Gå til innhold

Hvordan leve mer miljøvennlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi lever jo i Norge, så helt miljøvennlig er det ikke mulig å leve. Men hva er det som er ansett som de aller største belastningene på kloden? Finnes det en oversikt ober hva som er verst? Og hva kan man gjøre som enkeltperson for å leve mer miljøvennlig?

Anonymous poster hash: a51d7...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg dagpendler, og med den gamle dieselbilen min var jeg vel en miljøversting. Men nå har jeg byttet til el-bil, og selv om det kan diskuteres hvor miljøvennlig produksjon av elektrisitet er så føles det godt at jeg i alle fall ikke spyr ut svart dieselrøyk når jeg kjører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis mindre kjøtt.

Kjør minst mulig bil (fossilt brensel er noe av det minst miljøvennlige som finnes).

Handle kortreiste produkter, særlig mat.



Anonymous poster hash: d4ba5...c54
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handle kortreiste produkter, særlig mat.

Med mindre du kjøper fra en lokal bonde som driver på uberøkologisk vis som i tillegg også baserer seg på lokalproduserte varer (som nesten ingen norske bønder gjør), så er dette bare tull. Norske matprodusenter er miljøverstinger siden de baserer seg på store mengder importert kraftfor og kunstgjødsel. Vil du være miljøvennlig (og solidarisk), kjøper du matvarer importert særlig fra Afrika.

http://www.vl.no/verden/kortreist-mat-ikke-alltid-mest-miljovennlig/

Endret av meh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coop prix selger økologiske Max Havelaar-bananer.



Anonymous poster hash: b42ce...52c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du vil være med på å hjelpe miljøet! Det er masse små endringer du kan gjøre som privatperson.

- Gå, sykle eller ta offentlig transport istedet for å kjøre bil så ofte du kan (dette lar seg greit gjøre, jeg kan telle på en hånd de gangene jeg har sittet i bil de siste årene!)

- Ikke kast mat! Ikke kjøp mer mat enn det du trenger og planlegg godt slik at ikke maten blir dårlig før du får brukt den.

- Spis mindre kjøtt og mer grønnsaker

- Kjøp økologiske og lokalproduserte varer

- Begrens hvor mye du er med på det moderne bruk-og-kast samfunnet. Ingen trenger å kjøpe den nyeste modellen av en mobil når den gamle fungerer helt fint.

- Kildesorter

- Kjøp ting brukt, helst både klær, bøker, møbler osv. Husk også å levere ting du ellers ville kastet til Fretex og lignende - brukbare, fine ting kan flott selges videre for en billig penge istedet for å havne på søpla.

- Reis mer klimavennlig, feks ved å ta tog eller buss kortere avstander istedet for å fly. Kortere flytider innen Norge er tullete da man fint kan ta buss og tog for å unngå unødvendige CO2 utslipp.

- Kutt ned på hvor ofte du vasker klær, hvor mye varme du har på i huset

- Pant tomflasker

- Velg sparepærer og led-lys til hjemmet

Håper dette hjelper, lykke til! :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist

Så flott at du vil være med på å hjelpe miljøet! Det er masse små endringer du kan gjøre som privatperson.

- Gå, sykle eller ta offentlig transport istedet for å kjøre bil så ofte du kan (dette lar seg greit gjøre, jeg kan telle på en hånd de gangene jeg har sittet i bil de siste årene!)

- Ikke kast mat! Ikke kjøp mer mat enn det du trenger og planlegg godt slik at ikke maten blir dårlig før du får brukt den.

- Spis mindre kjøtt og mer grønnsaker

- Kjøp økologiske og lokalproduserte varer

- Begrens hvor mye du er med på det moderne bruk-og-kast samfunnet. Ingen trenger å kjøpe den nyeste modellen av en mobil når den gamle fungerer helt fint.

- Kildesorter

- Kjøp ting brukt, helst både klær, bøker, møbler osv. Husk også å levere ting du ellers ville kastet til Fretex og lignende - brukbare, fine ting kan flott selges videre for en billig penge istedet for å havne på søpla.

- Reis mer klimavennlig, feks ved å ta tog eller buss kortere avstander istedet for å fly. Kortere flytider innen Norge er tullete da man fint kan ta buss og tog for å unngå unødvendige CO2 utslipp.

- Kutt ned på hvor ofte du vasker klær, hvor mye varme du har på i huset

- Pant tomflasker

- Velg sparepærer og led-lys til hjemmet

Håper dette hjelper, lykke til! :)

Tommel opp! Og jeg supplerer:

- Bruk handlenett av stoff (kanskje du kan sy et par selv)

- Resirkuler papir. Konvolutter kan brukes til handlelister/notater/"å gjøre"-lister

- Ullklær/pen-antrekk trenger sjelden vaskes. Det holder å henge de ute over natta og lufte de skikkelig

- Skru av lys i rom hvor du ikke oppholder deg

- Skru TV/DVD-spiller/stereo osv. HELT av. De trekker strøm når de står på standby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pluviophile

Signerer de to over, spesielt viktig er faktisk forbrukermentaliteten vår - vi forbruker vanvittige ressurser på stadig nyere, bedre og finere ting.

