Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2013


Fru Edderkopp

Anbefalte innlegg

*dytte*

Hvordan går det med 2013-mammaene og -babyene (som ikke er babyer lenger)? Fremdeles like kresen tass, dreia?

Smule er ganske altetende, men veldig observant- og nåde oss hvis hun ser at vi spiser noe hun ikke har! Da hiver hun fra seg brødbiten/eplebiten/hva det måtte være, og setter på sirenen til hun også får... :roll:

Ellers alt bra. Snakker noen få ord, motorisk flink (går baklengs, "løper", kan gå i trapper og komme seg opp/ned fra sofa og seng uten å slå seg), blid, sta, et lite mareritt å legge om kvelden :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tekola

Vesla spiser det vi spiser, og helst det alle andre spiser også. Fryktelig kult når hun nærmest står og tigger mat av fremmede... :hoho:

Det løpes, klatres og utforskes til den store gullmedaljen, og hun forstår mye, og babler i vei selv, uten at vi klarer å skille ut noen ord. Men tonefallet er på plass :fnise:

Fryktelig spent på hvordan hun takler flytting runde to i løpet av noen måneder i kombinasjon med barnehagestart og lillebrors ankomst, alt komprimert på bare noen uker, men vi krysser fingrene for at det går seg til! Har slitt litt med nattskrekk eller noe i den duren de siste ukene, og skylder på flyttingen fra Trondheim der.

August blir nok rimelig unntakstilstand, men så viljesterk hun er så er jeg i hvert fall ikke bekymret for at hun skal bli "glemt" i barselsbesøkene og slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

August blir nok rimelig unntakstilstand, men så viljesterk hun er så er jeg i hvert fall ikke bekymret for at hun skal bli "glemt" i barselsbesøkene og slikt!

Åh, du tror ikke hun blir sittende stille og forknytt i et hjørne mens alle beundrer lillebror, nei? :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Åh, du tror ikke hun blir sittende stille og forknytt i et hjørne mens alle beundrer lillebror, nei? :plystre:

Joda, akkurat som Smule kommer til å gjøre, regner jeg med! Sitte pent, pyntelig, stille og bare venter på tur... :ler:

Dere med flere unger, får man beskjed fra barnehagen om hvordan soving foregår, eller bør man spørre om det ikke fremgår av den informasjonen man har fått tilsendt? #kontrollfreakSomIkkeVetOmHunMåSkaffeSovevogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasper fylte ett år 9. juni og har jo alltid vært helt turbo. Gikk to dager før han fylte 10 mnder og nå løper han mer enn han går, har imponerende kroppskontroll og klatrer opp hvorsomhelst. Går også baklengs. Han sier noen ord: Broombrom, æsj, mmmm (når han vil ha noe), mamma, pappa og så mener min kjæreste (som er hjemme i pappaperm) at han sier ball og prøver å si Zelda (hundens navn). Jeg er litt mer skeptisk der. Men, han har et passivt ordforråd og sier vi "finn Zelda", så går han til henne, eller sier "finn ballen", så henter han ballen. Det er veldig gøy at han tydeligvis forstår mer og mer av hva vi sier til han. Babler masse, og har lange samtaler med oss, eller seg selv. Lurer på hva han prøver å si jeg :)

Han klapper, vinker og spiller på slurva. Er blitt veldig hermegås så nå prøver han å etterape alt vi gjør. Fortsatt sykt, sykt mammadalt. Er bare mamma som duger og faren er en god nummer to. Det er både fint, og tidvis slitsomt. Jeg trodde det skulle snu når han var i pappaperm, og det har dog snudd noe da han også lar seg trøste av faren, men ser han meg da SKAL han til meg. Og da HYYYLER han til han kommer til deg. Og når vi er inne på å hyle, han hyler også når han ikke får vilja si. Han legger seg faktisk ned på bakken og trasser som en treåring! Skal det starte så tidlig altså??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig å høre om turbo-Kasper også! Og det er vel bare rett og rimelig: er han tidlig ute med ord og motorikk, er han også tidlig ute med trass :lol:

(men seriøst, jeg tror ikke det er helt uvanlig med trassing fra ganske ung alder. Smule er ikke så veldig trassig av seg foreløpig, men hun kan bli sint når hun ikke får det som hun vil, og hun er veldig til å signalisere hva hun ønsker. Konseptet "jeg vil" har absolutt tatt tak her også...)

