Gå til innhold

Har noen pakker uåpnet fløte som er gått ut på dato, hva kan jeg bruke det til?


followURdreams

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier: Jeg har noen pakker fløte som gikk ut den 14. De er uåpnet, og synes det er for jævlig å kadte de. Noen tips til hva jeg kan bruke de til? Middag eller bakst kanskje?

På forhånd; takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du åpner de og lukter vil du med all sannsynlighet merke at det ikek lukter surt. Da er det helt ok å bruke den som vanlig. Pga EU-regler er det langt strengere krav til datostempling enn hva man strengt talt trenger og hadde tidligere. Alt for mye kastes idag fordi folk ikke gidder å sjekke kvaliteten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløte holder seg ei stund over utløpsdato. Hva med vaffler? Ei god suppe til middag? Begynne med litt julebakst kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melk og fløte holder seg overraskende lenge:) Åpne den og smak, smaker den vanlig er det bare å bruke den:) Har spist yoghurt som var 3 uker gammel, smakte helt vanlig gitt:P



Anonymous poster hash: a2b4c...f55
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist

Så lenge fløten ikke lukter og smaker vondt:

Vafler

Pannekaker

Grøt

Kremsauser og kremsupper (lag nå og frys ned)

All slags brødbakst - spesielt grovbrød og grove rundstykker. Du kan erstatte vannet med fløten, men kutt ut fettet i oppskrifta (smør/olje) da fløten inneholder fett.

Iskrem

Kakemenn (slike man lager til jul)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes fløte raskt blir klumpete og ekkel etter utløpsdato og i og med det er 5 dager over, så er den nok temmelig sur blitt.



Anonymous poster hash: 6d558...47b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes fløte raskt blir klumpete og ekkel etter utløpsdato og i og med det er 5 dager over, så er den nok temmelig sur blitt. Anonymous poster hash: 6d558...47b

Den kan bli litt klumpete, men det er da bare å riste boksen godt før du åpner den!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den er sur, kan du bruke den i vaffelrøre. Det gir litt syrlig og kjempegod smak. Selv lager jeg aldri vafler uten.

Endret av sukkerspinnn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløte kan brukes til "alt" :Nikke:

Grøt, smoothie, saus, pannekaker, vafler, grateng, grønnsaksmos, kake...

Fløte kan fryses - men tint fløte kan ikke vispes til krem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bakte rundstykker med fløten igår, 10 dager etter utløpsdatoen. Ristet pakken godt før jeg åpnet den, og den var ikke klumpete. Ikke luktet den surt heller, så det gikk helt fint å bruke den. , Rundstykkene ble veldig gode :) Tusen takk for alle tips og råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...