Gå til innhold

Deduktiv og induktivforskning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hypotesedannende og hypotesetestende forskning - er det, det samme som induktiv og deduktiv forskning?

I boken min forklarer den litt om hypotesetestende og dannende forskning, og deduksjon og induksjon blir brukt

''Den hypotesetestende delen av matematiskforskning er altså bygd på deduksjon''

Jeg søkte på både deduksjon og induksjon og jeg fikk forklart at begge er forskningsretninger.

Kan man bruke de ordene om hverandre?



Anonymous poster hash: b7ad6...0d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hypotesedannende og hypotesetestende forskning - er det, det samme som induktiv og deduktiv forskning?

I boken min forklarer den litt om hypotesetestende og dannende forskning, og deduksjon og induksjon blir brukt

''Den hypotesetestende delen av matematiskforskning er altså bygd på deduksjon''

Jeg søkte på både deduksjon og induksjon og jeg fikk forklart at begge er forskningsretninger.

Kan man bruke de ordene om hverandre?

Anonymous poster hash: b7ad6...0d3

Nei, du kan ikke bruke deduksjon og induksjon om hverandre.

Hypotetisk deduktiv metodikk består i at man slutter seg til testbare konsekvenser av en hypotese, og tester disse mot empiriske observasjoner, fortrinnsvis under kontrollerbare betingelser som i et eksperiment.

Induktiv slutning er en metode til å formulere hypoteser basert på observasjoner. Men induktiv forskningsmetodikk er ganske verdiløs dersom de samme hypotesene ikke testes mot observasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deduktiv: For å si det enkelt fremsetter man en hypotese som det er mulig å teste gjennom empiri, før man forsøker å forutse mulige utfall av testingen. Deretter gjennomfører man eksperimenter og ser om resultatene stemmer overens med de utfallene man vurderte som sannsynlig. Om de gjør det, er hypotesen bekreftet. Stemmer de ikke, er den avkreftet/falsifisert.

Induksjon: Å trekke slutninger fra det spesielle til det generelle. "Alle svaner jeg har sett er hvite, altså er alle svaner hvite".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deduktiv: For å si det enkelt fremsetter man en hypotese som det er mulig å teste gjennom empiri, før man forsøker å forutse mulige utfall av testingen. Deretter gjennomfører man eksperimenter og ser om resultatene stemmer overens med de utfallene man vurderte som sannsynlig. Om de gjør det, er hypotesen bekreftet. Stemmer de ikke, er den avkreftet/falsifisert.

Induksjon: Å trekke slutninger fra det spesielle til det generelle. "Alle svaner jeg har sett er hvite, altså er alle svaner hvite".

Hjelpehypotese: Sorte svaner er djevelens verk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...