Han klapper, vinker og spiller på slurva. Er blitt veldig hermegås så nå prøver han å etterape alt vi gjør. Fortsatt sykt, sykt mammadalt. Er bare mamma som duger og faren er en god nummer to. Det er både fint, og tidvis slitsomt. Jeg trodde det skulle snu når han var i pappaperm, og det har dog snudd noe da han også lar seg trøste av faren, men ser han meg da SKAL han til meg. Og da HYYYLER han til han kommer til deg.

Sånn trodde jeg det kom til å bli her også, men Smule snudde faktisk helt i pappapermen. Nå er det pappa som er best :ler: Mannen min synes det er veldig moro, og litt slitsomt også. Og jeg må innrømme at det er litt deilig, hele det første året hang hun i puppen og på mamma hele tiden, jeg hadde jo ikke sjans til å få fred i det hele tatt. Så at det nå er fars tur føles rett og rimelig. Og for både dere og oss tror jeg det jevner seg veldig ut så fort de begynner i barnehagen, og kanskje til og med før. Har Kasper fått plass forresten? Eller var det sånn at dere skulle ha lang perm? *gullfisk* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlig å høre om turbo-Kasper også! Og det er vel bare rett og rimelig: er han tidlig ute med ord og motorikk, er han også tidlig ute med trass :lol:

(men seriøst, jeg tror ikke det er helt uvanlig med trassing fra ganske ung alder. Smule er ikke så veldig trassig av seg foreløpig, men hun kan bli sint når hun ikke får det som hun vil, og hun er veldig til å signalisere hva hun ønsker. Konseptet "jeg vil" har absolutt tatt tak her også...)

Sånn trodde jeg det kom til å bli her også, men Smule snudde faktisk helt i pappapermen. Nå er det pappa som er best :ler: Mannen min synes det er veldig moro, og litt slitsomt også. Og jeg må innrømme at det er litt deilig, hele det første året hang hun i puppen og på mamma hele tiden, jeg hadde jo ikke sjans til å få fred i det hele tatt. Så at det nå er fars tur føles rett og rimelig. Og for både dere og oss tror jeg det jevner seg veldig ut så fort de begynner i barnehagen, og kanskje til og med før. Har Kasper fått plass forresten? Eller var det sånn at dere skulle ha lang perm? *gullfisk* ;)

Har hatt to uker med ferie nå og den lille pappavridningen vi bygde opp før ferien ble effektivt revet ned. Han har hengt etter meg som en skygge og hver gang jeg har prøvd å gå ut av rommet uten at han tillater det har det vært høylytte protestering med tårer og snørr. Det har med andre ord blitt veldig mye Kasperkos denne ferien og jeg har blitt uhorvelig sterk i høyre arm etter å ha bært rundt på 12-kilosungen. For ja. 12 kg er han nå og 80-ettelleranna cm. Han er større en de fleste på alderen og det er nå i hvert fall en robust unge vi levner i barnehagen i august. Vi har fått plass ja. Ingen av de fem barnehagene vi hadde satt opp, men en annen som ligger 10 minutters gange fra oss. Ingen krise, selv om det er litt surt å gå forbi 3 barnehager på veien, hvor alle tre ligger 100 meter fra døra våres (!).

Hva med Smule? Er hun barnehageunge til høsten? :)

Og du! 30 uker? Blir det snart feiret med et lite magebilde eller? :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei! Skriver med en annen bruker, men var med i denne gruppen før! :fnise:

Nå skal mini bli storebror! :bond:
Helt uvirkelig!!!!

Ellers tror jeg ikke det er lenge før han går nå. Tar 2-3 skritt sånn her og der. Merker han egentlig eg veldig stabil, men han tørr ikke slippe seg skikkelig. Gir han en uke eller to :fnise:
Klapper, danser, vinker, spiller på leppene, viser hvor stor han er, peiker og sier "der", mamma, pappa.
Maser masse, bababa, mamama, dadada :fnise:
Skal bare gå og gå med gåstor eller når vi holder han.

Herlig alder!! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Gratulerer Hay! (nå ble jeg sykt nysgjerrig :ninja:) :fnise:

Hvor mange måneder blir det mellom dem? :)

Her har vi flytting, Lillebrors termin og barnehageoppstart i løpet av de to første ukene i august. Det skal bli spennende!

