeg mener INGEN... blinker i rundkjøringer lenger. Eller vent, jo, noen blinker, så ombestemmer de seg. En drittkjerring blinker seg til høyre ut av rundkjøringa. Jeg kjører inn, siden hun jo kjører UT, men hun onbestemmer seg, hiver rattet rundt og PANG, ender opp i baken min.

Anonym poster: 2fc3572f25b28b4018f88f416eccf6ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...