Gå til innhold

Vil miljøsinken Norge noengang følge etter? Plastposeforbud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Og da ble miljøet bedre? Hva er problemet med plastposer, egentlig? Hovedsaklig estetisk. Det er en type forbud som politiske entreprenører kan gå i bresjen for, siden det ikke får noen særlige konsekvenser hverken sånn eller slik, men det får det til å se ut som om man gjør noe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt meningsløst forbud. Alternativene krever mye mer energi enn produksjon av plastposer gjør, og gjenbrukbare poser må brukes mange, mange, mange ganger før de blir mer miljøvennlige enn vanlige plastposer.

Dette kan selvsagt bli miljøvennlig hvis folk plutselig begynner å alltid ta med sin egen pose til butikken og bruke den igjen og igjen til man har veid opp for både økt energibruk og metanutslipp i produksjonen, men da forutsetter man at det faktisk blir et betydelig gjenbruk og resirkulering. Det klarer vi ikke i dag, så jeg kan ikke skjønne hvorfor vi plutselig skulle bli flinkere til det med andre typer poser.

Det er typisk symbolpolitikk. Kult med Tesla-er også, men pr. i dag er produksjonen av batteriene så skadelig at du må kjøre forferdelig langt i mange år for at det blir mer miljøvennlig enn en gjerrig bensinbil. Kanskje kan man gjøre både Tesla Model S og andre typer handleposer miljøvennlige på sikt, men enn så lenge er det bare gimmick. Men man kan jo klappe seg selv på skulderen og føle seg miljøvennlig, da, så det er vel godt for noe.



Anonymous poster hash: cdc69...709
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesla er VIKTIG, faktisk på mange nivåer av trafikk. Den midlertidige miljøprisen er i dette bildet ubetydelig.

Plastposeforbud er idioti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt meningsløst forbud. Alternativene krever mye mer energi enn produksjon av plastposer gjør, og gjenbrukbare poser må brukes mange, mange, mange ganger før de blir mer miljøvennlige enn vanlige plastposer.

Dette kan selvsagt bli miljøvennlig hvis folk plutselig begynner å alltid ta med sin egen pose til butikken og bruke den igjen og igjen til man har veid opp for både økt energibruk og metanutslipp i produksjonen, men da forutsetter man at det faktisk blir et betydelig gjenbruk og resirkulering. Det klarer vi ikke i dag, så jeg kan ikke skjønne hvorfor vi plutselig skulle bli flinkere til det med andre typer poser.

Det er typisk symbolpolitikk. Kult med Tesla-er også, men pr. i dag er produksjonen av batteriene så skadelig at du må kjøre forferdelig langt i mange år for at det blir mer miljøvennlig enn en gjerrig bensinbil. Kanskje kan man gjøre både Tesla Model S og andre typer handleposer miljøvennlige på sikt, men enn så lenge er det bare gimmick. Men man kan jo klappe seg selv på skulderen og føle seg miljøvennlig, da, så det er vel godt for noe.

Anonymous poster hash: cdc69...709

Fortell meg hvordan mine to handlenett (som jeg har hatt i 4 år) er mer miljøfiendtlig enn de ørten hundre (tusen?) plastposene jeg normalt ville brukt i samme periode?

Anonymous poster hash: 33632...af0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se: jeg henter ut ca 1 pose pr dag ( det er 4-5 pr helgehandel, også legger jeg til 2-3 for annen handel utenom. Det er ikke så mye reelt, men la oss blåse opp numrene mine.

3-4 av dem går ut med restavfallet og til å ha plastavfallet i. Jeg bruker typisk 1 pose hver uke til en eller annen situasjon, f.eks pakker jeg alt i ryggsekken min i ulike poser for å hindre lekkasje og fukt. Så statistisk har jeg 4-5 poser i forbruk hver uke som jeg uansett ville brukt selv om jeg hadde handlenett. Da gjenstår det 2-3 poser i uken, altså 416 -624 poser som jeg direkte kaster, ofte pga slitasjehull. Hver av handlenettene dine tilsvarer ca 100 plastposer i utslipp, og siden jeg trenger minst 5 , vil jeg fort trenge mer enn 4 år for at dette skal miljømessig gå i pluss. På den annen side VIL det gå i pluss, det er bare ikke ett så enormt viktig regnestykke..,

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal vi se: jeg henter ut ca 1 pose pr dag ( det er 4-5 pr helgehandel, også legger jeg til 2-3 for annen handel utenom. Det er ikke så mye reelt, men la oss blåse opp numrene mine.

3-4 av dem går ut med restavfallet og til å ha plastavfallet i. Jeg bruker typisk 1 pose hver uke til en eller annen situasjon, f.eks pakker jeg alt i ryggsekken min i ulike poser for å hindre lekkasje og fukt. Så statistisk har jeg 4-5 poser i forbruk hver uke som jeg uansett ville brukt selv om jeg hadde handlenett. Da gjenstår det 2-3 poser i uken, altså 416 -624 poser som jeg direkte kaster, ofte pga slitasjehull. Hver av handlenettene dine tilsvarer ca 100 plastposer i utslipp, og siden jeg trenger minst 5 , vil jeg fort trenge mer enn 4 år for at dette skal miljømessig gå i pluss. På den annen side VIL det gå i pluss, det er bare ikke ett så enormt viktig regnestykke..,

Og jeg bruker 1 plastpose i uka på restavfall. Samt en pose til organisk (egne poser til dette). At du bruker 4-5 eller mer, er ikke nødvendigvis reprentativt.

