Gå til innhold

Sultne tiggere som er store


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er litt "morsomt" å observere at de mest aggressive tiggerne som sitter og trenger penger og er sååå sultne ute i oslogatene, ofte er veldig tjukke.

Kan ikke ha manglet så mye mat..liksom.

Anonym poster: a0f512801492919fbd01d31d97c8d9f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan også ha noe med at de ikke har råd til noe annet enn søpplemat?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skammer meg litt over å si det, men føler akkurat det samme når jeg ser de som klager over lite penger (også tiggerne) røyke. ..

Endret av messy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om de bare spiser søppelmat, så blir man ikke feit av å være sulten. Har da selv hatt så dårlig råd at jeg kun levde på nudler - og ble iallefall ikke stor av det. Heller det motsatte.

Meeeen så kan det jo også hende at de lider av mangelsykdommer, mageproblemer og alt mulig rart de ikke har råd til å få behandling for. Men de kunne nå ha valgt et annet skilt iallefall.

Så forresten en snill kar som ville gi ei tiggerdame noen 7/11-boller. Men de ville hun ikke ha! Var kun penger hun ville ha i koppen sin.

Forstå seg på dem dem som kan....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om de bare spiser søppelmat, så blir man ikke feit av å være sulten. Har da selv hatt så dårlig råd at jeg kun levde på nudler - og ble iallefall ikke stor av det. Heller det motsatte.

Meeeen så kan det jo også hende at de lider av mangelsykdommer, mageproblemer og alt mulig rart de ikke har råd til å få behandling for. Men de kunne nå ha valgt et annet skilt iallefall.

Så forresten en snill kar som ville gi ei tiggerdame noen 7/11-boller. Men de ville hun ikke ha! Var kun penger hun ville ha i koppen sin.

Forstå seg på dem dem som kan....

høres rart ut at hun ikke ville ta imot boller når hun var så sulten. men kanskje hun hadde glutenallergi :D

Anonym poster: b7c8e82f2caad2be159b2cce49032681

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skravle

De aller fleste av romtiggerne tigger ikke hovedsakelig fordi de trenger mat og er sultne, men for å spare opp penger som de skal leve for resten av året de bor "hjemme" i Romania. De som tigger her lengre sparer også pengene til å bygge seg hus i Romania. De fleste har faktisk den største drømmen i å bygge seg et større hus. Det huset familien har fra før er lite og huser ofte 10-12 pers med dertil lav standard (ikke innlagt vann/klosett). Så de har vel de samme drømmene som meg og deg. Økt levestandard.

Endel av de drømmer nok også om å skaffe seg jobb i Norge, men er totalt urealistiske siden de har null utdannelse ( knapt folkeskole) og knapt kan gjør seg forstått på engelsk.

Nøkkelen til romfolkets tragedie og tiggerferd er utdannelse, utdannelse, utdannelse. Klarer de ikke å gjøre noe med dette er jeg redd de ender opp som EUs store sosiale problem.

Så en dokumentar på NRK for noen dager siden. Et tv-team som besøkte romfolket i Romania.

Må innrømme jeg ble j... forbannet. Alt handlet om "vi har det vanskelig, ingen vil ha oss, vi må tigge". Det jeg ble oppgitt over var at gjennom den timen programmet ga et innblikk i disse folkenes liv så hørte jeg ikke ett eneste ord om utdannelse. En hel haug med unger som hang og slang i og rundt husene deres.

Hvorfor var ikke disse på skolen? Tilbyr ikke Romania skoleplass for disse? Eller er det foreldrene og kulturen hos disse som ikke ser nytten av å sende barna på skole.

En ting er sikkert. Det finnes null håp for disse om ikke den fremtidige generasjon bryter mønsteret til foreldrene sine og går på skole. Hvis ikke vil de bare videreføre tiggerkulturen og den passive holdningen til sitt eget liv.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skammer meg ikke i det hele tatt å tenke at noe ikke stemmer, når jeg ser de dyre telefonene de bruker, at de røyker og de nye bilene de kjører. Nei, det kan ikke stemme med påstand om fattigdom og mangel av penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.......