Legger til ett punkt, men jeg vil tro dette er

-Downsizing. Mange av oss bor på større plass enn vi trenger, noe som trigger økt forbruk av både varer og tjenester(oppvarming/strøm o.l.). Det er meget begrenset hva du kan dra med deg hjem når du bor kompakt.

Google Tiny House og Downsizing for mange interessante historier om compact living.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommel opp! Og jeg supplerer:

- Bruk handlenett av stoff (kanskje du kan sy et par selv)

- Resirkuler papir. Konvolutter kan brukes til handlelister/notater/"å gjøre"-lister

- Ullklær/pen-antrekk trenger sjelden vaskes. Det holder å henge de ute over natta og lufte de skikkelig

- Skru av lys i rom hvor du ikke oppholder deg

- Skru TV/DVD-spiller/stereo osv. HELT av. De trekker strøm når de står på standby

Flotte tips! Kan ikke tro at jeg glemte å nevne handlenett istedet for plastposer - jeg som bruker mitt hver dag :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Flotte tips! Kan ikke tro at jeg glemte å nevne handlenett istedet for plastposer - jeg som bruker mitt hver dag :fnise:

Hehe, kjenner til den. Ikke bare sparer man miljøet for ekstra plastavfall, men i tillegg sparer man jo ei krone for hver pose man ellers ville ha kjøpt. Pleier å ha mitt handlenett liggende i veska, da er med uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Jeg har allerede kuttet ut kjøtt og begynt å kjøpe brukt, men det er alltid mer man kan gjøre. Supert om noen kommer på mer også. :)

Anonymous poster hash: a51d7...e31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Gjest Mr. Toad

Så flott at du vil være med på å hjelpe miljøet! Det er masse små endringer du kan gjøre som privatperson.

- Gå, sykle eller ta offentlig transport istedet for å kjøre bil så ofte du kan (dette lar seg greit gjøre, jeg kan telle på en hånd de gangene jeg har sittet i bil de siste årene!)

- Ikke kast mat! Ikke kjøp mer mat enn det du trenger og planlegg godt slik at ikke maten blir dårlig før du får brukt den.

- Spis mindre kjøtt og mer grønnsaker

- Kjøp økologiske og lokalproduserte varer

- Begrens hvor mye du er med på det moderne bruk-og-kast samfunnet. Ingen trenger å kjøpe den nyeste modellen av en mobil når den gamle fungerer helt fint.

- Kildesorter

- Kjøp ting brukt, helst både klær, bøker, møbler osv. Husk også å levere ting du ellers ville kastet til Fretex og lignende - brukbare, fine ting kan flott selges videre for en billig penge istedet for å havne på søpla.

- Reis mer klimavennlig, feks ved å ta tog eller buss kortere avstander istedet for å fly. Kortere flytider innen Norge er tullete da man fint kan ta buss og tog for å unngå unødvendige CO2 utslipp.

- Kutt ned på hvor ofte du vasker klær, hvor mye varme du har på i huset

- Pant tomflasker

- Velg sparepærer og led-lys til hjemmet

Håper dette hjelper, lykke til! :)

Økologisk matproduksjon legger mer press på jordsmonn og krever større areal og mer vann. Dersom økologisk matproduksjon skulle vært hensiktsmessig måtte vi ned på rwandesisk nivå i antall kalorier per dag.

Kildesortering bør også tilnærmes mye mer kritisk. Kildesortering har nemlig liten effekt på mijøet.

http://www.dagbladet.no/2011/06/24/magasinet/miljo/innenriks/politikk/regjeringen/17008215/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Reis mer klimavennlig, feks ved å ta tog eller buss kortere avstander istedet for å fly. Kortere flytider innen Norge er tullete da man fint kan ta buss og tog for å unngå unødvendige CO2 utslipp.

Har du regnet på hvor mye drivstoff per passasjer man bruker på å fly f.eks Oslo - Bodø vs å ta buss?

Anonymous poster hash: 8d365...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økologisk matproduksjon legger mer press på jordsmonn og krever større areal og mer vann. Dersom økologisk matproduksjon skulle vært hensiktsmessig måtte vi ned på rwandesisk nivå i antall kalorier per dag.

Kildesortering bør også tilnærmes mye mer kritisk. Kildesortering har nemlig liten effekt på mijøet.

http://www.dagbladet.no/2011/06/24/magasinet/miljo/innenriks/politikk/regjeringen/17008215/

Avfallet vårt står for 5% av metangassen. Fangst av dette er jo selvfølgelig ikke det som har aller mest effekt, men alle monner drar, og å ikke kildesortere og å gjenvinne vil jo føre til mye søppel som igjen kan skade marint liv, grunnvann og andre dyr. Så man må jo se det i et større perspektiv.