Anonymous poster hash: 33632...af0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg bruker 1 plastpose i uka på restavfall. Samt en pose til organisk (egne poser til dette). At du bruker 4-5 eller mer, er ikke nødvendigvis reprentativt.

Anonymous poster hash: 33632...af0

Det er så, men det er ikke din heller

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell meg hvordan mine to handlenett (som jeg har hatt i 4 år) er mer miljøfiendtlig enn de ørten hundre (tusen?) plastposene jeg normalt ville brukt i samme periode?

Anonymous poster hash: 33632...af0

Det er de ikke, og det har jeg heller ikke påstått. Men de fleste vil ikke gå over til å gjenbruke handlenett fordi vi får andre typer poser på butikken, det skjønner du også. At du er en av et lite mindretall som gjenbruker handlenett fremfor å ta med pose er fint, men det er utopi å tro at alle vil gjøre som deg.

For det er ikke det de tvinges til. Butikker må i praksis fortsatt ha andre poser som er "gjenvunnet" på en enda mer fancy måte enn dagens plastposer. Man har jo poser som ikke er handlenett i landene med "plastposeforbud" også, bare en annen type. Og de krever det mer å lage enn dagens plastposer.

Folk flest vil ikke begynne å ta med eget handlenett på butikken bare fordi plastposene i butikken ser litt annerledes ut, såpass realistiske må vi være. Vi vil fortsatt betale den ene kronen ekstra og ta med ny pose. Ikke du, kanskje ikke jeg, men de fleste. Kanskje går folk etter hvert over til å gjenbruke handlenett, men dette forbudet gjør ingenting for å dytte folk over dit.

Så skjønner jeg at lovgivningen skal gå foran folket iblant også, og virke korrigerende på oss fremfor bare å tilpasse seg oss. Men da må man jo tross alt gjøre det upraktisk å ta med pose fra butikken. Det er allerede bevist at de fleste synes det er bra med klimavennlige ting og sånn og sånn, men samtidig ikke gjør en dritt med mindre de må. Så her gir man folk flest følelsen av å bidra uten å bidra, og gjør ingenting som helst for miljøet. Hadde alle brukt handlenett hadde det vært topp. Men det er en helt annen sak enn denne loven.

Anonymous poster hash: cdc69...709

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å kaste ett-ører etter tusenlapper. Den virkelige miljøsynderen er våre husdyr. F.eks. En schæfer forurenser mer enn å en diger SUV med 4,6-liters bensinmotor. Så hele Norges forbruk av plastposer forurenser ikke mer enn et titalls hunder i året.



Anonymous poster hash: 52df0...d9f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å kaste ett-ører etter tusenlapper. Den virkelige miljøsynderen er våre husdyr. F.eks. En schæfer forurenser mer enn å en diger SUV med 4,6-liters bensinmotor. Så hele Norges forbruk av plastposer forurenser ikke mer enn et titalls hunder i året.

Anonymous poster hash: 52df0...d9f

Og barn forurenser enda mer, kanskje vi heller burde innføre ettbarnspolitikk... Ærlig talt, sånne klassiske "Vi bør ikke gjøre noe med A fordi B er enda verre"-argumenter er både barnslige og håpløse.

Kjæledyr, særlig hund og katt, gie enorme helsemessige gevinster, både psykisk og fysisk. Plastposer gjør ikke det. Om det er noen nytte i forbud aner jeg ikke, men jeg forsøker nå å redusere forbruket mitt der jeg kan. Kanskje Teslaer og tøynettbrukere med tiden kan bane vei for nye trender og oppfinnelser som faktisk gir reell miljøgevinst.

Anonymous poster hash: e1553...a8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

"Intet nytt under solen" står det i Predikeren. Det går i ring. Det meste kommer tilbake etter noen år i ny "innpakning".

Jeg husker godt da plastposene ble introdusert for oss som en velsignelse, og handlenett og triller ble betraktet som avleggs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ærlig talt, sånne klassiske "Vi bør ikke gjøre noe med A fordi B er enda verre"-argumenter er både barnslige og håpløse.

Anonymous poster hash: e1553...a8d

Ja, hvis man liker å dulles inn i symbolpolitikk uten nytteverdi så er man kjempevoksen!

Anonymous poster hash: 52df0...d9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljøsinke? Gjør ikke Norge veldig mye for at miljø og klima skal ha det bra, da?

Inntrykket mitt er at nordmenn og staten er ganske opptatt av miljø og klima.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må staten dele ut fire nett til hver husholdning, og matbutikkene kan ikke lenger selge plastposer. Har du glemt nettet må du bære matvarene i favnet.

Anonymous poster hash: 42d07...df8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spørsmål til TS: Hva mener du plastposene skal erstattes av? Det er et veldig viktig poeng i denne diskusjonen, og noe jeg ikke kan se du har berørt i det hele tatt.

- Mener du engangsposer generelt skal avskaffes, og at alle skal tvinges til å kun bruke gjenbruksnett? Mye mulig dette er mer miljøvennlig enn plastposer, men det er også helt utopisk. Man vil alltid komme i situasjoner der man må ut og handle uten å ha med seg nettet sitt. Og hva gjør man da?

- Mener du plastposene skal byttes ut med noe annet? I så fall, hva da? Det vanligste alternativet er papirposer, som i praksis ikke er det minste mer miljøvennlige enn plastposer. Riktignok oppløses de mye fortere i naturen, og går inn igjen i det naturlige kretsløpet, men de er ikke mer miljøvennlige å produsere. Og de er mye mindre miljøvennlige å transportere, siden de tar mye større plass enn en tilsvarende plastpose (altså en plastpose med tilsvarende kapasitet for vekt/volum).



Anonymous poster hash: 99603...583
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...