Hvorfor var ikke disse på skolen? Tilbyr ikke Romania skoleplass for disse? Eller er det foreldrene og kulturen hos disse som ikke ser nytten av å sende barna på skole.

En ting er sikkert. Det finnes null håp for disse om ikke den fremtidige generasjon bryter mønsteret til foreldrene sine og går på skole. Hvis ikke vil de bare videreføre tiggerkulturen og den passive holdningen til sitt eget liv.

Altså, jeg vil tro at hvis de ikke har råd til å bo mindre enn 10-12 stk på noen få kvadratmeter, at de ikke har råd til å sende barna på skole. Selv om skolen i Norge er "gratis" betyr ikke at den e det i andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Det kan også ha noe med at de ikke har råd til noe annet enn søpplemat?

Hva mener du? Mener du det faktum at de spiser på maccern og handler på 7/eleven?

Disse "romfolka" er enten helt idioter, eller så har de god råd. Ser dem daglig på maccern og seven som jeg passerer på vei til jobb. Har du noen gang sett romfolk på rema? Nope.

Så ja, det er ingen tvil om at de spiser søppelmat, men når du betaler 70 kroner for en burger så kan du ikke akuratt gråte over dårlig råd når et brød, en melk og litt pålegg koster 50 i butikken. Det er ganske mye mer kalorier i et helt brød, en hel melk og en boks leverpostei enn det er i en bigmac.

At de er feite stort sett alle sammen betyr at de er velfødde. Punktum. De lider ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Uansett om de bare spiser søppelmat, så blir man ikke feit av å være sulten. Har da selv hatt så dårlig råd at jeg kun levde på nudler - og ble iallefall ikke stor av det. Heller det motsatte.

Meeeen så kan det jo også hende at de lider av mangelsykdommer, mageproblemer og alt mulig rart de ikke har råd til å få behandling for. Men de kunne nå ha valgt et annet skilt iallefall.

Så forresten en snill kar som ville gi ei tiggerdame noen 7/11-boller. Men de ville hun ikke ha! Var kun penger hun ville ha i koppen sin.

Forstå seg på dem dem som kan....

Proteinuri? Sånn som afrikbarn har? Afrikabarn-mage. Nei, slike kropper ser totalt annerledes ut. Disse romdamene er feite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

De aller fleste av romtiggerne tigger ikke hovedsakelig fordi de trenger mat og er sultne, men for å spare opp penger som de skal leve for resten av året de bor "hjemme" i Romania. De som tigger her lengre sparer også pengene til å bygge seg hus i Romania. De fleste har faktisk den største drømmen i å bygge seg et større hus. Det huset familien har fra før er lite og huser ofte 10-12 pers med dertil lav standard (ikke innlagt vann/klosett). Så de har vel de samme drømmene som meg og deg. Økt levestandard.

Endel av de drømmer nok også om å skaffe seg jobb i Norge, men er totalt urealistiske siden de har null utdannelse ( knapt folkeskole) og knapt kan gjør seg forstått på engelsk.

Nøkkelen til romfolkets tragedie og tiggerferd er utdannelse, utdannelse, utdannelse. Klarer de ikke å gjøre noe med dette er jeg redd de ender opp som EUs store sosiale problem.

Så en dokumentar på NRK for noen dager siden. Et tv-team som besøkte romfolket i Romania.

Må innrømme jeg ble j... forbannet. Alt handlet om "vi har det vanskelig, ingen vil ha oss, vi må tigge". Det jeg ble oppgitt over var at gjennom den timen programmet ga et innblikk i disse folkenes liv så hørte jeg ikke ett eneste ord om utdannelse. En hel haug med unger som hang og slang i og rundt husene deres.

