Gå til innhold

Sliping av parkett


Væren

Anbefalte innlegg

Vi holder på å pusse opp stua vår, og vurderer fram og tilbake om vi skal slipe ned parketten nå, eller vente. Vi har ask parkett, lyst golv, og i de 10 årene etter at huset var nytt, har vi nok vært litt uheldige og litt uforsiktige med vannsøl, bl.a. fra plantekrukker som har stått direkte ned på golvet. Ikke alle har vært like tette som de har gitt seg ut for...

Det har blitt svart enkelte steder mellom parkettstavene, og noen steder har parkettstavene rett og slett glippet / sprukket litt fra hverandre.

Forsvinner denne misfargingen når vi sliper golvet, eller vil vi måtte foreta oss noe for å reparere disse sprekkene, evt. fylle i tetningsstoff eller bare lakkere?

Vet noen ca hva det koster å få utført sliping og lakkering fra professjonell parkettsliper? Er det såpass dyrt at det nesten lønner seg å kjøpe ny parkett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest onyx, i.i.

Min samboer måtte slipe et parkettgulv et par år tilbake som de daværende leieboerne hadde latt kattene pisse på.... Det meste gikk vekk, men kan se at parketten er mørkere enkelte steder. Dette var gammel stavparkett, så det var aldri aktuelt å legge ny. Sliping kan bli bra, men husker ikke prisen. Tror ikke det er urimelig dyrt + at moderne slipemaskiner slipper ut minimalt med støv :-) .

Du må vurdere kvaliteten på den parketten du har og finne ut hva en tilsvarende kvalitet vil koste idag for å kunne vurdere om det lønner seg med ny parkett. Har du stavparkett er det nok lønnsomt å slipe fremfor å legge ny tilsvarende parkett.

Angående sprekkene mellom stavene tror jeg det finnes noe du kan fylle i og så lakke over. Det kan også være mulig å bytte ut de aktuelle stavene hvis du finner noe som matcher i farger og kvalitet.

OBS. med stavparkett mener jeg parkett som er lagt enkeltvis, ikke slik som moderne parkett som kommer som flere staver festet sammen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, onyx!

Parketten er av god kvalitet, den kostet 329 kr. kvadraten for 10 år siden, og er av godt merke. Kanskje de svarte stripene mellom bordene/stavene også skyldes skitt som har gått ned i mellom, og som kanskje kan fjernes ved sliping? Vi har jo aldri slipt parketten før, og det er 15 mm. parkett, så den skal tåle 2-3 slipinger.

Vi får tenke litt fram og tilbake, og se hva vi lander på. Jeg tror også det finnes noe man kan fylle ned i mellom i sprekkene. Skal ta kontakt med slipefirma og høre hva de sier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min jobber med parkett og andre typer gulv! han sier at om det er lamellene/stavene i parketten som er ødelagt så kan de freses ut og skiftes, samme kan gjøres med hele bord! Men må gjøres av fagfolk for å få det bra! Han sier at om du vet hva slags type parkett det er(Fjordal eller Boen osv) så har de egne servicefolk i alle landsdeler som kan gjøre dette! Han sier også at dere burde sjekke prisene på det og slipe ned og lakke kontra det og rett og slett legge nytt gulv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsto jeg deg rett: Han mener det kan lønne seg å legge nytt framfor å slipe ned? Vi har faktisk diskutert det; hvis det f.eks. er 3-4000 kroner i forskjell på sliping og ny parkett (det handler om ca 50 kvadrat her hos oss), så må vi rett og slett vurdere hva som er lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...