Har nå parkdress, vinterdress, regnbukse, allværsjakke og et par votter til Vesla. Så da gjenstår bare en haug med andre ting, og jeg aner ikke om de sover i vogn eller ikke enda. Er det masete å spørre om det? For det stod ikke i velkomsbrevet :fnise:

Vesla løper rundt og elsker å være på stranda. Og alt skal klatres på. Favoritten nå er å sitte i vinduskarmen som hun når via sofaen... :daane:

Men av ord så er det foreløpig bare "ball" som hun sier, selv om hun heldigvis forstår mye. Når hun gidder :ler:

Synes hun er i en helt nydelig periode nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Hay! (nå ble jeg sykt nysgjerrig :ninja:) :fnise:

Hvor mange måneder blir det mellom dem? :)

Her har vi flytting, Lillebrors termin og barnehageoppstart i løpet av de to første ukene i august. Det skal bli spennende!

Har nå parkdress, vinterdress, regnbukse, allværsjakke og et par votter til Vesla. Så da gjenstår bare en haug med andre ting, og jeg aner ikke om de sover i vogn eller ikke enda. Er det masete å spørre om det? For det stod ikke i velkomsbrevet :fnise:

Vesla løper rundt og elsker å være på stranda. Og alt skal klatres på. Favoritten nå er å sitte i vinduskarmen som hun når via sofaen... :daane:

Men av ord så er det foreløpig bare "ball" som hun sier, selv om hun heldigvis forstår mye. Når hun gidder :ler:

Synes hun er i en helt nydelig periode nå!

Det blir vel rundt 22 måneder mellom dem :rodmer:

Håper det blir en fin alder å bli storebror :)

Idag tok mini 10-15 skritt :) Stor stas! Endelig begynner han å gå!

Han slipper seg nok helt innen neste uke vil jeg tro.

Sendte deg en pm btw :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

22 måneder er nok en fin avstand, ja! :jepp:

Det er så kult når de virkelig begynner å knekke den koden! Nå er det vel ca. tre og en halv måned siden Vesla tok de første fire skrittene uten å holde seg (himla kjekt at jeg var på legekontroll i uke 24 akkurat da, så vi husker dagen :ler: ) og etter det har det gått i ekspressfart!

Deilig for ham å ha sommeren til å øve seg på å gå på, mindre styr med klær som er i veien og alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 måneder er nok en fin avstand, ja! :jepp:

Det er så kult når de virkelig begynner å knekke den koden! Nå er det vel ca. tre og en halv måned siden Vesla tok de første fire skrittene uten å holde seg (himla kjekt at jeg var på legekontroll i uke 24 akkurat da, så vi husker dagen :ler: ) og etter det har det gått i ekspressfart!

Deilig for ham å ha sommeren til å øve seg på å gå på, mindre styr med klær som er i veien og alt!

Ja, jeg håper det er fin avstand! :)

Satser på det!

Ja, det er supergøy! Igår tok han først 3-4 steg, og så gikk han lenger og lenger. Og idag går han plutselig hele 20-25 steg! Det går rimlig fort altså.

Han er jo så skjønn nå han går :rodmer:

Ligger ganske på snittet, er vel 13-15 måneder som er snittet, så han er heldigvis innenfor normalen. Jeg har alltid følt han har vært så "treig" fordi alle jeg kjenner med unger på samme alder har gått i noen måneder allerede :fnise: Men jeg har ikke hatt noe hastverk med å få han til å gå, egentlig nytt det litt :) Men nå sprekker jeg av stolthet! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

Der oppsummerte du Kasper også, men han er også helt turbo. Vi snakker et febrilsk ekorn på speed. Han er over alt, hele tiden. Løper nesten mer enn han går.

Og nå kommer språket i en feiende fart. Lærer seg nye ord hver dag føles det som, og så prøver han å synge. Det høres sånn ut: "Bææ bæææ liiIIilaaa". Det synger han om og om og om igjen :ler:

Veldig søtt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der oppsummerte du Kasper også, men han er også helt turbo. Vi snakker et febrilsk ekorn på speed. Han er over alt, hele tiden. Løper nesten mer enn han går.

Og nå kommer språket i en feiende fart. Lærer seg nye ord hver dag føles det som, og så prøver han å synge. Det høres sånn ut: "Bææ bæææ liiIIilaaa". Det synger han om og om og om igjen :ler:

Veldig søtt :)

Synger her også :) Men mer nynning :) Kan synge sånn "nana na naa" eller "daa di daa" etter musikken. Såå skjønt :rodmer:

Er nå 25 uker, går unna gitt! Er så spent på hvor fort fødselen vil gå og om jeg rekker frem i tide.

Med mini tok det 3 timer fra vannet gikk og 1.5 time aktiv.

Ellers har han fått mye egen vilje og blir veldig sint når han først blir sint. Og så har det dukket opp en del ord og han gjør seg mer forstått. Og det er såå deilig istedenfor gjetteleken og at han blir sint når vi ikke skjønner.