Hvorfor var ikke disse på skolen? Tilbyr ikke Romania skoleplass for disse? Eller er det foreldrene og kulturen hos disse som ikke ser nytten av å sende barna på skole.

En ting er sikkert. Det finnes null håp for disse om ikke den fremtidige generasjon bryter mønsteret til foreldrene sine og går på skole. Hvis ikke vil de bare videreføre tiggerkulturen og den passive holdningen til sitt eget liv.

De aller fleste av romtiggerne tigger ikke hovedsakelig fordi de trenger mat og er sultne, men for å spare opp penger som de skal leve for resten av året de bor "hjemme" i Romania. De som tigger her lengre sparer også pengene til å bygge seg hus i Romania. De fleste har faktisk den største drømmen i å bygge seg et større hus. Det huset familien har fra før er lite og huser ofte 10-12 pers med dertil lav standard (ikke innlagt vann/klosett). Så de har vel de samme drømmene som meg og deg. Økt levestandard.

Endel av de drømmer nok også om å skaffe seg jobb i Norge, men er totalt urealistiske siden de har null utdannelse ( knapt folkeskole) og knapt kan gjør seg forstått på engelsk.

Nøkkelen til romfolkets tragedie og tiggerferd er utdannelse, utdannelse, utdannelse. Klarer de ikke å gjøre noe med dette er jeg redd de ender opp som EUs store sosiale problem.

Så en dokumentar på NRK for noen dager siden. Et tv-team som besøkte romfolket i Romania.

Må innrømme jeg ble j... forbannet. Alt handlet om "vi har det vanskelig, ingen vil ha oss, vi må tigge". Det jeg ble oppgitt over var at gjennom den timen programmet ga et innblikk i disse folkenes liv så hørte jeg ikke ett eneste ord om utdannelse. En hel haug med unger som hang og slang i og rundt husene deres.

Hvorfor var ikke disse på skolen? Tilbyr ikke Romania skoleplass for disse? Eller er det foreldrene og kulturen hos disse som ikke ser nytten av å sende barna på skole.

En ting er sikkert. Det finnes null håp for disse om ikke den fremtidige generasjon bryter mønsteret til foreldrene sine og går på skole. Hvis ikke vil de bare videreføre tiggerkulturen og den passive holdningen til sitt eget liv.

Det jeg lurer på er hvorfor de ikke prøver å dyrke noe der nede? Varmt land, de har store hager og åkre rett utenfor huset sitt som ikke brukes til noe. Nei, disse folka er kronisk handlingslammet og vil bare sutre. Hva med nordmenn i Norge på 16-1700-tallet? Dro vi til andre land for å sutre? Nei, enten søkte vi lykken i USA, eller så stod vi på ute på jordene for og gi oss selv et bedre liv. De aller fleste andre land har samme verdighet som oss på dette punktet. Ikke rumenere tydeligvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Hva mener du? Mener du det faktum at de spiser på maccern og handler på 7/eleven?

Disse "romfolka" er enten helt idioter, eller så har de god råd. Ser dem daglig på maccern og seven som jeg passerer på vei til jobb. Har du noen gang sett romfolk på rema? Nope.

Så ja, det er ingen tvil om at de spiser søppelmat, men når du betaler 70 kroner for en burger så kan du ikke akuratt gråte over dårlig råd når et brød, en melk og litt pålegg koster 50 i butikken. Det er ganske mye mer kalorier i et helt brød, en hel melk og en boks leverpostei enn det er i en bigmac.

At de er feite stort sett alle sammen betyr at de er velfødde. Punktum. De lider ikke.

det finnes annen søplemat enn mcdonaldsburgere til 70 kr da..

jeg så en kort dokumentar på fjernsynet her om dagen hvor vi var med romfolket rundtomkring i oslo, og etter en dag med tigging, så var vi med dem inn på kiwi`en for å handle med seg mat for tigge-fangsten, og det de kjøpte var jo relativt dårlige first-price produkter med høyt saltinnhold og mye mettet fett.