Når det gjelder økologisk, må dette også settes opp mot de store mengdene med sprøytemidler som skader mennesker og dyr (ofte har ikke menneskene der plantevernutstyr), fare for biedød og forsuring av grunnvann. Så at en viss del legges om til økologisk er positivt.

Anonymous poster hash: a51d7...e31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mr. Toad

Avfallet vårt står for 5% av metangassen. Fangst av dette er jo selvfølgelig ikke det som har aller mest effekt, men alle monner drar, og å ikke kildesortere og å gjenvinne vil jo føre til mye søppel som igjen kan skade marint liv, grunnvann og andre dyr. Så man må jo se det i et større perspektiv.

Når det gjelder økologisk, må dette også settes opp mot de store mengdene med sprøytemidler som skader mennesker og dyr (ofte har ikke menneskene der plantevernutstyr), fare for biedød og forsuring av grunnvann. Så at en viss del legges om til økologisk er positivt.

Anonymous poster hash: a51d7...e31

Enkelte stoffer og produkter bør selvsagt gjenvinnes, men den daglige og vilkårlige kildesorteringen vi driver med er kontraproduktiv. Det hjelper ikke naturen stort om du resikulerer melkekartongen din, når den likevel skal kjøres til Sverige. Da kan du heller brenne den i hagen for å spare naturen for forurensing. Bare det å snakke om gjenvinning som en samlebetegnelse for alt avfallet vi produserer er unyansert.

Hva gjelder industrialisert jordbruk så er det ikke så "lett" som at sprøyemidler skader mennesker og dyr. Jordbruksrevolusjonen har ført til at mange millioner flere mennesker kan få spise seg mette før de går til sengs. Kritikken bør heller rettes mot aktører som Monsanto, og det "frie" markedet som styrer jordbruksnæringen. Det er denne som i all hovedsak truer biodiversiteten med sine patenter og manipulerte såkorn. Økologisk matproduksjon hjelper fint lite når halvparten av jordens landareal dyrkes, slik at vi kan spise de ekstreme mengder kjøtt vi "krever". Inntil vi reduserer vårt energi- og matforbruk, så vil tiltakene som har blitt oppramset i denne tråden ha liten effekt på verken miljø eller andre humanitære utfordringer.

Endret av Mr. Toad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte stoffer og produkter bør selvsagt gjenvinnes, men den daglige og vilkårlige kildesorteringen vi driver med er kontraproduktiv. Det hjelper ikke naturen stort om du resikulerer melkekartongen din, når den likevel skal kjøres til Sverige. Da kan du heller brenne den i hagen for å spare naturen for forurensing. Bare det å snakke om gjenvinning som en samlebetegnelse for alt avfallet vi produserer er unyansert.

Hva gjelder industrialisert jordbruk så er det ikke så "lett" som at sprøyemidler skader mennesker og dyr. Jordbruksrevolusjonen har ført til at mange millioner flere mennesker kan få spise seg mette før de går til sengs. Kritikken bør heller rettes mot aktører som Monsanto, og det "frie" markedet som styrer jordbruksnæringen. Det er denne som i all hovedsak truer biodiversiteten med sine patenter og manipulerte såkorn. Økologisk matproduksjon hjelper fint lite når halvparten av jordens landareal dyrkes, slik at vi kan spise de ekstreme mengder kjøtt vi "krever". Inntil vi reduserer vårt energi- og matforbruk, så vil tiltakene som har blitt oppramset i denne tråden ha liten effekt på verken miljø eller andre humanitære utfordringer.

Så du mener at man egentlig ikke bør gjøre noe selv, bare overlate alt til staten?

Anonymous poster hash: a51d7...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mr. Toad

Så du mener at man egentlig ikke bør gjøre noe selv, bare overlate alt til staten?

Anonymous poster hash: a51d7...e31

Jeg tror min siste setning oppsummerer hva jeg mener. Legge ansvaret på staten for et problem som går på vårt individuelle forbruk er søkt. Det er bare å gå inn på Gapminder for å se hvem som setter det største økologiske fottrykket på denne planeten det.

Resirk av melkekartong handler om selvoppfyllende profeti. Så får vi lov til å tro at vi gjør "vårt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer de to over, spesielt viktig er faktisk forbrukermentaliteten vår - vi forbruker vanvittige ressurser på stadig nyere, bedre og finere ting.

Legger til ett punkt, men jeg vil tro dette er

-Downsizing. Mange av oss bor på større plass enn vi trenger, noe som trigger økt forbruk av både varer og tjenester(oppvarming/strøm o.l.). Det er meget begrenset hva du kan dra med deg hjem når du bor kompakt.

Google Tiny House og Downsizing for mange interessante historier om compact living.

Mindre bolig er noe av det viktigste.

Anonymous poster hash: 13122...eda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...