Ellers er han snill og grei dagen lang og sover godt enda - puh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Tekola

Hvordan går det med alle toåringene og nesten-toåringene? Endelig har språket løsnet skikkelig her, og jeg har ikke lenger oversikt over hvor mange ord hun sier. Vi forstår hverandre mer og mer for hver eneste dag som går, og det er så deilig! Jeg var litt bekymret en periode.

"Gilikke" er favorittfrasen for tiden, helst kombinert med en furteleppe av en annen dimensjon, kjempesøtt! :ler:

Hun viser også noe interesse for å gå på do, men helst etter at det har gått i bleia. Tenkte vi skulle prøve oss på bleieslutt i sommer, men er litt usikker på om det er for tidlig? Smokkeslutt burde vel egentlig også komme snart, nå har hun den når hun sover og i bilen, og litt for trøst. Men jeg prøver å begrense det mest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Kasper er straks 2 år og 5 måneder nå, men får mye kommentarer på at han ser ut (og oppfører seg) som han er 3 år. Trolig fordi han har veldig god motorisk kontroll og utfører en del aktiviteter i blant annet barnehagen, som ingen andre på småbarnsavdelingen klarer. Han er rett og slett fryktesløs til tider. Det er nok derfor han har vært så "treg" med språket, men det har virkelig løsnet nå (selv om det er mye utydelig tale). Syns det er så gøy når han formulerer seg, omformulerer seg og tydelig leter etter den riktige setningsstrukturen/ordet. Han hermer også etter alt vi sier, så her må det passes på :ler:

Ellers veldig sta/bestemt, tøysete (utviklet humor, veldig gøy), energifylt, kosete, sjarmerende og i mammas/pappas sine øyne: helskjønn, både utvendig og innvendig. Favoritting om dagen: Prikk og flekk på tv (samt Zack og Quack, åhh, kan noen redde meg??), månen (!!), fly, dinosaurer, leke gjemsel/skremmeleken eller min favorittlek: soveleken :ler: (min mann mener det er på linje med "være lengst stille"-leken). 

Småsøken bakes forøvrig nå, hehe.

 

Hva med dine Tekola? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla ser også en del eldre ut enn hun er, mye takket være den fantastiske hårmanken :ler: Språket kommer seg nå, og motorikken ligger fortsatt en del forran alle andre. Husker helsesøster var sååå bekymret på toårskontrollen :rolleyes: 

Hun fikk med seg en FAEN tidligere i år, og da gikk det sport i "Faet, mamma. Faet!" men det gikk over med litt ignorering. TAKK OG LOV :ler: 

Og så er hun så... frustrert for tiden. "KLARE SELV. IKKE HJEPPE MEG. NEEEEEI!" og så, ikke et minutt etterpå en gang "MAMMA HJEPPE SAMMEEEEEEEN! :grine:
Det er ikke så lett å skjønne hva hun vil :bond: Men hun er sta, det skal hun ha! Kler på seg selv (når hun gidder) og enkelte ting prøver hun flere ganger, imens hun andre ganger gir opp nesten før hun har prøvd :fnise: 

Og så er hun sååå snill med lillebror (som straks er 15 måneder! :hakeslepp: ) noen ganger, deler, holder hånda, koser og gir smokk, for så å dælje ham i hodet med noe eller dytte ham unna i neste øyeblikk :fnise: 

Men jeg merker at vi helt klart er over det "verste" nå. Det er slitsomt nå også, men på en helt annen måte. Nå sover de på samme rom, og sover for det meste natta gjennom, fra syv til syv, pluss minus en time i hver ende :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det i tog, traktorer, gravemaskiner, skurtreskere(!). høypresser (!!) (favorittboka er om gårdsdrift, ja) tog, busser osv. Altså alt som er stort og bråker mye. Han har også fått med seg at drager sier WÆÆÆÆÆÆÆ (ingen anelse hvor han har det fra), så det går det mye i.

Han gikk sent, men snakket tidlig og har nå et veldig godt språk. Han snakker som en foss, og forteller masser av historier (med svært varierende sannhetsgehalt). Jeg synes denne alderen er utrolig sjarmerende, og det er veldig artig å se personlighet og humor utvikle seg.

Han elsker storesøster på 9, og det er heldigvis gjensidig - nok hjulpet av at venninnene hennes valfarter hit for å leke med ham.

Bortimot perfekt dette her altså, hadde det bare ikke vært for at favorittordet for tiden er ALDRI!:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...