Det bør vel katogoriseres som søplemat det også...

Messy: Det du skriver om røyking- her i området hvor jeg bor, så gjennomgår romfolket alle askebergere på busstasjonen og togstasjonen og plukker med seg alle mulige sneiper som er sneipet litt over filteret, så kjøper de rizzla- og vips, så har de veldig billig røyk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det finnes annen søplemat enn mcdonaldsburgere til 70 kr da..

jeg så en kort dokumentar på fjernsynet her om dagen hvor vi var med romfolket rundtomkring i oslo, og etter en dag med tigging, så var vi med dem inn på kiwi`en for å handle med seg mat for tigge-fangsten, og det de kjøpte var jo relativt dårlige first-price produkter med høyt saltinnhold og mye mettet fett.

Det bør vel katogoriseres som søplemat det også...

Messy: Det du skriver om røyking- her i området hvor jeg bor, så gjennomgår romfolket alle askebergere på busstasjonen og togstasjonen og plukker med seg alle mulige sneiper som er sneipet litt over filteret, så kjøper de rizzla- og vips, så har de veldig billig røyk!

At for høyt saltinnhold ikke er bra er greit, men mettet fett er ikke farlig. Da har de sett på noen rare produkter, for mye av det jeg har kjøpt har vært bedre i forhold til dyrere. Slik som visste kjøttprodukter som har inneholder mer rent kjøtt , og mindre vann enn enn dyrere alternativer fra for eks. gilde.

Anonym poster: 52ea0424c9003458bce3d410609407ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

det finnes annen søplemat enn mcdonaldsburgere til 70 kr da..

jeg så en kort dokumentar på fjernsynet her om dagen hvor vi var med romfolket rundtomkring i oslo, og etter en dag med tigging, så var vi med dem inn på kiwi`en for å handle med seg mat for tigge-fangsten, og det de kjøpte var jo relativt dårlige first-price produkter med høyt saltinnhold og mye mettet fett.

Det bør vel katogoriseres som søplemat det også...

Messy: Det du skriver om røyking- her i området hvor jeg bor, så gjennomgår romfolket alle askebergere på busstasjonen og togstasjonen og plukker med seg alle mulige sneiper som er sneipet litt over filteret, så kjøper de rizzla- og vips, så har de veldig billig røyk!

Du mener den propaganda-filmen som ble vist igjen nå (ble vist for cirka 2 år siden første gang) som det passer så bra? Den filmen der man har valgt ut den mest sympatiske og koselige stakkars familien man kan tenke seg? Den filmen du mener?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor var ikke disse på skolen? Tilbyr ikke Romania skoleplass for disse? Eller er det foreldrene og kulturen hos disse som ikke ser nytten av å sende barna på skole.

En ting er sikkert. Det finnes null håp for disse om ikke den fremtidige generasjon bryter mønsteret til foreldrene sine og går på skole. Hvis ikke vil de bare videreføre tiggerkulturen og den passive holdningen til sitt eget liv.

Nei, de tilbys ikke skoleplass i Romania. I Romania blir romfolket svært diskriminert, og må betale urealistiske høye summer for å gå på skole. Det er faktisk i Romania romfolket blir diskriminert mest og blir behandlet dårligst. Det handler ikke om at de ikke bryter mønsteret til foreldrene sine, men om at de virkelig ikke kan betale for skolegangen. Dessuten får ikke de få utdannede romfolkene jobb uansett, de blir diskriminert som bare det. Da ser de jo ikke nytten i å betale dyre dommer for å sende barna sine på skole, når de uansett ikke får jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, de tilbys ikke skoleplass i Romania. I Romania blir romfolket svært diskriminert, og må betale urealistiske høye summer for å gå på skole. Det er faktisk i Romania romfolket blir diskriminert mest og blir behandlet dårligst. Det handler ikke om at de ikke bryter mønsteret til foreldrene sine, men om at de virkelig ikke kan betale for skolegangen. Dessuten får ikke de få utdannede romfolkene jobb uansett, de blir diskriminert som bare det. Da ser de jo ikke nytten i å betale dyre dommer for å sende barna sine på skole, når de uansett ikke får jobb.

