Gå til innhold

Kvitte meg med PC, et par spørsmål


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel laptop som jeg tenkte å levere inn til elbutikk i dag. Jeg har slettet alle personlige filer, formatert D (tror jeg), gått over papirkurv ++ med Eraser. Jeg prøvde også å formatere C, men da kom det feilbeskjed som jeg med null PC-kompetanse ikke klarte å løse.

 

Jeg vil virkelig bli kvitt denne pc'en i dag, så det jeg lurer på er om det er trygt å levere den fra seg selv om den ikke er fullstendig formatert? Jeg tenkte å skru ut harddisken etterpå hvis jeg får det til, og legge den en stund i saltvann for å ødelegge den litt mer. Og den ødelagte disken, skal den også leveres til gjenvinning, eller bør den hives et annet sted?

 

 



Anonymous poster hash: 620a8...da8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke bare dra en skrutrekker hardt på kryss og tvers over harddisken noen ganger da, og så sette den inn igjen og levere inn med pc'en? Ingen som greier å få den til å virke da uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, leste at fysisk skade (riper) ikke var nok? Jeg aner ikke :-)



Anonymous poster hash: 620a8...da8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Castielz

 

OK, leste at fysisk skade (riper) ikke var nok? Jeg aner ikke :-)

Anonymous poster hash: 620a8...da8

 

Korrekt, det er ikke nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt, det er ikke nok.

 

Men vil eraser + fysisk skade + saltvann være nok for hvermannsen?

Anonymous poster hash: 620a8...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta den med ut, legg den på stein og gå løs på den med slegge eller hammer



Anonymous poster hash: 57418...070
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Castielz

 

Men vil eraser + fysisk skade + saltvann være nok for hvermannsen?

Anonymous poster hash: 620a8...da8

 

Eraser hjelper ingenting, men de to sistnevnte gjør nok nytten om noen virkelig skulle være nysgjerrige.

Endret av Castielz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da går vi får vann og heftig ripeskade likevel da..! :-)



Anonymous poster hash: 620a8...da8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok harddisken ut og slo den med hammer noen ganger. Enkelt og greit :)

Anonymous poster hash: a910d...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du i CIA eller noe siden det er så viktig å slette harddisken så totalt? Vanlige mennesker har ikke hemmeligheter interessante nok til at noen gidder ta seg bryet med å gjennopprette data som er slettet.

Anonymous poster hash: 8a863...8ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder med dd if=/dev/zero of=/dev/sda. Våset om at "det kan ligge magnetiske spor igjen i mellom sporene" er bare det, vås. IBAS har selv gått ut og sagt at det er umulig for dem å gjenopprette noe som er overskrevet en gang.

http://www.tek.no/artikler/en-overskrivning-er-nok/109479

 

Derimot er det fullt mulig for dem å gjenopprette noe som er slått på med en hammer, dunket i saltvann, eller lignende...



Anonymous poster hash: 7c369...b1a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder med dd if=/dev/zero of=/dev/sda. Våset om at "det kan ligge magnetiske spor igjen i mellom sporene" er bare det, vås. IBAS har selv gått ut og sagt at det er umulig for dem å gjenopprette noe som er overskrevet en gang.

http://www.tek.no/artikler/en-overskrivning-er-nok/109479

Derimot er det fullt mulig for dem å gjenopprette noe som er slått på med en hammer, dunket i saltvann, eller lignende...

Anonymous poster hash: 7c369...b1a

Hvordan skal man kunne gjennopprette noe når diskene inni er knust i tusen biter?

Anonymous poster hash: a910d...f1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dataene dine skal være temmelig mye verdt for at noen skal gidde å prøve å gjenopprette de fra en ødelagt harddisk. Personlige mail, koder til paypal og litt halvsnuskete bilder er ikke verdt jobben.



Anonymous poster hash: 210ca...7e5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du bli kvitt den ved å levere den til en butikk? Hvorfor ikke sende den avgårde med søplebilen der den blir knust og deretter brent?
Er det "vanlig" å levere pc man ikke lenger vil ha, til en butikk? Når begynte dette? Med mindre du håper å få pant for den er det ikke noe hensikt i det. Du kaster vel ikke søppelposen din i naboens søplebøtte heller?



Anonymous poster hash: 7ce12...858
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på nett og det finnes mange programmer egnet for dette, enkleste og beste er overskrivning av disken. Da blir dataene borte, selvsagt vil vil nok de aller beste eksperter kunne gjenskape men da blir man vel paranoid. Overskrivning 3-7 ganger anbefales.

(Mac har slikt program innebygget)

Anonymous poster hash: daead...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skru ut harddisken og fysisk borr noen hull på den så kan den ikke gjenopprettes. Avmagnetiserer du den så hjelper dette også. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...