Tull og løgn. ALLE barn har rett og plikt å gå på skole og fullføre en obligatorisk del av den. Det er ingen diskriminering, det er foreldrenes manglende vilje å sende barna på skole, for de kaller det for å kaste bort tid. Selvfølgelig kommer skolen i veien når jentene skal gifte seg når de blir 13-14. Skolen er gratis, lærebøkene er gratis. Uten utdanning og med analfabetisme er de ikke attraktive som jobbsøkere. Diskriminering har ingenting med saken å gjøre. Uvitenhet leder til naivitet og så leser man slike uttalelser som din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Nei, de tilbys ikke skoleplass i Romania. I Romania blir romfolket svært diskriminert, og må betale urealistiske høye summer for å gå på skole. Det er faktisk i Romania romfolket blir diskriminert mest og blir behandlet dårligst. Det handler ikke om at de ikke bryter mønsteret til foreldrene sine, men om at de virkelig ikke kan betale for skolegangen. Dessuten får ikke de få utdannede romfolkene jobb uansett, de blir diskriminert som bare det. Da ser de jo ikke nytten i å betale dyre dommer for å sende barna sine på skole, når de uansett ikke får jobb.

hvor har du hentet denne informasjonen fra?

her sies det ihvertfall at det er obligatorisk skole i Romania.

---> .http://snl.no/Romani...le_og_utdanning

jeg har ihvertfall forstått det slik at det er 9 årig skole (barne og ungdomsskole) og at det er en test for å komme inn på vgs. Det er det ikke alle som klarer og dermed heller ikke får gå der, men de som får en utdannelse- de blir respektert og verdsatt veldig høyt... det er det jeg har forstått etter å ha googla meg frem og tilbake nå

Endret av NozMonster
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse menneskene er vel omreisende, som "travellers" og "gypsy" i UK og england. Der reiser de rundt i mobile boliger. Noen er mer rike enn andre, og det er slik at kvinnene ikke skal jobbe, de skal gifte seg i ung alder med en annen "traveller" og så skal kvinnen bli husmor og ta vare på ungene, mens mennene jobber for å ta vare på dem.

Disse menneskene har det som tradisjon at de er omreisende, og det er slik deres familie i all tid har levd. De reiser til andre land for å tjene penger og bor rundt omkring. Det er et valg de tar, og de velger også at ungene ikke skal studere, men at de skal raskt komme seg ut i arbeid, eller at unge kvinner skal hjelpe hjemme, for så å gifte seg.

Jeg ser gjerne at de unge mennene de står sammen med er penere kledd enn de som "tigger" Det er som regel sjeldent man ser disse unge sterke mennene gå i gatene å tigge, fordi de ikke får like mye sympati som kvinnene og de som er syke. De kler seg for rollen, og mange setter på et skuespill, og er triste og har det vondt i blikket, "please..pleeaaase..." - Gir man ikke gir penger, så kan de bli sinna. Om man ikke gir "nok" eller de ser at du beholdt noen av pengene dine, så kommer de etter deg og rister godt på koppen og vil ha resten.

Jeg har sett en haltende mann i nærheten av glassmagasinet ved torgata, som tar krykka på ryggen og går når har tar pause..

Og en gjeng tiggere gå til verks og tigget/stjal på folkemassene som stod å gråt over utøya ofrene. (Jeg observerte fra et vindu i 7 etasje)

Anonym poster: 33f4fcff60c29d5348283b9f3dbfc989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...